Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
Itse olen käynyt salilla hyvin satunnaisesti tässä aikuisiällä eli viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Tällä hetkellä on taas salikortti voimassa kun nykyisessä duunipaikassa on yksi saliketju jonne pääsee tuetulla huokealla 25 euron kuukausihinnalla jumpat sisältäen. Mutta kun töitä tulee tehtyä lähinnä etänä, en käy siellä edes kertaa viikossa ja mitään ohjelmaa mulla ei ole ollut.
Useimmiten olen viime vuosina käynyt kuntosalikuntopiirissä, ohjatussa sellaisessa kerran viikossa. Kesät se on ollut aina pidempään tauolla mutta talvikaudella melko säännöllisesti. Edellisestä circuitista on kuitenkin jo yli vuoden päivät.

Varsinaisesti pyöräilytuloksia parantaakseni en salilla ole koskaan tehnyt mitään tarkoituksellisesti. Tai ok, tiedostan että takareidet ovat ehkä suhteessa heikot ja joskus teen jalkakyykkyä ajatellen niiden vahvistamista mutta usein käy niin että edellisistä kyykyistä on vierähtänyt taas pari kuukautta ja saan vain takareidet aivan jumiin. Ihan sama kuinka pienellä painolla teen. Esim 30 kg tangolla ekat 15 kyykkyä ei mitään mutta kun parin minuutin levon jälkeen ottaa uuden sarjan niin havaitsen heti voimakkaan krampin tms vastaavan ainakin toisessa takareidessä...

Mutta nyt joku n. 3 viikkoa sitten innostuin treenaamaan muscle uppia. Noin joka toinen-joka kolmas päivä olen käynyt vetämässä leukoja, tekemässä dippejä ja vahvistamassa vähän vatsalihaksia. Pistin tavoitteeksi saada yhden muscle upin tehtyä ilman avustusta vuodenvaihteeseen mennessä. Jos ei onnistu vielä silloin, niin treenaan lisää. Kyllä se kesälomaan mennessä on ainakin onnistuttava!
Lähtötilanne oli näitä myötäotteen leukoja ehkä n. 7 tai max 8. Vastaotteella jolla leukoja olen tehnyt jos olen tehnyt saan 9-10. Dippejä olen aina inhonnut mutta ei se tuossa muscle upissa niin oleellinen ole. Kyllä sen yhden dipin aina saa ja kyllä mä niitä nyt samalla myös teen harjoituksina. Viikko sitten testasin myös miten onnistuu lisäpainoleuanveto. Salilla meni 20 kg levykiekko jalkojen välissä vyöhön kiinnitettynä roikkuen. Vastaotteella tosin. Ikäähän meikäläisellä on 41, pituutta 185 ja painoa vain 72 kg. Tällainen ruipelo mutta kevyt paino auttaa leuoissa.

Innostus tähän lihaskuntoa erityisesti mutta toki myös sen lisäksi oikeaa tekniikkaa vaativaan muscle up itseni haastamiseen lähti siitä kun näin seiväshyppääjä Saga Anderssonin kiskaisevan 11 muscle uppia Intstagram tilillään putkeen. Katselin sitten parit opetusvideot aiheesta ja aloin treenaamaan. Avustuskumpparit myös ostettuna. Mutta toistaiseksi tiedostan sen, että voimatasoa on nostettava ja myötäoteleukoja saatava räjähtävämmäksi ja vedettyä niitä enemmän rintaan saakka kuin vain hitaasti leuan alle. Leukoja pitänee pystyä tekemään määrällisesti siinä 15 noin alkajaisiksi.

Esim tän treenaajan video antaa toivoa ja inspiraatiota. Hän sai 69 päivässä yhden muscle upin ja vajaa 100 päivää vei, että pystyi tekemään 5 toistoa. Ja lähtötilanne ehkä about vastaava kuin itselläni. https://youtu.be/2CITpNRzwTk.
Ja tän videon opastuksella suurinpiirtein treenaan yksittäisiä ominaisuuksia ja tekniikkaa: https://youtu.be/6v6IsZcvqCA
Hitto, tämän saavuttaminen olisi siistiä! Pitääpä kokeilla noita treenejä salilla seuraavalla kerralla. Minulla kans menee leukoja noin kymmenen vastaotteella ja myötäotteella muutama vähemmän. Laitahan Kauris infoa edistymisestä. Muutama vuosi sitten sain tehtyä kipin onnistuneesti. Kippi siis tällainen https://youtu.be/D0yQOqKc_2E