Iti sutaa ruski soldaat. Vai miten se meni ja mitä tarkoittaakaan. Esitin arvuutukseni hra-p-hralle, mutta ei se mitään, saat siäkin vastata ketjun aloittajan ominaisuudessa ja niihän siä vastasikkii.
Iti sutaa ruski soldaat. Vai miten se meni ja mitä tarkoittaakaan. Esitin arvuutukseni hra-p-hralle, mutta ei se mitään, saat siäkin vastata ketjun aloittajan ominaisuudessa ja niihän siä vastasikkii.
Voi saamari! Taas mua vietiin vähintään miljuuna-nolla. Mutta kun tätä turpiinottamista tulee harrastettua joka päivä, siihen alkaa jo tottua.![]()
Miksi Aki ei käytä Schmolken AheadCuppia, eli sitä viiden gramman hiilariputkenpalaa tuon kävyn korvikkeena? Säästäisit lähes 20 grammaa muutamalla eurolla! Vai vaatiiko maasturi jonkun kävyn sinne välttämättä? Omassa katu-pinassa ainakin toi cuppi on toiminut vallan moitteettomasti.
![]()
5g?
Hirvee ankkuri?
Mun versio painaa 1,3g. Mun Cervelo R3SL:ssä on ollut koko kesän. Tosin kiristys suoritetaan vallan oivasti ensin Gum-Gummilla. Se Tunen kuitu-cap on minusta ehkä nätein A-head cap jos sellaista haluaa käyttää.
...ja mitä 70g tankoon tulee, jos tangossa näkyy stemmin rajat, syy harvoin löytyy tangosta....ja toi Smolke on kyllä jo rajatiedettä...
Samanlaisia kokemuksia täällä! Eikä nyt oo ees hirveesti tullu rytyytettyä kivikoissa.
Niin ja mitä lentämiseen korsossa tulee niin onhan se mahdollista, meinaan stongan yli!
Edit: Näyttää FRM Expander olevan samantapainen kuin Ultralite.
FRM Team Expander 20g tit. pultilla
Extralite Ultrastar 8g+korkki ja pultti
[/QUOTE]
p-olkisin muokkasi tätä : 28.05.2009 at 13.55
Se että tarviiko käpyä, riippuu stemmistä, kruunuputkesta ja asennuksesta. Olen fixannut jotain maantiefillareieta jossa ei millään pysynyt laakeri kireällä mutta niissä oli joku kurakuitukeula...
Mulla on Supersonic ja Worldcup malli litkuilla. Periaatteessa samat mutta tuo WC on vanhempi. Supersonic ei aluksi tiivistyny vaan vuoti kyljistä hiljalleen vaikka kuinka heilutteli.
Sanovat että uudet renkaat on silikoni käsitelty sisäpinnastaan ettei sisuri tarttuisi kiinni.
Ennen asennusta hinkkasin rengasta jollain pesuaineilla. No kun ei tiivistynyt niin otin kumin irti, pesin ja hinkkasin rätillä sekä kevyesti 600lla hiekkapaperillaRengas takas, uudet litkut sisään (n.70g ja paljon sitä mujua) tiivistyi puolessa tunnissa
![]()
Mitäs jos renkaa "maalaisi" ja antaisi kuivua valmiiksi kerran sisältä sillä muussilla tai latexilla? Samaa voisi funtsia myös vanteen suuntaan....Muottistairroitusaine aina on toki paree poistaa ensin renkaasta...
No asetonin luulisi toimivan tässäkin? Se onkin semmonen jokakodin yleisaines, että sillä sytytetään grillit, pestään autot, ikkunat veneet, mönkiöt ja poistetaan renkaista kuona.
Auton pesun lisäksi asetoonia sopii lorauttaa myös tankin puolelle.http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p...45fa7e847d26fd
Putsasin viimeksi Ghostin rungon asetonilla ja meinas teippaukset irrota ja maaliin tuli sellasia läheltä havaittavia kuplia. Mutta irtosi kyllä vaseliinit ja muu paska ja alu/scandium kiilsi kuin uutena.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Kokeiltu ja hyväksi todettu puhdistuskonsti. Joissain rautakaupoissa myytävät putkimiehille tarkoitettu puhdistusliinat. Sellainen 3l ämpäri, jossa kosteita puhdistusliinoja. On aivan sairaan tehokkaita, eikä vahingoita mitään pintoja. Voi suositella.
tää akin rojekti on kiva seurata, kun se ei mee kohtuuttomuuksiin noissa vaan pitää ajo-/kisakelpoisuuden ykkössijalla![]()
Vanha mutta lihava.
Hieno projekti ja hienoja projekteja!
Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen miten kevennysajatukset ja osavalinnat muuttuisi jos ajattelee asiaa käänteisenä, eli mitkä osat kannattaa kevytpyörästä ensimmäisenä vaihtaa painavammaksi jos esim. jokin sääntö pakottaisi lisäämään kokonaispainoa puoli kiloa?
Rengas asettu Stanituksen jälkeen aika kivasti, kun ensin levittää litkun koko renkaan sisäpinnalle ja antaa asettua "parikymmentäminuuttia". Sitten sopivasti litkua renkaaseen ja kompuralla nopeati painetta venttiilin kautta renkaaseen. Ei vanteeseen kannata laittaa (ainakaan kuivumaan) Stania.
MH
Eikös kammet ja petaalit ole pyörivää massaa? Ainakin on syytä olla, jos haluaa edetä.Jos olis pakko, niin itse sijoittaisin puoli kiloa keskiöön / keskiön seudulle, jolloin pyörän painopiste tulisi alemmas vakauttaen ajoa. Lisäksi keskiön seutu on pyörässä yksi vähiten liikuttelua vaativa alue, joten siitä olisi tällöin vähiten haittaa pyörän käsittelyn kannalta.
Tulipa sitten avattua ensimmäisen kerran tuo Manitoun R7 MRD TPC 100 -keula, kun sen joustomatkaa näytti Finlandian jälkeen olevan enää pari senttiä käytössä.
Keula osoittautui miellyttävän yksinkertaiseksi laitteeksi, ja öljynvaihto oli helppoa tehdä. Vaimenninpuolella on kaksi mäntää, joista toinen hoitelee sisäänpäin- ja toinen paluuvaimennusta. Vaimenninpuoli oli tietenkin alunperin "täynnä" öljyä, jolloin keulan massa oli 220-millisellä kaulaputkella huimat 1322 g. No minähän en ikinä ole oikein tajunnut, mihin maastopyörän joustohaarukassa tarvitaan sisäänpäinvaimennusta. Tai ehkä sille on käyttöä, jos ajetaan isosti, mutta tällaisessa nätissä xc- ja martta-ajelussa itselleni on oleellista, että keula toimii mahdollisimman pehmeästi eikä pohjaa yllättäen. Ymmärrän kyllä, että kisatouhuissa moni haluaa, ettei keula notku tasaisella, mutta itse oon aina ollut aktiivisuususkovainen ihan vaan mukavuussyistä.Toki paluuvaimennukselle ja sen säätömahdollisuudelle on käyttöä, mutta jos keulasta löytyy säätö sisäänpäinvaimennukselle, nuppi on omassa ajossani aina mahdollisimman "auki".
Koska sisäänpäinvaimennuksen mäntä ei kuitenkaan ollut irrotettavissa ilman väkivaltaa, päädyin kikkailemaan öljymäärien kanssa. Idea oli hakea öljylle sellainen minimitilavuus, jolla paluuvaimennuksen mäntä ui juuri ja juuri öljyssä. Muutaman iteraation jälkeen kyseiseksi öljymääräksi osoittautui noin 20 ml, joka on tietenkin massana miellyttävän vähän alkuperäiseen tilavuuteen verrattuna.
Yksi testilenkki on nyt takana, ja keula näyttäisi toimivan paremmin kuin ikuna. Se on pirun herkkä, mitä se ei alunperin ollut, ja silti paluuvaimennuksen säätö toimii moitteettomasti. 5 wt:n öljyä laitoin, alkuperäinen taisi olla hieman paksumpaa.
Lopputulos on 1294-grammainen laite, joka ainakin toistaiseksi toimii miellyttävän pehmeästi. Toki se DT XRC 100 Race Ltd edelleen houkuttelee, mutta grammaeroa ei enää paljoa ole, sillä yksi DT-yksilö, jonka eräs tuttu laittoi puntariin, oli täyspitkällä kaulaputkella 1260 g ilman lukituksen kaukosäätöä. Olishan se silti hieno ja kai aidosti 100-millinen. Tässä Manitoussa joustomatkaa on hädin tuskin 80 mm, vaikka keula nimellisesti 100-millinen onkin.
Mutta tulihan siis tällä kertaa halpoja grammoja.
![]()
Onpas painava keula, 4629grammaa. Oho, se olikin toi alempi luku...
Kyllä on kevyttä
Tää keulahan voitti muuten Bike-lehden testissä DT:t ja Foxit yms ollen siis testin paras keula. Ei huono valinta. En tiedä antaako DT:n ltd tonnin hinnalleen vastinetta, mutta eipa sinun pyörästä enää grammoja oikein saa lähtemään juuri muuten. Paitti ne jarrut Formulan F1:iin. On muuten tehokkaat pysäyttimet vaikkei paina mitään.....
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
--> haedon
Enpä tiennytkään tuosta Bike-lehden testistä. Mikäköhän numero se mahtoi olla, jos yrittäisi saada tuon lehden vielä jostain käsiinsä? Itse oon kyllä edelleen sitä mieltä, että Fox F100 RLC toimii hienommin kuin tää Manitou. Mutta ero alkaa olla marginaalinen...
Oon viime aikoina käynyt kirjeenvaihtoa herra AX:n kanssa, jos se suostuisi tekemään maastoyhteensopivan Zeus:n... Hintaahan sille kertyisi lähes kohtuuttomasti, mutta toisaalta se saattaisi sitten kestää koko elämän.
Mikäs är-ykkösten kokonaismassa nyt sitten lopulta on vakiona teräspintaisilla jarrulevyillä ja vakiopulteilla? Ja mitä ne vakiopultit on? Titaaniako? Vai käyttääkö Formula edelleen alupultteja jarrusatuloiden kiinnittämiseen, kuten oli kai joskus vuosia sitten heidän kevyimmässä mallissaan?
Aki Korpela muokkasi tätä : 31.08.2009 at 08.58
Luin siitä vähän aikaa sitten WeightWeeniesistä, joten en tiedä numeroa.
On jäänyt multa punnitsematta, kun piti saada heti pyörään kiinni. Painoja löytyi kyllä Light-bikesista, you know. Titaania on, mutta jarrukahvojen pultit on alumiinia ja halkaisija jotain 3 tai 4mm, joten enkös kiristänyt sitten liikaa asentaessa ja yksi pultti pätkähti poikki. Sitten vasta luin asennusvihkosesta vääntömomentin. Nyt on tilalla joku teräspultti sitten.
Eipä Zeusten paino varmaan paljoa nousis, jos tekis niistä maastoon käyvät. Pari kerrosta hiilaria lisää.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Yksi keulavertailu, jossa on mukana Manitou R7 MRD 100 oli Biken numerossa 04/2009. Tosin tuossa ei ollut Foxeja tai DT:tä mukana. Testissä oli viisi xc-keulaa ja Manitou oli ainoa, joka sai Super -arvosanan. Muut testikeulat olivat:
- Marzocchi Corsa Cento (Gut)
- Rock Shox SID Worldcup (Sehr gut)
- RST First Platinum (Gut)
- SR Suntour Axon Werk ELD (Gut)
Bike 05/2008:ssa on myöskin vertailu, jossa oli seuraavat keulat:
- DT Swiss XCR 100 RL (Sehr gut)
- Fox F 100 RLC (Super)
- Magura Durin 100 (Super)
- Manitou Minute MRD 100 (Sehr gut)
- Marzocchi Marathon Corsa LT (Gut)
- Rock Shox SID Team (Super)
- SR Suntour Axon RLD (Sehr gut)
- White Brother Magic 100 (Befriedigend)
MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
Kirjanmerkit