Baldie=> Kysele sähkö/ lvi asennuksia tekevistä liikeistä. Toimex F-pidin taitaa olla lähimpänä tuota kannaketta jota olen käyttänyt. Hammarinsähköstä olen joskus nämä ostanut.
http://www.hammarinsahko.fi/
http://www.toimex.fi/tuotteet.htm
Baldie=> Kysele sähkö/ lvi asennuksia tekevistä liikeistä. Toimex F-pidin taitaa olla lähimpänä tuota kannaketta jota olen käyttänyt. Hammarinsähköstä olen joskus nämä ostanut.
http://www.hammarinsahko.fi/
http://www.toimex.fi/tuotteet.htm
teppa muokkasi tätä : 08.10.2008 at 07.41 Syy: Ostopaikka lisätty
Ei ole mitään kokemusta. Ne versiot jotka olen netissä nähnyt, eivät ainakaan speksien perusteella ole vakuuttaneet. Hintaa on kohtuureilusti. Ledit ovat pääosin olleet "eilisiä" malleja. Lisäksi nuo lamput on suunniteltu sisustushalogeenien korvaajiksi sisäkäytössä, mikä tarkoittaa sitä, että jäähdytys on mahdollisimman huono eikä lamppuun voida laittaa kovin paljon tehoja. Tuossakin näyttäisi olevan kai kolme yhden watin lediä. Isompaan määrään en nyt äkkiseltään muista törmänneeni, en ainakaan noin kompaktissa koossa.
Plussapuolelle voi tietysti laskea, että niistä on (kai) yhtälailla helppo tehdä lamppu kuin sisustushalogeenista, ja sähköä kuluu vain murto-osa.
Valoa olettaisin lähtevän jonkin verran vähemmän kuin yksittäisestä kolmewattisesta SSC P4:stä. Jos ledit ovat uusinta kehitysversiota, niin sitten voisi lähteä melkein yhtä paljon. Se on sitten makuasia riittääkö tuo esim. metsäajoon, useimmille ei riittäisi.
Tämä edelleenkin siis ilman mitään kokemusta aiheesta. Jossain vaiheessa kun ledien tehokkuus paranee ja noihinkin voidaan laittaa kolmiwattiset versiot, polttimot ovat epäilemättä aika mainioita vaihtoehtoja fillarivaloksi.
Jokaisen tuotteen perään olen minäkin laittanut kyselyä. Kamat on tullu yleensä kahden kuukauden sisään.
Eikö sulle ollu tulossa kd super output driver? Mulle tuli justiin parin-kolmen viikon odottelun jälkeen. Jännityksellä seuraan tuota lämpenemiskeskustelua miten ittelle käy.
Tulipahan semmonen mieleen, että käyhän tuohon kd:n driveria ennen kytkimeksi pelkkä on-off kytkin vai pitäisikö käyttää jotain erillaista kytkintä, jos siinä on eri moodeja?
Keskustelun innoittaman yritin perua KD:n tilauksen jossa oli 4 kpl noita super output helvetinkoneajureita. No olivat kuulemma juuri laittaneet ne matkaan :-)... Tämä tilailu vaatii kyllä lehmän hermoja...
Oma vähän vanhempi super output helvetinkone on toiminut aivan moitteettomasti 6 V akulla. Toivottavasti uudemmatkin pelittävät.
Mun driveritilaus on "Order pending-packed", joten kai se sieltä on tulossa. EN sitten tiedä, kuinka innoissani tästä pitäisi olla. Odotellessa olen miettinyt omia lamppuratkaisujani. P7 on vähän hankala LED, mutta ehkä sitäkin voisi ajaa yhden kennon LiPo-akulla. Jännitehän vaihtelee 4.25V ja 3V välillä lataustilasta riippuen. Jos driveriksi laittaa step-up hakkurin, on se täydellä akulla pulassa. Step-Up-hakkurissahan ulostulossa on aina Vin-diodin kynnysjänite, eli 4.25V-0.2V=4.05V. Se on liikaa P7:lle. Jännitettä pitäisi tiputtaa 0.45V 2.8A virralla. Ohmin lain mukaan R=U/I=0.45V/2.8A=~0.16ohm. Koska kelalla ja johdoillakin on resistanssinsa, voisi step-up hakkurin ulostuloon laittaa kaksi 0.33ohm vastusta ja käyttää niitä virtashunttina. Hakkuri alkaa siten toimimaan, kun virta laskee alle sallitun ja siihen asti mennään vastusreguloinnilla. Ei tämä täydellistä hyötysuhdetta anna, mutta sen voi kompensoida yhdellä ylimääräisellä kennolla akkupatterissa. Ja ennen kaikkea, voisi säästää nuo Kaidomainin supercurrent driverit johonkin muuhun käyttöön.
Moro,
http://www.edn.com/index.asp?layout=...dustryid=47040
Tässä sama pdf versiona mm kuvat näkyy paremmin.
http://www.edn.com/contents/images/6558469.pdf
Tuossa on mielenkiintoinen artikkeli hakkuri teknologiasta.
Artikkelin ratkaisu ei suoranaisesti kelpaa led pohjaisten ajovalojen tekoon mutta modattuna varmaankin. Mielenkiintoisen artikkelista tekee että ko ratkaisussa on 2 kanavaa. 20Mhz kiteellä ja isommalla AVR:llä saattaisi olla mahdollista ajaa jopa 4 kanavaa ..
Toinen vaihtoehto on pwm sisääntulolla varustettu "led-driver" piiri tai piirejä joiden edessä uProsessori tekemässä mitä niillä nyt yleensä tehdään. maxFlex taitaa olla tälläinen.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Toi voi olla hyvä kotelo aihio ...
Kotelo auki LED:it vaihtoon ja optiikat tarvittaessa. Pikaisesti näyttäisi carlon optiikoilta. Lisäksi tarvitaan jonkinlainen kiinnike tankoa varten.
Jonkinmoinen ohjain tarvitaan tod näk. Minimissään oikein mitoitettu vastus ja kytkin.
Varsinkin talvella ko kotelon jäähdytys saattaisi hyvinkin riittää. Siisti kokonaisuus siitä ainakin tulisi.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Löytyi lisää esim.
http://www.limic.fi/osta/pix/9WPIN.jpg
Tuosta olisi 25 asteen ovaali versio olemassa.
Ohjaimille en löytänyt hintaa.
????
Mikä ei tapa se vahvistaa, mikä ei satu se ei vahvista.
Jos ledit/linssit on helposti vaihdettavissa, niin näin ajatellen homma tietysti kuulostaa jo ihan järkeenkäyvältä. Hintaa nyt tietysti tulee vähän enemmän, muttei likikään teollisvalmisteisen fillarilampun verran kuitenkaan.
No joo, nämäkin näyttävät jo ihan järkeenkäyviltä. Spekseistä päätellen pitäisi olla uusimman mallin SSC:t tai Creet sisällä (jos kerran 160lm/ledi 700mA:lla). Ohjauselektroniikka on sitten erikseen, ja mikään tuskin estää käyttämästä jotain muuta kuin firman tarjoamia yksi moodi 700mA -ohjureita. Tosin hintaa palikalle tulee ~50€ enemmän kuin pelkille ledeille ja linsseille, ja jotain kotelointia joutuisi silti tekemään virtakytkimelle ja sille erilliselle ohjauselektroniikalle.
Askartelin noista limicin osista valot viime talvena. Lisäkoteloinnin tein bilteman lisämittarikotelosta ja sopivasta viemäriputken tiivisteestä. Sinne pakkasin limicin oman 700mA ohjaimen, on-off kytkimen ja 3,5 mm kuulokeliittimen. Virta kulkeutuu kuulokejohtoa myöten juomapulloon piilotetusta 6 X 2V 2500mAh lyijykennoista. Joo painaahan tuo pullo akuineen kilon, mutta ei haittaa minuva kun akut sain ilmaiseksi. Linssiksi valitsin 15 asteiset. Ajelen noilla enimmäkseen työmatkaa pikkutiellä. Tuota varmaan kestäisi ajaa isommallakin virralla kun tuo kotelo ei nykyisellään lämpene paljoakaan.
Onko jollain kokemusta Cutterin toimitusajoista, kun tänään tuli ilmoitus että M10 bin MC-E:t on postitettu.
Ensi viikko olisi lomaa niin aattelin vaan että jokohan pääsisi sitten loppuviikosta virittelemään.
Nonni, kd super outputista otettu koesavut. Lämpiäähän se niin perhanasti. Vapaasti asennettuna pöydällä killu, virta tuli 12V akusta. Ei mahda olla mikään kovin yllättävä havainto. Oliko muita varteenotettavia drivereita p7:lle? Ainakin SS34 merkinnän omaavat piirit lämpeni, tämmöstä anto google: http://www.datasheetcatalog.com/data...3/4/SS34.shtml mitä sitten lieneekään.
Ja heijastin näyttää kapeelta, yllättävää..
Oisko kellään ylimääräisenä himmennettävää hakkuripoweria kolmen Seoulin P4 ajamiseen yli 12 voltin jänösellä? Tai toimivaa layouttikuvaa, että ei tartteis kuin levy syövyttää ja ostaa komponentit.
Piti rekata pelkästään tän topikin takia tänne, kun tuntuu olevan paljon tietotaitoa täällä.
Kannattaisi kokeilla vähän pienemmällä jännitteellä.Vaikka se jännitteen yläraja on merkitty 15V, tuon driverin hyötysuhde menee alle 80% jo 8 V:n paikkeilla: http://www.candlepowerforums.com/vb/...9&postcount=26
Joo oon tutustunut noihin käyriin ja ajattelin siirtyä 6V akkuun kun saan lampun toimiin, vanhasta halogeenista on tuo 12V akku valmiina. Pitänee viritellä patttereista testipaketti ja koeponnistaa lämmöntuotto. Mutta ei taida olla muita yhtä monipuolisia ajureita p7:lle?
Lyijyakku, vai joku muu teholähde?
Kelpaisiko vaikkapa LT3478-pohjainen ratkaisu? Datalehden sivulla 19 on layouttikin valmiina kopioitavaksi. Piiri on DIY-piirilevyillä haastava TSSOP-16, mutta se on vielä sen jotenkin tehtävissä ja siten antaa mahdollisuuden onnistumisen iloon. Mallikytkennässä pitää kiinteät vastukset vaihtaa johonkin, jolla säädät himmennystä; kelpaisiko trimmeri? Bonuksena tämä on vielä BuckBoost-kytkentä, joten akkujännite voi vaihdella aika paljon.
Juu, vaan jos ymmärsin oikein niin siinä sopiva tulojännite on riippuvainen kytkettyjen ledien määrästä. Yhdelle p7:lle 3,6V+2V = 5,6, kahdelle 9,3Vjne. ja hetkinen, kolmelle 3*3,6+2=12V ! Minkä verran sitä valoa metsässä tarvittiinkaan?
ja kyse oli tästä: http://www.dotlight.de/product_info....ed449782076c3c
Siis hakkuri siirtyy jatkuvastijohtavaan tilaan, kun jännite laskee alle tuon mainitun arvon. Siitä eteenpäin LED hyytyy hyvin nopeasti. Jos jännite on korkeampi, pystyy hakkuriregulaattori säätämään virtaa ja LED pysyy kirkkaana. Maksimijännitteeksi ilmoitetaan 35V. Oikeasti ihan näin suurta jännitettä ei kannata käyttää, koska hakkurin pulssisuhde muuttuu jo äärimmäiseksi yhden LED:n kuormalla. Sen sijaan 7.2V akku toimii hyvin yhden P7:n ja Konluxin virtalähteenä. Laskukaavaa voi ekstrapoloida niin, että LiPo-kenonja pitää aina olla yksi enenmmän, kuin LED:ejä. Speksi mukaan, ei omaa kokemusta.
Voitko troh kommentoida seuraavaa konfiguraatiota:
* SSC P7
* 3,7V lipo/li-ion -akku
* Taskledin D2DIM himmennykseen
* joku sopiva etuvastus virtaa rajoittamassa
0.22ohm 2W vastus rajoittaa virtaa riittävästi. Jos et tarvitse himmennystä, niin tuon D2DIM:n voi jättää ostamatta. Sen voi korvata myös 8.2ohm vastuksella ja "ohitus"-kytkimellä.Näin itse ajattelin P7:aa testata kunnes driveri-puoli on kunnossa. Toisaalta, Candlepowerforumsilla joku oli testannut P7:aa 10A virralla. Vasta yli 8A oli saanut LED:n sinertämään, joten vastukset voi korvata hyvällä jäähdytyksellä ja pakkaskelillä. Omalla vastuulla tietenkin.
4.25V-3.6V=0.65V
0.22ohm+0.045ohm=0.265ohm
0.65V/0.265ohm=2.45283019A < 2.8A
4.25V on LiPo akun jännite täydellä latauksella
3.6V on LED:n kynnysjännite 2.8A virralla
2.8A on LED:n maksimivirta
0.045ohm on D2DIM:n FET:n Rds-on
0.22ohm on normaali tehovastuksen arvo; tätä kokoa saa kaupasta
Kirjanmerkit