No mitäs sitä joustolla tekee ku o 2 tervettä jalkaa ja pyörä joka kestää sen mitä jalat antaa.
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Tällaista projektia suunnittelen. Meinaan ottaa vanhimman käytössä olevan pyöräni vm 1998 Scott Atacama Tourin hypriidin rungon ja haarukan uusiokäyttöön. Tarkoituksenani on tehdä pyörästä cc tyyppinen kulkine. Tiedän, että kaupasta saa valmiina parempia ja varmaan melkolailla samaan hintaankin. Olen kuitenkin kiintynyt pyörään ja haluan antaa sille "uuden elämän". Runko on minulle sopiva, mittauksieni mukaan myös cc:nä. Suosin lisäksi kierrätystä ja tykkään näpertää pyörien parissa. Nykyiset osat ovat aika lailla loppu. Ja ellei tästä tule pyörää, pitää sitten vaan hommata parempi runko, muut osathan ovat valmiina..
Rungon lisäksi siis tarkoitus on käyttää vain mukava cromo haarukka (ellen innostu laittamaan eteen levyjarrua, jolloin haarukkakin menee uusiksi). Varastosta löytyy tanko ja stemmi. Lähikaupasta löytyi jo 90 luvun LX:n cantilänget. Suunnittelen kahvojen ja vaihtajien päivittämistä maantiepyörääni (vaijerit piiloon) ja vanhojen hyödyntämistä tässä projektissa. Saksanmaalta on jo matkalla Ultegran (6650) kompaktikampisetti ja laakerikupit. Ameriikasta puolestaan jarrukaapelin levittimiä, hangerit eteen ja taakse (tolpankiristimeen) sekä etuvaihdevaijerin kääntörissa clamp kiinnityksellä (hybridirungossa ei tietenkään valmiiksi tällaista) Tiedä sitten, vaikka vanha etuvaihtaja jäisi, jos sattuu toimimaan. Tai jos joku tietää suoraan kymppipakan ja kompaktikampien kanssa toimivia ylävedolla olevia etuvaihtajia, vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
Vielä päätettäviä asioita:
- Kiekot ja renkaat. Vanhoja saatan käyttää nastarenkailla jatkossakin. Ajattelin kuitenkin mieluiten tehdä itse vähän paremmat kiekot. Pitäisikö lähteä maantie- vai maastonavoista? Toimisiko vanteina joku CXP tyyppinen?
- Välitykset. Minkähän kokoinen pakka (simppa 10) kannattaisi hommata tuollaiseen yleis cc lenkkikäyttöön? Eturattaat tulevat siis ainakin alkuun olemaan 50-34.
Laitan kuvaa, kun projkti etenee..
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Tälläinen postaus löytyi tuolta MTB ja 2 eturatasta keskustelusta. Itse en ole värkkiä kokeillut...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...8&postcount=75
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kiitti vinkistä, täytyy tutustua tarkemmin. Mikään ei ole niin viisaampi kuin insinööri, paitsi tietenkin saksalainen insinööri.
Tällainen on jo tosiaan jo matkalla ja kokeilen ehkä sitten ensin sitä. Suhtaudun hieman varauksella noihin rissoihin ja pylpyröihin. Ymmärrän edut purjeveneessä, mutta polkupyörässä...
http://www.universalcycles.com/shopp...009&category=7
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Tulipa hankittua viidellä eurolla projekti.
Kyseessä on suhteellisen hyvässä hapessa oleva Nopsan retkipyörä:
Laitos lienee jostain 70-luvulta, ja on varusteltu seuraavasti:
- 5 vaihdetta, Simplex, kitkavivulla
- Weinmann Vainqueur 900 -jarrut
- jumalattoman rumat keltaiset jarruvaijerinkuoret
- oranssireunaiset Suomessa valmistetut Nokian Rollspeedit
Rungossa on vaakaputken yläpinnassa ihmeellinen sarja pieniä kolhuja, jotka pilaavat muuten nätissä kunnossa olevan pyörän ilmeen.
Mitähän niille voisi tehdä? Harkinnassa on tyyliin sopiva musta koristemaalaus, sillä kelta-kultainen sävy on varmaankin hankala saada paikattua nätisti.
Vaihtaja vaikuttaa liikkuvan melko nätisti, joten putsailen sen ja katson onko siitä mihinkään.
Jarrut ovat varsin jähmeät. Vaijerit menevät joka tapauksessa vaihtoon, mutta tietääkö joku miten laadukkaat jarrut ovat?
Olisiko järkevämpää laittaa tilalle nykyaikaisemmat pysäyttimet kuin purkaa ja herkistellä alkuperäisiä?
Cycling El Burro
Hitaasti mutta epävarmasti.
Pyörä. Lepo. Pyörä...
Osiin pura!
Uutta osaakin alkaa kertyä..
![]()
Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..
Vihdoin tuli runko ja voi alkaa kasata
![]()
Puserra,puserra...
Pyöräprojekti olisi aluillaan, tarkoitus hankkia kiva pyörä Helsingin keskuspuistossa pyörimiseen. Tähän mennessä pyörät ovat menneet: GT I-Drive (murtui, ehkä edellisen omistajan pahoinpitelyn vuoksi enemmän kuin omani) -> Planet-X Armadillo (jäykkäperäinen, yksi kivoimmista pyöristä jolla olen ajanut) -> Transition Preston (takana 5", edessä 6", vähän turhan raskas) -> Chumba XCL (5", hillittömän hauska).
Ensimmäinen ajatus oli hankkia taas samaan sarjaan joku 5-6" joustava kevyehkö täysjousto. Nyt kuitenkin mieli rupesi heilumaan pahanlaisesti. Vietin tammikuun Uudessa Seelannissa jossa ajelin kevyellä 100mm keulalla varustetulla titaanisella jäykkiksellä. Siinä oli vähän jyrkkä ohjauskulma, mutta kaikenkaikkiaan minulla oli hillittömän hauskaa. Muilla oli järeämpiä pyöriä, mutta tuntui että perässä pysyi ongelmitta, ja kun tarjottiin tilalle Tituksen Moto-Lite pyörää kolmantena päivänä en jaksanut ajaa sillä kuin puoli tuntia.
Olen järkeillyt että siellä polut olivat sileitä, ja täällä aika juurakkoisia... Mitäs mieltä te olette? Paljonko joustoa pääkaupunkiseudun metsissä oikeasti tarvitaan? Olisikohan jäykkäperäinen taas mukavaa vaihtelua täysjoustojen jälkeen?
Sellainen teräsrunkoinen jonka kulmat kestää sen n.140mm keulan ja 2,35 kumekset mahtuu pyöriin myös takahaarukassa, on itsellä - maybe some day - haaveena.
Esim tähän suuntaan:
http://www.covebike.com/bikes/handjob.html
Eiköhän tuo kestä keskuspuiston antamat haasteet.
Kestäisi varmaan... Mulla oli tuossa planet-x'ssä 130mm keula ja sillä ajeli iloisesti jopa kalpalinnassa (nynnyn linjoja).
Näistä osista käynnistyy uusi projekti. Raamia vielä odotellaan.
Tolppa: KCNC Ti Pro Lite-8000 31,6x350, 150g
Stemmi: Ritchey WCS OS 4-axis Wet White
Tanko: KCNC SC Bone OS, tanko+stemmi paino yhteensä 245g
Renkaat: Conti Race King 2.2 supersonic, 445g ja 460g
Painot 5g tarkkudella.
haedon muokkasi tätä : 17.10.2009 at 10.12 Syy: Korjattu renkaiden painot
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Mitämitämitä!?! Eikös noiden renkaiden kuuluisi painaa vähän päälle 400 grammaa kipale?
Osin tämän säikeen innoittamana, ja osin ihan vaan siksi, että kevennysinnostuksen seurauksena nurkissa alkaa olla aika paljon kepeitä osia, päätin ottaa jo kertaalleen eläkkeelle päästetyn Strike Ltd -rungon takaisin lenkkikäyttöön. Jarrut (varmaan xtr:t) ja gripparit tohon pitää ostaa, mutta muut palikat löytyy varastosta.
Runko on iästään (oliskohan vuosimalli 2002) huolimatta aika kevyt (1856 g ilman iskaria, ohjainlaakerin kupit asennettuina), joten tuosta voisi yrittää saada alle kymppikiloisen lenkkikaverin lähinnä kuiville keleille. AFH-jyrä säilyy edelleen kuraleikkien ja asennelenkkien laitteena.
![]()
Aki Korpela muokkasi tätä : 18.10.2009 at 19.50 Syy: typo
Aikamoisia "ylijäämä" -osia sulta löytyy.![]()
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Sikäli hauska juttu kun maksoin rungon kolme viikkoa sitten nii tänään tuli ilmoitus että olemme juuri saaneet maksun. Ei siinä, mutta kun firmalla on suomessa tili niin ei taida samasta pankista kolmea viikkoa mennä laskunmaksuun. No tulossa on nyt kuitenkin... viimein ...kai.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Anna nyt hiukan vinkkiä, mikä raami... Noi putkiosat on ainakin merkittävän hienoja.
Toi oli vähän ajatuksissa, mutta niitä R1:n kuitukahvaversioita ei taida saada ostaa valmiina mistään... Sitä paitsi xtr on aina hyvä varaosa, vaikka myöhemmin jotain muuta tilalle tulisikin.![]()
Vanha mutta lihava.
Komeen fillari znoodilla on, Nippelistä? Mitä pyörälle käy ku on projektisivulle päätyny?
![]()
www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen
No perskules jos sitä sitten....
Vaihtoehtoina oli siis kevyimmät eli NoSaints Maksimiari, Canyon Grand Canyon CF ja Scott Scale RC. Ekana olin tilaamassa tota maxAria, mutta kauppiasta ei ilmeisesti innostanut kaupan teko. Sitten tuli toi Canyon tarjoukseen ja kun oli muutenkin tarkoitus tehdä sellaista aika valkoista pyörää niin why not. Scale olis kiinnostanut eniten muttavähän turhan kallis mun projektiin. Mut ans olla kun sain CF:n tilattua niin heti pätkähti alennukseen Scale RC raami BD:ssä. Olisi siis pitänyt miettiä vielä hetki.
Seuraavaksi pitäis tulla siis toi runko, Manitou R7 mrd absolute -keula (valkoisena tietty), FSA k-force light kammekset kaksirattaisena (joo, en uskaltanut claviculaa, kun näin yhden hajonneen Weightweeniessillä) ja XTR-pakka.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Kirjanmerkit