Olen kuullut että Pyörää EI saisi pestä painepesurilla?
Itse suihkutan OLMO pyörääni aikan huoleti painepesurilla - mikä voi vaurioitua?
Olen kuullut että Pyörää EI saisi pestä painepesurilla?
Itse suihkutan OLMO pyörääni aikan huoleti painepesurilla - mikä voi vaurioitua?
Laakereihin ei saisi osoittaa painetta, ne on vain roiske suojattuja. Eli niihin ei saisi päästä vettä.
Itse pesen puutarhaletkulla.
Siinäpä se tuli, navat ja laakerit siinä ovat eniten vaarassa. Rättiä/harjaa/sientä kehiin, vettä sankoon ja mietoa pesuainetta sekaan, hammasharjakin on kätsy kapine näissä putsaushommissa. Ja huuhtelu tosiaan ilman painetta.
*Ketjut ovat sotkemista varten*
Mä olen käyttänyt kukkien kasteluun tarkotettua ruiskupulloa, mutta varonut ruiskuttamasta suoraan napoihin. Ensin yleiskastelu, sitten pinelineä ja hankausta ja lopuksi ruiskulla huuhtelu. Lähtee jähmeämpikin kakka pois.
Ite monta vuotta pesin fairylla, mutta sitten kokeilin näitä Weldtiten pyöränpesunesteitä ja ei ole paluuta enää mihinkään "budjettituotteisiin". Varsinkin Citrus Degreaser on aivan huippua - pieni suihkaus rasvaiselle pinnalle, huuhtelu vedellä ja sillä selvä! Hintaahan tulee toki enemmän kuin perustököteille mut ... mä oon jo niin vanha että en mä jaksa enää viritellä ja säätää... It Just Works! Eli kevyt suihkuttelu kunnollisella pesuaineella ja sitten huuhtelu vaikka saavista kaatamalla. Muuta ei tarvita ja tällä metodilla erittäin harvoin tarvitsee tarttua edes harjaan, ainakaan mun ajamisilla.
CRC:stä löytyy järkeviä kokoja järkevään hintaan näitä Weldtiten tuotteita. Muun tavaran mukana postikulutkin pysyy kohtuullisina.... Suosittelen!
Tolu
Sinun siirtosi!![]()
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Biltemasta suihkutettavaa pyöränpesuainetta, harjasetti sekä 3,9 euron "painepesuri". Alle parinkympin panostuksella sitä tulee pyöriä puhdisteltua. Suht vaivatonta ja nopeaa sekä ainakin meikäläisen silmään jälki riittävän hyvää.
Fairy saattaa tosiaan kuulostaa hyvältä pesuaineelta fillarille ja vaikka autolle, mutta se sisältää tosiasiassa karmeat määrät suolaa. Ei ihan hirveän hyvä metallisille osille.
I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.
Netissä selailee noita Pro-tallien valokuvia, niin kyllähän ne proffien pyörät painepesureilla pääosin pestään. Tietysti siinä hommassa pitää olla järki päässä, sitä painetta ei saa suunnata laakereihin, eli napoihin, keskiöön ja ohjainlaakeriin.
Itse en pese pyöriä painepesurilla koskaan...
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Painepesurin käyttöön on hyvänä syynä varmasti vesijohtoverkon paine, joka ei välttämättä tuolla Euroopassa ole ihan sama kuin täällä. Täällä Suomessa riittää monessa paikassa sen verran paljon painetta, että puutarhaletkullakin saa jo hyvää jälkeä aikaiseksi. Lisäksi niillä on kuitenkin hieman erilainen armaada mekatsuja hoitamassa sitä kalustoa kuin suomalaisella harrastajalla. Voisi veikata, että noissa pyörissä huolletaan navat useammin kuin täällä Suomessa pestään pyörät.
En minäkään painepesuria käytä, vaan ihan letkulla huuhtelen. Auton toki pesen painepesurilla silloin kun ylipäänsä jaksan.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Sait ylipuhuttua, pitää kokeilla.
Mut on koulutettu pesemään fillari laakereita ja napoja säästäen. Ketjut ekaks irti ja pesuun liuottimeen (ei sinne, missä edellisen pesun jäljiltä jo likaiset töhnät on, vaan siihen puhtaaseen pulloon), sitten fillari pesupukkiin ja kiekot irti. Isommalla harjalla yleispesu pesunesteellä, pienemmällä harjalla pikkurakoset, kuten jarrupalojen välit jne. Huuhtelu hellästi sienellä. Kuivaus ja kiillotus rätillä (tai aurinkokin kelpaa, mutta mielestäni jättää kurjat kuivumisjäljet). Moottoripyörävahaa on välillä tullut vetäistyä suojaksi. Fillarille varmasti omatkin vahansa, mutta johonkinhan tuo prtkälle ostettu vaha pitää käyttää, kun sellaista ei enää ole. Kiekot pestään erikseen ja lykätään lopuksi kiinni. Ketjut rasvataan tippapullolla, mutta se on yleensä ollut miesten hommaa.
Naapurit tykkää, kun parin viikon välein on mies tai minä etupihalla fillaria hinkkaamassa. Hieman saa kommentteja asiasta kuulla, mutta mitäpä siitä. Samalla vaivalla menee hyvänä päivänä perheen muutkin pyörät ja kärryt, joskus tosin vaan oma.
Hyvät välineet (mitkä tahansa) ovat mielestäni hyvän huollon arvoisia. Aina ei aikaa meinaa löytyä, mutta yrittää silti sopii.
"nothing is sacred,
when everyone's talking
and no one is listening"
(Lagwagon - Messengers)
Mä olen käyttänyt jotain DirtWash punaista litkua. Se on todella riittoisaa ja puhdasta tuleeOlen hankkinut sitä lähi BP:stä(Friisilä), mutta jos joku tietää halvemman paikan niin kertokaa ihmeessä.
Still rides with 26er
Nyt täytyy sanoa, että kaikkien muiden juttujen lomassa englantilaisten astianpesukulttuuri on kyllä mulle täysin vieras asia.
Huuhtelematta? Ei kai sentään?Kuivauskaappi on suomalainen keksintö, mutta että joku ei huuhtelisi astioita. Käsittämätöntä. Toisaalta, voihan hyvin olla että Lucas valmistaa myös vesihanoja ja tiskikoneita?
Enisei, älkää käyttäkö astianpesuaineita pyörien tai autojen pesemiseen. Väärää kamaa (suolaa), kuitenkin väärä määrä (liikaa), ja väärään paikkaan (ulos, pihalle). Suosikaa niitä biohajoavia, tarkoitukseen tehtyjä kamoja.
I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.
Jep, astianpesuaineita käytettiin joskus 70-luvulla... ja tarviiko sitä pesuainetta ollenkaan, ainakaan aina? Minä olen vain huuhdellut, välillä harjan kanssa, aina heti metsälenkin jälkeen jos on kovin paskastunut.
Siis sielläpäin astiat dipataan saippuaveteen ja pyyhkästään liinalla. Sillä samalla saippuaisella ja paskasella rätillä siis. Kuivassa pinnassahan ei bakteerit kauaa lisäänny mutta silti. Tiskikone on rokrok.. jarrulevyt, rataspakat, yms peseentyy kätevästi tarvittaessa.
Ehkä niitä engelsmannejakin löytyy moneen junaan ihan kuin meitä suomalaisiakin. Minun engelsmanni-landladyni valutti astiat ja kuivasi ne sitten puhtaaseen pyyhkeeseen.
Mielestäni suomalainen tapa kastaa astia tiskiveteen, huitaista ympyrä tiskiharjalla ja sitten huuhtelu lorauksella vettä hanasta voi tuottaa paljon likaisemman tuloksen. Kaiken voi tehdä hyvin tai huonosti.
Onneksi tämä ei mennyt offaroinniksi. Lauseeni "kuivauskaappi on suomalainen keksintö" sisälsi muuten sen olettamuksen, että muualla astiat kuivataan pyyheliinalla, eikä niitä laiteta märkinä ja valuvina sinne kaappeihin...
Ei, ei ja ei. Mäntysuovan yksi tärkeimpiä ainesosia on natriumkloridi, joka on...mites tän nyt nätisti sanoisi...ruokasuolaa. En viitsisi suolaliuoksella pyörääni huuhdella. Tolussa kyseistä ainetta ei muuten ole, mutta silti käyttäisin sitä mieluummin vessan pesemiseen.
Nyrkkisääntö noiden pesuaineiden kanssa on: mitä paksumpaa tavaraa, sitä enemmän siinä sitä suolaa on.
Öh, miksi ihmeessä mäntysuopaan ja fairyyn sisältyy suolaa? Auttaako se yhtään minkään pesemisessä?
Riding straight ahead in a forward fashion.
Voisi kuvitella, kysyin kaveriltani Internet "Google" Wikipedialta, joka loihe lausumaan että:
"Suurin osa tuotetusta ruokasuolasta käytetään kuitenkin kemianteollisuuden raaka-aineena. Sitä tarvitaan lähes kaikkien muiden natriumin yhdisteiden, samoin kloorin ja sen yhdisteiden valmistukseen. Esimerkkeinä tärkeistä natriumia sisältävistä tuotteista, joiden valmistukseen sitä käytetään, voidaan mainita saippua ja muut pesuaineet, samoin sooda, jota tarvitaan myös lasin valmistuksessa."
Tuli tuossa sähköpostia Probikekit:stä. Niille on tullut Muc-Off tuotteita myyntiin. Itse olen nyt käyttänyt Dirtwash litkua ja maksanut siitä 22€/litra lähikaupassa. Muc-Off litku lähtee 6,29£/litra eli taitaa pesuaineet tulla Briteistä tästä lähtien...
Still rides with 26er
Hmm, mä olen pessy tähän asti Fairyllä, mutta ehkä sitten vaihdan vaikka TOLUunKannattaako sitä lantrata veteen ja sitten sienellä & harjalla putsata, vai?
Pineline on ihan jees. Baut 8 euroo litran pullo, riittää tarpeeks kauan, sillä laimennussuhde on 1/5-200.
Olen käyttänyt Muc-offia ja Weldtite Dirtwashia. Dirtwashilla oli todella ikävän tuntuista pestä pyörää sisätiloissa (suihkussa). Pesuainetta suihkiessa piti pidättää hengitystä ja lähteä huoneesta pariksi minuutiksi, jottei saanut astmakohtausta tai yskinyt itseään muuten vaan hengiltä. Muc-off kai vaahtoaa paremmin, siitä ei lähde niin paljoa hienoa sumua eikä sillä peseminen ole niin tuskaa. (Minkään pesuaineen hengittäminen on tuskin terveellistä, tuntui se ikävältä tai ei.) Muc-off on biohajoavaa, Dirtwash-pullosta en vastaavaa merkintää löydä. Ei ole Muc-offin puhdistusominaisuuksissakaan valittamista. Ainakin toistaiseksi käytän Muc-offia. Muita pesuaineita joutuu käyttämään hätävarana, jos pullo pääsee yllättäen loppumaan.
Aikamoinen myyntipuhe.![]()
Kirjanmerkit