Luomumaasturit lienevät jossain 15kg luokassa - sähkömaasturit 30kg luokassa. Lisäksi on taipumus, että niissä sähkömaastureissa on aika usein aika kookasta kuljettajaa, eli kyllä sähköavusteinen maastopyöräily on vähintään 10kg raskaampaa kuin luomupyöräily plus sitten kuskin vaikutus joka aika usein on se, että sähkökuskilla massaakin on enemmän. Lisäksi sähköpyöräilijällä on käytössään enemmän voimaa, jolla silläkin saa jälkeä lisää. Isokokoinen mies sähkömaasturilla tekee takuulla enemmän jälkeä kuin luomupyöräilijä.
Kyllä sen Sipoonkorvessa liikkuessa näkee - pyöräilijöitä näkyy nykyään paljon enemmän kuin aiemmin ja nimenomaan kasvu on tullut niistä sähköavusteisista. Lisäksi sähköpyörällä useampi pääsee paikkoihin joihin aiemmin ei monikaan päässyt. Sähköpyöräily on kiistatta lisännyt pyöräilyn aiheuttamaa maaston kulutusta ja nyt on sitten kyse siitä mihin se raja vedetään. Itse pelkään, että harrastuksen kasvu sulkee alueita enemmän ja enemmän pyöräilyltä ylipäänsä, johon peukkukaasumiehet jokamiehenoikeudella ovat sitten se viimeinen niitti. Peukkukaasumies ei paljon enää eroa motocrossarista - paitsi pörinää ei tule.









Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit