Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_P_P Katso viesti
Kaikki SEM kuvat mitä olen nykysuksien pohjista nähnyt on kyllä täysin huokosetonta. Ainoastaan pinnankarheutta ja muotoa niissä näkyy. Eli ei voide mihinkään huokosiin imeydy. Minkä verran sitten voidetta edes kerrostuu? Siitä en ole köytänyt mitään mittauksia. Luulisi, että kertostuminen on vähäistä. Ennemminkin lämmityksissä tulee sekoittuminen. Toki syvimmät onkalot voivat kerrostaakin voidetta. Ja täysin erilaisen vahan kerrostaminen nestemäisenä ja pulverien yms lisääminen varmastikin luo kerroksia.

Oli tänään tarkoitus käydä testaamassa paljaiden suksien pakkasluistoa, mutta ei ollut lähiladulle menemistä. Aivan hiekka, sora ja muu moska pinnassa. Ei kannattanut lähteä suksia naarmimaan pilalle. Huomenna pitää ottaa auto alle ja lähteä etäämmälle etsimään hiihtokuntoista baanaa.

REXin miehiltä odottelen minäkin vinkkejä! Paljon on varmasti sellaista tietoa voidetehtailla, mitä ei voida julkistaa, mutta yleistä tutkittua tietoa voisi varmaan kertoa?
Menneinä vuosikymmeninä uusien suksien pohjat saattoivat olla hiomanauhan jäljiltä, ja silloin niitä pohjustaa kuumavoitelemalla ja siklaamalla useaan otteeseen. Suksien hionnat ovat kehittyneet koko ajan, samalla materiaali on aina vaan kovempaa. Suksien voitelu on nykyään enemmän kuin auton vahausta, ja vaha kiinnittyy kuten auton pintaan. Eli tehdään ohuita ja niukkoja kerroksia kovilla vahoilla ja laitetaan pinnoitteita, jotka parantavat vesipakoisuutta ja estävät likaantumista. Rexin nestevahoissa ja kuumavahoissa koostumus on sama, mutta lämpö kyllä kiinnittää kuumavoidellessa tehokkaammin. Harjauksen mekaaninen vaikutus kiinnittää nestevahoja. Vinkkejä ja kikkoja on monia. Voi esim. harjata ensin kuituliinan läpi, ja sitten normaalisti. Kuumavahapalikkaa voi hangata pohjaan ja siten sitten hölvätä Glide Cleaneria päälle, ja antaa kuivua ja kovettua yhdessä.