
Alkujaan tämän lähetti
JKO17
Laitan oheen gravelketjussa aiemmin olleen swissiden gravel aerotestin.
Siinä on vähän haarukoitu ja vertailtu gravelin aero ja rolling resistancea mm.
- gravelpyörä gravelkiekot ja renkaat vs aeropyörä aerokiekot
- 420 laippaiset gravelkiekot vs 250 (käytännössä fooumikiekot vs Dt swissin GR1800:t)
- eri gravelrenkaiden ,leveyksien, nappuloiden koon vaikutus aero-ominaisuuksiin ja rr
-nopeudet 30, 37,5 ja 45
https://www.swissside.com/blogs/news/gravel-report
Ja kuten siellä aikaisemminkin tuli todettua, niin tuokin testi on tuon kyseisen valmistajan rahoittama ja yksinomaan markkinointitarkoituksia varten tuotettu. Tässä artikkelissa Hambini perustelee ihan järkeenkäyvästi, miksi tuulitunnelitestien tuloksien soveltaminen käytännön nopeuseroiksi ei toimi niin yksiselitteisesti. Tuulitunnelitesteissä niitä epävarmuustekijöitä (tosielämään verrattuna) aiheuttavia muuttujia on vähintään yhtä paljon kuin Maccin tosielämätesteissä. Tuulitunneliolosuhteissa tuulitunnelitestit ovat luotettavia, mutta käytäntöön soveltaminen ei toimi, koska tosielämässä ei ole tuulitunneliolosuhteet.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit