Muistin virkistykseksi miksi näin on:
Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin | Yle Uutiset | yle.fi
Hänen mukaansa sähköauton palokuorma on tavalliseen polttomoottoriautoon verrattuna huomattavan suuri. Toiseksi, sytyttyään sähköauton akusto palaa erittäin kuumana ja pitkään. Joidenkin akkutyyppien palaminen myös tuottaa itse tarvitsemansa hapen.– Tehokkaimmaksi sähköautopalon sammutusmenetelmäksi on osoittautunut auton upottaminen veteen, kertoo Mattila.Käytännössä tämä voidaan tehdä esimerkiksi siirtämällä auto tiiviille siirtolavalle, ja täyttämällä lava vedellä. Ulkona nosto onnistuu, mutta esimerkiksi pysäköintihalleissa se on vaikeampaa.– Se sammutus täytyy tehdä maan alla ja silloin se on erittäin vaativaa savusukellusta. Ja jos sen kesto on 24 tuntia, Suomessa ei ole yhtään pelastuslaitosta joka siitä tehtävästä suoriutuu jalat kuivina. Se vaatii niin paljon miehiä ja kalustoa että siitä tulee valtava ongelma, hän kuvailee.
Sillähän ei ole ongelman suhteen mekitystä mikä sen sähköauton sytytti, oliko se vieressä oleva polttomoottoriauto, vai sähköauto vai syttyikö itsekseen. Siinä vaiheessa kun iso akkupaketti palaa ahtaissa tiloissa, niin ongelmia on tiedossa.









Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit