Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
Autoilijan näkökulmasta hajavalota tuottava valaisin kiinnittää helpommin huomiota kun rajattu staattinen piste. Jostain syystä näihin olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota ja siitä syytä klv käytössä on hajavaloa tuottava Compass, toki se häikäisee jos sen suuntaa vastaantulijan tai autoilijan silmiin mutta hajavalo ei niinkään ole häikäisevä kun valo on suunnattu etumaastoon. Ja onko pakko tuijottaa vastaantulijan valoa kun katseen voi kohdistaa muualle.

Klv kulttuurissa on paljon suurempiakin epäkohtia kun hajavaloa tuottavat valaisimet jos A: ne on suunnattu järkevästi, B: lumenit pidetään maltillisina eikä paistatella päivää 12000 lumenilla. Valojen ensisijainen tarkoitus on että muut näkee ja huomioi liikkujan, se että ite näkee paremmin on pelkkä bonus.
Mä olen tästä melkosen voimakkaasti eri mieltä. Autoilija havaitsee sen hyvinkin suunnatun ja rajatun valon, ilman että se häikäisee ketään muuta. Valon ensisijainen tarkoitus on nähdä missä mennään ja mitä on edessä, se että tulee nähdyksi tulee bonuksena. Syyspimeällä kelvillä on hyä nähdä se 40m eteenpäin, ettei tule ajettua koiranpaskaan tai paskovaan pikkukoiraan, tai edes sen naruun. Omistajasta puhumattakaan. Ja toisaalta hyvin saa tilaa vaikka tulee takaa, kun valo menee edellä ja korvanapeissaan hölkkääväkin ymmärtää väistää.