Tarkkoja jos ollaan niin yksikin maksaa jo sen verran että tullia kiinnostaa. ALV raja on 45€ ja riippuen valuuttakursseista tuo valo maksaa 55-60€ eli mukavasti yli rajan.
Eri asia on tuleeko tuurilla valo tai kaksi tullin ohi mutta oletuksena kannattaa varautua siihen että maksumieheksi joutuu.
jep.. arvasin sen että tietenkin alvit yms tulee päälle mutta eihän tuollaiselle ~60e lampulle tule alveja kuin ehkä ~10-15e ? joten lamppu olisi edelleen todella halpa ja sitten olisi alvitkin maksettu... (ja tullisetä olisi myös tyytyväinen vaikka ei ole mitään varmuutta että huomaako tulli edes tuollaisia paketteja ja niiden alveja...)
eri asia onkin kuinka moni haluaa sitten säästää tuonkin alvi maksun ja sen takia tilata erikseen
ajattelinkin lähinnä sitä tilannetta että jos on paljon halukkaita tilaajia jotka ostaa enemmän kuin yhden niin niistä menisi sitten joka tapauksessa tulli alvit (siis jos joutuu maksamaan) joten tullin meneminen ei sitten haittaa enään yhtään jos tilaa enemmänja täten tietysti isomman satsin tilaaminen onnistuu helpommin... ehkä jopa saa jo dx:stä paljous alennuksen tms
![]()
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
[ot]
Hirrrrrmuisen määrän tuolta roinaa tilanneena, ihan ammatinkin puolesta. Niin suosittelen pitämään tilausmäärät pieninä. Ei ainakaan kahta eri tuotetta samaan tilaukseen.
Ontopic.
Uus lamppu tuli, ja sattumalta oli pöydällä yksi MCE ja yksi P7 lamppu.
Fillarilamppu on selkeästi kirkkaampi, mutta bini on pirun paljon sinisempi. Toisaalta ledin vaihto näyttäisi melko helpolta, ja heijastimeen saa tehtyä mutis-virityksen varsin helposti, jos jää tankovaloksi.
Muuten kaikki tuntuu verrattain hyvälaatuiselta tavaralta
Isolla tilauksella pääsee maksamaan Alvin lisäksi vielä tullin... Ei järkevää eikä kyse ole edes moraalisesta veronkierrosta koska kuluttajaa kohden tulee vaan yksi rekkula. Lisäksi jos postikulut on 0 € ja DX hoitaa asiakaspalvelun ja reklamaatiot ihan täysin päin peetä ei kimppatilaaminen ole missään määrin järkevää. Itsekin jaan tilaukset nykyään varmuudeksi pikku osiin koska joskus tulee kuukauden parin viivästyksiä osaan tuotteista ja myös muut kamat noissa tilanteissa odottelee ainkin viikon pari turhanpäiten. Kertaallen tuttuni on joutunut minun ja vastentahtoisen myyjäliikkeen välisen nillityksen todistajaksi täysin ilman omaa syytään yhdessä kimppatilauksessa. Säästetiin ehkä 15 euroa, mutta sen kitinän kuulemisesta olisin itse laskuttanut ainakin satasen....
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1283
Miten surutta voi tuommoisia suojattuja kennoja ajella piiriä vasten? Noista meinasin akun DIY ledlampulle rakentaa. 8 kennoa antamaan virtaa neljälle R2:lle joten kovin monesti ei taida kuntokaan riittää akkua tyhjäks polkea, mutta ainahan niitä vahinkoja sattuu.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Mä olen käyttänyt nyt puolivuotta kahta trustfiren 18650 kennoista kasattua pakettia hyvällä menestyksellä. Kannattaa kuitenkin ensimmäisillä kerroilla tarkistaa että suojapiirit toimii. Ylijännitesuoja ei ole ongelma jos on hyvä laturi (esim bantam), mutta tuota alasuojaa ei yleensä diy-valoissa ole, joten on luotettava akkujen cut-offiin. Tosin jos itse tekee myös ajurin ledille ei tuomoisen suojan suunnittelu ole temppu eikä mikään kun netissä on valmiit ohjeet.
Suojatuissa kennoissa ala-katkaisuraja on turhan alhainen 2.4V. Jos akun purkaa noin tyhjäksi, tulee lataaminen aloittaa varovasti pienellä virralla. Älykäs laturi sen tietenkin osaa tehdä.
LED:ien kynnysjännite on tyypillisesti luokkaa 3.3V-3.7V. Jos LiPo-akkuja on yhtä monta sarjassa, kuin LED:ejä, pysyy akkujännite LED:ien jännitettä korkeampana täydestä varauksesta aina tuonne kynnysjännitteen paikkeille saakka. Jos LED-driveri on tyyppiä vakiovirta-step-down, niin kuin ne aika monessa tapauksessa on, lampun kirkkaus säilyy vakiona niin kauan, kuin akkujännite on "liian" suuri. Kun akkujännite tippuu epäilyttävän alas, driveri ei enään kykene vakioimaan virtaa ja valon kirkkaudessa tapauhtuu oleellinen muutos. Jos käyttäjä on valistunut, tajuaa hän tässä kohtaa nykäistä johdot irti. Jos ei, niin kuin yleensä, niin sitten jatketaan tuohon turvakatkaisuun saakka ja ladataan hitaasti ja hartaudella.
Trustfiren kennoja muutamia kymmeniä tullut paketoitua vaihtelevin tuloksin. Laadunvaihtelut on vähän ikäviä ominaisuuksia, kun on sarjaan kytkettyjä akkuja niin koko sarja mykistyy, jos seassa on yksi vähän huonompi yksilö. No muutaman käyttökerran ja latauksen jälkeen ne huonommat löytyy, mutta kyllä kasaus into laatuu kummasti jos joutuu välillä purkamaan juotetut ja muutenkin paketoidun akuston.
Rinnan kytketyssä akustossa tilanne on vähän mukavampi kun ainoastaan huono yksilö putoaa pelistä. Taisipa yhdessä akustossa jossa oli sekä rinnan että sarjaan kytkettyjä pareja, käydä niin että suojauksen laukaissut kenno ei palautunut kuin lataamalla se yksinään erillään muista kennoista, mikä tietysti kävi tosi helposti...
Mitäs tapahtuu (ja miksi) jos lataa 2 ampeerilla @11V kuten just pistin D-linkin muuntajaan akkusetin kiinni, tyhjäksi poltin kun piti testata paloaikaa? edit_ kyseessä siis 18650 paketti 2 rinnankytkettynä (yht 8kpl), 6,65V oli "tyhjän" jännite kun koitin ennen latausta.
Räjähtääkö se?![]()
Jotain tämmöistä sitä osas odottaakkin tässä hintaluokassa. Taidan tyytyä 3rinnanx2sarjaan kytkentään. Nousee jo 25% onnistumis mahdollisuus, että kaikki kennot pelaa. Tottakai oli tarkoitus latailla pakettia halppislaturilla ilman minkäänlaisisa balanssereita yms juttuja. Tulen sitten avautumaan kun homma ei toimi ja savuja tuuletellaan.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Edelliseen settiin laitoin kennokohtaisen jännitteen seurannan eli tämmöisen. http://www.swanghobby.com/swanghobby...p-1-pr-14.html.
Teetti lisätöitä akustoa kasatessa mutta ei tarvitse miettiä milloin suojapiirit sammuttaa valot..Ja samalla näkee tyhjeneekö joku kennoista ennen muita.
Seuraavat omat viritykset tulee olemaan ihan 3,7V akustoilla ja dealextremen led ajureilla.
Mutta noita vanhoja ajureita on sen verran jäljellä että varmaan joutuu vielä yhden 7,4V akuston hankkimaan. Eli onx kellään linkkiä LVC piirin rakennus ohjeeseen? Low voltage cut on kyseessä, mutta pääjännitteen katkaisevaan piiriin, ei ohjauksiin kytkettävään niinkuin nämä rc-harrastajien kytkennät!
No niin, nyt on pientä testiä tehty ja kuvia otettu.
Johtopäätöksiä:
-ikiwanha halogeenilamppu on tehokas kuin kynttilä
-Light&Motion ARC xenonin piikki on edelleen huippuhyvä, mutta vain piikki.
Reissussa kavereiden kanssa tutkittua:
-Nexniten muutaman vuoden vanha suunnilleen Wilman tasoinen 20W xenon ei pärjää lähellekään
-Nexniten uusin 24W viritelmä on piikkiteholtaan huikea ja varsin leveäkin. Lediviritys tässä kuosissa ei pärjää. Leveämpi tämä kyllä on. Tosin ajurit ovat pieni kysymysmerkki, syöttävätkö edes 2 ampeeria.
Kaikki kuvat 8.0 aukolla ja 10s sulkimella, ISO 200, kamera auton katolla. Pullot 20m, 40m ja 80m kohdilla
Audi A4 ja 35W xenonit pitkissä ja lyhyissä:
Mica halogeeni, kaiketi 10W teholla
Sama 20Wattisella
Ja sitten lediviritelmä 3x P7 joista kahdessa BOOM-S 18* ja yhdessä BOOM-M 38*. Keila on ainakin tietestiin ihan liian leveä, kapeampaa pitää muokata. Pitänee käydä suunnistamassa ja sanoa sitten lisää. Neljättä lediä ei taida seuraavaan versioonkaan viitsiä laittaa, eli 38* heijastin muuttunee joksikin tosikapeaksi. Pitää tutkia paljonko virtaa ledit saavat, kiina-ajurit eivät ole ehkä ihan tilanteen tasalla...
![]()
No perkele, noihan on B-bin ledejä mitä tuossa lampussa on kiinni, ei niillä kuuhun mennä... D-binejä pitää hankkia seuraavaanKhatodin 12* heijastimia tilasin maailmalta eilen. Varmaankin 2x BOOM-S ja 1x Khatod 12* tulee seuraavaan versioon. Pitää kiinnitys vaan miettiä vähän muokattavammaksi, epoksi on turhan ikuista
![]()
Tuolta: http://www.hoffmanamps.com/MyStore/perlshop.cgi?ACTION=enter&thispage=PartsLed.htm&OR DER_ID=!ORDERID!
tuli tilattua "Marwi SSC P7 conversion parts" ja kiinnikkeet tankoon ja kypärään +akut ja laturi. Tuli noin viikossa ja kasaus oli helppoa, tyytyväinen olen. Vielä pitäisi akkupaketti väsätä, ellen odota saman jampan tekelettä: http://www.el34world.com/Misc/bike/BikesLights1.htm
Vertailua valokeiloista: http://www.el34world.com/Misc/bike/BeamShots1.htm
EDIT: En tiedä miten toi hoffmanampsin linkki muka aikaisemmin toimi, mutta tämä ainakin näyttäs menevän oikeaan osotteeseen: http://www.hoffmanamps.com/MyStore/p...R_ID=948987151
Pääseehän tuolta el34world-sivulta myös tuonne verkkokauppaan, mutta korjasin kuitenkin..
Tilde muokkasi tätä : 19.08.2009 at 17.18
Itse olen tykästynyt cree mc-e lediin, linssivalikoima on paljon laajempi. Löytyy pyöreätä ja neliskanttista sekä linssiä että heijastinta. Varsinkin kotimaisen Ledilin tuotteet on olleet varsin vakuuttavia, kohta pitäisi postista tulla uusi malli ledil Iris. Isotpojat kertoi että olisi paras spotti mitä näille 4.emitterin omaaville ledeille olisi tehty. Jää nähtäväksi, mutta esim ledil eva on tiukempi spotti kuin ledil boom s.
Iris on hyvä, mutta isohko. Ei niin iso etteikö kolmea saisi menemään sukellusvaloon. Spotti vaikutti sellaiselta että voisi kelvata jopa Mutanaamalle. Haluutko testata kun on satumalta pari odottamassa inspiroitumista :-). Itse olen ratkaissut tällähetkellä noiden moniledien valokeilan hankaluudet käyttämällä kahta huonoa pientä ja kevyttä heijastinta, jotka tekevät hieman donitsimaisen keilan. Laittamalla ne donitsirenkaat rinnakkain OO siten ttä keskellä noi OOt ovat päällekkäin tai jopa vähän ristissä. Tulee jännä spotti, jossa pystyssä keskellä hotspotti ja tehokas keila kuitenkin melko levee. Tollasen tekeminen ei onnistu ihan helposti muillatavoin... Toimii hyvin kapeahkollakin polulla kun toi keskispotti valasee hyvin puiden välistä, mutta se leveempi ja vähän himmempi keila on sitten arvossan avoimemmassa maastossa.
Olisko kellään myydä kolmea heatsink levyä?? dealextreme hitailee.
P7 käyttöön olis tulossa, mutta ihan sama kunhan olis suunnilleen oikeanlaisia.
![]()
Oletko varma, että tarvitset heatsink-levyt? Voisiko LED:t liimata suoraan jäähdytysripaan? Laita eristeteippiä jalkojen alle ja liimaa thermal-pad:sta kiinni. Kun olet juottanut johdot jalkoihin, tulee huolehtia vedonpoistosta, eli liimata myös johdot siihen LED:n viereen. Jokainen rajapinta lämmön kulkureitillä lisää lämpöresistanssia ja siten huonontaa järjestelmän suorituskykyä.
Tuollainen mutta pystyssä?
Mulla on toi vaaka-asennossa kuten sinullakin. Mutta jos on hitusen enemmän donitsikuviota saa valoon tuplasti kirkkaamman keskikohdan kuin ulkoreunat. Se auttaa jonkinverran polun valaisussa kauemmas, mutta mikä parasta sivusuunnassa ei tarvitse niin hirveesti tähtäillä ja hakea risteysksiä...
Se donitsin keskiosan aukkokaan ei isommin ainakaan mua enää tuossa häiritse jos tähtää oikein hifinä tuota keilaa.
Tuon voisi tosiaan kääntää toisinkinpäin mutta nyt on hyvä...
Menee hermot noihin dealextremen ajureihin, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20330
eivät ole kovin laadukkaita yksilöitä...
Mikäs olis joku laadukas ajuri työntämään 2,2-2,5A (korjattu A tietysti, ei V) ledille. Mielessä kävi työntää suoraan 18650:ltä jonkin vastuksen kera ilman ajureita. Toimisko?
edit_ suoran ajon ongelmana taitaa olla himmenevä valo kun jännite alkaa tippua...?
edit_2 ja sarjaankytketyillä esim 4x18650 akuilla resistanssi lienee aika pieni eli virta iso ja poks.
Pöh, ei sitä kai suoraan voi ajaa... eli ajurivinkkejä, kiitos![]()
kontio muokkasi tätä : 23.08.2009 at 00.54
Kirjanmerkit