GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 28 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 78 128 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #811
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    /klip

    Tästä se alkaa. Centauria ja xt napoja ja openpro kehiä ja avidjarruja ja muuta mitä sattuu edukkaasti löytymään.
    Aijai, lisää salsaa. Nam.

  2. #812
    Liittynyt
    10/2001
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    206

    Epäonnistunut täysjoustoprojekti


  3. #813
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    507
    No mitäs sitä joustolla tekee ku o 2 tervettä jalkaa ja pyörä joka kestää sen mitä jalat antaa.
    turhaa on katsoa ja haaveilla,
    Kun voi kokea ja kaatuilla.

  4. #814
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    917

    BudjettiCC

    Tällaista projektia suunnittelen. Meinaan ottaa vanhimman käytössä olevan pyöräni vm 1998 Scott Atacama Tourin hypriidin rungon ja haarukan uusiokäyttöön. Tarkoituksenani on tehdä pyörästä cc tyyppinen kulkine. Tiedän, että kaupasta saa valmiina parempia ja varmaan melkolailla samaan hintaankin. Olen kuitenkin kiintynyt pyörään ja haluan antaa sille "uuden elämän". Runko on minulle sopiva, mittauksieni mukaan myös cc:nä. Suosin lisäksi kierrätystä ja tykkään näpertää pyörien parissa. Nykyiset osat ovat aika lailla loppu. Ja ellei tästä tule pyörää, pitää sitten vaan hommata parempi runko, muut osathan ovat valmiina..



    Rungon lisäksi siis tarkoitus on käyttää vain mukava cromo haarukka (ellen innostu laittamaan eteen levyjarrua, jolloin haarukkakin menee uusiksi). Varastosta löytyy tanko ja stemmi. Lähikaupasta löytyi jo 90 luvun LX:n cantilänget. Suunnittelen kahvojen ja vaihtajien päivittämistä maantiepyörääni (vaijerit piiloon ) ja vanhojen hyödyntämistä tässä projektissa. Saksanmaalta on jo matkalla Ultegran (6650) kompaktikampisetti ja laakerikupit. Ameriikasta puolestaan jarrukaapelin levittimiä, hangerit eteen ja taakse (tolpankiristimeen) sekä etuvaihdevaijerin kääntörissa clamp kiinnityksellä (hybridirungossa ei tietenkään valmiiksi tällaista) Tiedä sitten, vaikka vanha etuvaihtaja jäisi, jos sattuu toimimaan. Tai jos joku tietää suoraan kymppipakan ja kompaktikampien kanssa toimivia ylävedolla olevia etuvaihtajia, vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

    Vielä päätettäviä asioita:
    - Kiekot ja renkaat. Vanhoja saatan käyttää nastarenkailla jatkossakin. Ajattelin kuitenkin mieluiten tehdä itse vähän paremmat kiekot. Pitäisikö lähteä maantie- vai maastonavoista? Toimisiko vanteina joku CXP tyyppinen?
    - Välitykset. Minkähän kokoinen pakka (simppa 10) kannattaisi hommata tuollaiseen yleis cc lenkkikäyttöön? Eturattaat tulevat siis ainakin alkuun olemaan 50-34.

    Laitan kuvaa, kun projkti etenee..
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  5. #815
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EePee Katso viesti
    Tai jos joku tietää suoraan kymppipakan ja kompaktikampien kanssa toimivia ylävedolla olevia etuvaihtajia, vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
    Tälläinen postaus löytyi tuolta MTB ja 2 eturatasta keskustelusta. Itse en ole värkkiä kokeillut...
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...8&postcount=75
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  6. #816
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    917
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tälläinen postaus löytyi tuolta MTB ja 2 eturatasta keskustelusta. Itse en ole värkkiä kokeillut...
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...8&postcount=75
    Kiitti vinkistä, täytyy tutustua tarkemmin. Mikään ei ole niin viisaampi kuin insinööri, paitsi tietenkin saksalainen insinööri.

    Tällainen on jo tosiaan jo matkalla ja kokeilen ehkä sitten ensin sitä. Suhtaudun hieman varauksella noihin rissoihin ja pylpyröihin. Ymmärrän edut purjeveneessä, mutta polkupyörässä...

    http://www.universalcycles.com/shopp...009&category=7
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  7. #817
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    146
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Rämälä Katso viesti
    Tehdäkö Sinkula vai Nopeahko Jäykkäperä? Vaihtaja ja eturattaat on siis vaan muodon vuoksi paikallaan.
    Tuollainen siitä nyt sitten tuli. Vähän tylsähkö ajokokemus teräsrunkoisen sinkulan jälkeen mutta oppia ikä kaikki. Juu ja tiedän renkaiden tekstit pitäis olla vanteiden tekstien kohdalla.. ja onhan ne mutta toisella puolella.


  8. #818
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Terwis Katso viesti
    Sain projektissa vihdoin osia hieman paikoilleen.
    Tuosta keulasta syntyi sitten ongelma. Kaulaputken sisähalkaisija on niin ohut ettei stemmi mahdu sisään. Kokeilin toisellakin stemmillä eikä sekään sopinut.
    Pitää nyt keksiä mitenkä tuon homman hoitaisisin. Jos jostain tai joltain lyötyisi "oikea" maantiekeula niin sillähän siitä selviäisi.
    Pyörätohtorilta löytyi yksi hieman pidempi keula joka olisi tarkoitus sijoittaa pyörään alle talvella jotta saa nastat mahtumaan.

    Kiekot on vielä hieman hakusessa. Etunapa toinniin on olemassa, mutta takanapa ja vanteet on tilaamatta.
    Tää pistää kyllä hyperventiloimaan. Missäs se paperipussi olikaan....
    Mutta noita quill-stemmejähän on ainakin kokoa *n+1, eli onkohan sulla oikean kokoinen stemmi...
    Peikkomainen flaksi

  9. #819
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EePee Katso viesti
    Tällaista projektia suunnittelen. Meinaan ottaa vanhimman käytössä olevan pyöräni vm 1998 Scott Atacama Tourin hypriidin rungon ja haarukan uusiokäyttöön. Tarkoituksenani on tehdä pyörästä cc tyyppinen kulkine. Tiedän, että kaupasta saa valmiina parempia ja varmaan melkolailla samaan hintaankin. Olen kuitenkin kiintynyt pyörään ja haluan antaa sille "uuden elämän". Runko on minulle sopiva, mittauksieni mukaan myös cc:nä. Suosin lisäksi kierrätystä ja tykkään näpertää pyörien parissa. Nykyiset osat ovat aika lailla loppu. Ja ellei tästä tule pyörää, pitää sitten vaan hommata parempi runko, muut osathan ovat valmiina..

    Rungon lisäksi siis tarkoitus on käyttää vain mukava cromo haarukka (ellen innostu laittamaan eteen levyjarrua, jolloin haarukkakin menee uusiksi). Varastosta löytyy tanko ja stemmi. Lähikaupasta löytyi jo 90 luvun LX:n cantilänget. Suunnittelen kahvojen ja vaihtajien päivittämistä maantiepyörääni (vaijerit piiloon ) ja vanhojen hyödyntämistä tässä projektissa. Saksanmaalta on jo matkalla Ultegran (6650) kompaktikampisetti ja laakerikupit. Ameriikasta puolestaan jarrukaapelin levittimiä, hangerit eteen ja taakse (tolpankiristimeen) sekä etuvaihdevaijerin kääntörissa clamp kiinnityksellä (hybridirungossa ei tietenkään valmiiksi tällaista) Tiedä sitten, vaikka vanha etuvaihtaja jäisi, jos sattuu toimimaan. Tai jos joku tietää suoraan kymppipakan ja kompaktikampien kanssa toimivia ylävedolla olevia etuvaihtajia, vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

    Vielä päätettäviä asioita:
    - Kiekot ja renkaat. Vanhoja saatan käyttää nastarenkailla jatkossakin. Ajattelin kuitenkin mieluiten tehdä itse vähän paremmat kiekot. Pitäisikö lähteä maantie- vai maastonavoista? Toimisiko vanteina joku CXP tyyppinen?
    - Välitykset. Minkähän kokoinen pakka (simppa 10) kannattaisi hommata tuollaiseen yleis cc lenkkikäyttöön? Eturattaat tulevat siis ainakin alkuun olemaan 50-34.

    Laitan kuvaa, kun projkti etenee..
    Mun cc:ssa on Shimanon Deore etuvaihtaja ylävedolla ja kammet on kompaktia mallia. Muistaakseni tuon saa toimimaan riippumatta siitä kummasta suunnasta veto tulee.

  10. #820
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    136
    Tulipa hankittua viidellä eurolla projekti.
    Kyseessä on suhteellisen hyvässä hapessa oleva Nopsan retkipyörä:



    Laitos lienee jostain 70-luvulta, ja on varusteltu seuraavasti:
    - 5 vaihdetta, Simplex, kitkavivulla
    - Weinmann Vainqueur 900 -jarrut
    - jumalattoman rumat keltaiset jarruvaijerinkuoret
    - oranssireunaiset Suomessa valmistetut Nokian Rollspeedit

    Rungossa on vaakaputken yläpinnassa ihmeellinen sarja pieniä kolhuja, jotka pilaavat muuten nätissä kunnossa olevan pyörän ilmeen.
    Mitähän niille voisi tehdä? Harkinnassa on tyyliin sopiva musta koristemaalaus, sillä kelta-kultainen sävy on varmaankin hankala saada paikattua nätisti.

    Vaihtaja vaikuttaa liikkuvan melko nätisti, joten putsailen sen ja katson onko siitä mihinkään.

    Jarrut ovat varsin jähmeät. Vaijerit menevät joka tapauksessa vaihtoon, mutta tietääkö joku miten laadukkaat jarrut ovat?
    Olisiko järkevämpää laittaa tilalle nykyaikaisemmat pysäyttimet kuin purkaa ja herkistellä alkuperäisiä?

  11. #821
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    119
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Muko Katso viesti
    Jarrut ovat varsin jähmeät. Vaijerit menevät joka tapauksessa vaihtoon, mutta tietääkö joku miten laadukkaat jarrut ovat?
    Olisiko järkevämpää laittaa tilalle nykyaikaisemmat pysäyttimet kuin purkaa ja herkistellä alkuperäisiä?
    Tuohon kun vaihdat vaijerit kuorineen ja vähän länkiä herkistelet niin turhaa speksaat uutta osaa. Varmasti toimii sitten sen minkä on tarvis.
    hyötypyöräilyn puolesta!

  12. #822
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cyclosaurus Katso viesti
    Tää pistää kyllä hyperventiloimaan. Missäs se paperipussi olikaan....
    Mutta noita quill-stemmejähän on ainakin kokoa *n+1, eli onkohan sulla oikean kokoinen stemmi...
    Juuh, stemmi on oikea. Tuli kokeiltua tuota tuohon vanhaan kolaroituun keulaan ja hyvin sopi.
    Tuo kuvassakin oleva keula on jokin iäikuinen retkipyörän keula joka on jokskus jostain jäänyt käsiin. Pitää jatkaa metsästämistä.
    Cycling El Burro
    Hitaasti mutta epävarmasti.

  13. #823
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    917
    Pyörä. Lepo. Pyörä...



    Osiin pura!



    Uutta osaakin alkaa kertyä..

    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  14. #824
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    376

    CC-Projekti

    Vihdoin tuli runko ja voi alkaa kasata
    Puserra,puserra...

  15. #825
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Pyöräprojekti olisi aluillaan, tarkoitus hankkia kiva pyörä Helsingin keskuspuistossa pyörimiseen. Tähän mennessä pyörät ovat menneet: GT I-Drive (murtui, ehkä edellisen omistajan pahoinpitelyn vuoksi enemmän kuin omani) -> Planet-X Armadillo (jäykkäperäinen, yksi kivoimmista pyöristä jolla olen ajanut) -> Transition Preston (takana 5", edessä 6", vähän turhan raskas) -> Chumba XCL (5", hillittömän hauska).

    Ensimmäinen ajatus oli hankkia taas samaan sarjaan joku 5-6" joustava kevyehkö täysjousto. Nyt kuitenkin mieli rupesi heilumaan pahanlaisesti. Vietin tammikuun Uudessa Seelannissa jossa ajelin kevyellä 100mm keulalla varustetulla titaanisella jäykkiksellä. Siinä oli vähän jyrkkä ohjauskulma, mutta kaikenkaikkiaan minulla oli hillittömän hauskaa. Muilla oli järeämpiä pyöriä, mutta tuntui että perässä pysyi ongelmitta, ja kun tarjottiin tilalle Tituksen Moto-Lite pyörää kolmantena päivänä en jaksanut ajaa sillä kuin puoli tuntia.

    Olen järkeillyt että siellä polut olivat sileitä, ja täällä aika juurakkoisia... Mitäs mieltä te olette? Paljonko joustoa pääkaupunkiseudun metsissä oikeasti tarvitaan? Olisikohan jäykkäperäinen taas mukavaa vaihtelua täysjoustojen jälkeen?

  16. #826
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Kehä lll sisällä
    Viestit
    273
    Sellainen teräsrunkoinen jonka kulmat kestää sen n.140mm keulan ja 2,35 kumekset mahtuu pyöriin myös takahaarukassa, on itsellä - maybe some day - haaveena.
    Esim tähän suuntaan:
    http://www.covebike.com/bikes/handjob.html
    Eiköhän tuo kestä keskuspuiston antamat haasteet.

  17. #827
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Kestäisi varmaan... Mulla oli tuossa planet-x'ssä 130mm keula ja sillä ajeli iloisesti jopa kalpalinnassa (nynnyn linjoja).

  18. #828
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312

    XC-tykki

    Näistä osista käynnistyy uusi projekti. Raamia vielä odotellaan.


    Tolppa: KCNC Ti Pro Lite-8000 31,6x350, 150g
    Stemmi: Ritchey WCS OS 4-axis Wet White
    Tanko: KCNC SC Bone OS, tanko+stemmi paino yhteensä 245g
    Renkaat: Conti Race King 2.2 supersonic, 445g ja 460g

    Painot 5g tarkkudella.
    haedon muokkasi tätä : 17.10.2009 at 10.12 Syy: Korjattu renkaiden painot
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  19. #829
    yypy Guest
    Mitämitämitä!?! Eikös noiden renkaiden kuuluisi painaa vähän päälle 400 grammaa kipale?

  20. #830
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yypy Katso viesti
    Mitämitämitä!?! Eikös noiden renkaiden kuuluisi painaa vähän päälle 400 grammaa kipale?
    No niin ne painaakin. Hierotaampas ne unihiekat pois silmistä ja kirjoitetaan oikeat painot.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  21. #831
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011

    Striken paluu

    Osin tämän säikeen innoittamana, ja osin ihan vaan siksi, että kevennysinnostuksen seurauksena nurkissa alkaa olla aika paljon kepeitä osia, päätin ottaa jo kertaalleen eläkkeelle päästetyn Strike Ltd -rungon takaisin lenkkikäyttöön. Jarrut (varmaan xtr:t) ja gripparit tohon pitää ostaa, mutta muut palikat löytyy varastosta.

    Runko on iästään (oliskohan vuosimalli 2002) huolimatta aika kevyt (1856 g ilman iskaria, ohjainlaakerin kupit asennettuina), joten tuosta voisi yrittää saada alle kymppikiloisen lenkkikaverin lähinnä kuiville keleille. AFH-jyrä säilyy edelleen kuraleikkien ja asennelenkkien laitteena.



    Aki Korpela muokkasi tätä : 18.10.2009 at 19.50 Syy: typo

  22. #832
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Aikamoisia "ylijäämä" -osia sulta löytyy.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  23. #833
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    1.830
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    ...tuosta voisi yrittää saada alle kymppikiloisen lenkkikaverin...
    Osalistaa odotellessa. Jos vaikka siitä saisi jotain vinkkejä miten omasta Strikestä saisi edes 10.x kiloisen lenkkikaverin
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

  24. #834
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Raamia vielä odotellaan.
    Sikäli hauska juttu kun maksoin rungon kolme viikkoa sitten nii tänään tuli ilmoitus että olemme juuri saaneet maksun. Ei siinä, mutta kun firmalla on suomessa tili niin ei taida samasta pankista kolmea viikkoa mennä laskunmaksuun. No tulossa on nyt kuitenkin... viimein ...kai.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  25. #835
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Anna nyt hiukan vinkkiä, mikä raami... Noi putkiosat on ainakin merkittävän hienoja.

  26. #836
    Liittynyt
    09/2004
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    951
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    ...Jarrut (varmaan xtr:t) ja gripparit tohon pitää ostaa...
    Eikös hopet vois siirtää tohon ja hommata sparkkiin uudet
    www.hypy.fi

  27. #837
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Toi oli vähän ajatuksissa, mutta niitä R1:n kuitukahvaversioita ei taida saada ostaa valmiina mistään... Sitä paitsi xtr on aina hyvä varaosa, vaikka myöhemmin jotain muuta tilalle tulisikin.

  28. #838
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    Vanha mutta lihava.

  29. #839
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Manse
    Viestit
    911
    Komeen fillari znoodilla on, Nippelistä? Mitä pyörälle käy ku on projektisivulle päätyny?
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

  30. #840
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Anna nyt hiukan vinkkiä, mikä raami... Noi putkiosat on ainakin merkittävän hienoja.
    No perskules jos sitä sitten....

    Vaihtoehtoina oli siis kevyimmät eli NoSaints Maksimiari, Canyon Grand Canyon CF ja Scott Scale RC. Ekana olin tilaamassa tota maxAria, mutta kauppiasta ei ilmeisesti innostanut kaupan teko. Sitten tuli toi Canyon tarjoukseen ja kun oli muutenkin tarkoitus tehdä sellaista aika valkoista pyörää niin why not. Scale olis kiinnostanut eniten muttavähän turhan kallis mun projektiin. Mut ans olla kun sain CF:n tilattua niin heti pätkähti alennukseen Scale RC raami BD:ssä. Olisi siis pitänyt miettiä vielä hetki.

    Seuraavaksi pitäis tulla siis toi runko, Manitou R7 mrd absolute -keula (valkoisena tietty), FSA k-force light kammekset kaksirattaisena (joo, en uskaltanut claviculaa, kun näin yhden hajonneen Weightweeniessillä) ja XTR-pakka.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •