Samaa settiähän (malto+dekstroosi) siellä on urheilujuomassakin + suolaa + varmaan-joitain-muitakin-mömmöjä.
Mihin meinasit malton+dekstroosin sekoittaa? Veteen? Mehuun? Testaa sekoitussuhde pienemmässä annoskoossa. Malto ei aiheuta juoman ulkonäköön/makuun/tuntumaan muuta kuin sellaista pientä "tahmaisuutta" - dekstroosi on kuitenkin jo sokeria ja makeuttaa varsin tehokkaasti juoman kuin juoman liian äiteläksi. Jos itse tekisin omat sekoitukseni, niin ostaisin varmaan jonkun hyvän mehukatin tai vastaavan ja sekoittaisin siihen pelkästään maltoa. Siinä tulisi sitten lyhyet ja pitkät hiilarit samassa setissä.
Jos yksi tietty urheilujuoma tökkii, niin vastaisuuden varalta kannattaa testailla eri juomia eri vahvuisina. Itse olen löytänyt sitruuna-Gatoradesta itselleni sopivan juoman; juon sitä rasituksen aikana paljon mieluummin, kuin esim. pelkkää vettä.
EDIT: Ja nyrkkisääntönä sekoitukselle voit pitää sitä, että ihmisen maha pystyy imemään maksimissaan ~60g hiilareita per tunti (eli arvioi oman juomisesi määrä) ja että helteellä ei varmaan kannata tehdä yli 4 %:n (40 g hiilareita/litra) sekoituksia, ettei tule sitten imeytymisen kanssa ongelmia.
villho muokkasi tätä : 26.06.2009 at 09.34 Syy: Lisäilin tekstiä
joo mutta ei onneks tarvii ajaa ku yks kiekka eli riittää kun pääsee kerran ylös.
Ihme porukkaa täällä tahkolla,yritän syödä aamupalaa kuistilla ja kokoajan suhaa pyöräilijöitä ohi!
Niinhän se on. Malto + dektstroosi -setti on kuitenkin melko mautonta, eikä näin aiheuta tökkimistä. Koko päivän kun vetää jotain imelää ja makeaa urkkajuomaa + geelejä, niin mulla rupeaa siis ihan se maku ja makeus tökkimään. Maltolla saa mautonta "urkkajuomaa" tosin suola puuttuu. Jotkut juoksijat (ja varmaan muutkin) lisää itse suolaakin, mä en ajatellut...
Veteen sekoitan, ihan vaan siksi ettei tosiaan maistuisi juuri miltään. Erilaisia suhteita olen testaillult tässä tankkaillessa, mutta joku "virallisempi" kaava ois kiva. Nyt olen laittanut maltoa ns. paljon ja vain vähän dekstroosia joukkoon. Maku on pysynyt melko neutraalina, tietysti dekstroosi aiheuttaa pientä makeutta mutta urkkajuomiin verrattuna vielä mautonta. Tuntuu että ainakin näin tankatessa pystyy aika tiukkaakin kamaa vetämään, mutta mites on sitten vaudissa ja helteessä.
Sitruuna-Gatoa täälläkin nykyään juodaan. Maku on ihan ok ja muihin testaamiini urkkajuomiin verrattuna aiheuttaa vähemmän tökkimistä.
Lämmintä keliähän sinne on luvattu. Veikkaan että tommonen juomarepulle per kierros menee nestettä. Teen varmaan seoksesta aika laimeata, koska mukana on myös geelejä. Urheilujuomaa siksi reppuun, että geelien syöminen tasaisesti on hankalampaa kuin juominen tasaisesti, joten jos on edes laimeaa urkkajuomaa niin ainakin minun on helpompi huolehtia energioista. Geelien syönti "unohtuu" helposti ja jostain syystä sitä tulee viivyteltyä siihen asti kun rupeaa jo vähän väsähtämään...
Jos jostain löytäisin jäitä juomapulloon niin ei tarvitsisi lämmintä litkua juoda.
En tiedä onko hyvä idea mutta eipä se juoma paljoa ehdi tuossa 25km matkalla lämmetä..
0:30 sakkokierros.
36 / 32 välityksellä mennään. Edessä kun muut rattaat on saanut tehdä tilaa ohjurille. Ja ettei menisi liian helpoksi fillari on vaihtunut puolitoista kiloa painavammaksi viime päivinä. Olisi tuossa ollut karvan alle kymppikiloinen jäykkäperäinen vaihtoehtona, mutta nyt mennään mukavuus painotteisesti...paitsi ylämäissä. Eihän niitä siellä ole...eihän?![]()
Karilla, Ilkalla ja Paitilla on hyvät mahdollisuudet päästä läpi. Aikaisemmin kakkoskierroksella on joutunut vähän puristamaan ja kolmonen mennyt rentoillessa. nyt sama tulee sitten kolmannelle jolloin luonnollisesti väsyttää enemmän. Ja kakkoskierros puolestaan täytyy pukata alle 4h jotta pääsee massalähdön eteen.
Sain firman puolesta järjestettyä jääkylvyn kisakanslian viereen.Se on tarkoitettu kaikille. Jos tulee kramppeja niin siellä kannattaa käydä seisomassa 1min ajon jälkeen tai vaikka kierrosten välillä jos muuten meinaa matka kokonaan katketa.
Sinällään 24h idea saattaa kantaa pitkällekin. Keskisemmässä Euroopassa on tusinoittain 24-kisoja mutta kaikki yön pimeydessä. Tämä on niitä harvoja jossa voisi yön läpi ajaa ilman valoja jos keli on kirkas. Saattaahan olla että muutaman vuoden kuluttua tänne tullaan keski-Euroopasta nimenomaan ajamaan yötöntä yötä. Lisäksi eräs teräväpäinen talkoolainen hoksasi että esim 120:lle voisi avata omahuoltoisen seikkailulähdön juuri tuohon 0030 aikaan..miehille ja naisille jotka haluavat kulkea omia polkujaan eikä jonotella.
Onnea Karille, Ilkalle ja Paitille. Koitetaan sitten sinkuloilla samaa ensi vuonna jos nyt keulitte vaihdepyörillä.t jarno
ajoporo muokkasi tätä : 27.06.2009 at 03.54
No joko pojat on valmiina koitokseen.
Terveiset sakkokierroksen varrelta. Kaikki menee loistavasti,pientä keskiökremppaa Ilkalla. Eepo vetää pitkämatkalaisia kohti aamukahveja.itse ajelen kpp-tyyliin hissukseen oikoen ja kaikki kävyt talutellen yli. Yöllä on parempi kuin päivällä kun kelit on näin kohdillaan,hieno valo.Tulee kuuma päivä.
Kiitos Ajoporo päivityksestä !![]()
Ei kait sillä naapurin humulla (ilkalla) mitään isompaa häiriöö ole siinä sen kulkimessa? Kai se jatkamaan pääsee?
Monta niitä nyt sitte loppujen lopuksi starttas sille sakkokierrokselle?
Kiitokset, raportista. Tätä "reaalia-aikaista" tietoa voisi lueskella enemmänkin ja lievittää näin kaipuuta Savon maastoihin. Onneksi täällä PK-seudulla on pilvistä ja sateista niin ei tule mieleen polttavan kuumat hakkuuaukeat, missä takavaihtajan päivityskeppejä kierrelleen survoo eteenpäin, seuraavaa huoltopaikkaa tähyillen...
Jopas meni tunteiluksi...Pitäkää hauskaa ja ajakaa nätisti. Ensi vuonna sitten. Täällä aletaan vetää kohta skrakaa kaulaa, pukua päälle ja siirtymään kirkollisiin menoihin, ei tosin omiin...
![]()
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
No niin 60 km on taas ajettu. Aika oli 4:52 h mikä oli sopivasti alle 5 h tavoiteajan. Muita ongelmia ei ollut paitsi se, että 2-3 km viimeisen huollon jälkeen nopeissa kivikkoalamäissä FRWD tipahti kyydistä. Kun huomasin puutteen niin pistin pyörän kumolleen ja hilpasin jalkaisin hetken matkaa takaisinpäin etsimään laitetta, mutta eihän sitä löytynyt. Mikäli joku löytää siis n. 54-55 km kohdilta FRWD:n mustan mötikän niin se lienee minun.
Toiseksi viimeisen huollon jälkeen ajo alkoi maistumaan ja melkoinen joukko jengiä tuli selkä edellä vastaan sen jälkeisillä teknisillä osuuksilla.
Hellettä piisasi, mutta reitti oli nopeassa kunnossa. Äsken taisi kuulua tänne mökille kuulutus, että 120 km voittaja tuli maaliin, jolloin aika olisi ollut n. 6:10 h. Voittajan nimeä ei kuulunut tänne saakka.
MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
Tuossa ensimmäiset kuvat reitin varrelta. Pahoittelen osittain heikkoa laatua, mutta on siellä jotain ihan OK otoksiakin seassa. Omia kuviaan saa käyttää jos haluaa.
http://picasaweb.google.fi/ahuman70/TahkoMTB2009#
Kiitos kaikille osallisille - erityisesti kaikille järjestelyihin osallistuneille, mutta myös kanssakilpailijoille.
Oma tavoite jäi täyttämättä, kun aika painui kuudellakympillä taas hieman yli neljän tunnin (4.09 ja risat), mutta noilla älyttömillä vikan kympin krampeilla ja tuolla helteellä olen ihan suht tyytyväinen että pääsin noinkin hyvässä ajassa maaliin. Alussa tuli vissiin juotua liian vähän, kun sitten lopussa kostautui kramppien muodossa. No, hengissä ollaan (heh, mites sitten 120, 180 ja 240 ajajat!) ja kotonakin jo, kalja auki ja eikun perinteitä jatkamaan (eli Tahkon jälkeen "kaupungille").
Hatunnosto kaikille urakkansa suorittaneille ja erityispokkaus 120 ja yli sen ajaneille. Iteltä ei ainakaan vielä irtoa moista suoritusta. Säähän nyt ei ole varmaan ikinä optimaalinen, mutta todetaan silti ettei keli ollut tänäänkään helpoimmasta päästä.
Nillitetään nyt ihan vähän siitä, että ekan Kinahmin jälkeisellä pitkällä hiekkatiepätkällä peesaus tuntui kiinnostavan jengiä, mutta vetovuorot eivät lainkaan...on kohteliasta käväistä keulilla välillä. Muuta valittamista ei jäänyt mieleen!
https://raeven.fi
Kiitos Portti kiitoksista, mutta rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että sen toimitti kansliaan ystävällinen, mutta nimettömäksi jäänyt maastopyöräilijä. Oli kuulemma sillä kohtaan katsellut sopivasti maata päin ...
Paljon kiitoksia kaikille osallistujille, kumppaneille ja talkooväelle! Taitaa olla aika lähteä saunaan ;-)
Pääsikö ukot maaliin tai edes joku heistä sitä neljää kierrosta? Lisäksi kiitokset järjestäjille, mahtava tapahtuma. Oma tavoite 60 matkalla täyttyi alittaa 4h, menikin sitten hitusen yli 3,5h...kramppasikin vasta el granden alussa![]()
Hieno reissu taasen! Matkaan lähdin ehkä huonommassa kunnossa kuin aiemmin, mutta yllättäen syntyikin ennätys. Neljän tunnin raja ei kovin kauas jäänyt. Ainoa mikä jäi harmittamaan, oli se, että onnistuin viimeisessä laskussa eksymään reitiltä juuri ennen mäen puolivaiheilla metsän keskellä olevaa mutkaa. Hiukan ennen metsään menoa lähti oikealle joku tie, jota ei ollut nauhalla suljettu ja sinnehän sitä piti sitten syystä tai toisestä sykäistä. Takaisin reitille tullessa näinkin sitten aika komean näköisen kaatumisen rinteessä. Onneksi ei tainnut pahemmin käydä, vaikka mahdollisuudet oli hyvät.
Pastapuffetti oli myös hyvä, kuten myös illan bändi eikä oluttakaan tarvinnut jonotella.
180km (tai oman mittarin mukaan 188,5km) ajettuna.
Olo on yllättävän virkeä ja hyvä, eikä takapuolikaan ihan verille hiertynyt. Baarissakin jaksoi kahteen asti roikkua, tosin selvinpäin, mutta kyllä se melkein vuorokauden putkeen valvominen vastasi varmaan jonkinasteista humalatilaa...
Ens vuonna uudestaa, mutta eri matkalle.
Kiitokset järjestäjille, homma pelas jälleen kerran mahtavasti.
Hyvä reissu oli, ei ainakaan kylmä päässyt tulemaan. Kypärällekin löytyi käyttöä, kun sinkosin alamäessä tangon yli pää edellä kiveen. Ihme ettei käynyt pahemmin...
Juu kotona ollaan ja vointi on mitä parhain...eilen oli ajon jälkeen vähän pientä väsymystä havaittavissa, joten ei jaksanut kuin pari kaljaa laiturilla
Itse ajosta sen verran, että ensimmäinen "yökierros" oli mielestäni parasta maastoryöräilyä, mitä olen ikinä kokenut - kesäyö ja luonnon omaa valoa riitti, eikä ajovaloja tarvittu. Lisäksi maisemat olivat todella mahtavia auringonnousussa. SUOSITTELEN!
Kalusto hieman temppuli jo heti ensimmäisellä kierroksella, mutta kesti kuin kestikin koko reissun. Pahoitteluni kaikille reitillä olijoille karmivasta rutinasta ja narinasta, joka tuli keskiölaakerista!
Täytyy siis myöntää, että oli hieno reissu kaikin puolin! Syvä kumarrus ja kiitos kisaorganisaatiolle ja kanssa-ajajille. Kannustavia kommentteja tuli pitkin matkaa. Erityis kiitos Eepolle mahtavasta seurasta ja kannustuksesta ensimmäisellä kierroksella. Toinen erityiskiitos Jarnolle! Mahtavaa huoltotoimintaa ja hengennostatusta niin ajon aikana kuin sen jälkeenkin
Ensi vuonna taas, mutta mikä matka?
Kirjanmerkit