Tuosta Micheliniä alle. Kestää kivasti asfalttikilometrejä, toimii kuivassa maastossakin hyvin, on kevyt ja rullaa.
Tuosta Micheliniä alle. Kestää kivasti asfalttikilometrejä, toimii kuivassa maastossakin hyvin, on kevyt ja rullaa.
Holokki auki ku H. Moilane.
Tänään rullailin asfaltilla varovasti reilua kahtakymppiä vanhoilla Nobby Niceillä kun taakse tuli Bianchilla sukkistelija. Kaveri myöhemmin ohitti ja hitaasti eteni hänkin.
Minua hämmästytti se ero joka rullaavuudessa oli, se oli nimittäin yllättävän pieni. Toki succiksen eduksi mutta oudon vähän. Onko ero alhaisissa nopeuksissa noin pieni, vai oliko perässä laakerivikainen yksilö?
jumi on pakattua voimaa
Unohtui vastata aiemmin. Mites vaikka Racing Ralphit tms. ja kun asvalttiajoon kelpaavaa kevytkummia haetaan niin joku kompromissi siinä aina tulee.
Noista Michelineistä, mulla on varmaan ollut eri versio XCR Drystä kun ne ei kilometrejä kestä, kyljet hajoaa mutta ovat kyllä nopeat, kevyet ja uutena varsin pitävät xc- renkaat.
(muistaakseni noista oli ennen useampaa versiota eri kumilaaduilla)
Kuinka alas noita paineita oikein uskaltaa laskea renkaissa? Mulla painoa se 70 kg tai vähän alle ja ajanut aina rekaiden kyljessä mainitulla minillä. Uskaalto tuosta vielä laskea?
Still rides with 26er
Tällä hetkellä vanteilla on Panaracer Cinderit 2.1" joissa mini on 2.4 bar. Niin ja siis ajan sisäkumeilla, jos sillä on jotain merkitystä(paitsi snakebite)
Still rides with 26er
2.1" leveässä (kapeassa) renkaassa saattaa olla sen verta ujosti ilmatilaa, että tuo 2.4 baria on aivan perusteltukin paine. Kokeile, siitä missä kärmes puraisee, niin pikkuisen lisää painetta.![]()
Alkukesästä ajelin 2.1" Cinderi takarenkaana. Alimmillaan jossain 1.8bar paikkeilla paineet.. mihinkään kovin kivikkoisiin alamäkiin ei kannata paukuttaa menemään tuolla paineella kylläkään, vanteelle kolisee, niin kolisi juurakossakin. Etukäytössä taisin pitää aika tasan 2bar. Täyslastissa keväisten treenien läskiyttämänä saatoin painaa jopa 72kg kamoineen kaikkineen. Ei täällä Porissa kyllä mitään hasardeja alamäkikaarteita olekaan kun ei ole mäkiä muutenkaan, joten ei paljoa renkaat alle taitu. Kivikossa jos muljaa niin siitä en pidä ja sen mukaan mennään..
Yleensä en edes lue renkaan painesuosituksia, sinne 1.3-2.2bar paikkeille ne tulee laitettua renkaasta/ajosta riippuen. Sitten vaan hiukan repii sitä rengasta siinä vanteella, että olisko se lähdössä pois vai ei..![]()
..makes Jack a dull boy...
Hmm... no, mulla on vielä pyörän mukana tulleet Bon...... kiekot, mutta kyllähän noita pienempiä paineita voisi testata. Sittenhän sen tietää..Mä olen aina sokeasti seurannut noita suosituksia ja varmaan johtuu vielä keltanokkaviitasta kun eka kesä vasta takana. Niin ja leveyden puolesta nuo 2.1" Cinderit taitaa olla aika levätä kastia(53,65mm).. Miltäs nuo renkaat ovat vaikuttaneet kanttiinin tollo? Sinullahan oli aikaisempaa kokemusta 1.9" Cinderistä?
Still rides with 26er
Ai se oli Bon.. Jovi... ? Se B:llä alkava kirosana.. ajattelin itse heti AUTOmaattisesti Biltemaa. Ihmetellen, että onko niillä oikein brändättyjä kiekkoja.
Hyvinhän sitä 2.1" Cinderiä ajoi. Kevyemmin Cinderi rullaa kun noi millä useimmiten ajan ja hämmästyttävää kyllä, ei ollut huono eturenkaanakaan. Ainoa vika vaan, että oma ajaminen menee aina vaan enemmän ja isompien kivikkojen suuntaan, joten tuo 2.1" on turhan vaatimattoman kokoinen. Mulla oli muutamalla eri vanteellakin ja takana Mavicin EX721:llä tuo 2.1" Cinderi oli kyllä erittäin hauskan oloinen rengas... jaa miksei se enää siinä sitten ole? No kun NS Bikesin paskonapa osoittautui runsaan kirjeenvaihdon jälkeen huoltovapaaksi... vapaaratasrikon tapahtuessa vaihdetaan koko napa. Never, never, never I say.. NS Bikes ain't here to stay...![]()
..makes Jack a dull boy...
Aika parrailta tuntuu nuo Continentalin RaceKing 2.2 Supersonicit. 3 bar molempiin päihin ja täysiä.
Freude am Fahren.
Varmaan mittarin kalibrointikysymyskin. Kotona on yksi vanha mutta toimiva Silcan pumppu, sillä sopivat ajopaineet meikäläiselle 75 kiloiselle maastokumeissa on 2,6-2,8 ja 62 kiloiselle juniorille 2,2-2,4. Hommattiin myös BBB:n pumppu. Sillä vastaavan tuntuiset paineet lukuarvoina 1,6-1,8 tai 1,2-1,4. Eihän noille minilukemille voinut kuin nauraa aluksi, mutta ei ainakaan 2,2 NBX:t litkuilla ole pettäneet juniorin alla, kuulemma muutama harva läpilyönti tullut niissä puolessakymmenessä maastokisassa mitä nyt on syksyllä ajanut, mutta ei siis rikkoon johtaneita (tosin ajotapa teknisissä laskuissa on hiljentynyt kun painopiste meni niin paljon mantielle tällä kaudella). Itselläkin tuntuu jo 1,8 paineella hemmetin kovalta renkaalta tuolla uudemmalla pumpulla?
Eilen ekaa kertaa oli alla Kendan Small Block 8 2.1" DTC.. Takarenkaana. Jos vertailukohtana käyttää kulunutta NBX liteä, niin pito oli parempi, kanttaus mukavampaa ja rullaus NBX-tasoa. Vaikka onkin tiheällä kuviolla, tuntui rengas pitävän hyvin myös märällä ja puhdistuvan nopeasti. Leveyttä tuolla on hyvin lähelle saman verran, kuin Nokialaisella 2.2":lla (AC:n kehällä). Oli muuten super helppo pyöräyttää vanteelle...
Ilmatilaa renkaassa saattaa olla hitusen enemmän (tai sitten runko on joustavampi), sillä 2,4bar (SKS-pumpulla) tuntui perä lukittuna rengas vähän joustavan...
Jos jotain miinusta pitää hakea, niin aika neidin näkönen tollanen tiheäkuvioinen on![]()
Vaihtoehto 1: kuski on kevyt, painaa vaikkapa 50kg
Vaihtoehto 2: renkaat ovat leveät, itse painan ajokamojen kanssa yli 80kg ja rappusia voi vetää ylös ja alas vaikka painetta on edessä 1.8bar ja takana 1.9bar. Rengas on Gazza AM 2.5" SWA.
Nämä rengaspainekeskustelut ovat äärimmäisen turhia, kun niissä ei yleensä mainita kuljettajan massaa, ajoalustaa tai rengaskokoa.
- Tomi
Juu, ja puhutaan niin pienistä paine-eroista, että tavalliset pumput ja niiden mittarit heittää helposti tuon 0.5 bar. Mutta minun kokemukset on samaa tasoa kuin Lirarenilla, 2,8 bar on pidettävä takana, muuten kärmes puree 29er:n takakumiin.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kolmesta ylöspäin täälläkin.
Ketuttaa niin vimmatusti irrottaa/vaihtaa/paikkailla kumeksia maastossa.
Tällä hetkellä about 3.5 bar edessä ja takana, renkuloina nyt alennuspoistomyynnistä ostetut Kendan Kozmik Lite 2set - ne on aika letkut renkaat, kyljet varsinkin ja joustaa vielä noinkin isolla paineella. Märillä pinnoilla on kyllä huonompi pito tommosella paineella. Aiemmin NBX Litet, niissä pidin väh. sen 2.8 bar. Tosin ei ole mun ajotyylikään mitenkään smoottia. Ennemmin sellaista "katotaan kestääkö". Täysjoustossa on leveemmät kumit ja vähän pienemmät paineet, n. 2.5 bar - mutta ilmatilakin on kumeissa isompi. Kuskilla painoa n. 70 kg.
Mr.Auer muokkasi tätä : 17.09.2009 at 02.01
Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.
Olisko noista ProTection versioista mihinkään? Alkaa kohta *tuttamaan kun Supersonicit kestää ajoa aina pari tuntia ja sitten takakumin kylki on pelkkää viiltoa täynnä. Vähän liian race only mun kukkarolle.
Joku sais tuoda taas markkinoille aidosti ison semisliksin kohtuullisen kokosilla reunanappuloilla, ei tästä muuten tuu taas yhtään mitään.
--
ProTectioneista ei oo mitään kokemuksia. Liian painavia. Mulla ei oo Contin mistään supersonic-mallaista menny vielä ikinä kyljet miksikään. Kulutuspinta on loppunut ja nappuloiden juuresta kankaat paistaa vuoden ympärivuotisen ajon jälkeen. Mutta kylkiin ei oo ees valkosia viivoja tullu.
Supersoniceissa pitää olla painetta, että ei kyljet lepsu. T: Mun pumpun mukaan 2,8 - 3,0 bar eli peukalolla painuu kork. 5mm.
Freude am Fahren.
Painetta on ja kuskikin ajaa kärpässarjassa, varmaan se on sitten ajotyylistä kiinni. Racekingin sivut ei vaan kestä mulla takarenkaina kun kuvio ei yletä suojaamaan renkaan runkoa. Riittää kun katsoo vähän karkeampaa soraa kohti niin jo on kyljet riekaleina. Edessä ei mitn ongelmia. Kohta joutuu tekemään tyylirikon ja laittamaan eriparirenkaat eteen ja taa.![]()
--
Nyt on tuolla "renkaat märälle ja liukkaalle topicissa" esitellyt Nokian NBT:t korkattu kisakäytössäkin Hyvinkään XC-cupissa. Erittäin hyvät pidoltaan, parissa tiukassa alamäessä olevassa mutkassa pystyi ottamaan tosi tiukkoja linjoja ilman ongelmia, edessä ajanut raceking kuski joutui ajamaan selvästi leveämpiä ja hitaampia linjoja. Toki renkaatkin ovat ihan uudet, mutta silti olin todella tyytyväinen erityisesti kun rullaavuuskin on tosi hyvin kohdallaan. Paineita oli alle 2 baria ja kuskilla painoa 72 kiloa ilman vaatteita. Kokonaisuudessaan täytyy todeta että kun painokin kun on kohdillaan (reilusti alle 500gr per kumi) ja stanitus onnistuu äärimmäisen helposti, niin eipä tarvitse miettiä millä renkailla ajelee ensi kauden![]()
https://www.instagram.com/xtranza/
Osaatko sanoa rullaavuuseroa Race Kingeihin?
Tuosta on paha mennä sanomaan kun en ole racekingeillä ajanut, mutta arvioisin että tasaisella vauhdilla noissa ei juurikaan eroa ole, mutta asfaltilla ylämäkeen voimalla runtatessa nokian pienet nappulat voivat vähän taipua alle äänestä päätellen ja olla näin hieman hitaammat. Maastossahan ei tätä sitten esiinnykään...
https://www.instagram.com/xtranza/
Kirjanmerkit