GiantGarminElectrobike
Sivu 1 / 11 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 328

Aihe: Sähköavusteiset polkupyörät

  1. #1
    kamuleontti Guest

    Sähköavusteiset polkupyörät

    Sähköavusteisille polkupyörille / niiden suosittelulle ei taida olla yleiskeskustelusäiettä. Saisiko sellaisen rykäistyä pystyyn?

    Taustaksi: Etsiskelen sähköavusteista fillaria vanhalle isälleni. Hän haluaisi jatkaa pyörän käyttöä pääasiallisena kulkupelinään, mutta päälle seitsenkymppisenä alkavat ylämäet tuntua turhan raskailta. Vaihtoehtona ei siis ole hankkia cyclocrossia vaan pyöräilyn loppuminen kokonaan.

    Tekniikan maailmassa oli näköjään juttu sähköavusteisista fillareista heinäkuussa.

    Fillarifoorumilla sähköavusteisista fillareista on keskusteltu näköjään Helkaman Jubilesta, Soliferin E-bikesta ja fiilistelty YT-videoilla. Ja näköjään on maastosähköpyöräkeskustelukin käyty.

    Itse piipahdin kokeilemassa Larunpyörän Kalkhoffia. Hauska peli, mutta merkin laadukkuudesta ei ole käsitystä. Tunteeko kukaan? Ei ollut peli ainakaan mukana TM:n testissä, vaikkei tuo mitään varmaan kerrokaan.

    Bikeessä eli Sähköpyörässä kertoivat myyvänsä 900 euron moottorisettiä, jonka voisi rakennella kiinni vanhaan pyörään. Muitakin vaihtoehtoja oli, pitänee huhuilla vielä. Eivät olleet paikalla, kun kävin oven takana pyörähtämässä.

    Mitkä muut kaupat myyvät sähköpyöriä?

    Mitä merkkejä on tarjolla? Onko tuossa moottorin virittelyssä pointtia muuta kuin insinöörihenkisenä ajanvieteharrastuksena?

    Onko vastaan tullut arvioita tai vertailuja saatavilla olevista pyöristä?

  2. #2
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Muuten en mitään tiedä... mutta on kai siinä itse virittämisessä se pointti , että jos on olemassa pyörä joka on muuten täydellinen, muttei jaksa polkea, saa pitää sen muuten täydellisen paketin.

    Muualta löydetty kuva:

  3. #3
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Muistan nähneeni jonkun firman nettisivun, jossa sähköistävät tavallisia pyöriä. En nyt muista tarkempia tietoja, enkä ehdi juuri nyt kaivelemaan sivua esille, mutta mielestäni hinta asennuksineen oli vähemmän kuin tuo 900 euroa.
    -

  4. #4
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Ja nyt paremmalla ajalla katseltuna, tässä osoite:

    http://www.kuetron.fi/

    Sivut on aika sekavat, mutta löytyy sieltä hinnastokin. Reilu 500 osat ja 150 asennus. Riippuu tietty lähtökohtana olevasta pyörästä, onko järkeä.
    -

  5. #5
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.128
    Giant Twist Freedom tai Twist Express on mun suositus. Hinta varmaan aika samoissa noiden kilpailijoiden kanssa. Sähkömoottori antaa saman verran tehoa kuin mitä kuski polkee (250W on maksimi), mutta jos itse polkaiset 250 wattia ja kone antaa 250 wattia, niin se kuljettaa aika iloisesti ylämäkeenkin. 24km/h jälkeen moottori ei anna tehoa lainkaan. Kuulostaa ehkä vähän vaatimattomalta jos vertaa johonkin sähkömopoon, mutta tolla Twist Freedomilla ajelee reippaasti yli sata kilometriä yhdellä latauksella ja Expressilläkin pääsee 70-80km yhdellä latauksella. Jos patterit loppuu kesken matkan, niin tolla voi ajaa kuin normaalilla pyörällä koska moottori ei jarruta. Tietty painoa on sen verran, että ainakin ylämäet voivat tehdä tiukkaa.
    6.7 WTF/kg


  6. #6
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Tuli kokeiltua noita messuilla, kulki osa aika kivasti, varsinkin eräs täysjuusto.

    Mites muuten noissa on yleensä hoidettu se nopeuden "katkaisu"? Siis missä se nopeusmittari on? Olisi tarve sellaisella sähköfillarille mutta tarve laittomampaan vauhtiin...


  7. #7
    Liittynyt
    01/2006
    Viestit
    1.209
    Samalla lailla kun autoihinkin saa vauhtia. Vaihdetaan softa.
    Aina muistaa vain vaihdattaa katsastukseen takaisin.
    Kytkin kyllä olisi kiva. Limit Speed/Free Run.
    Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.

  8. #8
    kamuleontti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Giant Twist Freedom tai Twist Express on mun suositus.
    Kivan näköinen peli. En vaan löydä äkkiseltään suomalaista maahantuojaa. Onko moisesta tietoa?

  9. #9
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    Jos sattuu olemaan maasturissa hollowtech II-keskiö ni tälläsen siihen kait sais kii: http://www.gruberassist.com/category/englisch/

  10. #10
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.128
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Tuli kokeiltua noita messuilla, kulki osa aika kivasti, varsinkin eräs täysjuusto.

    Mites muuten noissa on yleensä hoidettu se nopeuden "katkaisu"? Siis missä se nopeusmittari on? Olisi tarve sellaisella sähköfillarille mutta tarve laittomampaan vauhtiin...

    Se anturi on etunavassa. Eiköhän tommosen saa tuunattua kulkemaan kovempaa.
    6.7 WTF/kg


  11. #11
    Liittynyt
    01/2006
    Viestit
    1.209
    Siinä olisi Bembölen Kahvituvalla ihmettelimenen kun aina veti joku ohi tietämättä että se vaihto aina fillarin.
    Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.

  12. #12
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikrometri Katso viesti
    Siinä olisi Bembölen Kahvituvalla ihmettelimenen kun aina veti joku ohi tietämättä että se vaihto aina fillarin.
    No varmasti joo.

  13. #13
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kamuleontti Katso viesti
    Kivan näköinen peli. En vaan löydä äkkiseltään suomalaista maahantuojaa. Onko moisesta tietoa?
    Maahantuoja:
    http://www.kolumbus.fi/finmebli/

    Olen kyllä jotain sähköjättiläisiä nähnyt jossain pyöräliikkeessäkin.
    -

  14. #14
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Elkom'09 messuilla oli 23.-25.9 esillä sähköfillari. Kumma kun ei ollut mitään speksejä näkyvillä. Nostin fillarin ilmaan ja mielestäni se tuntui painavan jotain alta 20kg. Voi tosin heittää ihan metsäänki, tätä vaakaa kun ei ole kalibroitu aikoihin

    kuva 1
    kuva 2

  15. #15
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Kyl se vähän enempi painaa: http://www.salamapyorat.fi/5

  16. #16
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Akaa
    Viestit
    237
    Näyttäis realistisilta painoilta. Meillä makaa yksi itse rakennettu, Hybridin alurunko ja muuten semmosilla osilla, että painoa olisi lk. 11kg. Vaihteita neljä, kaksi eteenpäin polkien ja kaksi taaksepäin polkien, painoa 25.6kg.
    Akuilla painoa 6.3kg, muut tulee tosta sähköavustusosasarjasta. Sähkö ei tule koskaan olemaankaan mikä teho-paino-koko -suhteeltaan tehokas voimansiirtoratkaisu, hydrauliikka taas ei fillarin tapauksessa käy.

  17. #17
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    690
    Jotkut murot on myös noita väsänneet:

    http://murobbs.plaza.fi/elektroniikk...kupyora-5.html

  18. #18
    kamuleontti Guest

    Moottorointipaketit / muuntosarjat

    Keskustelussa onkin jo ollut puhetta noista konversiopaketeista, joilla wanhasta fillarista tekisi sähköavusteisen.

    Millaisia osasarjoja markkinoilla on? Mitä ja mistä kannattaisi harkita ostetttavaksi? Vaatiiko asennus ammattimiehen, vai onnistuuko DIY-asenteella?

  19. #19
    kamuleontti Guest
    http://www.cyclone-usa.com/store.php?crn=199, Euroopassa samat http://www.cyclone-eu.com/. Jos muistan / ymmärrän oikein, tätä Sähköpyörä eli Bikee kauppaisi. Saatan kyllä olla tässä väärässäkin.

  20. #20
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Kyl se vähän enempi painaa: http://www.salamapyorat.fi/5
    Juu kiitokset korjauksesta. Pitäisi kalibroida joskus Mut anyway, huomasin tuota fillaria tutkiessa että etujarrun kahva oli oikealla kädellä. Vähän kummastuttaa minua. Vaikka napavaihteisissakin niin. Taitaa olla että tämä on suunniteltu korvaavaan citynapavaihteiset...

  21. #21
    kamuleontti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti apatceh Katso viesti
    Taitaa olla että tämä on suunniteltu korvaavaan citynapavaihteiset...
    Näin varmaan on. Kaupunkifillarit taitavat olla ihan oikeasti se fillariryhmä, jonka sähköavusteiset korvaavat. Eivät ne trikoomiesten kuntoiluvermeiden kanssa kilpaile, vaan perusmummisten.

  22. #22
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Vielä kun tulisi semmoinen kolmirattainen isolla etu- takakorilla niin mummot on myyty

  23. #23
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti apatceh Katso viesti
    Vielä kun tulisi semmoinen kolmirattainen isolla etu- takakorilla niin mummot on myyty
    Löytyy jo Salamapyörän mallistosta.



    Tuohon tarvitaan enää se etukori lisävarusteena.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  24. #24
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Löytyy jo Salamapyörän mallistosta.


    Tuohon tarvitaan enää se etukori lisävarusteena.
    Oi hienoa Sori kaikille, en jaksanut perehtyä Salamapyörän mallistoon

  25. #25
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    Jos sattuu olemaan maasturissa hollowtech II-keskiö ni tälläsen siihen kait sais kii: http://www.gruberassist.com/category/englisch/
    Tämä on mielestäni tämän hetken "paras" sähköavusteinen toteutus. Siisti huomaamaton ja kohtuu kepeä. Ainut miinus on 3sek sisäänrakennettu max boostaus aika ..
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  26. #26
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Löytyy jo Salamapyörän mallistosta.
    Aika hyvä. Saisi kyllä olla napavaihteella.

  27. #27
    kamuleontti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Tämä on mielestäni tämän hetken "paras" sähköavusteinen toteutus. Siisti huomaamaton ja kohtuu kepeä. Ainut miinus on 3sek sisäänrakennettu max boostaus aika ..
    Mnjuu, ehkä kuntoiluhenkiseen maastoajoon mutta ei välttämättä kauppakassimummikseen.

    Lyhyt kovatahtinen buustaus ei välttämättä ole perusfillaristin tarve, vaan tasainen apu vastatuulessa tai pitkässä mäessä. Siinä on ihan laillinenkin ongelma katukäytössä, kuten valmistaja itse kirjoittaa:

    "The GRUBER Assist doesn’t have a blocking at 25 km/h and isn’t allowed for the public traffic. If you want this blocking, we certainly can install it for you." http://www.gruberassist.com/english/...t-description/

  28. #28
    kamuleontti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kamuleontti Katso viesti

    Lyhyt kovatahtinen buustaus ei välttämättä ole perusfillaristin tarve.
    Vai saako tuon työnnön toimimaan jatkuvana, jos ei paina maksimibuustilla?

  29. #29
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    Ainakin esittelyvideoilla muija kitkuttaa mäkeä ylös tasaisesti pidempään kuin sen 3 sek. Tiedä sitten varmasti

  30. #30
    Liittynyt
    02/2008
    Paikkakunta
    Br*ksstr*nd*n
    Viestit
    105
    Minut kuittasi moneen kertaan viime talven työmatkatempossa mennen tullen insera?-maastopyörällä liikkunut kulkija. Vauhti oli aina niin hirmuista, ettei normijaloilla varmaan sellaista tuoteta... Välillä ehdin nähdä, että etunavassa oli napadynamoa selkeästi isompi möhkäle ja tarakalla kai jonkinlainen akku. Mielenkiintoinen viritys, joka saattoi olla tämänkaltainen: http://www.alienbikes.co.uk/index.htm

    Olikohan joku palstalainen kyseessä? Kulkija liikkui välillä Espoo, Laajalahti- Munkkiniemi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •