Mulla on maastopyörissä Rotorin Agilis 2x9 kammet ja niissä Rotorin 27/40 "soikeat" rattaat. Tällä kokemuksella vastaan, että:
- Agiliksen kammet ovat ihan "suorat" eli tässä mielessä täysin samanlaiset kuin kaikki muutkin kammet. Ainakin maantieversiossa (http://www.rotorbike.com/nueva/ingle...lis_130bcd.htm) on ihan normi 130 mm pulttijako joten siihen saa kiinni Shimanon (?) kampiin sopivat pyöreätkin rattaat. Viittaamasi kampien "eri kulma" löytyy eri kampimallista (http://www.rotorbike.com/nueva/ingle...rotor_rs4x.htm).
- Rotorin "soikeat rattaat" (eli Qring) on ainakin suunniteltu niin, että niiden "efektiivinen halkaisija" on pienin, kun kammet ovat noin pystysuorassa (voimantuotto pienin) ja suurin kun kammet ovat noin vaakasuorassa (voimantuotto suurin). Kuten joku jo vastasikin, tällä yritetään poistaa ala- ja yläkuolokohtaa pyörityksestä. Ulkomuistista heitettynä suhde on sellainen, että 52 piikkisen rattaan pienin halkaisija vastaa 50 piikkistä ratasta ja suurin 54 piikkistä. Ja on näitä muuten ainakin pari vuotta ollut markkinoilla...
Summasummarum: Rotorin Agilis-(maasto)kammet ovat ainakin mun mielestä hienon näköiset. Lisäksi ne ovat kevyet ja ainakin mulle (75 - 80 kg) harrastelija riittävän jämäkät. Qring-rattaat (ne soikeat) tuntuivat ensimmäiset 5 minuuttia hassuilta, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia. Tykkään. Rotorin sivuilla taidetaan jossain kirjoittaa, että Qring:llä kadenssi olisi helpompi pitää korkealla mutta itse en tätä ole huomannut. Mun mielestä ylämäkiin pienillä kierroksilla runttaaminen tuntuu tuottavan enemmän voimaa kuin pyöreillä rattailla. Mitään faktaa tästä ei kyllä ole.
Nyt kun Rotor saisi vielä kauppoihin asti 36/46 kompakti Qring-rattaat niin saisi cyclocrossiinkin kunnon rattaat. Kampia (Truvativ Rouleur Carbon) en taida vielä raaskia vaihtaa.
Kirjanmerkit