FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 8 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 58 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #211
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    14
    Minä myös vaihdoin 29*2.1 ignitorit 294 extreme nastarenkaisiin. Havainnot on ihan vastaavia kuin alla. Sisäänajoa on tullut tehtyä ehkä liian kovakouraisesti ja liian kivikkoisilla poluilla(ajomäärä tällähetkellä ehkä n.30km). Takanakista puuttuu muistaakseni viis tai kuus nastaa ja edestä yksi.

    Yritän säästää mahdollisimman monta nastaa kunnon lumikeleille. Pari lenkkiä olen siksi taas ajellut ignitoreilla. Aikamoista sipsuttelua nastarenkaiden jyrinän jälkeen.

    Näyttää siltä että tänäiltana ajellaan taas vaihteeksi nastoilla.

  2. #212
    Jopo Juoppo Guest

    Tilasin Schwalben Winter Marathonit

    Tilasin juuri Schwalben Winter Marathonit 49 € kpl tuolta http://www.leppasenpyora.fi/index.as...&tuoteryhma=45
    Lopullista hintaa en tiedä, kun postituskuluja ei etukäteen kerrota (laista huolimatta!), muut kulut käsittääkseni 0 €, Visalla maksoin. Lähetys lähti heti seuraavana päivänä.
    Otin kokoa 42-622, toiveena selvitä paremmin jäätyneistä polkupyörän urista. Mahtuuko pyörimään Rossano CC tehtaan rapakaarilla? (Hankinta kuolausvaiheessa )
    Vanhat kumit prikulleen Nokia W106 37-622 näköiset liki 10v vanhat nokialaiset (mallimerkintää en nyt muista). Kumeissa pintaa yllin kyllin ja piikitkin hyvät, sivuista nyt hiukan murtuneet. Rullaavuus niin ja näin, mutta kohta saan hyvä vertailukohteen.
    Vanhetessaan kumiaines menettää ominaisuuksiaan ja kovenee, pito-ominaisuudet huononee, eli parannusta yksistään jo sitä kautta. Auton renkaille jokin suositus max 4 v(!)

  3. #213
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7

    Kymysys Ice Spikerin vierintäsuunta hakusessa

    Laitoin äsken alle Schwaben Ice Spiker renkaan ja ihmetyttämään jäi vierintäsuunnan näyttävän nuolen/merkin puuttuminen renkaasta. Sama rengas oli alla jo viime talvena, mutta en muista miten laitoin renkaan silloin. Kuvio näytti kyllä varsin symmetriseltä, mutta osaako joku sanoa onko tuolla vierintäsuunnalla väliä kyseisellä renkaalla?

  4. #214
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Ikuri
    Viestit
    1.229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hepsu Katso viesti
    Laitoin äsken alle Schwaben Ice Spiker renkaan ja ihmetyttämään jäi vierintäsuunnan näyttävän nuolen/merkin puuttuminen renkaasta. Sama rengas oli alla jo viime talvena, mutta en muista miten laitoin renkaan silloin. Kuvio näytti kyllä varsin symmetriseltä, mutta osaako joku sanoa onko tuolla vierintäsuunnalla väliä kyseisellä renkaalla?
    Ihmettelin itsekin aikoinaan asiaa ja laitoin asiasta meiliä Schwalbelle ja tässä vastaus.

    "Hello,

    thanks a lot for your enquiry and your interest in our products.

    The Ice Spiker is a tire without rotation direction. You can fit it, as you like.

    Best regards
    Knut Lückert
    Ralf Bohle GmbH"


    Tiedä sitten onko kuvio muuttunut reilussa kahdessa vuodessa? Aiheesta löytyy keskusteluakin.
    www.kaupinkanuunat.net

  5. #215
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hepsu Katso viesti
    Laitoin äsken alle Schwaben Ice Spiker renkaan ja ihmetyttämään jäi vierintäsuunnan näyttävän nuolen/merkin puuttuminen renkaasta. Sama rengas oli alla jo viime talvena, mutta en muista miten laitoin renkaan silloin. Kuvio näytti kyllä varsin symmetriseltä, mutta osaako joku sanoa onko tuolla vierintäsuunnalla väliä kyseisellä renkaalla?
    Mites nuo Ice Spikerit kestävät asvalttiajoa? lähtevätkö nastat helposti
    Still rides with 26er

  6. #216
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Mites nuo Ice Spikerit kestävät asvalttiajoa? lähtevätkö nastat helposti
    Miksi niillä pitäisi asfaltilla ajaa? Hyvällä sisäänajolla nastat varmaankin pysyvät kohtuullisesti..

  7. #217
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hepsu Katso viesti
    Laitoin äsken alle Schwaben Ice Spiker renkaan ja ihmetyttämään jäi vierintäsuunnan näyttävän nuolen/merkin puuttuminen renkaasta. Sama rengas oli alla jo viime talvena, mutta en muista miten laitoin renkaan silloin. Kuvio näytti kyllä varsin symmetriseltä, mutta osaako joku sanoa onko tuolla vierintäsuunnalla väliä kyseisellä renkaalla?
    Suuntaa ei kannata vaihtaa välillä joten kannattaa itse laittaa joku merkki mihin suuntaan rengas on pyörinyt. Nastojen irtoaminen lisääntyy jos suunta vaihtuu välillä, tosin aika lujassa ne nastat nykyrenkaissa ovat muutenkin.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  8. #218
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Miksi niillä pitäisi asfaltilla ajaa? Hyvällä sisäänajolla nastat varmaankin pysyvät kohtuullisesti..
    Omistan vain yhden pyörän, en omista toista kiekko settiä, ajan päivittäiset ajot ja metsä ajot samalla fillarilla. Tämän takia tulee tilanteita joissa joutuu väkisin ajamaan asvaltilla. Talvet kun täällä etälässä ovat mitä on.

    Joten onko kokemusta nastojen pysyvyydestä noiden Ice Spiker renkaiden kanssa?
    Still rides with 26er

  9. #219
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Argh. Useamman vuoden ikäinen Schwalbe Snow Stud (joka on kaikesta huolimatta ollut ihan kelvollinen ajoittain jäisellä asfaltilla ajon rengas) tuhoutui eilen omituisesti.

    Työpaikan autotallissa kotiin lähtiessä katsoin että rengas oli tyhjä. Laitoin uuden sisäkumin tilalle ja pumppasin käsin jonkun hyvin kohtuullisen (ehkä 2 bar) paineen.

    6 km ajon jälkeen ihmettelin että miksi tulee renkaan pyörimisen tahdissa hankaavaa ääntä. Ääni voimistui ja pysähdyin katsomaan. Toiselta puolelta reunalanka oli lähtenyt vanteelta 20 sentin matkalta ja nauroi varmaan sentin verran leveimmältä kohdalta. Ihme kyllä sisärengas piti edelleen ilmaa. Päästin ilmat pois ja leivoin renkaan takaisin paikalleen ja pumppasin uudestaan painetta.

    1 km ajon jälkeen rengas oli tyhjä, kumi taas vanteelta miten sattuu. Tässä vaiheessa en enää saanut kumia pysymään vanteella ollenkaan, riippumatta siitä oliko sisällä sisärengasta tai ei. Pyörää ei pystynyt edes taluttamaan koska rengasta ei saanut pysymään vanteella päinkään. Tilasin auton.

    Kysymys: voiko reunalanka venyä? Olettaisin, että tuossa on teräksinen reunalanka, massiivinen ja halpa rengas kuitenkin. En nähnyt kotona tarkastellessakaan kohtaa josta reunalanka olisi poikki.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  10. #220
    Liittynyt
    01/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.559
    No tuskin reunalanka venyy. Onko kudokset ehjät kyljissä?
    recycling will save the planet, especially if you eat all your plastic and die

  11. #221
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Mites nuo Ice Spikerit kestävät asvalttiajoa? lähtevätkö nastat helposti
    Pitäisi kestää ihan ok, jos ei harrasta mitään älyttömiä lukkojarrutuksia sulalla. Yhden talven ajanut ja sain yhden nastan irtomaan takakumista. Ja alkutalvi oli melko sulaa ja kivikoissa kuului välillä kova raapiminen ja rapina.

  12. #222
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti länsiväylä Katso viesti
    Onko kudokset ehjät kyljissä?
    Tutkinpa sitä rengasta vielä illalla. Siirsin sen vasta pois heitettävien pinoon, en käynyt kärräämässä lavalle asti, vaikka kävi mielessä.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  13. #223
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Pitäisi kestää ihan ok, jos ei harrasta mitään älyttömiä lukkojarrutuksia sulalla. Yhden talven ajanut ja sain yhden nastan irtomaan takakumista. Ja alkutalvi oli melko sulaa ja kivikoissa kuului välillä kova raapiminen ja rapina.
    Ice Spikerien nastojen pysymisestä tuntuu olevan vaihtelevia kokemuksia. Minulla tyhjenivät keskirivit takarenkaasta 1000 km aikana (tämä kokemus n. 3 v takaa). Tilalle hankituissa WXC300:issa nastat ovat pysyneet moninkertaisen matkat (on noiden Nokianin tuotteidenkin nastojen pysymisessä ollut muilla erilaisia kokemuksia).

  14. #224
    Winter Maratoonilla ajelin eilen eka lenkin,on yllä ihan paras rengas syslohommiin. Bontragerin syslogummi ei kestä sepeliä pätkääkään,jatkuvasti on reikiä 35set on kyllä passelit sysloon,vaika tuskin levämpi mitään haittaa,voi olla hieman mukavampi.
    - fitteekki, hierontaa ja henkilökohtaista valmennusta-

  15. #225
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    322
    No enpä tiiä mutta sanonpa kuitenkin tässä notta voi vituras sentään mitä hommaa on tämä nastoilla jurnuttaminen. Eilen meinasin vetää työmatkalla lipat cc:llä kesgumeksilla, joten heitin talvikiekot ja nastat alle täksi päiväksi ekaa kertaa tälle talvelle/syksylle. No joo, ei ollu lipoista pelkoo tänään - mitenpä ois ollukkaan, siinä määrin paljon hyyty vauhti nastoilla.

    Ainoa syy miksi jaksaa vääntää tuskaisena nastoilla ja kilomäärin kampetta päällä paskakelissä on se, että tietää miten hyvältä tuntuu heittää ensimmäisten kesäkelien koittaessa krossari naulaan ja vaihtaa kunnon maantieraasi keveillä kiekoilla ja rullaavilla renkailla alle. Niin ja ne jörrit, jumalauta mää nautin kun noista taas pääsee 5 kk:n päästä eroon...
    Aja tunti - rassaa kaksi.

  16. #226
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti länsiväylä Katso viesti
    No tuskin reunalanka venyy. Onko kudokset ehjät kyljissä?
    Kylki on näköjään halki sen parinkymmenen sentin matkalta. Reikää siinä ei ole, kumi ei ole halki, mutta rakenteellinen kerros sisältä on selkeästi entinen. Eiköhän tuo riitä syyksi sille, ettei kumi oikein toimi. Ehkä se meni siinä haarukan kylkeen laahatessa.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  17. #227
    Ommik Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiillosmakkara Katso viesti
    Ainoa syy miksi jaksaa vääntää tuskaisena nastoilla ja kilomäärin kampetta päällä paskakelissä on se, että ...
    on pakko

  18. #228
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    700
    Contin spikeclawit on edessä (240) ja takana (120). Onhan se kuin traktorilla ajelis, mutta ei mielestäni näin tampatulla lumella paljoa vauhtia hidasta vrt kesärengas samassa talvisessa kelissä. Oikeastaan kyseinen rengastus toimii niin jäällä kuin lumellakin sen verran hyvin, että uskaltanee hieman vauhtia pitääkkin.

    Viime talvena en jaksanu renkaita vääntää vanteille, mut tuloksena olikin muutamat hyvät pannut ignitoreilla. Joten oman terveyden kannalta katottuna traktorin renkaita kestää talven, jos keväällä pääsee ehjin jaloin ja käsin lenkille.
    On olemassa miesten työt ja yhteiset työt...



  19. #229
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Ainakin nyt pienen pyrähtelyn jälkeen jääkeleissä voin todeta että ainakin pito winter marathoneilla on aika passeli. Tosin muita ei ole tullut kokeiltua mutta hyvin mennyt tähän asti.

    Kyllähän se rullaaminen on mitä on verrattuna kesärenkaisiin, mutta tuo juuri satanut lumi jään päällä ei juuri houkuttele vaihtamaan takaisin nastattomia.

  20. #230
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.436
    Ihan turha mielestäni on nurista nastarenkaan vierintävastuksesta. Ei tarvitse olla kuin ihan pikkiriikkinen lumikerros tiellä niin ajo muuttuu raskaaksi lumen takia, ei renkaan. Kun taas sen pikkiriikkisenkin lumen jälkeen ajaa sulalla asvaltilla niillä rullaamattomilla traktorirenkailla, nekin tuntuvat rullaavan ihan kivasti.

    Hyväksyy vain kiltisti sen 2-3km/h keskinopeuden tippumisen, niin kivaa on. Ajaa sitten vaikka vähän kauemmin.
    Sudenpentukenraali M.I.K.K.O. - Murheellisen Itsekäs ja Kovin Kiivasluonteinen Onnenmyyrä

  21. #231
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.247
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikko Katso viesti
    Ihan turha mielestäni on nurista nastarenkaan vierintävastuksesta. Ei tarvitse olla kuin ihan pikkiriikkinen lumikerros tiellä niin ajo muuttuu raskaaksi lumen takia, ei renkaan. Kun taas sen pikkiriikkisenkin lumen jälkeen ajaa sulalla asvaltilla niillä rullaamattomilla traktorirenkailla, nekin tuntuvat rullaavan ihan kivasti.

    Hyväksyy vain kiltisti sen 2-3km/h keskinopeuden tippumisen, niin kivaa on. Ajaa sitten vaikka vähän kauemmin.
    Tai polkee kovempaa. Tulee parempi reeni.
    Suo, kalja ja läski.




  22. #232
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti StePe Katso viesti
    Ice Spikerien nastojen pysymisestä tuntuu olevan vaihtelevia kokemuksia. Minulla tyhjenivät keskirivit takarenkaasta 1000 km aikana (tämä kokemus n. 3 v takaa). Tilalle hankituissa WXC300:issa nastat ovat pysyneet moninkertaisen matkat (on noiden Nokianin tuotteidenkin nastojen pysymisessä ollut muilla erilaisia kokemuksia).
    Mulla on Ice Spiker evot, joita ei tainnut olla vielä 3 vuotta sitten. Mutta tyytyväinen olen ollut. Ajotyylini saattaa kuitenkin olla aika varovainen, kun en ole kesälläkään saanut renkaita hajoamaan.

  23. #233
    Sepi Guest
    Schwalben Marathon Winterit 42-622 koossa tulivat Saksasta tiistaina sopivasti ennen lumisateita. Aiemmin olen ajellut W240+W106 ja W106+W106 yhdistelmillä. W106:n kanssa oli pito-ongelmia ja kiemurtelivat. W240 piti hyvin, mutta oli tosi raskas ja tykkäsi kemmertää lumessa. Kolmen päivän kokemuksella nuo Schwalbet menevät lumessa suoraan toisin kuin Noksut. Ne myös rullaavat mielestäni selkeästi paremmin. Ei voi tietenkään kesärenkaisiin verrata.
    Pitoa vaikuttaisi olevan hyvin ainakin lumella. Sivunastoista on apua näissä renkaissa, kun vetää mäkiä putkelta. Tähän astisista nastarengaskeksinnöistä selkeästi parhaat.

  24. #234
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081

    ihme nillitystä - ilmasto on mitä on ja sillä siisti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiillosmakkara Katso viesti
    No enpä tiiä mutta sanonpa kuitenkin tässä notta voi vituras sentään mitä hommaa on tämä nastoilla jurnuttaminen. ...
    Jos oma henkikulta ei oo kallis niin voihan niillä 23mm slikseillä ajaa läpi talven iloisesti nauttien kunnes *pamromuksjatilastoraato*


    Kenenkäs sigu se ny oli: Elämä on valintoja - toiset parempia ku toiset™

    Asiaan:
    Schwalben talvimarathon on tällä viikolla tuntunu paremmalta ku Suåmityresin W240 + Conti NurdicSpaiker kombo. Kassotaas ny qse talvi tulee.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  25. #235
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moppe Katso viesti
    Olisiko palstalaisilla intoa pistetyttää mielestään nastarenkaiden tehokkuutta talvisäässä. 1=surkea, 2=välttävä, 3=tyydyttää, 4=hyvä, 5=erinomainen pito. Renkaan merkin voi myös laittaa, jos haluaa.
    Mikon ja Shimaanin kommentteihin sen verran vastineena, että tosiaan, enpäs huomannut vastata tilittäessäni alkuperäiseen kysymykseen, eli nastarenkaiden pisteytykseen: siis kaikilla nastarenkailla 5, eli erinomainen pito ja aivan paska rullaavuus ja kiihtyvyys. Vitutus puolestaan asteikolla "1=normaali vitutus; 2 = normaalia hieman suurempi vitutus; 3=aika kova vitutus; 4=helvetinmoinen vitutus; 5=***** mikä vitutus" on yhtä kuin 5.
    Aja tunti - rassaa kaksi.

  26. #236
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki / Chamonix Mont-Blanc
    Viestit
    332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiillosmakkara Katso viesti
    Mikon ja Shimaanin kommentteihin sen verran vastineena, että tosiaan, enpäs huomannut vastata tilittäessäni alkuperäiseen kysymykseen, eli nastarenkaiden pisteytykseen: siis kaikilla nastarenkailla 5, eli erinomainen pito ja aivan paska rullaavuus ja kiihtyvyys. Vitutus puolestaan asteikolla "1=normaali vitutus; 2 = normaalia hieman suurempi vitutus; 3=aika kova vitutus; 4=helvetinmoinen vitutus; 5=***** mikä vitutus" on yhtä kuin 5.
    Nokian W240: Pito=5, rullaavuus=2, vitutus=2. Nopeutta lähti kuin taikaiskusta reilu 3km/h heti kun ruuvasi nastarenkaat alle. No eipähän tule pikkupakkasesta huolimatta kylmä lenkillä...

    / Panu.

  27. #237
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Schwalben talvimarathon on tällä viikolla tuntunu paremmalta ku Suåmityresin W240 + Conti NurdicSpaiker kombo. Kassotaas ny qse talvi tulee.
    Jokos Vantaalassa on talvikelit? Täällä etelässä ei ole vielä ollut tarvetta talvirenkaille.
    Eilen tuli kyllä pujoteltua toisille kiekoille nuo talvimarathonit - milloin vaan viitsisi ottaa ajoon? Jos vaikka vielä huomisen lenkin ajaisi kross-äks-ännillä ja sunnuntaina vertaisi tuntumaa nastalliseen vaihtoehtoon.

  28. #238
    Sepi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiillosmakkara Katso viesti
    Mikon ja Shimaanin kommentteihin sen verran vastineena, että tosiaan, enpäs huomannut vastata tilittäessäni alkuperäiseen kysymykseen, eli nastarenkaiden pisteytykseen: siis kaikilla nastarenkailla 5, eli erinomainen pito ja aivan paska rullaavuus ja kiihtyvyys. Vitutus puolestaan asteikolla "1=normaali vitutus; 2 = normaalia hieman suurempi vitutus; 3=aika kova vitutus; 4=helvetinmoinen vitutus; 5=***** mikä vitutus" on yhtä kuin 5.
    Eipä nämä nastarenkaat tosiaankaan mitenkään erityisen rullaavia ole.
    Arvostelen nämä pelkästään muihin kokeilemiini nastarenkaisiin verraten.
    Schwalben Winter Marathoneilla kolmen päivän ja 60 km kokemuksella
    Pito = 4, Rullaavuus = 4 ja vitutus = 2
    W106
    Pito = 2, Rullaavuus = 3 ja vitutus = 4
    W240
    Pito = 5, Rullaavuus = 1 ja vitutus = 4

  29. #239
    Gynis Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Jos oma henkikulta ei oo kallis niin voihan niillä 23mm slikseillä ajaa läpi talven iloisesti nauttien kunnes *pamromuksjatilastoraato*
    Viime talvena tuo 23 millisillä ajelu onnistui maaliskuulle saakka. Valitettavasti tämä talvi taitaa olla erilainen.

  30. #240
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaan tähän yhtä paljon ajavaa viisasta:
    ei oo vuodet veljeksiä.

    Asiaan: ainakin tän viikon keleillä Marathon Winter on ollut tsiljoona kertaa parempi kuin kotomainen W240. Katotaan sitkusse talvi oikeasti iskee päälle.
    1 2 3 4 5, hmmmm...
    pito 5 , rullaavuus 5 , sivuttaispito 6 mut nyt pitää alkaa tuumia a) keliä b) alustaa c) paineita d) sisäkumia e) kuskin painoa ja ajotapaa f) kuunpilkkuja.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •