GiantGarminElectrobikeEfat
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 126

Aihe: Turvallinen ryhmäajo

  1. #1
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    Turvallinen ryhmäajo

    EDIT: alla mainittu artikkeli on luettavissa täältä: http://www.ik-32.org/ilmoitustaulu/2...ri_kulmala.pdf


    Jo ennen Tour de Helsinki 2008 –tapahtumaa monet (minä mukaan lukien) olivat huolissaan miten kokemattomat pyöräilijät pärjäävät ryhmäajossa. TdH-viestiketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=29835) ehdoteltiin varovasti että ryhmäajoa kannattaa opetella porukkalenkeillä ennen tapahtumaan osallistumista.

    Kolarointeja sitten tehtiinkin ehkä ennätysmäärä jopa osanottajiin suhteutettuna. Kauhistuin, että onko tosiaan niin, että kuntoajoon osallistui pyöräilijöitä, joilla ei ole lainkaan kokemusta kovavauhtisesta ryhmäajosta.

    Kyllähän kokematonkin yleensä ihan maalaisjärjellä pärjää ilman kolareita. Mutta näytti vähän siltä että monet jättivät järkensä narikkaan kun olivat niin täpinöissään "kisaan" osallistumisesta.

    Mutta minä ja monet muutkin ovat kaivanneet selkeitä yhdestä paikasta löytyviä ohjeita ja sääntöjä ryhmäajosta, jotta ei olisi epäselvää miten ryhmäajossa tulee käyttäytyä. Kun ajoporukassa on niitä, joille säännöt on selviä, niin sääntöjen osaaminen siirtyy muillekin ajajille. Itsekin olen ollut kovin varovainen kouluttamaan sanallisesti muita ajajia kesken ajon, koska en ole ollut selvillä virallisista säännöistä. Usein on ollut myös niin, että mielestäni huonosti käyttäytyvä ajaja on ollut minua kokeneempi kuski.

    Olen tässä muutamana iltana yrittänyt googlailla mitä ohjeita ryhmäajosta löytyy netistä. Aika heikkoja ohjeita löytyy suomeksi tällä hetkellä. SPU:n sivulla (http://www.pyoraily.fi/) on viralliset säännöt, joissa niissäkin kyllä otetaan kantaa turvalliseen ryhmäajoon (esim. loppukiritilanteessa).

    TdH:n sivuilla oli lyhyet ja ytimekkäät ohjeet (http://www.tourdehelsinki.fi/ohjeita.html). Näitä noudattamalla kolarointi olisi varmasti vältetty. Näiden lisäksi tarvittaisiin opastusta miten sääntöjen noudattaminen käytännössä onnistuu (eli miten opitaan ajamaan suoraan, miten ajetaan kurvissa ja mäissä, erityisesti silloin kun ryhmä on suurempi kuin 20 ajajaa tms).

    Englannin kielellä löytyi parempaa ohjeistusta. Ehkä kehutuin teksti oli tuo: http://www.blueridgebicycleclub.org/bikingsafety.pdf. Sekin on puutteellinen, sillä siitä puuttuu esim. käytettävät käsimerkit (ne kyllä oppii nopeasti kun osallistuu ryhmäajoon ja tarvittaessa kysyy kokeneemmalta).

    Yleisemmin turvallisen pyöräilyn hyviä ohjeita löytyy tuolta http://www.bikexprt.com/streetsmarts/usa/index.htm.

    Yksi versio selvästi jostain yhteisestä lähteestä peräisin olevista ohjeista on tuolla: http://www.bamacyclist.com/articles/groupridetech.html (tai muut versiot löydät googlaamalla "GROUP RIDING RULES AND ETIQUETTE".

    Mulla olisi tarkoitus koota artikkeli turvallisesta ryhmäajosta seuramme jäsenlehteen. Jos artikkelista tulee onnistunut, niin voin yrittää tarjota sitä vaikka SPU:n sivuillekin.
    Jari Kulmala muokkasi tätä : 15.06.2009 at 21.50 Syy: Linkki artikkeliin

  2. #2
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Noksu
    Viestit
    116
    Hyvä homma ja varmasti tulee tarpeeseen...

    Linkkaathan sitten tänne palstallekin, kun saat artikkelisi valmiiksi?

  3. #3
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    1.830
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Mulla olisi tarkoitus koota artikkeli turvallisesta ryhmäajosta seuramme jäsenlehteen. Jos artikkelista tulee onnistunut, niin voin yrittää tarjota sitä vaikka SPU:n sivuillekin.
    Turvallista ryhmäajoa harjoitellaan joka kevät ja kesä, ja toisinaan vähän vielä syksyisinkin Tampereella. Empiiriset havainnot kertovat, että kokeneillakin kuskeilla tuo ryhmäajo saattaa olla aavistuksen talvihorroksessa vielä kevään ensimmäisillä lenkeillä. Viime kesänä meillä oli yksi maantieyhteislenkkipäivä viikosta pyhitetty rauhalliseen ulkoiluun ja suunnattu etupäässä aloitteleville kuskeille, joille lenkki kävi hyvästä treenistä mutta kokeneemmille toimi palauttavana harjoituksena.

    Ensimmäinen ongelmahan tässä on semmoinen, että hommaa ei lukemalla opi. Perusteet ja periaatteet kyllä voi tavata manuaaleista, mutta käytännön harjoittelu pitää tehdä tiellä. Mielellään niin, että on niitä aktiivisia kokeneempia kavereita mukana *opastamassa*, ei uidduilemassa (niin kuin joskus huonona päivänä jossain päin saattaa päästä käymään ). Toki kovan äänen käyttö ryhmässä on suotavaa, jos se on porukan turvallisuuden kannalta tarpeen. Sitä ei todellakaan pidä ottaa henkilökohtaisena vaikka juuri siinä tilanteessa ohjaaminen kohdistuukin tietyn yksilön toimintaan.

    Toinen ongelma on se, että ryhmäajoa ei opi kerrasta. Sitä pitää treenata yhä uudestaan. Mites se vanha sanonta nyt menikään... "treenaa, treenaa, niin pääset porukoihin". Tässä hommassa osutaan kirjaimellisesti asian ytimeen. Tuo taito myös tuppaa vähän ruostumaan, jos sitä ei käytä.

    On myös aavistuksen eri asia ajaa ryhmässä sunnuntailenkkiä, kuin lähteä 100-lasissa kisaamaan. Maksimeilla kruisaillessa ei enää ole pahemmin aikaa miettiä, vaan toimien pitää tulla selkäytimestä.
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

  4. #4
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järppä Katso viesti
    On myös aavistuksen eri asia ajaa ryhmässä sunnuntailenkkiä, kuin lähteä 100-lasissa kisaamaan. Maksimeilla kruisaillessa ei enää ole pahemmin aikaa miettiä, vaan toimien pitää tulla selkäytimestä.
    Moro!

    Mun mielestä Järppä viittaa tässä juuri tuohon ydinongelmaan. Ajetaanko oikeasti kuntoajoa, vai ajetaanko kilpaa? Kyllä oikeissakin kisoissa sattuu ja tapahtuu (eikä aina vaan kilpa-sarjassa ), mutta sit kun ns. "kuntokilpailuihin" starttaa myös paljon vähemmän ryhmäajokokemuksen omaavia pyöräilijöitä, niin lopputuloksena voi olla pahaa jälkeä.

    Olisiko tällaisissa kuntokilpailuissa oikeasti hyvä ajaa kaksi lähtöä - kuntostartti (ilman podium-palkitsimisia ja ajanottoa) ja varsinainen kisa. Ajetaanhan Cup-kilpailuissakin useita eri startteja, siellä kuitenkin kaikkien pitäis tietää mitä ollaan tekemässä.

    Toinen juttu on sitten ympäröivän liikenteen huomiointi. Kilpailuissa liikenteenohjauksen vaatimustaso on aivan eri tasolla, kuin kuntoajoissa. Kilpailuissa pyöräilijä keskittyy siihen ajamiseen ja ympärillä oleviin kanssapyöräilijöihin. Koko huomiokyky on kilpaa ajamisessa. Muun liikenteen huomiointi on vähän miten on - luotetaan että kilpailun järjestäjä hoitaa hommansa ja pitää radan auki. Kuntokilpauiluissa tilanne on hyvin pitkälti sama kilpaa ajavan näkökulmasta, mutta liikenteen ohjauksen osalta tilanne onkin jo aivan toinen. Silloin voi sattua ihan mitä vaan.
    Mun mielestä on vähän ristiriitaista mainostaa tapahtuman sivuilla kuntokilpailua ja samaan hengenvetoon mainita, että liikennejärjestelyt eivät ole sitten kilpailunomaisella tasolla.

    Kohti kesää 2009 mennään ja toivottavasti tulee taas hyviä lepoisia kuntopyöräilytapahtumia ja myös niitä kisoja, joissa saa mitata omaa iskuaan muita vastaan.

    t:Make
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

  5. #5
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MakeK Katso viesti
    Mun mielestä Järppä viittaa tässä juuri tuohon ydinongelmaan. Ajetaanko oikeasti kuntoajoa, vai ajetaanko kilpaa? Kyllä oikeissakin kisoissa sattuu ja tapahtuu (eikä aina vaan kilpa-sarjassa ), mutta sit kun ns. "kuntokilpailuihin" starttaa myös paljon vähemmän ryhmäajokokemuksen omaavia pyöräilijöitä, niin lopputuloksena voi olla pahaa jälkeä.
    Höpö höpö. Sillä ajetaanko kilpaa vai kuntoillen, ei ole mitään merkitystä. Ainoa merkitys on sillä osaavatko osallistujat ajaa ryhmässä ja ajavatko kaikki samoilla säännöillä. TdH:ssa kasoja tapahtui myös niissä hitaammissa ryhmissä, joissa ei ajettu kilpaa (vai oliko puolimatkassa joku välikirimaali, josta minä en tiennyt mitään).

    Kulmalan vika linkki oli pätevä. Siinä oli kutakuinkin kaikki ohjeet, jotka TdH-keskustelussa käytiin läpi. Viitsiikö joku kääntää tuon vaikka sinne fillariwikiin?

  6. #6
    Pitäisikö perussäännöt kerrata kuntoajoissa ja suuremmissa kisoissa, ennen lähtöä?
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  7. #7
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    1.830
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Sillä ajetaanko kilpaa vai kuntoillen, ei ole mitään merkitystä. Ainoa merkitys on sillä osaavatko osallistujat ajaa ryhmässä ja ajavatko kaikki samoilla säännöillä.
    On ja ei, sanoisin kuitenkin.

    Jotta homma toimii, niin pelkkä sääntöjen tunteminen ei riitä. Sen lisäksi pitää olla (vauhtiin nähden) sopivasti ryhmässäajorutiinia ja riittävästi oman osaamisen ymmärtämistä. Joskus tämä viimeinen on se kaikkein vaikein osuus, etenkin noissa kilpakuntoilijaluokissa

    [Kärjistys]
    Hitaissa ryhmissä ei tyypillisesti kukaan osaa yhtään mitään ja kyseisen kesän ryhmässäajokokemusta on kertynyt jo lähes tapahtuman startista lähtien. Mitäpä siitä muutakaan voi odottaa kuin vaikeuksia

    Ne kaverit joilla on jonkin verran kokemusta "sunnuntailenkkeilystä" ryhmässä muttei riittävästi rutiinia, voivat hyvinkin ajaa vauhdikkaasti ja turvallisesti kunhan ymmärtävät oman osaamisensa. Jostain syystä itse suhtaudun eniten varauksella kovakuntoisiin kavereihin, joilla ei välttämättä ole liikaa ryhmässäajokokemusta vaan ovat pahimmillaan tottuneet kinnaamaan yksin. Heillä on kuntoa pysyä kovassakin vauhdissa mukana ja monasti numero rinnassa (tai jopossa) tarkoittaa, että kisataan verenmaku suussa. Aivojen kisa-algoritmi siis käynnistyy paukusta Tässä osallistujakunnassa sattuu paljon niitä pieniä virheitä ja ne kostautuu aivan liian helposti jos/kun ajetaan rajoittimella. Jos ajetaan rauhallisemmin, koetaan enemmänkin läheltä piti-tilanteita ja selvitään säikähdyksellä.

    Ja kuten Make jo totesi, sattuuhan sitä toisinaan niissä paremmissakin piireissä ja osaavimmissakin luokissa. Eikä sitä syyllistä aina tarvitse metsästää ja lynkata; joskus kasa voi olla parin onnettoman yhteensattuman seuraus. Kasat kuuluu tavallaan lajiin, vaikkei niitä kisoja sen takia mennä katsomaan.

    Arvet komistaa, vai miten se nyt meni
    [/Kärjistys]
    järppä muokkasi tätä : 12.12.2008 at 12.02
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

  8. #8
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    Pitäisikö perussäännöt kerrata kuntoajoissa ja suuremmissa kisoissa, ennen lähtöä?
    Pitäisi. Sen lisäksi kuntoajojen keskariryhmissä pitäisi olla virallisia pelotonpoliiseja (liivit tms. selkeät tuntomerkit), jotka ojentavat vaarallisesti ajavia ja liian isoja rakoja jättäviä.

  9. #9
    Liittynyt
    08/2000
    Paikkakunta
    Littoinen
    Viestit
    2.706
    Järppä kirjoittaa asiaa.

    Ryhmäajon säännöt pitää tuntea ja lisäksi pitää olla kokemusta ryhmäajosta, että se sujuisi myös väsyneenä.

    Kuntoajoissa ongelmaksi muodostuvat ne, jotka eivät tunne ryhmäajon sääntöjä sekä omilla rajoillaan mukana roikkujat ja vielä ne, jotka eivät vain huomio itsensä lisäksi muita.

    Parhaiten ryhmäajoa oppii osallistumalla paikallisille porukkelenkeille. Niillä kyllä ryhmäajon sääntöjä opetetaan, kerrataan ja harjoitellaan. Näin ainakin täällä Turussa tehdään.
    ÖRM 2021

  10. #10
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    onko kisakuskeja linjoilla?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    ... Viitsiikö joku kääntää tuon vaikka sinne fillariwikiin?
    Ilmeisesti tarkoitat polkupyöräwikiä? Jep, sitä varmaan olisi hyvä suosia juuri tällaisen tiedon keräämiseen.

    Nimimerkki Visa olikin juuri vastikään tehnyt artikkelin polkupyöräilywikiin ryhmäajosta: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Py...%C3%A4ss%C3%A4.

    Wikin periaatteiden mukaisesti sitä sitten vaan muokkaamaan, jotta kaikki tarvittava asia tulee esille. Ehkä minäkin voisin sinne jotain lisätä, mutta mun kirjoitusten tulos on yleensä kauheeta jaarittelua ja pitkää harmaata tekstiä, jota harvat jaksavat lukea läpi.

    Muuten, onko ketään kisakuskeja linjoilla?

    En ole vielä löytänyt mistään kirjallista materiaalia, jossa käsiteltäisiin ryhmässä ajoa kisoissa. Kaikissa vastaan tulleissa ohjeissa on sääntönä että ajetaan korkeintaan kaksi rinnan. Miten ihmeessä pelotonissa pysyy pystyssä kun ajetaa kymmenen rinnan ja kaksikymmentä peräkkäin, etenkin kun tie mutkittelee ja kaista välillä kapenee.

    No joo, olenhan minäkin puolen tusinaa kertaa osallistunut Porvoon ajoihin kilpasarjassa, mutta siellähän perinteisesti porukka ei todellakaan ole pysynyt koko matkaa pystyssä.

    Ei kai ole niin että kaikki kisakuskit vaan oppivat kantapään kautta ja ajoporukan ystävällisten neuvojen kautta isossa ryhmässä ajamisen? Eipä ole ihme sitten jos kasoja syntyy.

  11. #11
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Kuten Järppä jo sanoikin, niin ryhmäajon harjoittelu tulee tarpeeseen myös täällä Tampereella. Menneenä kesänä kävin pelkästään Pirkan pyöräilyä varten harjoittelemassa ryhmäajon alkeita sunnuntailenkillä. Itse kuntotapahtumassa sain hyvää palautetta muutamasta virheestäni, kun vielä olin pääjoukon vauhdissa. Loppumatkasta sitten jouduin isolta osalta pienemmän porukan vastuuvetäjäksi ja lopulta toin noin. 10-15 hengen porukan maaliin turvallisesti, vaikka itse ajoin yhä niin paljon kuin kuskista löytyi paukkuja. Ja kun parhaani tein niin edes cyclorossariani ei katsottu kieroon oikeiden maantiekuskien toimesta.

    Aion myös tulevana keväänä käydä harjoittelemassa ryhmäajoa yhteislenkeillä ja ehkäpä jo uskaltaudun kovemmille lauantain lenkeillekin.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    2.357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Miten ihmeessä pelotonissa pysyy pystyssä kun ajetaa kymmenen rinnan ja kaksikymmentä peräkkäin, etenkin kun tie mutkittelee ja kaista välillä kapenee.
    Ajamalla suoraan ja varomalla edessäajavan takakiekkoa.
    Useimmiten onnistuu, aina ei.
    If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.

  13. #13
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Korpi
    Viestit
    2.770
    Ehkä paras neuvo on se omiin aisteihin luottaminen.
    "Pythagoraksen mukaan katselemalla oppii lähes aina enemmän kuin päättömästi juoksemalla."

    "Ernest Hemingwayta mukaillen; vain härkätaistelu, kilpapyöräily ja moottoriurheilu ovat urheilua, muut ovat pelejä."

  14. #14
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770
    Jep, mutta joskus tuntuu että tarvittaisiin myös kuudetta aistia .

    Oppia muuten ikä kaikki. Eilen opin miten jarrutetaan lepuuttajilta. Se ei tapahdu sormilla puristamalla, vaan rannetta kääntämällä. Tämän opin tuolta: http://www.bikenow.com.au/tips/road_tips.htm
    Siellä muitakin ohjeita pelotonissa ajaville ja havainnollisia kuvia. Katso kuvat peilin kautta jos vasemmanpuoleinen liikenne hämää.

  15. #15
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    224
    Jotenkin tuntuu että kokemattomammilla ajajilla kolareita syntyy tilanteessa jossa ajetaan kovaa, ollaan tiukilla siinä vauhdissa ja joudutaan ottamaan ihan kaikki mahdollinen peesihyöty, eli ajetaan aivan edellämenijän takapyörän tuntumassa täysillä silmät sumeina. Ei tarvita kuin lievä ylämäki ja joku pomppaa "yllättäen" putkelle, eikä tee sitä asiaankuuluvan jouheasti vaan siten että pyörän vauhti hetkellisesti katoaa. Siihen sitten joko törmätään tai ainakin tulee äkkinäisiä väistöliikkeitä ja sitten mennään nurin. Vähintään puolen metrin hajurako pitäisi säilyttää.

    Yksi hassu ominaispiirre on myös se että kolareita tuppaa tulemaan silloin kun niitä ei osaa odottaa. Reittien hankalissa kohdissa koko porukka on tarkkana kuin porkkana ja kaikki menee hyvin. Mutta sitten rytisee kun päästään suoralle ja leveälle tielle.

    trauma
    #DNFnegative

  16. #16
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    72
    Vielä ei oo kukaan ottanut puheeksi vältysten rajoittamista.
    Vapaa rajoituksista 50 ensimmäistä 2008 tulojärjestyksestä, mutta seuraavat 100 ryhmät alenevasti aina pinempää sisään, niin eiköhän jono synny ihan itsestään.

  17. #17
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti trauma Katso viesti

    Yksi hassu ominaispiirre on myös se että kolareita tuppaa tulemaan silloin kun niitä ei osaa odottaa. Reittien hankalissa kohdissa koko porukka on tarkkana kuin porkkana ja kaikki menee hyvin. Mutta sitten rytisee kun päästään suoralle ja leveälle tielle.

    trauma
    Joo, joskus sattuu ja tapahtuu. Liian usein kattellut kasan syntymistä takaapäin.
    Kannattaa edes yrittää väistää ja se tapahtuu parhaiten vastaohjauksella
    eli jos haluaa väistää vasemmalle niin TYÖNTÄÄ ohjaustangon vasenta puolta
    eteenpäin. Jarruttelemalla ja kallistelemalla kolisee varmasti.

  18. #18
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    Kurvin ajaminen

    Hyvä huomio nuo pullotelineet. Se pääsi artikkeliini muodossa:
    "Jotta ryhmäajossa ei tulisi odottamattomia yllätyksiä, pidä kalustosi kunnossa. Älä aja ryhmässä loppuun kuluneilla renkailla. Käytä riittävän jämäkkää pullotelinettä, jotta monttuun ajettaessa pullo ei hyppää tielle."

    En löytänyt mistään lähdetietoa turvallisesta kurviin ajosta, joten jouduin kirjoittamaan sen omasta päästäni. Onko kellään kommentoitavaa alla olevaan?

    "Tiukan mutkan tai risteyksen ajaminen ryhmässä vaatii kurinalaista käyttäytymistä. Mutkaan ajettaessa vetovuorossa olijat määräävät ajolinjan ja muut seuraavat tarkasti perässä. Kaikki muu käyttäytyminen aiheuttaa ongelmia ja väärin ajavien olisi syytä saada huutoja osakseen.

    Kisatilanteessa mutkat ajetaan loivaksi, eli esimerkiksi oikealle käännyttäessä ryhmitytään ensin ajokaistan vasempaan reunaan (eli vähän liikennesääntöjen vastaisesti). Jos ajetaan yhdessä jonossa, tästä ei ole tule ongelmaa. Mutta jos ajetaan useampi rinnakkain, homma menee jo vaikeammaksi yhteistyön kannalta. Vetovuorossa olevien pitää havainnoida kuinka monta ajaa rinnakkain ja ajattaa koko letka kurviin yhtenäisenä. Esimerkiksi parijono siirtyy ensin kaistan vasempaan reunaan ja kurvataan oikealle niin että oikealla oleva ajaja viistää kurvin sisäreunaa. Loivennusta jatketaan mutkan jälkeen.

    Ulkokaarteen puolella olevan ajajan vastuulla on ajaa tarkasti sisäkurvin puolella olevan parinsa vieressä. Sisäkaarteen puolella ajavan vastuulla on pitää nopeus turvallisena, jotta ei kiilaa ulkokaarteen puolella olevaa. Koska ulkokaarteen puolella oleva joutuu ajamaan kurvin kovempaa pidemmän matkan takia, häneen kohdistuu suurempi keskipakovoima, joten jos kaarre ajetaan liian kovaa siistissä parijonossa, niin ulkokaarteessa oleva menettää ensin pitonsa ja menee nurin."
    Jari Kulmala muokkasi tätä : 14.12.2008 at 21.55 Syy: Lisäsin otsikon

  19. #19
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    51
    Kilpasarjalaisia yleensä takaa seuraten olen huomannut että joidenkin pyörä ei kulje suoraan vaan se välillä heittelee puolelta toiselle ja sekös aiheuttaa ohjelmaa. Rullat on muuten hemmetin hyvä laite myös suoraan ajamisen harjoitteluun.

    Traumakin jo mainitsi putkelle noususta. Se kannattaa todellakin opetella tekemään jouheasti jolloin ainakin yksi säikähdys takana jää pois. joitakin kertoja on tullut ajettua kiinni toisen takapyörään kun edellä ajava on pompannut putkelle.

  20. #20
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770

    Putkelle nousu

    Toi putkelle nousu on ollut aina myös mun sydäntä lähellä. Runoilin siitä vähän pidempään, jotta lukijalle jäisi mieleen asian tärkeys:


    "Kun taitava ajuri nousee ajamaan seisten (eli putkelle), pyörän nopeus ei muutu toimenpiteen aikana. Tämä vaatii lisävoimaa putkelle nousun ajaksi, tai sitten putkelle nousu pitää suorittaa hitaasti jotta se ei tule yllätyksenä takana ajavalle.

    Jos edelläsi oleva nousee varomattomasti putkelle, pyörän ja kuskin painopiste siirtyy pyörään nähden noin 10 cm eteenpäin ja saman verran lyhenee välimatka takana ajavaan. Jos olit tätä lähempänä ja ajoit täsmälleen samaa ajolinjaa edellä ajavan kanssa, eturenkaasi osuu hänen takarenkaaseensa ja nurinajon vaara on suuri. Kätevimmin tällaisesta tilanteesta selviytyy nousemalla itsekin putkelle, mutta vain sen verran että selviydyt tilanteesta, jotta et vuorostasi aiheuta vaaraa takana ajavalle. Tämä vaatii kuitenkin pitkällistä harjoittelua, koska toimenpide vaatii lähes refleksinomaista reagointinopeutta. Ristiriitaista kylläkin, tämän taidon oppiminen vaatii, että ajaa paljon sellaisten ajajien peesissä, jotka eivät aina muista nousta varovasti putkelle. Taidosta ei ole hyötyä, jos jo olet ajamassa putkelta. Eli kun ajat putkelta pidä tarkkaan huoli, että etäisyys edellä ajavaan pysyy riittävänä.

    Jos sinä nouset varomattomasti putkelle ja huomaat että takana ajava osui takapyörääsi, palaa välittömästi istumaan, jolloin väli saadaan takaisin kasvamaan ja takana ajava selviää kaatumatta. Tee näin vaikka takana ajava olisi vastustajasi kisoissa. Jos huomaat että vastustajasi ajaa liian lähellä, niin huomauta siitä käyttäen kovia sanoja. Jos olet epävarma siitä osaatko nousta putkelle turvallisesti, harjoittele sitä tarkkailemalla vaihtuuko etäisyys edelläsi ajavaan kun nouset putkelle."
    Jari Kulmala muokkasi tätä : 14.12.2008 at 21.55 Syy: lisäsin otsikon

  21. #21
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Nää ohjeet on hyviä, mut ei täysin päde esim. sovelletuilla reiteillä kuten tänään IK:n pk-lenkillä. Mukana olleista varmaankin kaikilla oli "jonkin" verran ryhmäajoa takana, mutta silti tilanteissa joissa käännyttiin parijonosta asfaltilta metsäautotielle tms. huomattavasti erityyppiselle ajopinnalle syntyi pieniä mahtumisongelmia. Tämän tyyppisissä tilanteissa olisi järkevää jos vetovuorossa olevat käskisivät letkan valmiiksi jonoon ajoissa ennen mutkaa.

  22. #22
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    1.830
    Tulipa mieleen Pelisäännöt yhteislenkeillä -keskustelu jokin aikaa sitten. Hyviä pointseja poimittavaksi tuollakin
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

  23. #23
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770
    Jep, ryhmäpyöräilyyn liittyy myös hyvät tavat ja tyyliseikat, kuten "älä näytä paljasta pyllyä pukeutuessasi parkkipaikalla".
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=7405

  24. #24
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    770
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Nää ohjeet on hyviä, mut ei täysin päde esim. sovelletuilla reiteillä kuten tänään IK:n pk-lenkillä. Mukana olleista varmaankin kaikilla oli "jonkin" verran ryhmäajoa takana, mutta silti tilanteissa joissa käännyttiin parijonosta asfaltilta metsäautotielle tms. huomattavasti erityyppiselle ajopinnalle syntyi pieniä mahtumisongelmia. Tämän tyyppisissä tilanteissa olisi järkevää jos vetovuorossa olevat käskisivät letkan valmiiksi jonoon ajoissa ennen mutkaa.
    Jees, eilen tosiaan taas harjoiteltiin ryhmässäajoa IK:n lenkillä yhteensä yli 1000 km:n verran. Lopussa eräät onnistuivat harjoittelemaan ryhmäajon tärkeää osa-aluetta, eli totaalisen väsyneenä ajamista . Pystyssä kuitenkin pysyttiin eikä läheltä piti -tilanteitakaan tietääkseni sattunut, jollei noita Mikon kokemia uuden vieraan ahdisteluja lasketa mukaan.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Jep, mutta joskus tuntuu että tarvittaisiin myös kuudetta aistia .
    Haju-, maku-, tasapaino-, tunto-, näkö-, kuuloaisti - mikä uupuu
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Jep, ryhmäpyöräilyyn liittyy myös hyvät tavat ja tyyliseikat, kuten "älä näytä paljasta pyllyä pukeutuessasi parkkipaikalla".
    Uupuuko possessiivisuffiksi
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  26. #26
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.567
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Jep, ryhmäpyöräilyyn liittyy myös hyvät tavat ja tyyliseikat, kuten "älä näytä paljasta pyllyä pukeutuessasi parkkipaikalla".
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=7405
    Paitsi jos olet kauniimman sukupuolen edustaja...

  27. #27
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Paitsi jos olet kauniimman sukupuolen edustaja...
    Gentlemen: no shirt - no service
    Ladies: no shirt - free service

    Nojaa. Pitäisikö sitten ottaa ihan ja tehdä näitä sääntöjä johonkin, palstahesustelun sijaan? Kaiken kokeneita kirjoittajia varmasti löytyy tästä porukasta. Eikös F-lehden sivuillakin joskus ollut ryhmäajon perusohjeet olemassa? Tässähän olisi jutunjuurta Fillari-lehden sivuillekin, sopivasti johonkin kevään numeroon kun polkemiskuume on kovimmillaan.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  28. #28
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari Kulmala Katso viesti
    Jos edelläsi oleva nousee varomattomasti putkelle, pyörän ja kuskin painopiste siirtyy pyörään nähden noin 10 cm eteenpäin ja saman verran lyhenee välimatka takana ajavaan.
    10 cm on vielä aika vähän. En nyt ole mittanauhaa mukana pitänyt, mutta melkoisia hyppyjä on tullut katseltua, ja väittäisin, että ne on lähempänä puolta metriä kuin kymmentä senttiä.

    Mitä tulee kaarreajoon ja keskipakoisvoimiin, niin ulomman kaistan helpompi pidon menetyshän pätee vain jos ulompi kaista yrittää väkisin säilyttää suhteellisen asemansa sisemmän kaistan kanssa. Jos molemmat kaistat sen sijaan ajavat mutkaan samaa vauhtia, ulompi kaista menettää 90 asteen mutkassa noin pyöränmitan tai puolitoista matkaa, ja pito-ongelmat siirtyvät sisäkaistalle. Käytännössä toki näkee, että ulkokaistalla jopa kiihdytetään mutkassa ettei suhteellinen asema heikkenisi. En osaa sanoa mikä on paras tapa. Kaatua ei kuitenkaan kannata, siinä voi mennä rikki sekä kalusto että kuski.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    295
    Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka moni huomauttelee itse lenkillä muille ryhmässä ajaville, jos he tekevät virheitä, jotka olisivat voineet johtaa vaaratilanteeseen, mutta eivät kuitenkaan aiheuttaneet sillä kertaa välitöntä vaaraa? Keskusteletteko tilanteista miten ahkerasti kimppalenkeillä?

  30. #30
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tontsa Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka moni huomauttelee itse lenkillä muille ryhmässä ajaville, jos he tekevät virheitä, jotka olisivat voineet johtaa vaaratilanteeseen, mutta eivät kuitenkaan aiheuttaneet sillä kertaa välitöntä vaaraa? Keskusteletteko tilanteista miten ahkerasti kimppalenkeillä?
    Tutussa seurassa ajamisen hyviin puoliin kuuluu, että kynnys törttöilystä kommentoimiseen on aika matala. Vieraammissa porukoissa ei ole niin helppoa nipottaa kaikista pikkuasioista.

    Toim. huom: olen kyllä enemmän se jolle pitää kommentoida kuin joka kommentoi.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •