Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
Tuossa on pari vaihtoehtoa ratapyörän haarukaksi, joko leveä tai sitten renkaan myötäinen. Leveä ilmeisesti alkaa olemaan vallitseva, mutta esim. uusi Canyon renkaan myötäinen.
Pyörät on monesti suunniteltu ja maksettu eri maiden joukkueiden toimesta, eli ei niitä oikeasti taida olla myynnissä. Vanhaa mallia voisi saada ja tietysti canyonia, jolla Usa voitti naisten team pursuitin. Ajoasut pitää nykyään olla 2-kerroksisia pärjätäkseen , ja jotka suunniteltu yksilöidysti ajajan ajoasennolle ja eri nopeuksiin Tästä oli tiiseri Geek Warning Podcastissa ja asiasta tulossa laajempi juttu.
UCI:n säännöt kuitenkin sanoo, että kilpailuissa saa käyttää vain myynnissä olevia pyöriä. Toisin kuin kuvassa, brittienkään pyörissä ei ole enää Pariisissa Dura-Acen ratakampia vaan jotkut 3D-printatut spesiaalititaanitekeleet. Akselistandardista ei taida olla tietoa, mutta ehkä joku maa vielä ajaa nelikanttikeskiölläkin (mikä on muuten kumma juttu, että ne radalla on pysynyt kuvioissa mukana niin pitkään, kun tarinoiden mukaan tavallisilla harrastajapyöräilijöilläkin watit hukkuu nelikanttiakselien notkumiseen… ).

Kaipa kilpavarustelu on erottamaton osa pyöräilyä, mutta jotenkin ratapyöräilyn voisi järkeistää sellaiseksi, että sitä ei olisi. Uusia maailmanennätyksiä ei ehkä tulisi enää samaan tahtiin, mutta muuten se ei tekisi kisoista yhtään vähemmän mielenkiintoisia, ennemmin päin vastoin.

Suomeen sitä sisäveloa tuskin saadaan ihan lähivuosina, mutta tuskin täältä löytyisi pätäkkää huippuratapyöräilyn vaatimaan kilpavarusteluun, vaikka se velodromi olisikin…

https://www.bikeradar.com/features/p...ikes-explained