Pitää painaa mieleen, jos vaikka myöhemmin taas rengasostoksilla. Rengasmenot ovat kyllä vuonna 2008 olleet melkoiset (3 pyörää, joissa kaikissa oli harrastuskauden alussa kuluneet nakit), joten pelkkä ajatuskin taas uusista ostoksista on vastenmielinen...
Vaimolla on kyllä jotkut Schwalben Marathon inkarnaatiot... vaikuttavat aika hyviltä.
Tuli laitettua fixiin kendan "pistosuojattuihin" renkaisiin pistosuojanauhat eli nämä:
http://bike-components.de/catalog/Ti...fdec8a2514ae89
Aiemmin kendat oli alkanu päästellä aika pahasti sepeliä lävitte, mutta nyt noiden nauhojen kanssa tuntuu kestävät hyvin. Hinta ei ole paha eikä ajotuntumakaan hirveästi kärsi muihin sepelikelpoisiin renkaisiin verrattuna (esim. marathon plus).
En kyllä täysin osta tuota matalat paineet pitää sepelin ulkona argumenttia. Ainoa maastorenkaan sepelirikko tänä vuonna on keväältä 2,4" kumilla ja matalilla paineilla, eikä ollut mikään überkevennyskumi vaan Bontsun Earl.
Nyt olen raiskannut työmatkalla vanhaa kyljestä revennyttä ja jäkiserkalla paikattua Ignitoria.. ihmeekseni se on kestänyt... sepeliviillot tosin ovat aika rumia nappuloissa ja olihan siellä joku iso kivi matkalla läpikin kun tänään ensimmäistä kertaa katsoin kuinka rengas voi. Työmatkan haasteellisin kohta on kolmella sepelikerroksella varustettu asfalttiosuus.. niin monta sepelinkylvöä se viikon talvi sillalle vaati ja silti sai kesärenkaalla suditella jääpinnalla... no, nyt se on kaikki puhtaalla asfaltilla niin kuin asiaan kuuluu.
4 pyörää, joihin ostettu renkaita varoiksi asti ja ajettu useammalla parilla, eikä mitään loppuun asti (paitsi yllättäen hajonneet). Vaatekomeroon mahdu edes sisään kun siinä seisoa tönöttää maastorengasta aika moneen pyörään.. osa täysin iskemättömiä. Jaa ne rengaskulut? Emmä vaan tiedä.. enkä todellakaan viitti laskea.![]()
..makes Jack a dull boy...
Nyt on listattu sepelille altistaviksi tekijöiksi ainakin ulkokumin tyyppi, ikä ja rengaspaine. Tähän pitäisi vielä mielestäni lisätä itse sepelin määrä. Omat puhkeamiskokemukset ovat ajoittuneet syksylle ja keväälle tilanteisiin jossa sepeliä on asfaltilla ~yhden roiskaisun jäljiltä. Teoriani on se, että talvella kun sepeliä on kymmenien senttienkerros tai sen alla on jopa lunta
, alusta joustaa enemmän kuin kumi ja kumi säästyy.
Oli miten oli, kaikki tänne listatut syyt ovat hyviä. Kukaan tuskin silti väittääkään että jonkin yksittäisen syyn tai edes kaikkien huomioinen pitäisi sepelin kokonaan ulkona. Kyse on enemmänkin puhkeamistodennäköisyyksistä, lisäpiirteenä useimpien kommentoijien (tai ainakin itseni) tuskastuttavan pieni tilastotieteellinen havaintojoukko.
*naurua*... Aivan sama ongelma; vaimokin on kovasti ihmetellyt, että miten ihmeessä pyöräilyharrastuksestani löytyy aina uusia häntä ärsyttäviä piirteitä.
///
Rengaspaineista vielä; niin, minun mielikuvitukseni ei kyllä riitä ja anna vastausta siihen, että minkälainen rengaspaine hylkisi sepeliä parhaiten. Tai onko tässä suhteessa olemassakaan havaittavia eroja renkaan kestävyydessä. Ajatuskulkuni siis menee jotenkin näin:
- maksimipaineilla oleva rengas ei juuri keräile/poimi sepelinkappaleita mukaansa, vaan enimmäkseen heittelee kivistä sadetta ympäriinsä. Tosin sopivassa kulmassa ja sopivalla alustalla oleva keihäsmäinen sepelinkappale tulee tällaisesta renkaasta saman tien läpi, kun kumi ei anna periksi lainkaan.
TOISAALTA
- löysempi rengas, joskin joustaa, tuntuu napsivan noita kiviä uriinsa ja onkaloihinsa helpommin... Sopivankokoinen kivi kiilautuu nappuloiden väliin ja iskeytyy pikkuhiljaa sisäkumin suuntaan joka kierroksella...
Ota tästä nyt sitten selvää./// Tosin koko sepeliongelma liittyy minun käsitykseni mukaan siihen, että pikkukivet ovat paljaalla asfaltilla. Jos ne olisivat pehmeällä/jäänsekaisella lumella (niinkuin joku mainitsikin), kuten kuuluisi, ei mitään ongelmaa olisikaan.
Oman kokemuksen mukaan pehmeäkumiset krossirenkaat kovilla paineilla menevät helposti rikki, ehkä kestävät matalammilla paineilla paremmin.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/...719577?ref=rss
Saatiin uutisiin asti tuo tappajasepeli![]()
Still rides with 26er
Mulla on tuota ainesta 40 kg säkki kotona. Halutaanko panttivangiksi lunnaita vastaan? Voin luovuttaa yleishyödylliseen käyttöön.
Toiseksi eniten ketuttaa kaikki
Ei noin vaan:
Montako sinkulamallaspulloa haluat maksaa että 40kg säkki pyöräilijävaarallista materiaalia pidetään poissa teiltä.
*rakentaa putelitellinkiä*
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Mulla on Vittoria Randonneurit kummassakin fillarissa, ja niillä ajetaan talvella yhteensä noin 150 km viikossa, pääsääntöisesti pyöräteillä. Rengaspaineet pidän lähellä maksimia. Kuitenkaan ei rengasrikkoja ole tullut tämän sepelikauden aikana yhtään. Eikä myöskään muijalle, jonka pyörässä on Scwalbe Marathonit +:t.
Oon fundeerannu et mahtaaks Turussa käytetty sepeli olla rengasystävällisempää kuin esmes Helsingin alueella?
Hesarin mukaan tilanne johtuu siitä, että kaikki järkevän matkan päässä olevat harjut on käytetty loppuun. Ehkä niitä on muualla päin enemmän jäljellä.
Aikanani taloyhtiön hommissa mietiskelin, että olisikohan tuolle jotain synteettisiä/orgaanisia vaihtoehtoja. Esim havuja p**kele, haketta, tai jotain muovitupsuja. Täällä rannikolla kun on se perusongelma, että jää sulaa päivällä, sepeli uppoaa sulaveden alle ja jäätyy sinne.
Suomalaisia miehiä on turhaan syyllistetty siitä, että he kantavat kortensa kekoon ja sulattavat jäätä urealla. Urea iacta est!
Kiitän luojaani, että täällä Dublinissa ei sepeliä esiinny. Suolaa kylväävät kyllä tonni kaupalla teille. Täältä kunnon talvi puuttuukin, joten suola varmasti oikea vaihtoehto, siinäkin joku raja saisi olla. Tiet valkeana suolasta, mutta ei ole jäätä ei !
-Toni
Sanokaas joku mistä noita rollspeed w:tä saa pääkaupunkiseudulta? Kyselin kuppiksilta jo mutta sieltä ei löytynyt.
Olen näiden juttujen pelossa lykännyt ostettujen marathon plussien asennusta ja pohtinut pitäiskö protektionauhaa sitten alkaa jostakin hankkimaan. Ihmettelen vaan kuinka tähän asti on tultu schwalben luganoilla lähes maksimipainein. Tylsempää sepeliä ilmeisesti myös täällä Jyväskylän seudulla vai tuuria?
Socius muokkasi tätä : 08.12.2008 at 15.46 Syy: korjaustarve
Kuuluisat viimeiset sanat ennen vaanivaa katastrofia... Marathon wintterit toiminut hyvin nyt 400 km. Ei nastan nastaa irti, voi ajaa vaarallisen kovaa jopa jäiseen mutkaan. Hitaat ja raskaat muuten tuntuma on vaarallisen hyvä, niillä tuppaa hurjastelmaan kun alkaa luottamaan. Ei tartte pelätä oikeastaan mitään. Siihen ihme suhinaääneenkin on jo tottunut.
Mahtaa keväällä kapeat renkaat tuntua nannalta tän punnertamisen jälkeen.
Ainakin sibbo suosittelee... siis vielä! Ekan rikon jälkeen varmasti eri mieltä. Sitten pannaan nauhaa päälle, alle ja korviin kans.
Ja hakutaan renkaat![]()
Shimaani muokkasi tätä : 09.12.2008 at 12.08
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Totta joka sana. Pistin eilen myös Panaracerin nauhat Marathon Wintereihin, ja meinasi hermot mennä kun yritti saada sitä jäämään paikalleen. Mutta onnistui se lopulta.
Ajotuntumassa en rehellisesti sanoen huomannut mitään muutosta, tuo kevlarhuopa on ilmeisesti niin kevyttä ja taipuisaa, ettei paljon vaikuta ajo-ominaisuuksiin. Siitä iso plussa. Toivottavasti pitää ne sepelit ulkopuolella...
Laitoin alle 37-622 Rollspeed W:t. Paljaalla asvaltilla ajotuntuma ihan hyvä. Aavistuksen tuli vastusta lisää. Se ei nyt juuri haittaa kun ajelen vaan duuni matkoja Vuosaaren periltä Koskelaan. Täytyy nyt vaan pitää peukkuja että lupaukset puhkeamattomuudesta pitävät. Rapsaa tulee kun kilsoja on enemmän takana , ja jos vaikka lumilla pääsisi ajelemaan.
Löytyykö Prolinen sinistä AntiPlatt-nauhaa mistään kotimaisesta kaupasta? Talvi-maratooneissani on jo käytössä kyseiset suojat ja nyt tarvitsisin nauhaa myös toisiin renkaisiin.
Rule #1: Obey The Rules
Zefaliltakin näyttää löytyvän jonkinlaista suojanauhaa:
http://www.zefal.com/zefal/produit.php?key=000701
Rule #1: Obey The Rules
Minulla taas on Marathon Wintereistä täysin päinvastainen kokemus. Kun sepeli levitettiin pyöräteille pääkaupunkiseudulla, minulla puhkesi rengas neljä kertaa kahden viikon aikana. Laitoin Panaracerit ja nyt on kaksi viikkoa mennyt ilman rengasrikkoa.
Kirjanmerkit