above_forum

Collapse

Satula vaihtoon

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • J Panula

Alkujaan tämän lähetti Peregrinus Katso viesti
    Etsin suoratankoiseen maantiepyörääni satulaa, jota pystyisi käyttämään myös ilman topattuja housuja.

Toisessa pyörässäni satulana Selle Italia SLK, jota ei kyllä pysty käyttämään ilman pyöräilyhousuja. On sen verran kova. Malliltaan kuitenkin hyvä.

Satula ei saisi olla profiililtaan liian kupera. Esim. Fizik Arione olisi toppauksiltaan juuri ja juuri riitävä, mutta ei käy kuperuutensa takia. Leveyttä saisi olla 135 - 150mm. Painokin mielellään luokkaa alle 300g.

Mitähän satulaa pitäisi alkaa katselemaan?
    Heh, mulla on juurikin SLK:t niissä pyörissä millä ajetaan myös ilman pyöräilyhousuja, muissa SLR On se satula vaan niin pers-kohtainen juttu...

Mutta ajoasento on kyllä etukeno kaikissa mun fillareissa, ja tähän asti mukavin satula mitä olen löytänyt pidemmälle matkalle (vaatii tosin välttämättä pyöräilyhousut) on SLR-C64, jossa ei ole toppausta...

Ja kun juuri tuli hankittua myös yksi Arione, niin nyt alkoi pelottaa, jotta millainen ylipehmeä sohva sieltä postista saapuu...

Comment

• Hupilisti
      Nöösi
      • 05/2001
      • 0

Ostin sellen fliten ja manuskaa tavatessani löysin kilometrirajoituksen tälle rahille. Jos penkki menee 15000 kilsan jälken vaihtoon, ei kyseessä ole laatutuote,mielestäni. Käytännössään kukaan ei niin tee, satula ajetaan tuhoonsa asti, mutta ei tuo kilsaraja ole omiaan luomaan mielikuvaa kestokulutushyödykkeestä.
      Tuntuu ihan toimivalta jakkaralta, katsotaan mitä olen syksyllä mieltä.
      Hupinsa kullakin!

Comment

• Peregrinus

Alkujaan tämän lähetti J Panula Katso viesti
        Ja kun juuri tuli hankittua myös yksi Arione, niin nyt alkoi pelottaa, jotta millainen ylipehmeä sohva sieltä postista saapuu...
        Kyllä Arione on "sohva" verrattuna SLK:n perusmalliin, jossa ei ole geeliä.

Mahtaakohan SLK:n geeliversio olla takapuoliystävällisempi?

Comment

• Paapaa
          Vakiovieras
          • 05/2009
          • 63

Alkujaan tämän lähetti Hupilisti Katso viesti
          Ostin sellen fliten ja manuskaa tavatessani löysin kilometrirajoituksen tälle rahille. Jos penkki menee 15000 kilsan jälken vaihtoon, ei kyseessä ole laatutuote,mielestäni. Käytännössään kukaan ei niin tee, satula ajetaan tuhoonsa asti, mutta ei tuo kilsaraja ole omiaan luomaan mielikuvaa kestokulutushyödykkeestä.
          Mene ja tiedä. Itselläni meni siis Nishikin vakiosatulasta kummatkin kiskot poikki ja kilometrejä oli varmaan luokkaa 5000. Varmasti alle 10000. Jos valmistaja "takaa" kiskojen kestävyyden 15000 kilsaan asti, niin ei se hirveän pahalta kuulosta.

Shiver Gel Flow tuntuu ainakin ekan nopean pyrähdyksen jälkeen kelpo satulalta. Pitää vielä tunnustella vähän enemmän, ennen kuin saa kunnon kuvaa. Ei se ainakaan huono ole - eikä mene vaihtoon. Maksoi vajaa 40e.

Comment

• Santraginus

Alkujaan tämän lähetti Paapaa Katso viesti
            ...Shiver Gel Flow tuntuu ainakin ekan nopean pyrähdyksen jälkeen kelpo satulalta. Pitää vielä tunnustella vähän enemmän, ennen kuin saa kunnon kuvaa. Ei se ainakaan huono ole - eikä mene vaihtoon. Maksoi vajaa 40e.
            No etpä maksanut itseäsi kipeäksi... Ajelin juuri vajaat 130 km Shiver Gel Flow fillarissa kiinni. Ei tuntunut ollenkaan hassummalta: geelitäyte on suht' jämäkkä, eikä tunnu sohvamaiselta. Satulan muotoilu sallii istumakohdan hienosäädön matkan aikana. Ei peffa puudu niin helposti. Ja tuuletuskin pelaa .

Comment

• Batti
              Vakiovieras
              • 07/2004
              • 334

Mulla on juurikin nämä kaksi kahdessa maantiepyörässäni, enkä ole käytössä huomannut eroa pehmeydessä. Tämän luettuani piti oikein käydä puristelemassa molempia, ja kyllähän Arione peukalon alla huomattavasti pehmeämmältä tuntuu.
              Ovathan ne hyvin erityyppisiä muutenkin, joten johtuisiko siitä, että Arione ei ahterin alla tunnukaan niin pehmeältä..

Comment

• Hiillosmakkara
                Vakiovieras
                • 11/2005
                • 322

Lainaus:
                Alkujaan tämän lähetti higgins
                Spessun 130 sopii upeasti perseeseeni...

Alkujaan tämän lähetti Tank Driver Katso viesti
                Nice.
                Täällä repeillään. Satulaa haeskelemassa ja selailin tätä threadia. Täytyy sanoa, että joskus nämä kuittaukset kaikessa lyhyydessään ja ilman hymiöitä toimivat loistavasti! Kiitokset higgins ja Tand Driver - päivän paras sanailu!
                Aja tunti - rassaa kaksi.

Comment

• Hiillosmakkara
                  Vakiovieras
                  • 11/2005
                  • 322

Alkujaan tämän lähetti TURISTI Katso viesti
                  Ei ollut Selle Italia Prolink meikän perseelle sopiva (http://www.keskio-mtb.com/forum/index.php?topic=296.0), liian pyöreä takaosastaan eli keskeltä korkea ja sivuilta matala. Tuntuu että istuisi pallon päällä

Ruuvasin maantiepyörän Bontragerin perussatulan maasturiin ja sillä mennään luultavasti Tahkokin, ei tässä enää ehdi etsiä parempia vaihtoehtoja. Olen tehnyt huomioita, että satulan pitää olla mulla:
                  - tasainen, eli ei semmosta että on joko pituus tai leveyssuunnassa notkoa tai nousua
                  - takaalta vähän leveämpi kuin perusflite
                  - joustava, varsinkin takaosa saa joustaa hieman, muuten istuinkyhmyt ja häntäluun vieressä olevat lihakset kipeytyvät

Eli mikä satula olisi:
                  - n. 145mm leveä
                  - rungoltaan joustavahko
                  - tasainen eli sellainen ettei kärki ja perä ole ylhäällä ja keskellä ole notkoa
                  - ei järjettömän topattu
                  - keveydestä plussaa, ei missään nimessä yli 250g
                  - satulan pinta mieluiten liukuvaa kuin ei liukuvaa mallia. Hiilarisatulan pinta oli hyvä.
                  Aikanaan itsekin tuskailin noiden "pallosatuloiden kanssa". Toisaalta en tykännyt notkoista, mutta tasaiset penki tuntuivat palloilta (so. ei saanut minkäänlaista tukea esim. mäkeä kiivetessä satulasta). Sitten löysin Selle Italia Signon - mahtava penkki. Siinä on hieman notkoa keskellä, mutta niin pitää ollakin, jotta satulassa pysyy paikallaan ja siitä saa tukea peräosastaan. Lisäksi, tuo satula on juurikin joustava takaa, eli ei kipeydy perseposket istuinkyhmyjen vierestä. Erittäin hyvä penkki!
                  Aja tunti - rassaa kaksi.

Comment

• hannupulkkinen
                    Yligentlemanni
                    • 05/2002
                    • 6906

Katselin koko topikin läpi eikä kukaan maininnut näistä:
                    Welcome to the world of fi'zi:k. Explore our collection of saddles, cycling shoes, and accessories, precisely engineered for road cycling, mountain biking, and gravel.

Tämä maastoon
                    Tämä maantielle

Ei tarvita halkioita. Parhaaseen on hyvä turvautua

Jos et aja et voi ottaa!

Comment

• Tank Driver
                      Palstajyrä
                      • 05/2006
                      • 3727

Alkujaan tämän lähetti Hiillosmakkara Katso viesti
                      Lainaus:
                      Alkujaan tämän lähetti higgins
                      Spessun 130 sopii upeasti perseeseeni...

Täällä repeillään. Satulaa haeskelemassa ja selailin tätä threadia. Täytyy sanoa, että joskus nämä kuittaukset kaikessa lyhyydessään ja ilman hymiöitä toimivat loistavasti! Kiitokset higgins ja Tand Driver - päivän paras sanailu!
                      Sitä tekee vain parhaansa...

Ole hyvä!
                      #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

Comment

• J Panula

Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
                        Katselin koko topikin läpi eikä kukaan maininnut näistä:
                        Welcome to the world of fi'zi:k. Explore our collection of saddles, cycling shoes, and accessories, precisely engineered for road cycling, mountain biking, and gravel.

Tämä maastoon
                        Tämä maantielle

Ei tarvita halkioita. Parhaaseen on hyvä turvautua

Luit vain huonosti, Arione-sohvasta oli kyllä keskustelua

Miten nuo Fizikit on niin pahuksen painavia muuten, ilmeisesti titaani-ja kuitukiskojen täytteenä käytetään lyijyä tms?

Comment

• plehti

Jostain syystä mun takamus vaatii saada alleen Selle Italian SLR:n - olen yrittänyt ajella muillakin, mutta SLR tuntuu parhaalta. Niinpä jokaiseen pyörään on tullut valittua kiltisti joku versio SLR:stä. Tällä hetkellä käytössä olevat versiot samasta aiheesta: SLR, SLR Kit Carbonio, SLR Flow ja SLR T1. Ja kaikki ne tuntuvat yhtä hyviltä.

Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
                          Mitenkäs sen hiilikuitutolpan sai pitämään korkeutensa? Satula ja tolppa vaihtui, satulan kanssa ei ongelmia.
                          Olikohan tähän jo vastattu... Homma hoituu oikealla satulakiinnikkeellä, satulaputkitahnalla ja kiinnitysmomentilla. Liikaa kiristämällä saa satulaputken nätisti rikki...

/ Panu.

Comment

• higgins

Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
                            Mulla on käytössä Spessu 130.
                            Spessun penkki on vasta koeponnistuksessa, alkutuntuma ei ainakaan tunnu kovin hyvältä, ehkä turhan kova mulle.
                            Jaa, hyvinhän tuollainen perseeni kanssa toimeen tulee Higg

Edit: Samoja juttuja toistoa sorry... sama
                            Last edited by Vieras; 07.07.2009, 10.13.

Comment

• J Panula

Juu, Arione tuntuu kyllä melko pehmeältä, ei ole ehtinyt vielä "korttelia ympäri" enempää testata...

SLK:n geelimallista en osaa sanoa, voisi olla juuri sopivasti mukavampi kuin perus SLK, itse olen ollut ihan tyytyväinen SLK-perusmalliin, mutta myös SLR-Trans-am (vähän perus SLR.ää paksummin topattu) on ollut mukava, ero taitaa olla sama kuin SLK vs. geeli SLK suunnilleen?

Comment

• J Panula

Alkujaan tämän lähetti plehti Katso viesti
                                Jostain syystä mun takamus vaatii saada alleen Selle Italian SLR:n - olen yrittänyt ajella muillakin, mutta SLR tuntuu parhaalta. Niinpä jokaiseen pyörään on tullut valittua kiltisti joku versio SLR:stä. Tällä hetkellä käytössä olevat versiot samasta aiheesta: SLR, SLR Kit Carbonio, SLR Flow ja SLR T1. Ja kaikki ne tuntuvat yhtä hyviltä....
                                / Panu.
                                Juu, voi olla mullakin tuo Arione vain väliaikainen kokeilu... SLR on vaan hyvä ja tosiaan mukavin SLR mitä olen testannut on C64, joka tuli hankittua maantiepyörään

Comment

Working...