Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
Herkkää porukkaa täällä. En ole kenenkään mielipidettä haukkunut tyhmäksi. Jokaisella on mielipide ja sitä pitää arvostaa. Ja jos joku väittää, että puolityhjällä akulla lähtö tuntemattomille reiteille on fiksua, saa toki olla sitä mieltä. Omasta mielestäni se vaan on hiton tyhmää. Jotta kommentti asettuu oikeaan valoon, todettakoon, että olen sen virheen kerran tehnyt itsekin...

Alunperin yritin jakaa omaa tietoa Bosch CX:n käytöksestä oman kokemuksen kautta. Ehkä oli rohkeaa arvuutella, että suurin osa sähköavusteisen pyörän ostajista hakee nimenomaan moottorin ominaisuuksia sähköavustuksella ajettuna, ei miten se rullaa ilman sähköä. Ehkäpä olen väärässä, mutta omasta mielstäni se tuntuu hieman hassulta. Ja tuo em. mielipide ei siis tarkoita, että muut tai muiden mielipiteet olisivat tyhmiä. Itse olen ostanut sähköavusteisenpyörän sen takia, että pääsen metsään ajamaan lujaa, ylämäet liidellen eteenpäin ja saaden saman kokemuksen mitä ehkä huippukuntoinen ammattilainen saa luomupyörästään irti metsäpoluilla, mutta mistä tavallinen tallaaja voi vain luomupyörän kanssa unelmoida. Ja kun se 25km/h rajanopeus ylittyy metsässä, niin ainakin itselläni pää jarruttaa huomattavasti enemmän kuin moottorin vastus.
Näissä mielipiteiden voimakkaissa esittämisissä pitäisi aina muistaa että käyttökokemuksia ja tarpeita on erilaisia. Kuten yllä selvisi niin joillekin moottorin väri on tärkeä, kun toisille joku toinen asia.


Näitä kirjoituksia lukee kuitenkin myös pyörää vasta harkitsevia ja heille jää helposti vahvasta mielipiteestä vaikutteita, jotka voivat ohjata fillarin hankintaa jopa väärällä tavalla. Esimerkkinä tämä moottorin vastustus sammutettuna. Joitain se ei haittaa ja toisia paljon. Tällä kertaa selvisi että sinulle yli 25km/h on harvinaisempaa herkkua, joten et koe moottorin vastustusta ongelmaksi. Samalla unohdit ensimmäisessä viestissäsi että jotkut toiset saattavat ajaa paljonkin yli 25km/h nopeuksilla. Jo pelkkä kumpuileva maasto aiheuttaa sen että alamäkeen vauhti on hetkessä 30-40km/h ja olisi kiva pystyä polkemana silloinkin ilman että tuntuu kuin polkisi kuntopyörää.


Itsellä Bosch muodostui valinnaksi sen tehokkaan potkun vuoksi. Vasta nyt on alkanut tulla markkinoille Boschin päihittäjiä. Itselle moottorin aiheuttama vastustus tuli yllätyksenä ja aiheutti ensimmäisillä lenkeillä ongelmia kun akku loppui kesken. Myöhemmin akku ei ole loppunut kesken varmaan viimeiseen vuoteen, koska on oppinut huomioimaan paremmin akun keston. Kuten sanottua, ei muillakaan sähköavusteisilla ole herkkua ajella ilman avustusta, joten ennemmin kuin alkaa moottoria ostamaan tinkien tärkeämmistä ominaisuuksista ja varautuen vain siihen että akku simahtaa kesken kaiken, kannattaa mieluummin ostaa vaikka toinen akku reppuun.