Stengeriltä ei tullut kysyttyä hintaa, kun Evans möi '08 Stumpjumper FSR Eliteä hintaan 1720 €. Kotomaassa samaa mallia on kaupattu hinnoilla 2575-3399 €. Vielä noita näyttää Evansilla joitain kokoja olevan...![]()
Evansilta tilaamani sinkula saapui viime viikolla ja nyt kun pääsin sitä viimein kokoamaan, niin huomasin että takana se rataspakka(?) vispaa. Itse taka-akseli näyttäisi olevan suora.
Neuvokaa nyt ummikkoa, että mitä pitäis tehdä? Vienkö pyörän huoltoon ja laskutan sitten Evansilta kulut, kun ne on sen kuitenkin siihen asentanut? Itselläni ei varmaankaan taidot sen korjaamiseen riitä.
Edit: tossa vielä videota vispauksesta: http://www.youtube.com/watch?v=4Ftb7hO7PFI
Uomo muokkasi tätä : 18.11.2008 at 12.32
Ensin yrittäisin varmistua, että onko siinä oikeasti vikaa vai ei. Sinkulassahan ei ole rataspakkaa, joten tarkoittanet takana olevaa (vapaa)ratasta? Eli heiluuko se takaratas? Jos, niin miten paljon? Onko itse vapaaratas kokonaisuutena kuitenkin tiukasti kiinni navassa? Heiluuko takakiekko sivusuunnassa? Huomaako ajossa jotain ongelmaa? Mikä pyörä on kyseessä?
Villi veikkaus: Pieni käsin koeteltava klappi voi olla ihan normaalia halvoille vapaarattaille, tai sitten vapaarattaan "kansi" pitäisi kiristää jollain terävällä tapilla sieltä pinnojen puolelta, ellei halua ostaa työkalua koko vapaarattaan irroittamiseen navasta.
Suo, kalja ja läski.
Kommentteja aluksi epäonnistuneesta tilauksesta ja sitten kehuja:
Tilasin Evansilta tarjouksessa olleet pitkät ajohousut ja muuta pienempää tarviketta. Ihmetys oli suuri, kun paketissa olikin pitkien housujen sijasta shortsit. Jostain kumman syystä shortseissa oli oikeiden pitkien housujen tuotekoodilappu kiinni ja tämä oli johtanut virheeseen. No, pistin meiliä kysästen, että lähetänkö takas. Noin parin tunnin sisään oli vastattu, että lähetä takasin ja täytä mukana tullut palautuslomake.
Palautuslomakkeella voi palauttaa sopimattoman tuotteen tai reklamoida virheestä. Korjauksena joko lähetetään toinen tuote tai palautetaan rahat. Tässä tapauksessa vaadin lähetettäväksi oikea tilaamani tuote tai sen ollessa loppuun myyty esitin vaihtoehdoksi hieman kalliimpia housuja samaan rahaan.
Lopputuloksena minulle palautettiin tilille maksamani postimaksut (vieläpä euromääräinen summa on maksettu puntina) ja sain 15 puntaa kalliimman tuotteen samaan rahaan UPS-lähetyksenä. Esimerkillistä toimintaa! Näin pitää nettikaupan toimia!
Tilasin 18.11.2008 satulan, lukkogripit, kypärämyssyn ym. sälää. Paketti kiikutettiin työpaikalle tänään 24.11.2008 aamulla. Tilatut tuotteet ja kaikki ok.
Näkyy toimivan ainakin pikku tilauksissa. No, menihän se yli sen 50 puntaa.
Tämän mallivuoden Kännäriin sain halvemman hintavahvistuksen kuin saitin alehinta, vielä
kun postareita ottivat vain 25 puntaa ja pyörä tuli viikossa niin ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.
Kuinka paljon kokoamista Evansilta tilatuissa fillareissa yleensä on? Kauppa kovasti houkuttelisi, mutta jos uusi maantiefilo saapuu alkutekijöihinsä räjäytettynä, niin £££:n säästö ei oikein tunnu vaivan arvoiselta. Onko siis tiedossa jotain vaativampaa, kuin kiekot ja polkimet kiinni?
No tanko/stemmi oli ainakin irti, kiekot irti, polkimet irti ja muistaakseni satulatolppa myöskin. Ja Englannista kun pyörä tulee, niin joutuu myös vaihtamaan jarruvaijerit ja kuoret päittäin toiseen kahvaan. Useimmista paikoista pyörät tulevat siis periaatteessa koottuina, mutta sen verran purettuna, että mahtuvat litteeseen laatikkoon. Mutta jos pitää vaativana muuta kuin kiekkojen ja polkimien kiinnitystä, niin en välttämättä kyllä netistä tilaisi. Voi muuten tulla itku, jos onkin enemmän koottavaa tai säädettävää. Ja sitäpaitsi takuukin vaatii vähän erilaista suhtautumista mitä joillain on. Esim. jos ostaa paskan pyörän ja joku jämäosa hajoaa kuukauden päästä, niin pitää vain hyväksyä, että se oli paskaa eikä sen kuulukaan kestää, ellei sitten halua alkaa lähettelemään tuollaisia ulkomaille. Oikeastaan ainoa keissi missä alkaisin lähettää palikkaa ulkomaille olisi rungon halkeaminen tai iskarin/keulan poksahtaminen. Tosin Foxin takuuhuolto onnistuu Suomessa R-Techissä.
Kyselin asiaa vielä erikseen Evansin aspasta. Vastasivat, että out-of-box asennettavaksi jäisi etukiekko, ohjaustanko, polkimet ja satula. Vaikka lempinimeni ei olekaan Mekaanikko, niin en nyt jaksa uskoa, että nuo ylivoimaisen vaativiksi osoittautuisivat. Käänteiseksi kytkettyjen jarrujen normalisointi ei kuulemma onnistu Evansin päässä, sillä väärällä puolella tietä ajavassa Britanniassa säädökset ovat sellaisia.
Tuo jarrukytkentöjen vaihtaminen päittäin askarrutaa eniten, ne mekanismit ovat minulle ihan tuntematonta vyöhykettä. Onko Shimanon maantiekahvoissa ja jarruvivuissa jotain erityistä niksiä, mikä pitäisi toimeen tarttuessa ottaa huomioon?
Kävi miten kävi, laitoin tilauksen vetämään Specializedin Dolcesta. Saapahan vaimoke ainakin vähän erilaisen joululahjan... :-)
Oman Kännärin kokoaminen vei n. 15 minuuttia, ja tosiaan jarrut olivat 'väärin päin' pyöräilyväen mielestä, motoristille ne ovat kyllä 'oikein päin' .....
Maanantaina 8.12. tilasin ajopaidan, -housut ja -hanskat seitsemän jälkeen illalla. Perjantaina odotti iloinen yllätys postilaatikossa. Joko kohtaa tulee shortsikelit...![]()
Oikeakätisenä se on mielestäni ihan fiksu systeemi että taitavampi käsi käsittelee tärkeämpää jarrua.
Brittien käänteisten jarrujen logiikka ei liity hallitsevaan käteen, vaan käsisignaalien antamiseen vasemmanpuoleisessa liikenteessä.
Kun brittipyöräilijä kääntyy risteyksessä oikealle, hän kääntyy tien vasemmasta laidasta muun tieliikenteen. Tälläisestä käännöksestä on "pakko" antaa käsisignaali. Jos jarrut olisivat "oikeinpäin", oikealla kädellään signaloiva brittipyöräilijä kontrolloisi nopeuttaan etujarrulla. Vaikka etujarrun jarrutusteho on suurempi, se ei ole yhdellä kädellä ajaessa varsinaisesti etu. Niinpä oikealle kääntyvä, käsisignaalia antava brittipyöräilijä jarruttaakin takajarrulla, jolloin lukkojarrutuksen ja tasapainon menetyksen riski on huomattavasti pienempi.
Sama logiikka pätee oikeanpuoleisessa liikenteessä, jossa polkupyörän etujarru on vasen- ja takajarru oikeakätinen.
Ilmeisesti maksaminen Evansille Visalla tai vastaavalla on onnistunut ilman ongelmia? Koitin juuri tilata pyörää ja eipä suostunut Visa tai Visa Electron toimimaan, ja kummallakin kortilla on ennen tilailtu nettikaupoista ilman ongelmia.
Laitoin Evansille kyselyä vaihtoehtoisista maksutavoista, mutta saa nähdä miten käy.
Mä maksoin kolme päivää sit Visalla eikä ollut mitään ongelmaa.
Tällainen vastaus sieltä tuli tänään:
Hello Juhani, unfortunately we are currently experiencing
problems with our international ordering system at this point in time so if you wish
to order these you would need to send all of your details with the order to salesteam@evanscycles.com.
Koitetaan.
Viime yönä tilasin S-pankin Visalla polkupyörän, hyvin vaikutti onnistuvan.
Pyöräily on kivaa!
Miten kauan ihmisillä on viime aikoina kulunut aikaa pyörän tilauksesta siihen, kun on tupsahtanut maililla UPS:lta ilmoitus, että paketti on tulossa?
Mielenkiintoista jos tuo on noin pankkikohtaista, kortit joita koitin käyttää ovat Osuuspankista ja Nordeasta.
Pyöräily on kivaa!
Mulla on ollut joskus jonkun jenkkifirman kanssa Nordean Visalla maksaessa samankaltaista vikaa, eli ei kelpaa vaikka mitä tekisi. Sattuuhan noita ilmeisesti sitten.
Ei noi Visan limiitit tietääkseni oo "hard limittejä", eli voit ylittää sekä käyttörajan ja luottorajan ilman, että myyjäosapuoli tietää asiasta mitään. Itse olen näin muutamaan otteeseen tehnyt. (taino en tiedä mitä tapahtus, jos jotain sadan tonnin juttua yrittäis ostaa muutaman tonnin luottorajalla. Tietty jos limiitit paukkuu tai on tarpeita, niin järkevintä lienee soittaa Luottokunnalle ja pyytää korotusta.
Tässä keississä vaikuttais siltä, että Evansin (tai sen käyttämän pankin) systeemeissä on jotain vikaa, niinkuin tuossa joku mainitsikin. Itse maksoin silloin jokunen päivä sitten Nordean Visalla.
Oma 8.12. jätetty pyörätilaukseni otti pari viikkoa eli UPS oli tuomassa pakettia 19.12. Ilmiselvästi Evansilla oli joulun alla kova ruuhka, sillä varsinainen UPS-lähetyshän kesti vain pari-kolme vuorokautta, kun olivat saaneet pyörän lopulta kasattua ja toimitettua eteenpäin.
Vaikka enää ei olekaam joulu, niin kuvittelisin, että nämä tammialet venyttävät toimitusaikoja suunnilleen samassa määrin.
Lisättäköön vielä, että UPS ei tehnyt mitenkään helpoksi tuota pyörän vastaanottamista. Joulupyhien alla toimituksille ei suostuttu antamaan minkäänlaista aikaikkunaa. Toisin sanoen, olisi siis varauduttava siihen, että toimituspäivänä joutuisi istumaan aamusta iltaan kotona odottamassa mustaa jakeluautoa.
Jos kyse olisi ollut jostain pienemmästä tavarasta, niin sen olisi totta kai voinut ohjata työpaikalle, mutta jos nyt neljäkybää maksaa puolen kuutiometrin kokoisen pahvilaatikon kotiinkuljetuksesta, niin totta munassa sen nyt saavat kotiovelle sitten kuljettaakin!
Kirjanmerkit