Moro!

Olen tässä jo kuukauden päivät katsellut verkkokaupoissa ympärilleni, selvitellyt yleisien suosituksien pohjalta sekä lisännyt useita tuotteita toivelistalle talvipyöräilyyn valmistautuessani. En ole siis aiemmin pyöräillyt tai liiemmin ulkoliikuntaa talvisin harrastanut, joten tämä vaatetus- ja varustusmaailma talvella on itselleni aivan utopiaa.

Suurin kysymys minulla on ajolaseista. Ajolasit olisivat tietysti maastoajossa ympäri vuoden suotavat, mutta silmälasien päälle ei taida tuollaisia perinteisen mallisia ajolaseja saada sovitettua? Näin talven korvilla olenkin kiinnittänyt myös silmien alueen lämpöä ajatellen huomioni "laskettelulasi"-malleihin, mutta sovitus silmälasien päälle vaihtelee käsittääkseni näissäkin valtavasti. Pyytäisinkin nyt omakohtaisia kokemuksia muilta nelisilmäisiltä, jos jokin tietyn mallin ajolasi on palvellut juuri Sinua riittävällä mukavuusasteella.

Giro Tazz MTB-lasit ovat olleet toivelistalla, mutta mitä enemmän luen arvosteluja, sitä enemmän epäilen tätä erikseen mainittua yhteensopivuutta juuri silmälasien kanssa. Törmäsin myös tämän foorumin vanhempaan keskusteluun, jossa porukka suositteli perinteisiä rautakaupan suojalaseja - näistä kuitenkin tiedän jo etukäteen sanoa, että ainakaan omassa päässäni ei ole miellyttävä kokemus pitää suojalaseja omien lasien edessä.

Ainoa varmistunut hankinta tähän mennessä on Schwalben Ice Spiker -kumit, vaan edelleen pohdin, tarvitsenko todella myös taakse nastakumin? Poljen kyllä paljon ylämäkiä, kallion päällä asustaessakin, eli ilmeneekö tavallisessa maasturi-renkaassa (tässä tapauksessa Schwalbe Rapid Rob, 2.25") huomattavaa sutimista, jos mäki on jäässä?

Muita vinkkejä talvipyöräilyyn voi myös tiputella vastauksena, vaikka vastausta juuri tuohon pääaiheeseen ei löytyisi. Velogin pätkän olen talvipyöräilystä jo katsonutkin, mutta jos inasen verran pienemmällä budjetilla liikutaan, päästäänkö mukaviin pakkasajoihin?