Eka lenkki P3C:llä ajettu. Tuntuis toimivan![]()
Eka lenkki P3C:llä ajettu. Tuntuis toimivan![]()
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Osat alkaa jo olla kasassa, vielä muutama asennusolut kaupasta ja sitten pitkä ilta autotallissa...
![]()
Jatkoa Kervelon fillarille. Lenkille en ole vielä päässyt. Spacereitä on 30mm, joten säätövaraa vielä löytyy.
![]()
Homma etenee pikkuhiljaa,tavoitteena 8kg paketti.Ilman polkimia vai niiden kanssa, saa nähdä =)
Hankittuna on seuraavat:
FSA K-Force 42cm
FSA RD-600 kiekot
Rival vaihdekahvat
Rival etuvaihtaja
Ritchey WCS 120g 120mm stemmi (kuvassa joku 135mm ankkuri )
`Noname` vaijerit
Runko painaa ~1600g XL koossa, en pidä pahana.
edittiä_ kaverin tylsänmustaharmaata Specialized Epicin satulaa vähän uudestaan verhoilin. aika haastavaa oli. ei ihan tehdastekoisen näköinen, mutta ihan ok tuli![]()
kontio muokkasi tätä : 23.04.2009 at 20.46
..alkaa saada muotoa. Kohtuullisen siro kulkupeli on tuloillaan, vaikka itse sanonkin. Taitaa tulla valmista jo äitienpäiväksi, joten synttärilahjaksi joutuu keksimään jotain muuta.
Ultegran osista on periaatteesa koottu, paitsi suoran tangon vaatimat omat palikat. Satula on WTB Deva SLT (toivottavasti kelpaa). Kiekot tein itse Ultegran navoilla, Mavicin Open Pro kehillä, DT Revolution puolilla ja alunipoilla..
![]()
Gianttikos se siinä? Siro peli kyllä
Gianttipa hyvinkin, taitaa olla 2006 mallinen TCR Advanced. Kohtuu lähtökohta "fittnesspyörälle"..![]()
Pitäisi pyöräprojektiin saada V-jarrukahva. Rattiputken halkaisija on 25,4 mm ja tavanomaiset kahvat eivät sovi koska niissä on joku 22 mm reikä. Onkohan tuollaisia olemassakaan..?
Maastotangot ovat ainakin järjestäin 25,4 millisiä, eli maastokahvat ainakin käyvät.
Holokki auki ku H. Moilane.
Ei ne käy, koska maastotangon se osa johon jarrukahvat ja vaihdevivut tulevat, on halkaisijaltaan 22 mm. Maantietangossa vastaava osa taitaa olla jotain 24 mm.
Krossarin lisäjarrukahva? Siinäkin vaijerin veto on kyllä vähän lyhyempi kuiin v-jarrussa, pikku patentin paikka.
Cc-lisäjarrukahva näyttäisi jotenkin sopivan. Siinäkään ei tosin reiän halkaisija ole 25,4 mm vaan joutuu asentamaan (maantie)tangon ohuemmalle osalle mikä on tarkoitettu teipattavaksi. Vähän lähempänä stemmiä olisi ollut parempi, mut hyvä näinkin.
Jarru sinänsä on sivuvetotyyppinen maantiemalli ja sitä on tarkoitus käyttää V-jarrukahvalla.
Osa krossarin lisäjarrukahvoista on tarkoitettu asennettavaksi ihan stemmin viereen, ja niitä on saatavana 26mm tai 31,8mm tangoille...esim. tuossa.
..lahja valmistui etuajassa. Tarkoitus oli tehdä maantiepyörä kuskille, joka ei missään tapauksessa halua kippurasarvia. Yllättävän hieno tuli, vaikka itse sanonkin. M-kokoinen runko ja vaaka jäi 7,25 kiloon ilman polkimia.
![]()
Laitetaan nyt tämäkin tänne, vaikkei tämä nyt projekti ihan sanan varsinaisessa merkityksessä olekkaan (vain muutamia osia vaihdeltiin alkuperäiseen nähden, mutta maalia kului sitäkin enemmän).
Eli ennen viime joulua olin saannut päähäni hommata paremmalle puoliskolle lahjaksi maastopyörän jotta oppisi pyöräilemään muuallakin kuin spinning tunnilla;-)
No eipä siinä mitään, pyöriähän on maailma pullollaan, mutta tämän piti olla nimenomaan pinkki eikä mikään muu (älkää kysykö miksi koska väriin liittyy pieni sisäpiirin vitsi). Pinkin maastopyörän metsästys osoittautuikin jotakuinkin mahdottomaksi tehtäväksi, ainakin rajallisen budjetin huomioiden. Lisäksi ei riittänyt että pelkkä runko oli pinkki, vaan tarkoitus oli tehdä sopivan ”imelän tyylikäs” maasturi jonka löytää pyörätelineestä vähän helpomminkin. Muita määrääviä tekijöitä olivat hydrauliset levyjarrut, kierrejousi tai ilma keula, sekä suht matala vaakaputki.
Aikani tarjontaa ihmetellen päädyin lopulta tilaamaan sumujen saarelta Specilized Rockhopper Disc maasturin joka irtosi loppuunmyynnistä ja punnan romahduksesta johtuen melkein puoleen hintaan siitä mitä suomessa vastaavat maksoivat. Yksi Felt oli jo kotimaan kamaralta melkein tarttunut matkaani, mutta lopulta halusin nimenomaan tämän kyseisen Rockhopperin tietyistä syistä mitkä paljastuvat myöhemmin.
Kun kuriiri aikanaan ”pienen” paketin tiputti koti ovelle, alkoi tietenkin katseilta salassa pyörän purkaminen atomeiksi koska kyseinen pyörä ei suinkaan ollut pinkki vaan tulipunainen/musta. Kuten varmaan jo arvaattekin, oli pyörä siis tarkoitus maalata uuteen kuosiin viimeistä nippeliä myöten sekä samalla vaihtaa stemmi, pätkiä tankoa, jne.. jotta se sopisi mahdollisimman hyvin tulevan ajajansa mittoihin.
Ja voi jessus että kyllä siinä alkoi tulla äitiä ikävä kun ensin hioi rungon, vanteet, kruunun, tangon, tolpan, rattaat, kammet, polkimet, linkut, jne.. jne....! Siinä vierähti ilta jos toinenkin ja sormenpäät olivat mukavan hellät kunnes vihoviimein loppui hiekkapaperi ja sitämyöten hiominen.
Sopivan värin metsästys osoittautuikin sitten odotettua vaikeammaksi, sillä haluamaani metallihohtopinkkiä ei tahtonut kukaan automaalifirma tehdä/sekoittaa, sellaista sävyä kun ei automaaleissa kuulemma ole.. Lopulta väri sitten arvottiin normi pinkistä johon lisättiin hieman helmiäistä. Paikkamaalaus jälkikäteen onkin sitten astetta mielenkiintoisempi juttu...
Maalauksessa menikin sitten aika tovi, purkkeja kun oli sen seitsemän kappaletta mitä piti pintaan ruiskuttaa! Pinkin lisäksi toinen käytetty väri oli vitivalkoinen ja maalaus tehtiin siten että itse rungon keskiosa on pinkkiä ja aina reunoihin mentäessä pinkki feidaantuu valkoiseksi (satulatolppa, kruunu, ohjainkannatin, takakolmio, jne.) Ihme kyllä ja varmaan samalla aikaa elämäni ensimmäistä kertaa, sain aikaiseksi melkoisen hyvän pinnan jossa ei ollut edes lakkavalumia!
Joulu oli kuitenkin jo lähestynyt tällä välin niin paljon että aika alkoi käydä vähiin. Niinpä eräänä yönä meidän saunassa kuivatettiin vajaassa +40c aikamoista kasaa pyörän osia kun satuin olemaan yksin kotona..
Kun maalipinta alkoi olla sen verran kuiva että itse fillaria tohti alkaa kasata, olivat maailmalta myös saapuneet pinkit tupit, pinkki ketjunsuoja (ei näy kuvissa), sekä uusi valkoinen tarrasetti. Ja tässä vaiheessa paljastuu syy miksi Felt jäi ostamatta ja Specialized ostettua: pyörän alkuperäinen malli ”Rockhopper” nimittäin ristittiin näppärästi uuden ulkoasun mukaisesti ”Pinkhopperiksi” ja tämähän ei olisi tietenkään Feltin tylsän kirjaimiin ja numeroihin perustuvan nimeämiskäytännön mukaan onnistunut.
Ja kun jouluaattona ”lahjapaketti” avattiin niin oli yllätys melkoinen. Olisi pitänyt saada ilme videonauhalle!
Ps. Ei kuulemma sitten tarvitse hankkia mitään pinkkiä ihan hetkeen..![]()
Maalattavat osat purettuna irralleen.
Hiekkapaperia, hiekkapaperia, hiekkapaperia...
Ööö.. siis mikä piti ruiskuttaa ennen mitä ja mikä piti sotkea minkä kanssa?!
Köyhän miehen uuni osien kuivatukseen..
Pikkuhiljalleen kasaan uusilla tarroilla..
Saas nähdä kauan rattaissa pysyy maalit..
Specialized Pinkhopper - aika imelä tuli!![]()
Tuossa on jo oikeaa meininkiä!
Todella onnistunut "värikoodaus" vaikka pinkistä en värinä tykkääkkään...
Missä/millä maalasit? Ihan paineilmaruiskulla?
Cycling El Burro
Hitaasti mutta epävarmasti.
Tuossa on ASENNETTA!! (hullu olet)
Iso käsi tuplaveelle. Nyt täytyy kädet ristissä toivoa, ettei meidän rouva keksi, että hänenkin pyörä voitaisiin maalata pinkiksi, kun foorumillakin oli yksi joka...![]()
Holokki auki ku H. Moilane.
Autotallissa maalasin (ovet+ikkunat auki) ja ihan paineilmaruiskulla. Värikerroksia taisi tulla kaiken kaikkiaan kuusi joista kaksi viimeistä lakkaa. Hiton huonosti peitti tuo vitivalkoinen, joten pohjia+valkoista piti vetää aika monta kerrosta..
Ei olisi minunkaan (tai emännänkään jos siltä nyt kysyttäisiin) ensimmäinen valinta maasturin väriksi pinkki/valkoinen, mutta tähän projektiin ei ollut tietyistä syistä muuta vaihtoehtoa kuin juuri kyseiset värit..
Ja löytyypähän metsästä ainakin pirun helposti verrattuna omaan oliivin ruskeaan Tranceen jos ei muuta!
![]()
Hieno! Tuo saunakuva erityisesti! Aavistuksen parempaa jälkeä kuin takavuosina, jolloin tuli maalattua kavereiden kanssa tandem pinkiksi. Täytyy tosiaan toivoa, että hiilikuidun välinen pyörä kelpaa emännälle..![]()
No varmasti kelpaa tuon näköinen kuitu Giantti! (musta+valkoinen väreinä toimii aina ja taitaa olla tupitkin sävy sävyyn Giant tekstien kanssa jos oikein näin..?)
Tuolla sitäpaitsi jaksaa luultavasti myös polkeakin, toisin kuin tuolla tonnin painoisella Pinkhopperilla (tuo Rockarin kierrekeula meinaan on ihan uskomattoman painava mötikkä vaikka loppu pyörä onkin ihan siedettävä)!
Nääh... ei jäljessä mitään vikaa voinut olla kun taloyhtiön parkkipaikalla opiskeluaikoina maalasin yhden mummiksen pinkiksi. Pari pottua spreittiä, siksari kepparia ja avot. Eikä pyörää tarvinnut lukita sen jälkeen missään, ei kelvannut kenellekkään edes lähipubin edestä.
Holokki auki ku H. Moilane.
Pinkhopper... siis toi on niin hieno!Rok.
<3
Kipeen siisti tuo Pinkhopper!
Nätti Pinkhopper!![]()
www.kaupinkanuunat.net
Kirjanmerkit