HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 64

Aihe: dt swiss 240 vapaaratas jumissa

dt swiss 240 vapaaratas jumissa

240 takanavan vapaarattaan ulkokehä on takanavassa jumissa. Onko muilla ollut samoja ongelmia? Ei lähde muuten millään irti. Urakuulalaakeri pitäisi vaihtaa tuon kehän takaa. On kokeiltu puristaa hydr. prässiillä pois. 5tonnia oli puristusta ja enempää en uskaltanut pisää painetta. Lämpöäkin on annettu tuohon vapaarattaan kehälle.Onko jotain parempaa ehdotusta? vai pistetäänkö pokerina 15 tonnia puristusta niin joku paikka varmasti antaa peräksi.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Pyöräkaistapää Guest
    Ne teräs osat on kierteellä kiinni. Jos nyt tajusin edes mitä osaa tarkoitit.

Joo niin taitaa kierteellä ollakkin. Tuolta DT swissin sivuilla olevasta ohjeesta vain jäi lukematta osio jossa tuo ratas irroitetaan kiertämällä. Hyppäsin suoraan osioon jossa laakeri naputellaan irti akselin avulla. Tyhmänä kuvittelin rattaan ja laakerin tulevan naputtelemalla pois.

Jatketaan harjoituksia Kiitos vastauksesta.

Tomi
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Joo niin taitaa kierteellä ollakkin. Tuolta DT swissin sivuilla olevasta ohjeesta vain jäi lukematta osio jossa tuo ratas irroitetaan kiertämällä. Hyppäsin suoraan osioon jossa laakeri naputellaan irti akselin avulla. Tyhmänä kuvittelin rattaan ja laakerin tulevan naputtelemalla pois.
    Eipä tainnut olla kaukana navan tuhoaminen .

Kun fillarin korjaamiseen alkaa tarvisemaan hydrauliprässiä niin kannattaisi jo miettiä ollaankohan tekemässä asioita oikein.
    Suomen suomalainen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Eipä tainnut olla kaukana navan tuhoaminen .

Kun fillarin korjaamiseen alkaa tarvisemaan hydrauliprässiä niin kannattaisi jo miettiä ollaankohan tekemässä asioita oikein.
    Ei ole teknistä laitetta jota ei saisi korjattua järjettömällä voiman käytöllä.

DT 340 vapaaratas keräilee ketjua

Meinasin tälle oman topiikin perustaa mutta ollaan niiiin lähellä aihetta että kokeillaanpas täältä.

Eli DT 340 vapaaratas tahmaa. Nyt siis kaivataan kädestä pitäen vinkkiä huoltorupeaman selustaksi. Lähtökohdat on sellaset että pakan osaan irrottaa ja siihen on työkalu. Syy kysymykseeni on, olen avannut useita napoja .. yhtäkään en ole vielä saanut takaisin kasaan, moisen kohtalon ajattelin välttää tämän navan kohdalla.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

-- mtbSeikkailu 2016 --

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Meinasin tälle oman topiikin perustaa mutta ollaan niiiin lähellä aihetta että kokeillaanpas täältä.

Eli DT 340 vapaaratas tahmaa. Nyt siis kaivataan kädestä pitäen vinkkiä huoltorupeaman selustaksi. Lähtökohdat on sellaset että pakan osaan irrottaa ja siihen on työkalu. Syy kysymykseeni on, olen avannut useita napoja .. yhtäkään en ole vielä saanut takaisin kasaan, moisen kohtalon ajattelin välttää tämän navan kohdalla.
    340:ssa taitaa olla 240:sen sisuskalut. Kiekko irti, älä irrota pakkaa. Kisko pakasta akselin suuntaan niin että se lähtee irti (mukana vapaarattaan runko), siellä on 4 osaa jotka irtoavat. Putsaa ja voitele öljyllä (ei vaseliinilla).
    Öljyn jäykkyys saisi olla moottoriöljyä jäykempää mutta sekin käy, joutuu vaan useammin lotraamaan.
    Laita osat takaisin ja paina pakka takaisin.

Pyöräkaistapää Guest

DT 240 vapaarattaan laakerien vaihto

Ekat laakerit meni takanavasta vaihtoon. Vapaarattaan molemmat laakerit finaalissa, navan laakerit vieläkin OK (napa jostain vuodelta 2003). Oireili lievällä natinalla ja vapaaratas heilui kuin Shimanoissa konsanaan.

Jossakin oli juttua, että vapaarattaan laakereita ei voisi itse vaihtaa. Mutta helpostihan se sujuu ilman mitään erikoistyökalujakin:
    - ensin naputtelee ulomman laakerin pois. vapaaratas oli mulla kiinni ruuvipenkissä puisella "erikoistyökalulla".
    - sisempi laakeri on paikallaan lukkoprikalla, poista lukkoprikka vapaarattaan sisältä.
    - naputtele toinenkin laakeri ulos
    - kasaa uusilla laakereilla N6902RS

Eri vuosimalleissa näyttää olevan pieniä eroja. Mulla oli Maguran nimellä varustettu napa varaosana ja sen vapaarattaan "akselikorkki" on erilainen, paremmin suojattu kuin omani. Osat eivät olleet suoraan yhteensopivia. Maguran vapaarattaasta piti poistaa 1 kpl "suojalevyjä" laakerin päältä, että sai fixed-moodin pois päältä.

Näistä DT:n huoltohommista oli toinenkin hyvä säie, mutta näyttää hävinneen bittiavaruuteen

Kiitos Pyöräkaistapää. Pistin kaiken varalta jemmaan vanhan loppuunajetun vapaarattaan, vaikka kovasti väitettiinkin, ettei sitä voisi ehjätä. Nyt onkin sitten varaosia seuraavaksi viideksi vuodeksi noihinkin napoihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Kiitos Pyöräkaistapää. Pistin kaiken varalta jemmaan vanhan loppuunajetun vapaarattaan, vaikka kovasti väitettiinkin, ettei sitä voisi ehjätä. Nyt onkin sitten varaosia seuraavaksi viideksi vuodeksi noihinkin napoihin.
    Tuu hakeen täältä lisää. En jaksa alkaa vatuloimaan sen DT Swissin kanssa siitä mun haljenneesta takanavasta. Siksarilla saa kantaa ulos sen navan. Muut osat ehjiä paitsi se navan "kuori".
    Freude am Fahren.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Tuu hakeen täältä lisää. En jaksa alkaa vatuloimaan sen DT Swissin kanssa siitä mun haljenneesta takanavasta. Siksarilla saa kantaa ulos sen navan. Muut osat ehjiä paitsi se navan "kuori".
    Dänks, mieluusti haen. Minkä merkkistä vastinetta tuodaan?

Pyöräkaistapää Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Tuttu hinta vastaavasta tapauksesta

Taitaa toi "korjauskielto", johtua siitä, että koko vapaaratas on alumiinia. Myös se hammaskehä siellä sisällä. Kait ne on miettinyt, että kun laakerin on valmiit on hammaskehäkin vainaa. Omassani näkyi kulumaa, mutta ei mitään hälyttävää. Arvaisin matkaa olevan omallani takana ainakin 20000km. Eli omalla vastuulla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräkaistapää Katso viesti
    Tuttu hinta vastaavasta tapauksesta

Taitaa toi "korjauskielto", johtua siitä, että koko vapaaratas on alumiinia. Myös se hammaskehä siellä sisällä. Kait ne on miettinyt, että kun laakerin on valmiit on hammaskehäkin vainaa. Omassani näkyi kulumaa, mutta ei mitään hälyttävää. Arvaisin matkaa olevan omallani takana ainakin 20000km. Eli omalla vastuulla...
    Mulla pahimmat vammat ovat tulleet siihen ulkokuoreen, kun olen käyttänyt sitä SS-meiningeissä. Yksi ratas kalvaa tuota kuorta rotan lailla, näemmä. Muuten se oli kyllä aivan asiallisessa kunnossa.

Tästäpä tuli mieleen, onko kukaan nähnyt missään sellaisia rattaita, missä olisi toteutettu leveämpi pinta vapaarattaan kuorta vasten?

Pyöräkaistapää Guest
    Saiskohan Shimpan XTR/XT-rungosta tehtyä moisen?

Tästäpä tuli mieleen, onko kukaan nähnyt missään sellaisia rattaita, missä olisi toteutettu leveämpi pinta vapaarattaan kuorta vasten?
    Chris King:illä on?

On!
    On-Onen Groove Armada rattaassa on jo aavistuksen leveämpi otepinta (Surlyllä saman tyylinen), sit näkyyhän noita olevan vaikka tälläsiä rattaita.

Edittiä, ja tosiaan Kuninkaan ratas on myös leveämpi.

Tuo kuningashan olisi komia, mutta tuohon hintaan se saa sitten jo ajaa lenkitkin mun puolesta, siivota kämpän ja rasvata ketjut...

Taidan jatkaa DT:n vapaarattaiden kuluttamista, ne kun ovat laakereineenkin edullisempia, kuin yksi metalliplätkä, mihin joku on kaivertanut maagiset sanat.

Dänks, mieluusti haen. Minkä merkkistä vastinetta tuodaan?
    Ei olvia, karjalaa, lapin kultaa, koffia... tai no siis Karhua.
    Freude am Fahren.

Tuo kuningashan olisi komia, mutta tuohon hintaan se saa sitten jo ajaa lenkitkin mun puolesta, siivota kämpän ja rasvata ketjut...

Taidan jatkaa DT:n vapaarattaiden kuluttamista, ne kun ovat laakereineenkin edullisempia, kuin yksi metalliplätkä, mihin joku on kaivertanut maagiset sanat.
    Siis häh, 59€?

Aspire Velotechistä http://www.aspirevelotech.com sama värkki 42 taalaa, ja kokemusten mukaan tulee kotiin suoraan postiluukusta huomaamattomasti pakattuna Ei ilmaista, mutta edes kohtuullista.

Tältä se näyttää:

- Tomi

Minulla lyö DT 240 vapaaratas tyhjää. Purin vapaarattaan ja sieltähän löytyy vain kaksi renkulaa, jotka lukittuvat toisiaan vasten polkiessa ja pyörivät taaksepäin polkiessä. Napa on reilun vuoden vanha, melko paljon ajettu kuitenkin.

Silmämääräisesti renkuloiden hammastukset näyttävät vielä ok. Voisiko tämä olla jo vaihtokunnossa? Jouset, jotka painavat renkuloita toisiinsa ovat aika löysät, siitä voisi löytyä yksi selitys vapaarattaan lipsumiseen. Onko kukaan yrittänyt menestyksellä venyttää jousia ja saada niihin lisää elinpäiviä sillä tavalla.

Yritin katsella crc:ltä varaosia, mutta siellä myydään koko vapaarattaan bodya. Onko kenelläkään tietoa, sisältyykö nämä rattaa tuohon pakettiin?

Tällä hetkellä 'out of stock', joten vinkkejä vaihtoehtoisista ostopaikoista otetaan kiitoksella vastaan.

Tomi

In stock 21.95€ +5,49€ postit näyttäis olevan CRC:llä

No kas, kun en itse löytänyt. Kiitoksia!

Näillä saadaan taas napa kuntoon. Tarkempi tarkastelu puhdistuksen jälkeen paljasti, että rattaa ovat kulmistaan kuluneet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    In stock 21.95€ +5,49€ postit näyttäis olevan CRC:llä

DT,n sivuilta löytyy napojen räjäytys ja huoltoohjeet , neuvoksi tuo dt rasva joka tulee varaosien mukana on liian jäykkää suomen kylmiin olosuhteisiin. itse olen käyttänyt pakkasen kestävää Kentin valkovaseliinia ja kahdeksan vuotta on navoilla ajettu, Tuo vapaarattaan lääkereiden vaihto ei oo ihan yksinkertainen työ siellä on muistaakseni pari lukkorengasta jotka pitävät laakerit paikoillaan , navan laakereiden vaihto tarvii erikoistyökalu joka lukitsee vapaarattaan navanpyoleisen hammastusen paikoilleen , sen renkaantakana on laakeri. Laakerit ovat stanu mitoilla olevia ja jos vaihtaa rosteri laakerit niin kestävät paremmin. Myös navan puoleinen tiivisterengas olis huollon yhteydessä vaihtaa. Noita vara osia kannattaa kysuä nykyisin Fox comppista On nykyää Suomen maahantuoja, hintojen pitäisi olla euroopan kanssa kilpailukykyisiä näi Kimmo kertoi messuilla.
    DT,n mukaan toi vapaaratas on varaosa ei korjattava osa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kiitos jälleen. Etsin niin kovasti noita rattaan kuvia CRC:n sivuilta, etten tuon rasvapurkin näköisen kuvan kohdalle osannut pysähtyä.

Kokeiles kasata vapaaratas ensin siten että laitat vaan jotain öljyä voiteluaineeksi, toimiiko sitten?
    Kaipa sitä ehtii ajaa vuodessa nuo kynnet sileäksi (varsinkin jos systeemi on osittain jumissa huonon rasvan vuoksi) mutta tuntuis kuitenkin aika lyhyeltä ajalta. Nuo kynnethän kuluvat (teoriassa) vain rullaillessa.

Minustakin vuosi tuntuu lyhyeltä ajalta.

Kyllähän sitä voisi pelkällä öljylläkin kokeilla. Hiukan se epäilyttää, koska tiivistys ei ole kovin kummoinen. Voi olla, että se valuu omia aikojaan pois.

Lähipäivinä asia selvinnee.

Tomi

Onkos tämäkin napa vaseliinilla voitelemalla pilattu?

Itse olen ajellut DT:n kiekkosetillä jo kai jo 4v ja vapaarattaan voiteluun olen käyttänyt vain öljyjä.
    Moottoriöljy on liian ohutta (kynnet kuivuu viimeistään parissa viikossa), Fox Fluid taas oikein sopivaa mutta se onkin alkujaan vaihteistoöljyä (~70-85w).

Mulla on ollut kiekkosetti 240s-navoilla reilu 4v säälimättömässä käytössä ja kerran on tarvinnu takanapa huoltaa. Vuodenvaihteessa purin, putsasin ja voitelin (Manitou M-prepillä). Taas pelaa 100%, laakereissakaan ei mitään onkelmaa.
    Kuulostaa kummalta jos noin ripeesti hajoaa...
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

Mullakin on 05' Lightweiteissä 240:n rissa ja se on yhä kuin uusi. Tuli kanssa mieleen että liekä yhdistelmä "paljon ajoa kylmässä/paksua vassua" tuhonnut kynnet. Yleensä minusta 240 on kestävimpiä napoja mitä saa. Niin kilometrien kuin momentinkin suhteen. Mulla on kasa kiekkoja noilla ja DT 190 navoilla juuri siksi.

Samu

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •