ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 62 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 52 60 61 62 63 64 72 112 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.831 - 1.860 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

Kommentoin muutamaan kohtaa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SuperMonza Katso viesti
    Paljonko teidän diy-valot ovat tulleet maksamaan? Laskeskelin pikaisesti ja eipä juuri kannata itse tehdä, ainakaan säästömielessä. Esimerkiksi noin 600 lumenin setti:

Luxeon k2 Star 5 watt 31,70 € kpl -> 6 kpl = 190,20
    Seoul P4 U-bin star, 4,29 euroa kpl DX:stä -> 6 kpl = 25,74 euroa

Akku, NiMH tai lipo, hinta-arvio 100 - 250 € (5...10 Ah)
    DX:stä 2 * 3,7V 2500mAh, 7,8 euroa. Noista saa kasattua aika halvalla suojatun li-ion akun. Itse tilasin 6 tuollaista pakettia (12 kennoa) yhteishintaan 42,8 euroa. More is cheaper.

Suojatut kaapelit, ynnä nippelit ja nappelit n. 100 €
    Jos ei tahdo värkätä itse kaapeleita, voi kelpo piuhat tilata esim. Lupinen verkkokaupasta. Piuhat maksavat 10-12 euroa, pituuksia on muistaakseni 20-120 cm:n välillä. Yksi pitkä lampun ja akun välipiuhaksi ja pari-kolme lyhyttä pätkittävissä lamppuun, akkuun ja laturiin kiinni. Tai sitten ostaa PUR-kaapelia (7 euroa/m) ja vaikka Deans-kopiot liittimiksi DX:stä (20 paria 5 euroa).

Laturi, hinta-arvio n. 100 € Akun tyyppi tietysti vaikuttaa, lipolaturi taitaa olla kalliimpi.
    2* 3,7V akun kelpo laturi lähtee DX:stä alle 8 eurolla. Jos akun jännitteen pitää olla korkeampi, voi sarjaankytkennän hoitaa liittimillä, jolloin sarjaan tulevat akun osat voi ladata erikseen yhtä aikaa omilla latureillaan.

Kolme ensiksimainittua myyntiartikkelia elfasta, yhteensä 251,76 € + vero eli 251,76 x 1,22 = 307,15 €. Kaikki romut yhteensä n. 710 euro. Halvemmalla ostaa valotukusta esim. Wilma 10, kustantaa 6 rahaa. Tuossa ei vielä ollut mukana vakiovirtaregulaattoria tai hakkuria.
    Minun esimerkin palikoiden hintoja koottuna:

* Ledit 6 kpl max 1440 lumenia 25,74 euroa
    * Akku vaihtoehtoja hintaan 43 euroa: esim. 3,7V 30 Ah, 7,4V 15Ah, 11,1V 10Ah. Itse meinasin tehdä ehkä kolme 3,7V 10Ah akkua.
    * Laturi max 8 euroa * n, jossa n on sarjaankytkettyjen akkupakettien määrä.

Kahdella laturilla noista tulee yhteensä 85 euroa. Jos käyttää 3,7V akkua, ihan päteviä ajureita ovat DX:n AMC7135 -piiriä käyttävät variaatiot. Noista saa kasattua vaikkapa max 2,8A antavan useampi tilaisen ajurin. Hintaa tuollaiselle tulee alle 10 euroa.

Täytyy myöntää, että yli 3,7V li-ion akun ja laturin osalta antamani esimerkit eivät ole niin käteviä, kuin valmiit yhden akkupaketin ja yhden laturin ratkaisut. Itse käytän tällä hetkellä 3,7V akkua, joten minulle tuo käy.

Nämä siis vain vertailuksi, että kyllä halvemmallakin löytyy..
    Invisigoth muokkasi tätä : 16.11.2008 at 19.09 Syy: Akun hinta oli dollareissa.

DIY:ssä näkisin kaupallisiin etuina, että voi itse päättää mitä lamppuun tulee. Moni kaupallinen lamppu on myös ihan turhaan joku 50mm korkea, puolet tuosta riittäisi. Omaan voi laittaa sellaisen ajurin ja toiminnot kuin haluaa ja se on helppo päivittää joskus myöhemmin uuden sukupolven ledille. Päivittäähän noi Lupinet ja Hopet ja muutkin kyllä, veikkaisin että päivitysten hinta tulee olemaan noin 5 kertaa komponenttien hinta, DIYssä päivitys maksaa 1x komponenttien hinnan. Niin Lupinen kuin Hopenkin valoista on ollut esimerkkejä joissa vlon sisään on päässyt kosteutta, joka on mun mielestä vähän pettymys hintaan nähden.

edit. ilmoitus tännekin että olisi sellainen 3.7V/6.6Ah akku ylimääräisenä, käyttämätön.

mutanaama Guest
    Yksi versio:

4XQ5=20€
    Maxflex=30€
    Heijastimet=5€
    Alumiiniosat=1€
    Kytkin ja kutistesukat=1€
    Akku 60€
    Laturi löyty hyllystä
    Elikkäs 117€ noin 900lm lampusta. Ei kai se sitten ihan halpa ollut, Tosin akussa olis voinu säästää 70% helposti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Turboankka Katso viesti
    Ok, onko vastukset mekaanisesti kuinka kestäviä? Eli tuleeko mitään jos lykkää vaan johdon väliin, vai pitäiskö kehittää joku "piirilevy" jossa vastus on kiinni. Mitäs materiaalia piirilevyt yleensä on?
    Vastukset, joita laitetaan akun ja P7:n väliin on kohtuullisen kestäviä mekaanisesti. Jos on tavoitteena ajaa P7 noin 0.5A virralla ja akku on täydessä latingissa, hukkuu vastukseen 0.7V. P=UI=0.5A*0.7V=0.35W. Saattaisi tuossa kyydissä kaksi rinnakytkettyä tavallista pikkuvastustakin kestää, mutta suosittelisin käyttämään 2W tai suuremmalla tehonkestolla olevia vastuksia. Niiden jalat on kohtuullisen tukevaa lankaa. Kutistemuovi vastuksen ja johtoliitosten päälle antaa lisätukea. Piirilevyä ei tähän kytkentään tarvita. Yleensä piirilevyt on lasikuitua, tai toisin sanoen FR4:ää.

Toinen kysymys joka jäi selvittämättä on tuo että kytkenkö on/off/on kytkimessä, jossa toinen "on" menee AMC 7135:lle, vastuksellisen "on" kytkennän tuohon AMC7135:lle menevään piuhaan.
    Uskoisin, että tuo kytkentä on ihan toimiva. Kun akkujännite laskee alle LED:n kynnysjännitteen, hyytyy lamppu joka tapauksessa aika nopeasti ja sitten mennään sillä siirtymä-moodilla vielä jonkin aikaa. Mitään ei mene rikki (jos ne ei ole jostain muusta syystä menossa rikki - normaali disclaimer)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SuperMonza Katso viesti
    Paljonko teidän diy-valot ovat tulleet maksamaan? Laskeskelin pikaisesti ja eipä juuri kannata itse tehdä, ainakaan säästömielessä. Esimerkiksi noin 600 lumenin setti:
    EI kannatakaan. Kiinankaupan taskulamppu pidikkeineen, latureineen ja akkuineen irtoaa samasta kaupasta samaan hintaan, kuin DIY-projektin osat. Sitten kun DIY-projektissa tahtoo tulla protokappaleita... Etra veloittaa muoveista 3€/kg ja Rautasoini alumiinista 5€/kg. Ruuvit ja O-renkaat yleensä voi uudelleenkäyttää. Jos rakentelu ei kiinnosta, ei kannata rakennella.

Hoo, tämä rakenteluasia alkaa kiinnostaa pimenevien iltojen ratoksi. Budjettityylin hahmotelmani on seuraava:
    - 2 kpl mce -ledejä, sekä kapeampi että leveämpi keila
    - kompakti valopää stemmiin kiinni
    - puhti 7.2v 3000 mah nimh-akusta (radio-ohjattavasta autosta, eli laturikin löytyy jo kaapista)

Sitten tarvitsisin neuvoa: millainen/mikä driveri olisi tuontyyppiseen askarteluun paras? Valotehoja saisi olla pari, ainakin keveämpi siirtymävalo ja hanat auki -moodi. Onko tolkkua?

Troh, kiitos infosta.

Tuolla on muutama kuva nykyisistä valoista: http://www.kolumbus.fi/teijo.hoyla/L...0V3/index.html
    Seuraava versio on jo mietinnän alla...

Moi Voi että kun on hienot valot =) Itselläni jos ois noin hyvät niin oisin aina ajelemas ..-janne

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HerraR Katso viesti
    Sitten tarvitsisin neuvoa: millainen/mikä driveri olisi tuontyyppiseen askarteluun paras? Valotehoja saisi olla pari, ainakin keveämpi siirtymävalo ja hanat auki -moodi. Onko tolkkua?
    Jos RC-auton 7.2V akusta haluat poweroida MC-E:tä, niin driveriksi on useampia vaihtoehtoja.

Helpoin tapa on kytkeä MC-E:t 2S2P, eli yhteensä 2S4P. Regulaattoriksi pelkkä vastus, jonka arvoa en osaa antaa. LED:ien kynnysjännite lienee luokkaa 3.5V, eli 2S kytkennässä 7V. Virtaa saa antaa maksimissaan 2.8A speksien mukaan, mutta 2A:llakin luulisi näkevän. Suosittelen laittamaan jokaiselle MC-E-haaralle oman etuvastuksen.

Hakkuriregulaattoreista voit valita joko Step-Down, tai Step-Up versiot. Step-Down:n kanssa LED:t rinnankytkentään (4P) ja Step-Up:n kanssa sarjaan (4S). Step-Down-hakkureita on Konlux ja Kaidomainin driveri. Step-Up tyylisiä löytyy ainakin TaskLed:ltä.

RC-auton 7.2V 3000mAh akku ei kovin pitkään kestä. Yhdellä LED:llä maksimivirralla semmoinen puolitoista tuntia on aika hyvä suoritus. Kahdella LED:llä jää käyttöaika alle tuntiin. Hakkuriregulaattorit osaavat lisäksi syväpurkaa akkusi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TeijoH Katso viesti
    Tuolla on muutama kuva nykyisistä valoista: http://www.kolumbus.fi/teijo.hoyla/L...0V3/index.html
    Seuraava versio on jo mietinnän alla...
    Ihan nätti valo. Millä toi kytkin pysyy tossa putken päässä? Onko siellä joku ura, vai liimaa?

Ihan nätti valo. Millä toi kytkin pysyy tossa putken päässä? Onko siellä joku ura, vai liimaa?
    Kytkin on juuri sopivan kokoinen putkeen nähden. Pysyy hyvin paikallaan ilman mitään kiinnitystä. Kytkimen rungossa on myös kynnet, joille voisi dremelöidä kolot putken sisäpintaan, jolloin se napsahtasi paikalleen. Nyt vasta tajusin, että olisi pitänyt sorvata sisäpuolelle ura, samalla kun oikaisin putken päät sorvissa...

Mulla on sisustus halogeenistä tehty valo .Oon miettinyt et kannattasko vaihtaa ton halogenin tilalle ledi 18x3,5w lamppu . -janne

Lainaus Alkujaan tämän lähetti janne kuivakangas Katso viesti
    Mulla on sisustus halogeenistä tehty valo .Oon miettinyt et kannattasko vaihtaa ton halogenin tilalle ledi 18x3,5w lamppu . -janne
    Kannattaa minun mielestä. Kolme Seoul P4 U-bin LED:iä ja 1.5ohm 2W vastus sarjaankytkettynä korvaa 12V sisustushalogeenin. LED:ien keulille ~10deg linssit pitimineen ja taakse hieman alumiinia tukevasti ruuvattuna. Saat ~tuplaten ajoaikaa samalla akulla ja riittävästi valoa. Viestiketjusta löytyy useita mekaniikkaratkaisuja kopioitavaksi; valitse sen mukaan mitä pystyt työstämään.

Ok mites sellanen mis on 18 lediä yhes sisustus valos biltemas oli 9 euroo ? Mistäs noita saa mitä ehdotit mulle ? -janne

Ok mites sellanen mis on 18 lediä yhes sisustus valos biltemas oli 9 euroo
    Ei hyvää päivää tämän miehen "ala-aste kielioppia"... ota tuostakin selvää... Olisikohan aika opetella käyttämään välimerkkejä ja isoja kirjaimia oikeissa paikoissa? Kun luultavasti olet jo niin iso poika, että osaat jo ajaa pyörälläkin..
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

mutanaama Guest
    Ok. Mites sellanen, mis on 18 lediä yhes sisustusvalos. Biltemas oli 9 euroo ? Mistäs noita saa, mitä ehdotit mulle ? -janne
    Kieliopillisesti oikeammaksi muokattu.

Se 18 ledin sisustushalogeeni on pyöräilykäyttöön täysin onneton. Noita muita ledejä saa esim dealextremeltä ja kaidomanista. Lue tätä threadia noin puolen vuoden ajalta, ja kysy vasta sitten lisää, jookos.

Vink vink

Ok mites sellanen mis on 18 lediä yhes sisustus valos biltemas oli 9 euroo ? Mistäs noita saa mitä ehdotit mulle ? -janne
    Nämä ovat "hieman" eri valaisimia... Bilteman "sisustusledi" ja 18kpl 3,5W teholedejä. Eroa on kuin yöllä ja päivällä, etten sanoisi.

Kannattaisikohan hieman selailla vaikka tätä viestiketjua? Vastaukset löytyvät varmaan aika nopeasti, koko ajanhan niitä on tässä käsitelty. Tai no, tuota Bilteman lamppua ei toki ole. Olettaisin sen vastaavan teholtaan alle kymmenen watin halogeenia ja sen valo leviää laajalle alalle. Ei siis näytä pitkälle eikä senkään vuoksi kannata pyörävaloksi hankkia. Paloaikaa sillä saa toki sitten paljon lisää.

Asiasta kolmanteen. Mikäs olisi tuota Rautasoinia vastaava putiikki pk-seudulla? Pieni googleharjoitus ei tuottanut toivottua tulosta. Rautasoinin hinnat olivat murto-osa jonkin K-Raudan vastaavista, ja valikoimakin parempi. Eikä haittaisi, jos vaikka alumiinin lisäksi tarjolla olisi kuparituotteitakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Asiasta kolmanteen. Mikäs olisi tuota Rautasoinia vastaava putiikki pk-seudulla? Pieni googleharjoitus ei tuottanut toivottua tulosta. Rautasoinin hinnat olivat murto-osa jonkin K-Raudan vastaavista, ja valikoimakin parempi. Eikä haittaisi, jos vaikka alumiinin lisäksi tarjolla olisi kuparituotteitakin.
    Rautasoinin webbisivulla olevassa hinnastossa on, miten sen nyt sanoisi, tehdasuuden alumiinin hinnat. Käytännössä siellä mennään alumiinikasan viereen ja etsitään sieltä sopivia palasia. Sitten vain puntarin kautta kassalle ja maksetaan romualumiinin ulosmyyntihinta. Yleensä siitä kasasta löytyy sopivia paloja pieniin tarpeisiin. Kupari-kasassa on yleensä vain käämejä, joita on hyvin vaikea uudelleenkäyttää. Kuparista joutuu siis maksamaan listahinnan. Teräksien kohdalla tilanne vaihtelee, mutta profiilit ei ole pahan hintaisia.

Luulisi pääkaupunkiseudullakin jonkun vastaavan liikkeen toimivan.

Mistäs noita saa mitä ehdotit mulle ? -janne
    Vastaus jo selvisi, mutta kertaus on opintojen äiti.

Seoul P4
    Linssit yhtenä kappaleena
    Jäähdytysrivan voi ottaa vanhasta Pentium III prosessorin tuulettimesta, tai näytönohjaimen siilistä. Vastuksia saa vaikka Bebekistä, tai sitten siitä samasta tietokoneesta, mistä jäähdytysrivankin ottaa. Johdot, sulakkeet ja katkaisijat voi uudelleenkäyttää siitä halogeenilampusta.

1 680 lm laskelma

http://www.kolumbus.fi/hietala2/jukk...ed/teholed.htm

Led EDEW-KLC8 8 kpl x 8,28 €/kpl, Partco Oy = 66,24 €
    Jäähdytyselementti ja alumiinilevy ja -putki, PC-Net Oy = 3 €
    Liiittimet + pinnit AMP MM 2 U+N 3 kpl x 1,46 €/kpl, Partco Oy = 4,38 €
    Linssit ED LINSSI 10 8 kpl x 2,20 €/kpl = 17,60 €
    Paristopidin PARPID 1,04 €/kpl x 2 kpl = 2,08 €
    Laturi 1 kpl + Nimh-kennot 2 500 mAh 16 kpl, Robin Hood = 100 €
    Driver MAX16820, DIY = 10 €
    Johdot, ruuvit, liima, syövytysaineet, juomapullo = 20 €

Tuolllaiset pyöreät 220 €, mutta käytännössä noilla akuilla saa 1 680 lumenia vain reilut puolituntia. Puolella teholla toiminta-aika on suurin piirtein kolminkertainen. Eli isompaa Nimh-kennoa (esim. 2 kpl RC-auton 7,2 voltin Nimh-akkuja) kehiin, niin kapasiteetti ei notkahda.

Li-Po-akulla ja -laturilla materiaalien hinta on 120 € + akku (14,4 V) + laturi. Lisäksi driveriin pitää värkätä jännitekatkaisu suojaamaan Li-Po-akkua.

Työkaluja tarvitaan: juottokolvi, yleismittari, pistosaha, porakone, kierretyökalu, kartioterä, poranteriä eli näistä koituu laskua, jos ei satu kaverilta löytymään lainaan.

Tulipahan (jälleen kerran) mainostettua tuota Nurmijärvellä sijaitsevaa PC-Net Oy:tä. Kyseessä on sellainen atk-purkaamo, josta olen hakenut valmiiksi lajiteltua materiaalia nimellistä korvausta vastaan. Vähittäismyynti ei taida kuulua heidän bisnesideaan, mutta aina on materiaalia saanut, kun on hakenut.

Ok ja sori et sotkin tätä tropikia .Kiitos vastauksista -janne

Vaikka onki hieman vanha, niin ei täällä ole mun mielestä linkkiä ollut. Tämmönen kelpais kyllä mullekki, 3x MC-E, minimalismia parhaimmillaan.

Linkki

"blinded by the light"

o-th Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH1 Katso viesti
    Lisäksi driveriin pitää värkätä jännitekatkaisu suojaamaan Li-Po-akkua.
    Suojattu (PCB) Li-Po-akku ei sellaisenaan riitä?

Hymy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Rautasoinin webbisivulla olevassa hinnastossa on, miten sen nyt sanoisi, tehdasuuden alumiinin hinnat. Käytännössä siellä mennään alumiinikasan viereen ja etsitään sieltä sopivia palasia. Sitten vain puntarin kautta kassalle ja maksetaan romualumiinin ulosmyyntihinta. Yleensä siitä kasasta löytyy sopivia paloja pieniin tarpeisiin. Kupari-kasassa on yleensä vain käämejä, joita on hyvin vaikea uudelleenkäyttää. Kuparista joutuu siis maksamaan listahinnan. Teräksien kohdalla tilanne vaihtelee, mutta profiilit ei ole pahan hintaisia.

Luulisi pääkaupunkiseudullakin jonkun vastaavan liikkeen toimivan.
    Ok. No, tuollainen mahdollisuus "kasan tonkimiseen" voisi ollakin vielä parempi vaihtoehto. Nettisivuilta katselin tosiaan vain profiilihinnastoa.

Pitänee suorittaa joku uusi hakusessio, ellei joltain tule vinkkiä. Pakkohan täältäkin jonkun passelin kierrätysfirman on löytyä.

...
    ...
    Tuolllaiset pyöreät 220 €, mutta käytännössä noilla akuilla saa 1 680 lumenia vain reilut puolituntia. Puolella teholla toiminta-aika on suurin piirtein kolminkertainen. Eli isompaa Nimh-kennoa (esim. 2 kpl RC-auton 7,2 voltin Nimh-akkuja) kehiin, niin kapasiteetti ei notkahda.

Tulipahan (jälleen kerran) mainostettua tuota Nurmijärvellä sijaitsevaa PC-Net Oy:tä. Kyseessä on sellainen atk-purkaamo, josta olen hakenut valmiiksi lajiteltua materiaalia nimellistä korvausta vastaan. Vähittäismyynti ei taida kuulua heidän bisnesideaan, mutta aina on materiaalia saanut, kun on hakenut.
    Hmm. 16*2,5Ah*1,2V=48Wh. Laskennallisesti 24 watin ledipatterin pitäisi palaa kaksi tuntia ja puolella teholla neljä, eikä nyt käytännössäkään kovin paljon vähemmän. Onko akkujen kapasiteetti varmasti se mitä kyljessä lukee?

Kiitokset firmavinkistä. Ties vaikka innostuisi joskus lähtemään vähän pidemmälle lenkille sille suunnalle, jos vaan jostain sopiva aika löytyy...

Ok ja sori et sotkin tätä tropikia .Kiitos vastauksista -janne
    Eihän tää nyt mitään sotkenut. Ja oppia ikä kaikki. Nyt vaan selailet vähän tätä viestiketjua, sitten laitat lisää kysymyksiä, ja ei kun lamppua pykäämään. Kyllä se siitä se lähtee.

Tuli vihdoin viimein Kaidomainista driveri:
    http://www.kaidomain.com/ProductDeta...ProductId=5498

Lediksi on DX:stä tulossa P7 ja toivon mukaan jossain vaiheessa myös heijastinpötikkä. Tarkoitus olisi käytellä 5*3600mAh NiMh pötköllä eli about 6,5V.

Kokeilin eilen hieman mitata tuota driveria ja törkkäsin siihen koemielessä 8,36V Liposta sähköä jolloin mittari antoi ledin johdoista lukemaksi ~7,4V. Onko toi tosiaan oikea lukema? Mä olen jotenkin ollut siinä uskossa että driverin pitäisi antaa ulos 3.6V~3.7V joka on P7 voltage input.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rikalar Katso viesti
    Kokeilin eilen hieman mitata tuota driveria ja törkkäsin siihen koemielessä 8,36V Liposta sähköä jolloin mittari antoi ledin johdoista lukemaksi ~7,4V. Onko toi tosiaan oikea lukema? Mä olen jotenkin ollut siinä uskossa että driverin pitäisi antaa ulos 3.6V~3.7V joka on P7 voltage input.
    Ei tainnut olla kuormana mitään? (kun kerran LED on vasta tulossa...) LED:ejä ajetaan vakiovirralla ja nyt driveri on yrittänyt nostaa virtaa, mutta kun ulostulo on auki, ei virta kasva vaikka kuinka jännitettä nostaisi. Laita 1ohm 10W vastus kuormaksi, niin alkaa driveri toimia suunnitellulla tavalla.

Vaikka onki hieman vanha, niin ei täällä ole mun mielestä linkkiä ollut. Tämmönen kelpais kyllä mullekki, 3x MC-E, minimalismia parhaimmillaan.

Linkki
    Itse asiassa tämä kuva vaikuttaa mielenkiintoisemmalta. Kuvasarjasta ilmenee myös, että johdot viedään stemmin sisällä jonnekin ja tuossa linkkisi kuvassa ei näy kuin valopää. Minä joudun tyytymään stemmin alkuperäiseen faceplateen, koska en kykene valmistamaan riittävän luotettavaa ja siistiä lamppuun integroitua faceplatea.

JMRa Guest

Jäähdytyselementti ja alumiinilevy ja -putki, PC-Net Oy = 3 €
    Liiittimet + pinnit AMP MM 2 U+N 3 kpl x 1,46 €/kpl, Partco Oy = 4,38 €
    Linssit ED LINSSI 10 8 kpl x 2,20 €/kpl = 17,60 €
    Paristopidin PARPID 1,04 €/kpl x 2 kpl = 2,08 €
    Driver MAX16820, DIY = 10 €
    Johdot, ruuvit, liima, syövytysaineet, juomapullo = 20 €

Todella siistiä työtä tuo lamppusi ja valotehoakin riittää kuvasta päätellen.

Jokunen havainto noista sähköisistä ratkaisuista.

Ensinnäkin nuo ledit. Datasivusta katselin Edixion KLC8 antaa sen 180 lum 1000mA, virralla. Datasivun mukaan ledin jännite on silloin noin 4V. Tämä tekee 4W:n tehon/ledi. Tuolla virralla yhteensä 32W 8 lediä. 180lum/4W=45lum/W, joka nykyledeihin verrattuna aika pieni. Seoulit ja Creet antavat kaksinkertaisen lumenimäärän per watti.

Hakkuripiiriä en kovin tarkasti miettinyt, mutta aika rajoilla mennään, koska datasivulla oli maininta tehosta "more than 25W" ja ledit tarvitsivat 32W.

Lisäksi tuo jännitepuoli. NiMH akkuja 16 kpl sarjassa ilmeisesti. Tekee nimellisesti 19,2V:n jännitteen. Toki täyteenladattuina alussa korkeampi jotain 22V:n luokkaa. Ledejä kaksi 4:n ketjua rinnaikkain, jännitteen tarve 16V. Toimii ilmeisesti hyvin alussa, mutta akkujännitteen laskiessa lähelle nimellistä alkaa himmenemään ? Yksi syy voi olla akkujen sisäinen resistanssi. 16kpl akkuja sarjassa eli kokonaisresistanssi on 16 x yhden akun sisäinen resistanssi. Parin ampeerin virta tähän, niin jännite saattaa notkahtaa yllättävän paljon, jolloin muutenkin tehorajoillaan käyvä hakkuri ei saakaan enään riittävästi jännitettä pitääkseen tuon 2A:n lähtövirran.

Eli:

Vaihtamalla ledit vaikkaa Cree XR-E Q5:iin tai Seoulin P4:iin saat saman valotehon pienemmällä sähköteholla, jolloin käyttöaika kasvaa.

Hakkuri toimii rajoillaan. Miten olisi kaksi hakkuria, joista molempien perään 4 lediä ? Ledien vaihto ratkaisisi tämän ongelman, koska virtaa voisi pienentää säilyttäen saman valotehon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JMRa Katso viesti
    Todella siistiä työtä tuo lamppusi ja valotehoakin riittää kuvasta päätellen.

Jokunen havainto noista sähköisistä ratkaisuista.

Ensinnäkin nuo ledit. Datasivusta katselin Edixion KLC8 antaa sen 180 lum 1000mA, virralla. Datasivun mukaan ledin jännite on silloin noin 4V. Tämä tekee 4W:n tehon/ledi. Tuolla virralla yhteensä 32W 8 lediä. 180lum/4W=45lum/W, joka nykyledeihin verrattuna aika pieni. Seoulit ja Creet antavat kaksinkertaisen lumenimäärän per watti.

.
    Mä katselin Edison Opto Corporationin katalogista (Edison Opto Corporation, 2007 Short Form), jossa luvataan Edison EDEW-KLC8:lle 210 lm 1 000 mA:n virralla ja jännite on silloin luokkaa 3,7 V. Perelin sivuilla on huonolaatuinen kopio ko. sivusta:

http://www.perel.fi/pdf/Edison_K_series_.pdf

Sähköa kuluu silloin 3,7 W/led ja valovirtaa saadaan n 57 lm/W . Mittaukseni mukaan jännite on näin, mutta valovirtaa ei mun laitteilla mitata eli sitä en voi kommentoida. Liekö jommalla kummalla sitten väärä katalogi?

Vielä semmonen huomio, että paristopitimen jouset ovat pinnoitettua terästä ja jokainen varmasti tietää, ettei niiden läpi hirveitä virtoja voi viedä, vaikka Nimh-kennoista virtaa saisikin.

Ups, meinas unohtua tuo driverin kommentointi. Eli se on fetistä, kelasta ja diodista kiinni paljonko driver jaksaa/kestää puskea virtaa. Ohjainpiiri ei näe kuormaa, vaan pelkän fetin ja Rsense-vastuksen yli olevan jännitteen. Tietysti järeämpi fet kuormittaa ohjainpiiriä varsinkin suurilla taajuuksilla. Noi nykyiset komponentit kestävät yli 2 ampeeria. Tietysti toimintataajuutta ei kannata turhaan nostaa suurella jänniterolla ja pienellä kelan induktanssilla.
    JH1 muokkasi tätä : 19.11.2008 at 13.04

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •