Jaha. Ny putkahti nootti että JOSKUS tilaamani Tunen MTB-kammet + 6-pack Ti keskiö on tulossa. 29/40 rattaat on jo. Hinta/paino yms suhteet pitäisi olla kohdallaan. Saa nähdä mitä muuta löytyy laatikosta.
Jaha. Ny putkahti nootti että JOSKUS tilaamani Tunen MTB-kammet + 6-pack Ti keskiö on tulossa. 29/40 rattaat on jo. Hinta/paino yms suhteet pitäisi olla kohdallaan. Saa nähdä mitä muuta löytyy laatikosta.
Kuriiri kävi pitkästä aikaa. Tarttee laittaa puntariin ja ottaa parempia kuvia, kun kerkiää. AX:llä ei maastostemmiä ole vielä virallisesti tarjolla, mutta tässä yksilössä mittoja on muokattu siten, että kannattimesta tuli yhteensopiva Hera-tangon kanssa.
![]()
Aijai kun näyttää makealta!!!Jos tuo stemmi kestää maastorytyytyksessä, kait se sit kestäis myös kadulla... Kerro parin vuoden päästä vieläkö olet hengissä, jos olet niin tilaan ittellekin maantielle moisen.
Laitahan vaakakuvia jakoon...
Edit: Onko noi AX tekstitarrat lakan alla vai päällä? Jos päällä niin ota pois, kevenee varmaan vielä 10%![]()
Onhan tuossa hipoa taas, vaakakuvia odotellessa! Sopiiko kysyä paljonko tuli grammansäästölle tällä kertaa hintaa?Kevensin itte tänään taas muutaman gramman, kun tuli kuuden titaanipultin satsi postissa. Meni siihenkin muutama euro..
http://www.lightningbikes.com/Cranks%20of%20Carbon.htm tuossapa jälleen yksi kampisettivaihtoehto. Hintaa on taas tarpeeksi, mutta silti puolet ClaviculastaMtbr:llä uumoilivat että tuon voisi saada myös ilman tuota logoa, sitten ehkä kehtaisikin ruuvata pyörään kiinni
"Weight: 430 grams without chainrings, 530 grams with Extralite chainrings, 580 grams with 7075-T6 chainrings (110 BCD 34x50, 170mm SL arms, ceramic bearings; steel bearings add 10 grams), maastoversiota löytyy myös, kahdella tai kolmella rattaalla.
ja
220 pound rider weight limit (SL version)
280 pound rider weight limit (HD version, 20 grams heavier)
Vaihdettava spiderikin näemmä..
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=551676 lisää juttua.
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
--> Vesa
Palailen asiaan, jos olen hengissä.Stemmin tarra on lakan päällä, muttei sitä raaski pois repiä. Tangon tarra näyttäisi olevan lakan alla...
--> px
Hintoja ei kannata alkaa laskea, mutta ehkä huvittavinta siinä järkyttävän suuressa AX:ltä tulleessa laskussa oli, että se näytti olevan viisi euroa suurempi, kuin mitä oli sovittu. Kun sitten kävin laskua läpi, olivat laskuttaneet viisi euroa paketoinnista.Jos kamat olisivat olleet korurasiassa, niin tuo olisi ehkä ollut ok, mutta että perinteisestä pahvilaatikko-kuplamuovi-paketistakin laskutettiin ylimääräistä, niin... Mutta tyhmähän on tietenkin se, joka maksaa.
![]()
puinen pärelaatikko maksaa 25e kun tulee ruosteista rautaa tänne... ja pärekopan
pohjalla voi olla joku kilon rauta joka maksaa noin 17e että tämmöstä![]()
Oho onpa hienoja...
niin mitäs ne paino 60+60g?
hintahan oli varmasti sopiva kun stemmikin on joku testi versio eiä tuotannossa
tampereen maratonilla livenä?
Tässä tämä keula josta oli puhetta:
http://www.dtswiss.com/Products/Susp...e-%281%29.aspx
![]()
Tälläinen tuntuu olevan ihan käytäntö tietyillä aloilla. Eräs pohjalaanen isäntä hermostuttuaan "poskettomiin" pakkausmateriaalilaskuihin meni kuittaamaan myyntimiehelle: "Sitte ku mää ole mahrottoma rikas, nii mää rakenna talon tuasta teidän pakkauslaurasta. On niin kallista puuta, notta pitää tulla hyvä pirtti!"
Holokki auki ku H. Moilane.
Ei jäänyt ihan noin alas, 62+63 g on lähellä totuutta. Huomisaamuna tulee kuvia. Hinta oli sellainen, että muutaman kuukauden joutuu taas elämään kaurapuurolla ja näkkileivällä, jotta nuo saa maksuun. Mutta toisaalta, onko olemassa parempaa ruokaa?
Joo, tarkoitus olisi, jos tässä terveenä pysytään.
Ja kiitos tuosta keulainfosta. Kyllähän tuollainen olisi äärihieno, mutta pitää nyt malttaa ainakin hetki...
--> znood
R7 on iskussa, Kouvolassa sitä tuli taas käytettyä. AX-paketti saapui juuri sopivasti kahvitauon aikaan, ja kieltämättä hipelöintiä siitä seurasi, muttei noi työkaverit tunnu ihan kauheesti ymmärtävän näiden kuituosien päälle.![]()
Heh, nuo Akin kuvat eivät aluksi näkyneet, joten ihmettelin, että mitä pystyrajattuja kuvia siellä oikein on, kun vaakakuvia pyydetään. Kesti aikansa ennenkuin hokasin, että painosta tässä taisikin olla kysymys.
Mutta hienoja kuvia, varsinkin se Energian Ensyklopedia on aika namu siellä alla.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Tässä on sitten noita vaakakuvia. Stemmi on 100-millinen, ja tangon leveys on 540 mm. Oon jo vuosia ajellut 560-millisellä tangolla, ja vuosien saatossa mieleen on hiipinyt ajatus, että pari senttiä lyhempi olis just passeli.
Valokuvata en tunnetusti osaa, mutta kai noista jotain irtoaa.
![]()
No en osta tuommosta tankoa ku ei saa nousareita laittaa. Tai no lukee mulla nykyisessäki hiilaritangossa, että ei sais mutta se onki joku 100 g ankkuri. Silti laitoin nousarit.
Hienoja tavaroita!
Freude am Fahren.
Aaaaahhhh. Nousee mieleen oma Kleinin 90-grammainen hiilaritanko vuosien takaa. Mutta sehän olikin siis painava nykyaikaan...
MH
Joutuuko stemmi kovemmalle rasitukselle maantie- vai maastokäytössä? Maastossa kuitenkin jousitus tasaa suurimmat ja kovimmat paukut ohjaustangosta ja stemmistä pois, kun taas maantiellä kaikki iskut tulevat suoraan ko palikoille ja sitämyöten käsille. Arveluttaa vaan kovasti tuommosen 62g stemmin kestäminen. Voiko se kestää?!? Sattuu kovasti "leukaan"jos tanko irtoaa jossain töyssyssä. Maastossa ollaan sen jälkeen nenä vasten koivua tai jotain kivenlohkaretta, maantiellä kipataan rekan alle...
Liekö noita AX:n stemmejä kuinka paljon maailmalla maantiekäytössä, ja onko hajonnut käsiin? Akillahan on nyt sit eka maastoversio.
Edit: 3Nm kiinnitysmomentit. Pysyykö MIKÄÄN kiinni yhtään mitään 3nm momentilla?!?!Oisko sällit lisämaksusta liimanneet tangon suoraan kiinni stemmiin? Ei ainakaan niistä momenteista sit olis enää kiinni tangon kiinni pysyminen stemmissä. Keveempikin kait olis ollut sit kun pultit olis jäänyt pois jne...
http://www.fairwheelbikes.com/forum/...php?f=3&t=6520 tuo pistää vähän pelottamaan. Toivottavasti on ainoa tapaus. Toisaalta, sanoopa tuokin ajaneensa kolme vuotta AX:n osilla ilman mitään ongelmia..
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Mulla on tapana ajella kisatkin pehmeästi toimivilla jousituksilla ja vieläpä fillaria säälivällä ajotavalla, joten stemmi ei päässe mun käytössä ihan kovimpaan mahdolliseen testiin... Mutta sää nähdä, miten käy.
Ei taida ihan eka maastoversio tuo mun stemmi olla, sillä ainakin px:n linkittämässä Cännärissäkin oli tuollainen 110-millisenä. Ainakin yksi maantiestemmi näyttää hajonneen:
http://www.fairwheelbikes.com/forum/...php?f=3&t=6520
Kyllä toi 3 Nm:n momentti riittänee, sillä samaa luokkaa suositellaan yhdistelmälle F99 & Schmolke, jota ainakin p-olkisin on käyttänyt menestyksekkäästi jo jonkin aikaa. Stemmi-tanko-combo olis tietenkin hieno!![]()
Aki Korpela muokkasi tätä : 17.09.2009 at 11.48 Syy: edit: pexi on sairaan nopee.
4nm mulla syntace+schmolke tanko.
tangon mukana tullu "manuaali" 10x15cm läpyskä suosittelee tangolle 5nm ja f99 käytettäessä 4nm. vaihdevivuille 3,5 ja nousukahvoille 5nm mutta useimmitin 4 riittää.
ja tosiaankin tuo 4 on riittäny pitämään extraliten nousukahvat paikoillaan.
extraliten satulatolpan kiristyspanta sanoo max5nm mutta 4 on riittänyt kaikille käyttämilleni tolpille. eivät oo valuneet.
ja joka väliin asennustököttiä, tietty.
3riittää varmasti kun huomio rakenteen veikkaan että istuu tiukasti. luulisi olevan toleranssit kohillaan.
ja mitä tulee osien kestävyyteen niin voisin kokeilla ko stemmiä jos joku hommaa mulle tollaset
kevyimmät alumiini stemmit taitaa olla 100-90g. Esim ultralitellä on tosi kevyt alumiini stemmi ja enemmän epäilyttäis käyttää sitä kuin tota hiilikuitusta. ainakin itse olen todennut että hiilikuitu on kevyt osissa paljon parempi kuin alumiini. jäykkää ja kestävää kunhan valmistus on tehty taidolla.
mitenkäs stemmin asento? saako laittaa kumminpäin tahansa? sullahan oli tanko aika "ylhäällä", meneekö tekstit nurinpäin.
Asentelin eilen palikat paikoilleen, tosin tankonauha vielä puuttuu. Stemmissä meni tekstit nurinpäin, ja muutenkin se on melkoinen "möhkäle" F99:iin verrattuna. Positiivista oli, että Zeus osoittautui niin korkeaksi, että yksi kuituavaruudetin oli jätettävä pois, joten taas ropisi ainakin gramma.
Tuli sitten purettua tuo Manitoun keulakin, kun luin manuaalista, kuinka paljon 100-millisessä haarukassa pitäisi olla liukuputkia näkyvillä. Pari senttiä tuo oli liian lytyssä. Ja kävipä sitten niin, että ilmajousipuolelta löytyi juurikin 20-millinen muoviholkki, joka rajoitti joustomatkaa. Nyt keula oikeasti joustaa lähes 100 milliä, ja toiminnasta tuli _hiukan_ pehmeämpää ja miellyttävämpää. Vaikka keulassa olevassa tarrassa lukee "100 mm", laite taisi tehtaan jäljiltä olla 80-millisissä asetuksissa.
Nyt sitten jännitetään, mikä katkeaa toisena: tanko, stemmi vai keula. Mies katkeaa joka tapauksessa ensimmäisenä.![]()
eikös extralite tai ritchey wcs foam tupit ois keveemmät ja mukavammat kuin tuo teippi?
Tankoteippi on siitä mukava, että gripin paksuus on helppo säätää oman mielen mukaiseksi. Laitoin täysjäykkään maasturiin aikoinaan Bilteman korkkiteipin tankoon. Tosi mukavalta tuntuu jäykkäkeulaisessa maasturissa ja sitä tankoteippiä kului siihen 23g. Toki tuosta saisi vähennettyä vielä muutamia grammoja pois kiertämällä teippiä harvemmalle, varsinkin jos edessä olisi joustokeula, mutta jäykässä pyörässä saa tosiaan olla sitä teippiä vähän paksumpi kerros.
Vertailuksi taas esim. Titec Pork Rinds -foamigripit painavat 18g (painoon taisi sisältyä ohjaustangon päätytulpat), mutta ne ovat vähän epämukavammat, mutta silti ihan oivat ja käytettävät gripit verrattuna tankoteippiin, ainakin pyörässä, jossa on joustokeula.
grippareitten kanssa tarvii aika lyhyelti tuppea eli ultralite tupit max 10g pari(ilman tulppia/en käytä?).
ritcheyt on paksummat ja vieläkin pehmeämmät mutta myös painavammat.
Mulla on lenkkipyörässä Extraliten Ultragripit ja joskus oli kevytpyörässä nuo Subzeron mainitsemat Pork Rindsit, ja hyvinhän ne toimivat ja myös kestävät. Painoeroa ei taida tankonauhaan verrattuna kuitenkaan juuri tulla.
Tankonauhaa on tullut viime aikoina käytettyä lähinnä siksi, että se on erittäin helppoa asentaa ja ottaa pois, eikä kummassakaan toimenpiteessä tarvitaan minkäänlaista tankoa uhkaavaa väkivaltaa.Perinteiset tupit on usein niin tiukat, että jonkin sortin apuja (paineilmaa tai saippuavettä) on asennuksessa usein käytettävä.
Viikon säästövinkki, multa jää aina maasturiin/ratapyörään sopivia pätkiä kun 3T Ergonovaa ei teipata yläotteelta...hae kassillinen.![]()
Kerropa Aki, miten olet laittanut gripparin ja tankonauhan "sauman"? Yksi ilta kokeilin kötöstellä, vaan en saanut nauhaa istumaan nätisti vaihdekahvaa vasten, joten palasin takaisin lyhennettyihin vaahtomuovituppeihin.
Sen saa esim samaan tapaan kuin maantiepyörässä jos ei halua teipata. Liimaa pään ja leikkaa mattoveitsellä suoraksi teipinrajaa vasten. Liimana esim. pikaliima.
Tuo Samun tapa lienee fiksuin, mutta jos liiman käyttäminen ei kiinnosta, "erkkatuppi"-menetelmä toimii myös hyvin. Tää on siis se sama keino, jolla jääkiekkoilijat tekee tupin siihen päähän mailaa, jossa ei ole lapaa.
Otetaan vajaa metri kangasteippiä, ja kierretään sitä pituusakselinsa ympäri niin kauan, kunnes nauha on muuttunut naruksi. Sitten tuota "tarranarua" kieputetaan gripparin ja tankonauhan väliseen tilavuuteen tarvittava määrä. Tuotos viimeistellään kierroksella kangasteippiä. Ei tää ehkä oo ihan niin siistin näköinen kuin Samun ehdotus, mutta helppo, toimiva ja varsin kevytkin tuosta tulee.
Eilen tuollaiset askartelin. Laitan kuvan, kun kerkiän.
Kirjanmerkit