Itse säilytän sähöautoa tallissa talvella. Maalämmöllä lämpiävä talo on oletukseni mukaan todennäköisesti energiatehokkaampi kuin suoralla sähköllä lämpiävä akun lämmitys. Akkukemian kannalta optimilämpötila on noin 20 c astetta, jolloin akkua ei tarvitse jäähdyttää/lämmittää latauksen aikana.
Erityisesti tuon eron huomaa, jos käy kovemmilla pakkasilla jotain kauppaan tai muuhun asiointiin liittyvää muutaman kilsan pikkuajoja, jolloin sekä auton että akun lämmitys alkulämmitys jää kokonaan pois. Pidemmissä ajoissa ero tasoittuu sitten kyllä. Ei pakkasesta mikään ongelma ole lähteä, mutta kyllä siinä sähköä enemmän menee. En ole kuitenkaan tehnyt mitään tilastoa tuosta erosta, lähinnä vilkuillut kulutusmittaria ajojen jälkeen.









Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit