EfatGarminElectrobikeGiant
Sivu 21 / 50 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 31 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 1479

Aihe: Hyvät XC-Kumit?

  1. #601
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Juniorilla oli NBX Litet litkujen kanssa Korson kisassa, paineet 1,1-1,2 (BBB:n jalkapumpun mittarin mukaan). Edessä oli viime syksynä Finlandiaan laitettu uusi kumes..en tehnyt mitään koska piti ilmaa läpi talven (varastossa). Taakse uusi päivää ennen Korsoa, sekä himpan vajaa 2 mittaa Stanin litkua. Tiivistyi laakista eikä tunnu vuotavan.

  2. #602
    Itsellä pari lenkkiä takana NBX liteillä. Ihan hyviltä tuntuu, rullaa hyvin ja pitää. Pahimpaan muta-aikaan en ole niillä ajanut vaan lähinnä kuivaa/kosteaa alustaa. Itse vain pelkään että renkaan pieni kuvio ei omalla elopainollani (n. 125kg ) tule kovin kauaa kestämään. Varsinkaan kun takarengas vipattaa vaikka rengas on muuten selvästikkin noussut vanteelle. Painon vuoksi paineita pitää olla sen verran että asfalttisiirtymät kyllä syövät takarenkaan. Kyllä niillä silti vielä ajetaan.

    Syksyä silmälläpitäen suuntaan katseeni seuraavaksi jonnekkin Mountain King - Speed King - Nobby Nic -akselille (tai vastaava), josko niistä löytyisi hyvä vaihtoehto keskuspuistossa rymistelyyn ja olisivat omalle massalle hieman kestävämmät. Toisaalta haluaisin pitävämmän renkaan että voisi jatkaa noilla poluilla harjoittelua, mutta edes jonkinlainen rullaavuuskin olisi plussaa kun välillä tulee vain lenkkeiltyä sorateitä pitkin. Foorumeita selailtuani sain käsityksen että 2.4" MK ei rullaisi kovin hyvin mutta toimisi syksyisessä ilmastossa ja NN olisi vastaavasti märällä liukas, mutta rullaisi paremmin. Nyt pitänee löytää itselle jonkinlainen kompromissi ja laittaa kohta seuraava pari renkaita tilaukseen. Otan mielelläni vastaan kokeneempien suosituksia

  3. #603
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.224
    Jos Nobbyt laitat, niin kerro kun oot ekan kerran kyljelläs.
    ( ಠ_ಠ)

  4. #604
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asentaja Katso viesti
    Jos Nobbyt laitat, niin kerro kun oot ekan kerran kyljelläs.
    Tällainen ennakkokäsitys itselleni on syntynyt Nobbyista.

  5. #605
    Liittynyt
    12/2007
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asentaja Katso viesti
    Jos Nobbyt laitat, niin kerro kun oot ekan kerran kyljelläs.
    Eilen kun pitkästä aikaa taas märillä poluilla ajelin Nobbyillä niin eipä ollut kovin mukavaa. Ei mitään pitoa juurissa eikä varoita yhtään kun lähtee alta. Tosin onhan nuo ainakin johdomukaiset, kun on varmaa että aina lähtee alta Kyllä on gummia vaihdettava kun syksyn sateet alkaa.

  6. #606
    Nobby on liukkaat, en suosittele missään tapauksessa, varsinkaan tuolla massalla. Pelottaa ajaa ite niillä, kun ei ole mitään luottoa niihin edes kuivalla juurakolla. Jos Schwalben haluaa niin vaikka Fat Albert ennemmin, on vain huonompi rullaileen...

  7. #607
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    Eilen kun pitkästä aikaa taas märillä poluilla ajelin Nobbyillä niin eipä ollut kovin mukavaa. Ei mitään pitoa juurissa eikä varoita yhtään kun lähtee alta. Tosin onhan nuo ainakin johdomukaiset, kun on varmaa että aina lähtee alta Kyllä on gummia vaihdettava kun syksyn sateet alkaa.
    Se on juuri näin.

    Contin Black Chili -seosta kuuluvat kehuvan. En oo päässy testailee, kun USTit tehdään normikumilla. MK oli mulle ihan ok rengas, mutta pitää ja rullaa huonommin kuin NBX Lite. Outoa.
    ( ಠ_ಠ)

  8. #608
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Kyllä Black Chili seos tuntuisi toimivan hyvin myös kostealla. Suosittelen. Ei pelota pidon karkaaminen, kuten Schwalben NN ja RR kumeilla. NBX litestä ei kokemuksia.

  9. #609
    Ei kai tästä pääse eteenpäin kuin kokeilemalla, mielenkiintoisia vaihtoehtoja tuntuu olevan tarjolla. Mutta Nobby Nicit taidan jättää suosiolla kokeilematta.

    NBX lite tuntuu ihan hyvältä, katsotaan nyt kuinka kauan ne loppupeleissä kestää. Eivät ne ole vasta olleet kuin viikon verran alla ja olen tainnut ajella turhan isoilla paineilla. Josko taas viikonloppuna pääsis ajelemaan.

    Itseäni alkoi tuo 2.4" MK ProTection -malli sen verran kiinnostamaan että ajattelin laittaa niitä pari kappaletta tilaukseen. Ja jos ne ei rullaa niin ainakin kunto kasvaa polkiessa..

  10. #610
    Liittynyt
    12/2007
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VauhtiSusi Katso viesti
    Nobby on liukkaat, en suosittele missään tapauksessa, varsinkaan tuolla massalla. Pelottaa ajaa ite niillä, kun ei ole mitään luottoa niihin edes kuivalla juurakolla. Jos Schwalben haluaa niin vaikka Fat Albert ennemmin, on vain huonompi rullaileen...
    Omista kokemuksista vielä sen verran, että itse olen kyllä kuivalla kelillä ollut Nobbyihin erittäin tyytyväinen. Silloin pitoa löytyy hyvin ja renkaaseen on kyllä pystynyt luottamaan. Vuoteen ei ole rengasrikkoja tullut maastossa kertaakaan (paineet 1.6bar-2.2bar, painoa 70kg). Rullaavuuskin on mielestäni aika hyvä, ei tosin ole vertailupohjaa.

  11. #611
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.434
    Kannattaako kevyempi rengas laittaa eteen vai taakse? Jos siis on samanlaiset renkaat, mutta toinen on kevyempi yksilö? Kertokaas hifimiehet.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  12. #612
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kannattaako kevyempi rengas laittaa eteen vai taakse?...
    Eteen tietty.


  13. #613
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eteen tietty.
    Allright! Nyt on sitten fillarin Feng Shui kohdallaan.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  14. #614
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.958
    MK eteen ja NN taakse = toimii

  15. #615
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.263

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    ...Nyt on sitten fillarin Feng Shui kohdallaan.
    No se oli pienestä kiinni


  16. #616
    koppihelsinki Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eteen tietty.
    Täh? Miten niin? Eikö kevyemmän tule olla takana, samoin kuin kapeamman tai vähemmän vierintävastusta omaavan?

  17. #617
    Liittynyt
    07/2005
    Viestit
    92
    Mullakin on vanhassa jäykkiksessä 2,3" Nokian NBX takana ja Bontrager 2,2" edessä, hyvin on toiminut. Tosin en ole kyllä kokeillutkaan toisin päin.
    Onko muuten kellään kokemusta Continentalin Vertical 2,3" renkaasta? Pyysin Fun-Corneria vaihtamaan alkuperäisrengastuksen tuohon kun ainakin mtbr.comissa ovat tykänneet ja vaihto onnistui ilman lisämaksuja.

  18. #618
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    saatanan 666
    Viestit
    1.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Noob Katso viesti
    Onko muuten kellään kokemusta Continentalin Vertical 2,3" renkaasta? Pyysin Fun-Corneria vaihtamaan alkuperäisrengastuksen tuohon kun ainakin mtbr.comissa ovat tykänneet ja vaihto onnistui ilman lisämaksuja.
    On noista täällä muistaakseni juttua ollut - jossain. Hakua kokeile.

    Renkaissa on kuitenkin se hyvä puoli, että omakohtainen kokemus on aina parempi kuin muiden, tietää ainakin miten soveltuu omaan ajoon ja minkälaisiin olosuhteisiin.


    Nimim. 18 erilaista mtb-rengasta tänä vuonna kokenut.
    ..makes Jack a dull boy...

  19. #619
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kannattaako kevyempi rengas laittaa eteen vai taakse? Jos siis on samanlaiset renkaat, mutta toinen on kevyempi yksilö? Kertokaas hifimiehet.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eteen tietty.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti koppihelsinki Katso viesti
    Täh? Miten niin? Eikö kevyemmän tule olla takana, samoin kuin kapeamman tai vähemmän vierintävastusta omaavan?
    Luetaan ensin mitä kysytään

    On mullakin edessä painavampi Nevegal kuin takana oleva RR, mutta se onkin jo ihan toinen juttu...


  20. #620
    koppihelsinki Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Luetaan ensin mitä kysytään

    On mullakin edessä painavampi Nevegal kuin takana oleva RR, mutta se onkin jo ihan toinen juttu...
    Hemmetti kun en osaa napata useita quotteja kerralla mutta...

    Juu, kyllä luettiin. Kevyempi rengas taakse on kantani.

    Tämä on tietty kiinni tyylistä miten fillariaan ajaa, mutta ajettaessa painojakauma on lähes aina takapyörällä. Tällöin kannattaa raskasta takapäätä keventää mahdollisimman paljon, sillä kiekkojen pyörivän massan paino on ajettaessa lähes kaksikertainen verrattuna fillarin muiden osien painoon. Nopeammin rullaava (esim. kevyempi tai kapeampi) rengas on ajossa paljon hyödyllisempi takana, kuin edessä.

    Jarrutettaessa ja kurviajossa taasen suurin paino ja rasitus kohdistuu etupyörään ja tällöin haetaan eturenkaalta parempaa pitoa. Painavampi/leveämpi eteen.

    Esimerkiksi Maxxis High Rollerit edessä 2.35 ja takana 2.1 antavat täysin toisenlaisen ajotuntuman kuin päinvastaisena rengastuksena. Jälkimmäistä en suosittelisi.

  21. #621
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    974
    Eteen se kevyempi yksilö, koska

    -xc-pyörän ohjautuvuus/sen puute on hyvin suurelta osin kiinni etupään pyörivistä massoista
    -siinä raskaammassa yksilössä on tod. näk. enemmän kumia sivuilla ja kulutuspinnassa, joten se saattaa kestää suuremman rasituksen alla takarenkaana paremmin kuin se kevyt yksilö
    -eturenkaassa on vähemmän painetta kuin takana, missä se vähän paksumpi kumi edelleen kestänee mahdollisia käärmeiden iskuja paremmin.

    Nythän oli kysymys samanlaisista renkaista, joiden yksilöillä on painoeroa. Saattaa xc-kumeissakin olla yli 50 g eroja yksilöiden välillä.

  22. #622
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti

    Nythän oli kysymys samanlaisista renkaista, joiden yksilöillä on painoeroa. Saattaa xc-kumeissakin olla yli 50 g eroja yksilöiden välillä.
    Kaverin kendoissa oli peräti 100 gramman ero..se on jo melko paljon
    https://www.instagram.com/xtranza/

  23. #623
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    758
    kävipä hassusti tänään (tai siis eilen, nythän on jo huominen )

    (aikaisemmin tapahtunutta)
    iskin vanhat sisäkumit ja Nokian Gazza Coret ennen viime lenkkiä alle ja kun pistin sen pari baria sisään, hetken kuluttua kuuluu ihme soundia takanakista
    nopea vilkaisu ja totean, että vanha sisäkumi teki pelletempun ja pullistui yhdestä kohdasta ilmapallomaisesti?! ja samalla puski Gazzat vanteelta..
    ilmeisesti tässä vaiheessa vannenauhakin sain hieman osumaa

    noh... kumi tyhjäks ja paikalleen ja vähempi painetta -> kumi pysyy paikallaan ja myöntyi vajaan 20km rytyyttelyyn kivikoissa jne
    asfalttisiirtymissä huomaan kuitenkin inhottavaa vaappumista takanakin osalta, johtuen tietysti tuosta pullistumassa tuubissa

    tänään sitten... tai siis... eilen...
    vaihdan sisäkumin toiseen, mikä löytyi varastosta ja pistän käsituntumalta sopivan paineen renkaaseen
    ehdin laittaa takakiekon paikalleen ja kääntyä nostamaan linkkua maasta, kun KABOOOOOM! takanakki räjähtää, niin että korvissa soi
    samalla Gazza ottaa enemmänkin osumaa ja vannenauha on lopullisesti entinen... puuh!

    noh, onneksi kaapista löytyi vielä hyvässä iskussa oleva Ultra Tour 2 ja onneksi vielä toinenkin sisäkumi, joten uusi vaihto ja pääsin vihdoinkin lenkille

    kunnolla en ehtinyt edes maastoon, mutta rullaahan toi UT2 huomattavasti paremmin kuin läskit Gazzat

    nyt pitäis sitten varmaan katsella vähän millä tuon (nyyh) Gazza-vainaan korvaisi ja täältä löytyi kyllä runsaasti (ehkä liikaakin) tietoa noista XC-kumeista, mitkä soveltuisivat omaan käyttöön

    pientä speksiä:
    kuski ~90kg
    pyörä = jäykkäperä sinkula
    kiekot = Mavic Crossride (tubeless)

    yleiskumit pitäisi hankkia, asfalttisiirtymät pakollisia, mutta aivan sama körötelläänkö 15km/h vai 25km/h
    selkävaivaisena kanssa arvostan äärimmäistä pitoa metsässä, kalliolla ja märässä ja riittävää ilmatilaa!

    koska kertaus on opintojen äiti, niin kysynpä vielä raadin mielipidettä asiasta

    tärkeimmät ominaisuudet: tubeless (UST?), möhkö, äärimmäinen pito
    vähemmän tärkeät ominaisuudet: maantierullaavuus, paino

    Nokian NBX on kehuttu moneen kertaan täällä ja Schwalbe (RR, NN, FA, LA) tuntuu jakavan mielipiteet aika tehokkaasti
    Schwalbe ehkä saa lisäpisteitä siitä, että 50 m päässä on liike mikä tuo maahan niitä ja hinnat on varmasti kohdallaan (saatavuus nyt ainakin)

    Nobby Nic ja Fat Albert sijoittuvat ilmeisesti möhköryhmään, mutta kertokaa ystävällisesti vielä täyttääkö ne muuten vaatimukset?

    Nokialaisissa tietenkin tuo plussaa edes jonkin asteinen kotimaisuus ja lukemani perusteella kotimaisiin oloihin soveltuvat ominaisuudet
    samalla voisin jopa harkita talvikelin renkaita ja niistä olikin joku maininta tuolla noin puolessa välissä ketjua tai ainakin viisi sivua takaperin... huoh, ehdin jo unohtaa mikä se Nokialainen oli millä pärjäsi jopa jäällä
    (pitää katsoa huomenna, nyt on pyöräunien aika)
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

  24. #624
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Nobby't on ihan hyvät jos pito märällä ei kiinnosta. Jos taas haluat että tuo "äärimmäinen pito" toteutuu myös kosteissa olosuhteissa unohdat nobbyt kättelyssä.

  25. #625
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jazman Katso viesti
    ...tärkeimmät ominaisuudet: tubeless (UST?), möhkö, äärimmäinen pito
    vähemmän tärkeät ominaisuudet: maantierullaavuus, paino
    Ihan varma ei voi olla puhutaanko tässä ketjussa enää XC-kumeista... kannattaa tsekata se "Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat" tjsp. -topic.

    Mutta pysyväiskehuttuja on ainakin:
    Kenda Nevegal 2.35
    Maxxis Ignitor 2.35
    Continental Mountain King 2.4
    Schwalbe Fat Albert 2.4
    ...

    Nobby Nic ja Fat Albert sijoittuvat ilmeisesti möhköryhmään, mutta kertokaa ystävällisesti vielä täyttääkö ne muuten vaatimukset?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Nobby't on ihan hyvät jos pito märällä ei kiinnosta. Jos taas haluat että tuo "äärimmäinen pito" toteutuu myös kosteissa olosuhteissa unohdat nobbyt kättelyssä.
    Komppaan dropia. Tämä on hyvä vastaus tähän.

    ...Nokialaisissa tietenkin tuo plussaa edes jonkin asteinen kotimaisuus...
    Oliskohan ihan noinkaan, vieläkö siellä Lieksassa tehdään fillarinrenkaita? Vai Taiwanistanissa?


  26. #626
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    758
    kiitos vastauksista

    tää renkassuo tuntuu olevan yhtä upottava ku toi fillarisuo, merkkejä ja malleja on ihan hulvaton määrä ja mitenkään ei kykene sisäistämään kaikkea infoa ainakaan kovin lyhyessä ajassa... (ehkä sit kymmenen vuoden päästä?)

    pitääkin siis kaivaa tuo juurakko / kivikko ketju esiin, se nyt varmaan on se tantere, missä eniten tulee vietettyä maastopyöräaikaa
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

  27. #627
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jazman Katso viesti
    ...pitääkin siis kaivaa tuo juurakko / kivikko ketju esiin...
    No se on tässä:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=32724

    Olikin heti tuossa kakkossivulla. Siellä on spekulaatiota ja tietoa.


  28. #628
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

    Oliskohan ihan noinkaan, vieläkö siellä Lieksassa tehdään fillarinrenkaita? Vai Taiwanistanissa?
    Joskus ulkoistaminen voi vain lisätä kotimaisten työntekijöiden määrää (joskin eri ammateissa) kun hintojen laskun myötä myynnit nousevat. En sano että Nokialla näin olisi käynyt...

    Nokian kohdalla jostain syystä kansainvälinen tunnustus ei mielestäni ole lähelläkään sitä tasoa mitä ansaitsisivat, ehkä suomalaiset olosuhteet ovat vain harvinaisia isossa maailmankuvassa? Tai sitten useimmat suosivat renkaita jotka ovat tosi hyviä jossain tietyssä osaalueessa (koska parempia kuivan kelin renkaita on, samoin märän- mutta yhtä kevyitä renkaita jotka toimivat hyvin kuivalla ja märällä kuten nbx't ei ole monia).

  29. #629
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.697
    Tässä kavereiden kanssa pohdiskeltiin tätä renkaiden valintaa ja sen vaikeutta. Jotakuta voi hämmentää tämä kirjoitusten kirjavuus, kun saman renkaan pitoa voidaan kehua tai haukkua.

    Maantiepyöräilystä poiketen maastopyöräilyä voi harrastaa monella eri tyylillä ja se ei välttämättä näy näistä kirjoituksista. Maastopyöräilyssä Maraton, XC ja Enduro eroavat aika paljon toisistaan. Se rengas joka enduro-henkisen kuskin mielestä pitää surkeasti, niin se voi mara-kuskin alla taas pitää vallan hienosti.

    Kun lueskelee näitä juttuja, niin pitäisi pohtia, että mihin kategoriaan se oma ajaminen lukeutuu ja sen viitekehyksen pohjalta sitten tehdä ne rengasvalinnat. Mutta ei se silti aina putkee mene.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  30. #630
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Nokian kohdalla jostain syystä kansainvälinen tunnustus ei mielestäni ole lähelläkään sitä tasoa mitä ansaitsisivat, ehkä suomalaiset olosuhteet ovat vain harvinaisia isossa maailmankuvassa? Tai sitten useimmat suosivat renkaita jotka ovat tosi hyviä jossain tietyssä osaalueessa (koska parempia kuivan kelin renkaita on, samoin märän- mutta yhtä kevyitä renkaita jotka toimivat hyvin kuivalla ja märällä kuten nbx't ei ole monia).
    Itte sössivät. Monta nimenvaihtoa peräkkäin, saatavuusongelmia ja malliston sekavuus (tuotenimet) tulis ekana mieleen noin sekunnin analyysillä.
    Toki käteen jäi varmaan huonot kortit kun firma heivattiin pois isommasta yhtiöstä mutta sinänsä mahdollisuuksia olisi ollut...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •