Ratkaisusi ei ollut susi. Miksi sinkula ei voisi olla "offseason"-ajokki, eikös sinkula juuri siihen tarkoitukseen usein tehdäkin. Tai jos ei itse tehdä niin Pakkasukko tekee sen puolestasi. Ratiritiralla.
Ratkaisusi ei ollut susi. Miksi sinkula ei voisi olla "offseason"-ajokki, eikös sinkula juuri siihen tarkoitukseen usein tehdäkin. Tai jos ei itse tehdä niin Pakkasukko tekee sen puolestasi. Ratiritiralla.
Pakkasukko.... :-)
Tuohon pitää nyt ihan kommentoida: Se on siitä kiinni, minkälaista
voiteluainetta siellä välissä on. - Enkä epäile, etteikö kommentoija sitä
varsin hyvin tietäisi.
Itse olen havainnut grafiittia sisältävän ruosteenirrotusaineen (olisiko
ollut King merkkistä) ihan päteväksi yleisvoiteluaineeksi. Vaikka hiilivedyt
häipyisivät, ohut grafiittikerros kuitenkin jää. Ihan sumeilematta suihkuttaen
ja lähinnä rätillä sen vanteen ja jarrupinnan siitä alta suojaten.
Osa aseöljyistä on myös sellaisia, etteivät ne varsin jäädy. Kyseenalaista
voitelukykyä voi kompensoida runsaalla ja tiheällä käytöllä. Tuo em.
ruosteenirrotus aine on kuitenkin hyvää ja halpaa, ja ilmeisen paljon
parempaa tuohon em. käyttöön kuin aseöljy.
Pakan sisäosiin olen käyttänyt perämoottorin suojaöljyä. Se vaselinisoituu
sangen kätevästi ja sisältää korroosionesto aineita. Se OMC:n versio tuosta
on muuten silmin nähden erilaista kuin Bilteman vastaava, ja suosittelen sitä
OMC:n tuotetta.
Noin muutenkin olen vasta aika viimeaikoina alkanut tajuta jatkuvan
pikahuollon fiksuuden, ostin ketjunpesurin ja vaikka se ei liotuspesua ja
öljyssä seisottamista korvaakaan, sekin on fiksu juttu sekin usein tehtynä.
Olen havainnut grillihiilien sytytysnesteen olevan halpa (alesta euron/pullo)
ja aromaattivapaa liotinpesuaine. Aromaattivapaa on vähän terveellisempää
käpistellä avokäsin, kun niin kuitenkin tulee todellisuudessa tehtyä. Ja tuote
on halvempaa kuin ns. "oikeat" liotinpesuaineet.
Minulla on dieselkäyttöinen voimavirta aggregaatti. Sen myötä ole tutustunut
diesel moottoreiden moottoriöljyihin. Ainakin mobilin versio tuosta on aivan
erikoisen sitkashenkistä, tuntuu ettei se lähde millään irti. Ei se paljoa noteeraa
kuumasta vedestä, eikä edes liuotinpesusta. Rasvakalvo jää aina. Tuo voisi
olla aivan erinomaista öljyä ketjujen seisotukseen. - Lähden olettamuksesta,
että kaikki pesevät ketjujaan ja lepovuorossa olevia seisottavat öljyssä... :-)
No se.
Asian ydin oli se, että nuo ruosteenirrotusöljyt sisältävät voitelevaa grafiittia,
ja tuntuvat päteviltä voiteluaineilta sohittavaksi vaihteensiirtäjään. Ja ne
tuntuvat toimivan pakkasellakin.
Tuure
-.-
Pakkasukolla tarkoitin tilannetta, jossa lumi pakkautuu rattaiden väleihin ja jossain vaiheessa huomaat, ettei käytössäsi ole niistä yhdestätoista takarattaasta kuin se yksi ainut, jolla olet juuri yrittänyt vääntää kinosten läpi.
Ainahan joku tuomitsee eikä ikinä voi miellyttää kaikkia. Itsellänikin rikoksen raja kulkee siinä jos ruvetaan dremelöimään vaijerikiinnikkeitä ja runkovaihtajan tappeja pois, mutta tämäkinhän on vain mielipide. Täältä tulee papukaijamerkki aina kun laadukas vanha raami siirtyy autotallin nurkasta pölyä keräämästä tien päälle mihin se kuuluukin, mulle on aika sama että tapahtuuko se alkuperäisessä kokoonpanossa, eBaystä metsästetyillä retro-osilla, fixinä, sinkulana tai vaikka uudenkarheilla moderneilla osilla.
Jotta inkvisitio saisi kunnon kokon aikaiseksi, niin kerrotaanpa, että yksi omista pyöristäni on fixi-Colnago. Toki kaikki osat tallella, jos/kun sattuu juolahtamaan mieleen laittaa se jossain välissä originaalikuosiin, paljonhan niistä on kiinnikin kuten kahvat, etujarru, kammet (pikkurattaan paikaltahan tulee suora ketjulinja ratanapaan) ... 90-luvun alusta, runko sekä Campan osat aikansa mid-rangeä eikä hipoa, joskin kahden ison C:n kyseessä laatu tietty kohdallaan noissakin. Eli mistään varsinaisesta museokapineesta ei tosiaankaan ole kyse.
Jujuhan tuossa on tietysti se, että pyörä on just niin hyvä ajaa kuin kuka tahansa tästä threadista kiinnostunut varmaan voi kuvitellakin. Rungon ajo-ominaisuuksiinhan (vapaa)rattaiden määrä ei mitenkään taida vaikuttaa. Kun tuolle vielä tulee aika lailla kilsoja, paitsi työmatkaa ja muuta commuutteriajoa myös treenilenkkejä, niin en mitenkään jaksa ymmärtää miksen saisi laittaa sitä fiksikiekkoa parhaaseen runkoon minkä käsiini sain. Jos joku sitten on tosissaan sitä mieltä, että olisi pitänyt etsiä kiukulla joku vesijohtoputkesta tehty retkipyörän pommi niin mun puolesta ihan vapaasti.
Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Jokainenhan voi tehdä omaisuudelleen mitä haluaa, mutta itseäni kanssa säälittää jos hienosta rungosta rälläköidään pois siihen juotetut osat. Paluuta entiseen ei enää ole sen jälkeen.
Jos on mahdollisuutta säilyttää vanhat osat fix/yksivaihde projektista niin voi sitten joskus palauttaa fillarin vanhaan kuosiin ja muistella vanhoja aikoja. 20-30 vuoden jälkeen alkuperäiskunnossa olevaa fillaria on hauska verrata uuden ajan tuotteisiin.
Ajoin tänään eka kertaa entisöinnin jälkeen 1991:llä täysjäykällä Marinilla. Aika vinha ajaa parin vuoden levyjarru, etujousto, täysjousto, yms ominaisuuksilla varustettujen fillareilla ajon jälkeen. Neon keltainen runkomaalaus keräsi jonkin verran katseita. Taisi ihmisillä pyöriä päässä ajatus: Tuo moukka ei vielä tiedä että neon värit on out.![]()
Suomen suomalainen
Vanha vaalii vanhaa, joten projektina 70 luvun lopun Paletti Lightning c/c 58 cm. Ajatuksena oli ensin entisöidä alkuperäiseksi mutta osat ovat kivenalla ja nyt olen päätymässä väliaikaiseen tuuninki ratkaisuun. Uudet kiekot ja osat kiinni sähkönsiniseen/kromihohteiseen ajamattomaan! runkoon, otin juuri kreppipaperit pois rungon päältä. Tällaisiin koottiin alunperin ensimmäiset Tunturi Proffat. Aikaisempi projekti ollut jo pari kesää ajossa 1992 Rossin punaisella kultamirramaalauksella Columbuksen SL putkella Cipiemme osilla mutta uusilla shimano kahvavaihteilla ja ohjaintangolla. Alla Mavic tuubivanteet XTR navoilla. Ja kuvia tulossa...
-Wrench Force-
Sain tuossa loppu kesästä haalittua Nopsan Finntour Eco maantie-/retkipyörän. Pyörä on alunperin ostettu vuoden 1983 alussa joten se saattaa olla vuosimallia -82. Fillarin runko on Ishiwatan käsialaa. Tuosta on tarkoitus ehostaa ympärivuotinen kulkine lähinnä työmatkatempoon ja kaupassakäyntiin.
Alkuperäiseen kokoonpanoon kuului kaikki lokareista pakkariin mutta nyt ns. "ylimääräiset" osat on riisuttu. Ostohetkellä pyörästä puuttui etuvaihtaja joka oli hajonnut. Noilla välityksillä käyttöön riittää helposti pienempi eturatas. Takavaihtaja on Ranskassa tehty Simplex. Tarkempaa mallia en tiedä. Jarrut ja kiekot on Weinmannin. Kuten kuvasta saattaa tarkkasilmäisimmät erottaa niin pyörässä on Hattaswanin ohjainlaakeri. Navoissa lukee Atom made in France 03 80, tuosta voi kaiketi päätellä että ovat vuonna -80 tehty? Tarkempaa tietoa osista otetaan mielellään vastaan.
Ja sitten niihin ongelmiin... Stongassa löytyy pintaruostetta melko rutkasti mutta täytyy kokeilla miten puhtaaksi tuon saa patapadalla. Pystyputkessa on reikä, tuossa on ilmeisesti aiemmin ollut pidike pumppua varten mutta jostain syystä sitä ei enää ole. Suojana oli pala ilmastointiteippiä, mutta siihen olisi varmaan jokin parempikin keino jottei tuo ruostuisi enempää? Muutenkin maalipinta on paikoitellen kulunut puhki. Varmaankin kannattaisi maalata uusiksi? Mutta millä ja miten?
Valitettavasti kännykkää parempaa kameraa ei ole saatavilla niin kuvat eivät mitään huippulaatuisia ole.
Tuo reikä pystypukessa näyttää aika epäsäännölliseltä. Olisiko sellainen pumpunkiinnike revennyt siitä irti?
Atom oli frogge(Ranskis) napavalmistaja, joskus aikaa sitten malleja oli vaikka kuinka paljon aikojen saatossa. Taisi sitten yhdistyä Maillard:n kanssa ja edelleen jonkun muun firman kanssa.
Tuo toinen numero navassa tarkoittaa valmistuskuukautta. Se toinen on tosiaan vuosi. Napa lienee norminapa kuppi/kartio + irtokuulilla ja rataspakka on kiinni kierteellä.
Mites Nopsa tuohon aikaan, tehtiinköhän rungot suomessa ja putket tuli ulkoa vai tulikohan runko valmiiksi kasattuna ulkoa? Ainakin Helkama ja Tunturi taisi kasata rungot itse.
Suomen suomalainen
Rungossa lukee näin: "Rungon valmistaja: Ishiwata, Japani" jos tuosta päättelee niin runko on tullut kokonaisena tänne.
Olikos noissa vanhoissa 80-luvun viisi (2x5) vaihteisissa maantiepyörissä paljonkin kapeampi takahäkki kuin nykyisissä kymmenen (2x10) vaihteisissa pyörissä? Nyt olisi tarjolla vanha rautarunkoinen pyörä,jonka vaihteisto on täysin loppu. Ajatuksena olisikin laittaa runkoon uudet osat kiinni. Onko mitään toivoa saada sopimaan taakse nykyaikainen kymppipakka? Omat muistikuvat eivät riitä.
Entä onko keskiön koko,kierteet ym. muuttuneet kun tarkoitus olisi siis vaihtaa keskiön laakeri ja kammetkin? Campagnolon Veloce tai Centaur olisivat ensimmäisinä ehdokkaina. Shimanokin kävisi...
Fikseistä on turha puhua. Tästä pyörästä tulee vaihteellinen.
Kaitainen muokkasi tätä : 14.10.2008 at 21.22 Syy: no eihän tuosta mitään selvää saanut. Nyt kai saa,ainakin hyvin hyvin välttävästi?
Ainakin 2x6 -vaiheessa standardi oli 126 mm, kun nykyiset ovat 130 mm. No problem, teräs joustaa. Sheldonbrownin sivuilla on ihan kuvien kanssa ohjeetkin miten kakkosnelosella muotoillaan takahaarukkaa, omalla vastuulla... Tosin ei kai teräksen kanssa hirveän vaarallista, mutta sulla ei pitäisi olla mitään tarvetta. Jos joustaa toispuoleisesti, pitäisi olla hyvin varaa laittaa vielä vaikka prikkoja akselin jompaankumpaan päähän niin että saa renkaan keskelle. Itse jouduin laitttamaan pari milliä kun päivitin 90-luvun alun teräsmaasturin 3x7:sta 3x9:ksi (130 -> 135 mm).
Tuollainen 126-millinen teräsrunko on nimenomaan laajakäyttöinen, koska se sopii ilman väkivaltaa varsinaisen kokonsa lisäksi uusille 130-millisille sekä 120-millisille rata- ja sinkulanavoille.
Ettei tuo viisi lehtinen takahaarukka olisi 120 mm? Partasedällä on tuollainen taulukko: http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Suomen suomalainen
Kyllä tuo takahäkki taitaa olla liian kapea uusille navoille. Jos sen leveys on 120mm,niin leveyttä pitäisi saada 1,5cm lisääKyllähän teräs taipuu,mutta ei Sheldonin tapa oikein innosta. Täytyy vielä katsella jos jotain keksisi. Olisikin ollut ehkä liian helppoa vain laittaa uusi takakiekko paikalleen.
Seison korjattuna, näyttäisi siltä, että kuudennen takarattaan mukana tuli lisää millejä. Toisaalta helppohan tuo on mitata, ennemmin navasta tai kiekko rungossa kiinni, koska runko ilman napaa ja linkkuja voi olla valmiiksi jonkun millin harallaan.
Et tarvi 'kuin' sentin lisää, et puoltatoista. 10-maantienavat ovat 130-millisiä, tuo 135 on tällä hetkellä yleisin maastotakahaarukan mitta. Siinä rajoilla, minä kokeilisin että miten se 130-millinen kiekko (tai miksei pelkkä napa) siihen runkoon menee. Tai vaikka vanha kiekko prikoilla, sitä en osaa sanoa, että pitäisikö ne sentin prikat laittaa kaikki pakan puolelle vai tasan 5-5 vai jotain siltä väliltä. Jos sen leveämmän navan saa paikoilleen ilman hirveää rimpuilua niin sitten yhdistelmä on toimiva ...
Runko on Bianchi vuodelta 1982 eli siihen nuo uudet Campan kammet varmaan saisi?
Toisaalta olisi hieno koota pyörään saman ajan osasarja,mutta eihään sillä sitten enää kehtaisi ajaa. Enkä kyllä osaisi lähteä esim. Campan vanhoja osia mistään metsästämäänkään. Sen verran tiedän,että pyörän alaputken vaihdevivut pysyvät!
Pyörän myyjä on Ruotsissa,josta veli sen bongasi ja kertoi minulle.
Taidan joka tapauksessa ostaa pyörän pois kuljeksimasta. Katsoo sitten,mitkä osat siihen laittaa.
näkyi tuolla keltaisen pörssin netti sivuilla olevan vanha colnago myytävänä halvalla. Itse en moista juuri tarvitse, mutta ehkä jotakuta kiinnostaa. Linkin laittaisin jos osaisin. No kiinnostuneille vähän hakemisen iloa.
www.youtube.com/watch?v=zSPsEn7Mfb8
Onkos kellään foorumilaisella vanhempaa "Gazelle champion mondial" fillaria. Onkos nuo miten harvinaisia suomessa vai onko joku törmännyt.
Olis tarjolla tuollanen ja harkitsen ostamista.
Mitenköhän pystyy haarukoimaan fillarin ikää tarkemmin?
Kyseisessä fillarissa on osittain campagnolon chorus osasarja, onko miten vaikeaa löytää vaihdettujen osien tilalle vanhempaa chorusta? osasarja ilmeiseti 80 ja 90 lukujen taitteesta
Olisiko kenelläkään tarvetta kuvan kaltaiselle Bianchille. http://members.jcom.home.ne.jp/my_bi...niv%20wide.htm
Pyörä ei siis ole sama kuin kuvassa vaan ajetumman näköinen. Lisäksi vaihteet siirretty kahvoihin (en tiedä merkkiä). Muut campan osat alkuperäiset.
Olisiko kenelläkään tarvetta kuvan kaltaiselle Bianchille. http://members.jcom.home.ne.jp/my_bi...niv%20wide.htm
Pyörä ei siis ole sama kuin kuvassa vaan ajetumman näköinen. Lisäksi vaihteet siirretty kahvoihin (en tiedä merkkiä). Muut campan osat alkuperäiset.
Kerropa vähä lisää: pyörän koko?
Ihan kiva, jos on juuri tuollainen campan 50-vuotisjuhlasarjalla varustettu. Saattaapi olla arvokaskin, ainakin jos kaikki osat ovat alkuperäisiä. Tietysti lähes ajamaton kunto olisi poikaa, mutta on ajan patinassakin oma viehätyksensä. Entisöitävän arvoinen kyllä jokatapauksessa.
Fixed-gear bikes are a gateway drug to all forms of cycling
Viime viikolla aloin taas pähkäilemään tämän ongelman kanssa. Kävin ensin Velotemassa kyselemässä ja lopulta raahasin koko pyörän sinne. Ei sitten löytynyt sopivaa pakettia sieltä. Käväisin välillä Foxcompissa hakemassa maastopyörään osia ja kirosin siellä pakka-asiaa. Sieltä neuvottiin menemään Saariolle. Kävelin siis Saarion ovesta sisään ja kerroin siellä ongelmasta. Hetken kaiveltiin vanhoja laatikoita joista yksi sopivan oloinen pakka löytyikin. Takarengas oli mukana ja vanha pakka irroitettuna. Ei se uusi pakka sopinutkaan lopulta, mutta ei hätää, laatikoissa oli irtorattaita ja niistä saatiin sitten kasattua uusi ratastus. Nyt on 16-28 7 rattainen pakka paikoillaan.Crescent 316 vm.-90
Mulla on Crescentin 316 Fashion Line ja siinä on alkuperäinen, 13-24, takapakka, ja edessä myös alkuperäiset rattaat. Olen sillä ihan hyvin pärjännyt muuten, mutta kesällä tehtiin pitempi reissu, Turusta Inkoon kautta Espooseen ja sieltä edelleen Hämeenlinnaan, ja huomasin välityksen olevan tuollaiseen reissuun liian raskas. Muuten meni ihan kivasti, mutta ylämäet olivat todella raskaita. Kaveri polki aina heittämällä ohi.
Muutenkin tulee harvemmin aivan raskaimpia välityksiä käytettyä.
Onko hyviä ehdotuksia rattaiden vaihtoa ajatellen, kun haluaisin kuitenkin säilyttää pyörän mahdollisimman autentisena?
Eli hiukan kevyempää välitystä kaipaisin.
Pikainen testi (pyörä nurin lattialle ja vaihteet läpi) osoitti, että ketju menee kaikille rattaille. Nyt vaan odotan kelejä että pääsee kokeilemaan käytännössä.
Maailmassa on kaksi ääretöntä asiaa, avaruus ja ihmisten typeryys-ensimmäisestä ei olla ihan varmoja (A.Einstein)
Kaipaisin apua pyörän tunnistukseen ja arviointiin. Tuolla löytyy potilas, joka ei tiedä, kuka hän on. Isä on ostanut tuon hieman ennen syntymääni, eli tuo voisi olla jostain vuodelta 77-79. Isä on ajellut tuolla melko aktiivisesti ensimmäiset vuodet, pidempiäkin matkoja, esim väliä Savonlinna-Lieksa useaan kertaan. Viimeiset parikymmentä vuotta pyörä on seissyt vajan takana likimain koskemattomana. Nyt pelastin pyörän omaan talliin ja pitäisi keksiä mitä tuolle tekee.
Isä on aina puhunut pyörästä Peugeottina ja nyt kun hain pyörän ja aiheesta juteltiin hän muisteli, että pyörä olisi Peugeotin lisenssillä valmistettu ja jonkun muun merkkinen. Yhtäläisyyksiä löytyy saman ikäluoka Peugeottiin, mutta ainoa selkeä teksti, jonka löydän on Junior, joka näkyy kuvissakin. Takavaihtajassa lukee Simplex, joka näyttää olevan joissain Peugeoteissakin osalistalla.
Kiinnostaisi tietää, mikä pyörä on miehiään. Onko tuota järkeä kunnostaa muutenkin kuin tunnearvon takia, löytyykö osia helpommin kuin kiven alta kaivamalla ja onko pyörä minkään arvoinen rahassa, jos tuota lähtee kaupittelemaan jonnekin? Tuo menisi mukavasti kunnostuksen jälkeen sunnuntaifillarina, toisaalta olishan noita rahaa nieleviä projekteja jo muutenkin liikaa.
Tomi
Peugeot-henkiset teippaukset tuossa on - suurinpiirtein samaa aikakautta kuin oma 1977 pösöni.
En usko että kannattaa kunnostaa kuin pelkästään tunnearvon vuoksi. Tarvitset ranskalaisella mitoituksella olevan etuhaarukan ja vaikka mitä muutakin että tuon ajokuntoon saisi. Geometrialtaan tuo vaikuttaa retkipyörältä - takanavan etäisyys keskiöstä on pidempi kuin kilpapyörässä jotta kunnolliset lokasuojat mahtuvat sekä sivulaukut eivät ole liian lähellä polkijan kantapäitä.
Mutta toki jos tunnearvoa vehkeellä on niin mikä ettei, varsinkin jos rakentelusta pitää.
Täältä voit katsella onnistuisiko pyörän tunnistus: http://cyclespeugeot.com/ModelID.html
Edit: viittaus retkipyörägeometriaan tarkoittaen sitä että tuskin mistään px10-henkisestä high end kilpapyörästä on kyse
randomm muokkasi tätä : 25.03.2009 at 15.31 Syy: selvennys
Mistähän sais tuollaisen tarran?
![]()
> Frank: Crescent 92316 vm. 1990:
> Nyt on 16-28 7 rattainen pakka paikoillaan.
Vaihteisto on siis Exage 250 tai 300.
Eikö siihen olisi käynyt tuo ?
http://www.biltema.fi/osteri/data/we.../27-0044_h.jpg
Tuure
-.-
Kirjanmerkit