ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 73 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 75 83 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #2161
    ropelius Guest
    Regu on tämä:
    http://tinyurl.com/6sw5ru

    Eli Seoulin P4:lla 3.7Vmax + 3.7V + 1V = 8.4V = minimijännite

    8,4V + 5V = 13.4V = maksimijännite

    Pitäisi pelata. Täytyy vain testata toimiiko regu luvatulla tavalla eli rajaa virran tuohon 700mA:iin.

  2. #2162
    Tuossa olisi käyttövalmis-kuvia omasta virityksestä. Kypärän virtalähteen alumiiniputki on ohuempaa tavaraa, ja tankovalon al-putki on reilumman kokoinen, oli nääs helpompi kasata ja eipä se tuossa stemmin vieressä hirveästi enempää kuitenkaan tilaa vie.

    Ledeinä virkaa toimittavat jo aikaisemmin mainitut CREE XR-E 7090 Q5 -killuttimet. Kolmea kappaletta ledejä ajetaan aina 1000mA tasavirtalähteellä, joka taasen ottaa käyttövoimansa 14,8V / 4,4 Ah (reguloidusta oikosulkusuojatusta) li-ion-akusta. Akku on suojattu pärskeeltä muovilla ja sopivankokoisella kamerabägillä. Alumiiniputkessa on myös sulake joka on mitoitettu kärähtämään mielellään ennen akun omaa oikosulkusuojaa.




    Joo joo, Sisäsiittoisessa on edelleen ylipitkät jarruletkut...


    Alumiiniputket on suljettu Etolan muovikorkeilla joihin on porattu reiät johtoja varten, jotka taasen on tiivistetty silikonilla.

    Kypärävalon akku on kiinnitetty remmillä juomarepun yläosaan siten, että akkupaketin valmista johtoa ei tarvinnut jatkaa. Ja kun juomarepussa yleensä vesi on siellä pohjemmalla ja akku ylhäällä, niin reppu ei pullota.



    Kypärän valot on toteutettu kahdella kymmenen asteen linssillä ja yhdellä n. 20 asteen linssillä. Tankovalossa kaikki säteenhajauttimet ovat 20-asteisia. Ajossa tankovalo on suunnattu lähelle ja kypärävalo kauas. Valotehon ja valokuvion riittävyydestä ei tarvitse edes kahta sanaa sanoa, 6 x 228 lm = ... kuvia tulee kunhan muistaa ottaa kunnon kameran lengille messiin.

    Poweri ja ledit sekä linssit: http://www.led-tech.de
    Akku, laturi, Trail-Tech liittimet ja virtakytkimet: http://www.batteryspace.com
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  3. #2163
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Tosi hienosti duunattu noi valot Jani! Miten hyvin jäähdytys on pelannut, voiko pitää sisällä päällä ilman kuumenemisongelmaa? Itselläkin olisi pari Q5 lediä mutta jäähdytys ratkaisut on vielä avoinna. Tavoite olisi duunata jäähdytys jolla pärjäisi myös kevällä lämpimilläkin keleilla..

  4. #2164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ropelius Katso viesti
    Regu on tämä:
    http://tinyurl.com/6sw5ru

    Eli Seoulin P4:lla 3.7Vmax + 3.7V + 1V = 8.4V = minimijännite

    8,4V + 5V = 13.4V = maksimijännite

    Pitäisi pelata. Täytyy vain testata toimiiko regu luvatulla tavalla eli rajaa virran tuohon 700mA:iin.
    Täyteen ladatun 12V lyijyakun jännite on jotain 13,8V tai vähän yli? Vaikka piiri tuon kestäisi, kannattaa tosiaan varautua jonkinlaiseen lämmöntuottoon.

  5. #2165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mteebee Katso viesti
    Tosi hienosti duunattu noi valot Jani! Miten hyvin jäähdytys on pelannut, voiko pitää sisällä päällä ilman kuumenemisongelmaa? Itselläkin olisi pari Q5 lediä mutta jäähdytys ratkaisut on vielä avoinna. Tavoite olisi duunata jäähdytys jolla pärjäisi myös kevällä lämpimilläkin keleilla..
    Ledi ei lämpene (huolestuttavasti), sillä se on vasten kotelon alumiinipintaa. Enemmän ainakin minulla lämpenee tuo 1000 mA poweri, joka on alumiiniputkessa, suorastaan tulikuumaksi. En ole tuosta kovin huolestunut ja aion ajella lämpimämmälläkin kelillä. En yleensäkään polta valoja paikallaan vaan sammutan pidempien taukojen ajaksi. Ajon aikana käy sen verran vinka että jäähdytys pelannee ok.

    Lisäksi hyllyssä on ns. lämpöteippiä, jolla voin kiinnittää powerin suoraan alumiiniputken seinämään jos tulee ongelmia. Sen pitäisi siirtää lämpö tehokkaasti al-putkeen ja siitä ulkoilmaan. Putkeen kun on vähän paha kiinnittää suoraa levyä.



    Kannattaa toteuttaa kotelointi suoraan siten, että kotelo itsessään toimii jäähdyttimenä. Powerin koteloinnin olisi voinut tehdä suoraseinäisestä tavarasta jolloin jäähdytys olisi senkin osalta parempi. Mutta kun TeijoH oli jo keksinyt, että Bilteman teleskooppiairo on erinomainen ja halpa materiaali, en keksinyt itse parempaa ja päädyin siihen lopulta itsekin.

    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  6. #2166
    ropelius Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Invisigoth Katso viesti
    Täyteen ladatun 12V lyijyakun jännite on jotain 13,8V tai vähän yli? Vaikka piiri tuon kestäisi, kannattaa tosiaan varautua jonkinlaiseen lämmöntuottoon.
    Auton tup.syt. liitännästä varastin kokeeksi virtaa. Jännitettä en mitannut, mutta virtaa tuo kytkentä otti ~730mA. Latausjännite lienee tuo 13.8V, mutta kuorma pudottaa melko nopsaan akun napajännittä - ledit tuskin merkittävästi. Regu siis pelaa niin kuin pitää. Ledit paloivat mukavan kirkkaasti ilman lämpöongelmia. Regu otti hiukan lämpöä, mutta siihen ruuvasin pienen jäähyrivan selkään. Sormilla pystyi kuitenkin pitelemään kiinni.

    Nyt vain sopivan LiPon etsintää ja siihen rakentelen varoitusvalon kun kennojännite akuilla putoaa kolmeen volttiin/kenno.

  7. #2167
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    onko jollakulla antaa vinkkiä millainen akku olisi sellainen joka voi antaa cree mce:n 4x 700ma eli 2.8A ilman että akun elinikä lyhenee merkittävästi ?
    ohjuriksi olen jo ostanut http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...1_118_119.html ja vaikka Vmax on 30V niin tuskin sitä kannattaa yli 6voltin ajella ? eli ilmeisesti jokin nippu 6v akkuja olisi hyvä ?
    ja ilmeisesti tuo ohjuri tekee tuon jännitteen muunnoksenkin vai tarvitsenko etuvastuksen tms ?
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  8. #2168
    ropelius Guest
    Olet siis laittamassa MCE:t rinnan?

  9. #2169
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    niin kun tuohan on neljän ytimen ledi ja jonka jalat olisi helppo kolvata molemmilta puolilta yhteen joten tällöin kuormaksi tulee 2.8A
    http://www.led-tech.de/en/High-Power...1_120_133.html
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  10. #2170
    mutanaama Guest
    Maximi sisäämenojännite ei saa olla kuin 2-4V ledien tarvitseman jännitteen yli, riippuen verisosta.

    Ei tarvitse mitään etuvastusta.


    Mä olen noita linanoja suositellu kaikille, ei tarvitse varoa virtojen kanssa, jatkuva purku saa olla 10A:n luokkaa, hetkellinen yli 100. Mulla olis muutama ylimääräinen star-pohja sarjaankytkennälle, jos kiinnostaa.
    mutanaama muokkasi tätä : 02.01.2009 at 11.42 Syy: oma tyhmyys

  11. #2171
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Maximi sisäämenojännite ei saa olla kuin 5V ledien tarvitseman jännitteen yli.
    2800mA:n SLIM-mallissa näyttää akkujännitteeksi olevan sallittu vain 2V yli ledien tarvitseman jännitteen?

    MC-E ledien jännitteissä tuntuu olevan vaihtelua, tässä mittaustulokset yhdestä:

    bFlexiin sarjaan kytkettynä yhteisjännite oli vain 12.9V 0,98A:n ylivirralla. En käsitä, miten se jäi niin alhaiseksi. Tosin johdot bFlexistä ledille olivat aika pitkät , koska testikytkentä oli tehty sokeripalalla ja WattsUp-mittarin läpi. Taulukon lukemat ovat mittarista, paitsi Average ja Vf/4 ovat laskennallisia arvoja.

  12. #2172
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    2800mA:n SLIM-mallissa näyttää akkujännitteeksi olevan sallittu vain 2V yli ledien tarvitseman jännitteen?
    Hyvä huomio.
    Katos ville pirua, mistähän mä sen 5V olen repässyt, ilkeetä disinformaatiota. (kipittää korjaamaan edellisen postauksen)
    Ilmeisesti noiden ero tulee vain jäähdytyksestä, jolla jännite voidaan nostaa sitä 2V korkeammalle.

    Mitä noihin jännite-eroihin tulee, niin lämpötilalla on melko suuri vaikutus siihen, kuinka paljon virtaa milläkin jännitteellä menee, mitä kuumempi, sen vähemmän jännitettä tarvitaan.

  13. #2173
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    siis onko tuo nyt varma tieto että 2V on maximi vain koska ei ole jäähdytystä eli voin ajaa 5V:llä jos pulttaan siilin kiinni ?
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  14. #2174
    mutanaama Guest
    Mitä noita speksejä katselin, niin se on jäähdytyksestä kiinni. 2,8A menee jäähdytetyllä versiolla 4V yli ledien vaatiman jännitteen. Ja noi on kestänyt mun mielestä aika hyvin väärinkäyttöä.

  15. #2175
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mitä noita speksejä katselin, niin se on jäähdytyksestä kiinni. 2,8A menee jäähdytetyllä versiolla 4V yli ledien vaatiman jännitteen. Ja noi on kestänyt mun mielestä aika hyvin väärinkäyttöä.
    hyvä homma.. täten akkupaketille jää hieman enemmän pelivaraa jännitteiden suhteen (tyhjänä oleva jännite vs täyden akun jännite)
    paljonkohan tuollainen perus 3000mah 1.4v aa-akkupatteri antaa virtaa eli uskaltaisiko niistä kasata 1x4 sarjaankytkettynä olevia akkuja (noin 5.6V)? taitaa 2.8A olla aika paljon ?
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  16. #2176
    mutanaama Guest
    Onhan toi melko paljon, mutta ainakin haman aa-akkuja voi purkaa 6,9A:lla. Montako kertaa ne sen kestää on mulle täys arvoitus.. Mutta jos tuplaat akut, niin saat kapasiteettiäkin pariksi tunniksi, ja nimh:n laskennallinen jännite on 1,2V, joten sulla olis 4 akulla sarjassa 2 rinnan 4,8V jännitettä. Eli lastu tuskin edes lämpenee vaikkei olis jäähdytystä. Tommonen 8XAA akku ei paina ku 250-300g

  17. #2177
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Onhan toi melko paljon, mutta ainakin haman aa-akkuja voi purkaa 6,9A:lla. Montako kertaa ne sen kestää on mulle täys arvoitus.. Mutta jos tuplaat akut, niin saat kapasiteettiäkin pariksi tunniksi, ja nimh:n laskennallinen jännite on 1,2V, joten sulla olis 4 akulla sarjassa 2 rinnan 4,8V jännitettä. Eli lastu tuskin edes lämpenee vaikkei olis jäähdytystä. Tommonen 8XAA akku ei paina ku 250-300g
    ok.. kiitoksia paljon avusta ja neuvoista
    maanantaina varmaan alan kolvailla osia kasaan joten mahdollisesti loppuviikosta saan ekat käyttökokemukset !

    näillä osilla siis mennään nyt ->


    hmm.. pitäisköhän tuo virtaregu vetää jollain epoksilla suojaan kosteudelta hmm.. tai ehkä jokin lakka kerroskin riittää ?
    fsol77m muokkasi tätä : 03.01.2009 at 11.36
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  18. #2178
    mutanaama Guest
    Voip olla että postipekka ehtii tuoda sulle kirjeen maanantaiksi.

    Ledi tarvii sitten jäähdytystä hitosti lisää

  19. #2179
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    kiva kiva
    ledi kyllä tulee jäähtymään hyvin (suunnitteilla alumiini putki jossa alumiinipohjalevy kiinni suoraan ledissä (tietysti starlevy välissä yms lämmönjohto tahnaa)
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  20. #2180
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti

    Onkos Mantis jo speksannut LM3401-driverin valmiiksi?
    2.91€ LM3401
    0,78€ SI2323DS-T1-E3 P-FET
    0,79€ 10µH 3.6A kela
    1,05€ 10µF X7R konkka
    1,05€ 10µF X7R konkka
    0,27€ MBRS340T3 schottky
    0,05€ ILIM ja HYS vastukset
    0,39€ Shunttivastus
    Yhteensä 7,34€ + alv + piirilevy ja vaiva, eli arviosi komponenttikuluista on kohdallaan. Näillä osilla driveri tuottaa vain yhtä ulostulovirtaa, joten valonsäätö tehdään LED:ien määrää valittaessa.
    Joulu vähän hidasti projektin etenemistä mutta eiköhän tämä tästä. Tarkoitus oli hyödyntää tuon lm3401 dim-tuloa, jota ajetaan d2flexillä eri moodien aikaansaamiseksi. Tämmöistä osalistaa on ollut mielessä:

    Farnelilta:
    2,90e LM3401 driveri
    0,87e 1471047 PFET Fairchild Mosfet
    1,70e 8647879 schottky vishay vf=0,35V matala Vf
    0,84e 1107403 Rsense vishay 70mOhms 1W 2512-paketti
    0,85e 176434 Omron kytkin matalaprofiili
    3,00e 4,9uH kela Wurth 6,5A 16mOhms
    1,58e 1288204 Cin+Cout kemet 10uF 16V 0805
    Rhys ja Rlim omasta takaa 0805

    Toinen hong kongin paketeista on jo tullut postiin joten ihan asiallista toimintaa ainakin omalle kohdalle osui mikäli kaikki tavarat ovat paketissa. Myös d2flex saapui nopeasti jenkeistä.

  21. #2181
    ropelius Guest
    En tiedä, onko porukalla näitä "alijännitevaroittimia" käytössä, mutta itse ajattelin väsätä akkuihin tuollaisen vahdin:

    http://www.riverrider.dsl.pipex.com/...eDetector5.pdf

    LiPoja ei kannata ihan polvilleen tyhjennellä - ledeillä liian tyhjäksi imeminen on tehty turhan helpoksi. Isommissa RC-akuissa ei suojapiirejä ole valmistaja viitsinyt laittaa.

  22. #2182
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    669
    Tämän topicin innoittamana väsäsin myös itsekin omat valot. Käytin tuota imageshackkia ensimmäistä kertaa joten pahoittelut hölmöstä diashowsta.

    Ledit ovat Seoul P4:t, kotelo ja ajuri omaa yksinkertaista tuotantoa, optiikka Fraen 10°, akut 8kpl LiFePO4 juomapullossa. Ledeille menevä virta on säädettävissä portaattomasti 0-1A potentiometrillä ja virtakytkin on integroitu potentiometriin.

  23. #2183
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    305
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anaxagore Katso viesti
    omaa yksinkertaista tuotantoa
    Hienon näköistä jälkeä !

  24. #2184
    ropelius Guest
    Miten tuo LiPojen lataus ja lämpöjutut...

    Ajatuksena kääriä LiPo-paketti (RC-akku) pakastepussiin tai johonkin muoviin. Paketti juomapulloon ja uretaanivaahtoa varovaisesti perään eristeeksi. Pullot ku on puoli-ilmaisia ja akkua ei pullosta pois tarvitse saada. Ja jos joskus tarvitsee akku poistaa, voi kuoria uretaanit pois.

    Ainoa ongelma voipi olla lämpeneminen...? Lämpeneekö paljon ladattaessa vai tuottaako lämpöä kun luovuttaa virtaa?

  25. #2185
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ropelius Katso viesti
    Miten tuo LiPojen lataus ja lämpöjutut...

    Ajatuksena kääriä LiPo-paketti (RC-akku) pakastepussiin tai johonkin muoviin. Paketti juomapulloon ja uretaanivaahtoa varovaisesti perään eristeeksi. Pullot ku on puoli-ilmaisia ja akkua ei pullosta pois tarvitse saada. Ja jos joskus tarvitsee akku poistaa, voi kuoria uretaanit pois.

    Ainoa ongelma voipi olla lämpeneminen...? Lämpeneekö paljon ladattaessa vai tuottaako lämpöä kun luovuttaa virtaa?
    Ei pitäisi lämmetä kumpaankaan suuntaan
    mutanaama muokkasi tätä : 10.01.2009 at 00.06

  26. #2186
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uurainen
    Viestit
    0
    Oma kokemukseni lipo-akuista on rc-laitteiden puolelta ja henk.koht. kammoksun ratkaisua,jossa akkua ei näe. Jos sattuu se huono tuuri ja 1 kenno alkaa pullistella,olisi se kiva havaita,ennen kuin koko akku on kaputt. Erityisen utelias akun olotilasta olen ladatessani sitä. Purkaessani en ole yhtään polttanut,ladatessa kylläkin yhden. Tässäkin tapauksessa tosin oli kyse user failuresta,mutta tuho mikä tuho.
    Hupinsa kullakin!

  27. #2187
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    322
    Näitä valoketjuja lukiessa tulee siihen lopputulemaan, että dx:n MTE P7 lamppun kirkaus nousee toiseen potenssiin kun vaihtaa driverin. Mikä dx:n valikoimista kannattaisi kolvata vanhan tilalle?

  28. #2188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proj.nro Katso viesti
    Näitä valoketjuja lukiessa tulee siihen lopputulemaan, että dx:n MTE P7 lamppun kirkaus nousee toiseen potenssiin kun vaihtaa driverin. Mikä dx:n valikoimista kannattaisi kolvata vanhan tilalle?
    Noissa 2-mode lampuissa ei ole driveria ollenkaan, ainoastaan pikkuteho ajetaan vastuksen läpi. Ulkopuolisella akulla ja hyvillä liitoksilla niistä saa kaikki kirkkaudet pihalle, joka tietysti akun tyhjentyessä himmenee. Omaan 2-modeen en driveria laittanut, vaan tuplasin tarvittavan akun kapasiteetin (210 g jaksaa kantaa).

  29. #2189
    Tsupak Guest
    Jaaha ja terve taas, tämä threadi se vaan kasvaa mittaa vuodesta toiseen

    ja asiaan, tulipa tuossa väsättyä jo toiset low-end valot fillariin, ekathan olivat nuo kuvassakin näkyvät mustat, mutta nyt siirryttiin kymmenestä tavallisesta 10mm ledistä yhteen teholediin. Tuo teholedi on napattu tokmannin 5w led otsalampusta, samoin kuin tuo umpio-osa. Pikaisella laskutoimituksella veikkailin että tuota ajetaan vain ½ watin tehoilla, joten ei muuta kuin johdot poikki ja 700mA:n vakiovirta hakkuri tilaukseen. Ledin laitoin piitahnan ja pikaliiman avulla kiinni tuohon jäähdytysripanakin toimivaan kiinnityskorvakkoon. Kiinitys fillariin hoituu pikaisesti 5mm siipimutterilla ja vanhoista STX-RC:n vaihdepumpuista nypätyllä tankokiinnikkeellä.Säkällä myös hakkuri mahtui umpioon sisälle, joten paketista tuli sopivan kompakti. Virta tuodaan entiseen malliin nokian laturista katkaistulla johdolla, tosin akut ovat vaihtuneet räjähdysherkistä nokian BL-5C akuista ihan tavallisiin AA-kennoihin. Tuo nippusiteellä kiinnitetty pieni lippa on alumiinifolion pala jonka tarkoitus on estää turhia vastaantulijoiden häikäistymiä.. nippusiteellä siksi että voi paremmin testailla sopivaa muotoa/jne.

    jos joku miettii mitä tuommoisten kilkkeiden tekeminen vaatii niin käsiporalla, bilteman viila-sarjalla ja 20€:n dremel-kopiolla sekä 2-komponentti epoksilla ja silikonilla on molemmat lamput kasattu. Kerrostalossa... Aikaahan se ottaa kun joutuu vähän funtsimaan että mitä tekee, missä miten, mutta eiköhän nuo aja asiansa. ainakin allekirjoittanut näki tähtiä tovin katsoessaan turhan lähelle lamppua

    http://www.aijaa.com/v.php?i=3371547.jpg

    http://www.aijaa.com/v.php?i=3371664.jpg

  30. #2190
    mutanaama Guest

    Peukalo ylös

    Hienon teit.

    Joku sivu sitten oli mun (öhöm) idea esillä, jossa laitoin palan muovista peiliä heijastimeen niiq silleen puolivälistä yläpuolelle ja....

    tossa ja tossa muutama kuva.

    Toimii paaaljon paremmin kuin toi lippa, ja muovista peiliä saa esim motonetistä. Jotain sivupeilin korjausjuttua

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •