Lainaus Alkujaan tämän lähetti 2wheelfever Katso viesti
Pyöritin kampea kesän aikana 3.500 km. Laihduin puoli kiloa. FB-kaveri kittari GT:tä, ajaa ryttyytti moottorikelkalla ja hukkasi 16 kiloa. Tulee väistämättä mieleen vanha Pahkasian "Jurpo", sarjis. Eka ruudussa lenkkeilijä vetää "Elän 20 vuotta kauemmin kun huolehdin kunnostastani". Tähän Jurpo toteaa: "Mitähän hyötyä siitä on, kun käytät nytkin aikasi noin typerästi."

Itsellä lähti kuukaudessa kasvaindiagnoosin jälkeen reilut kuusi kiloa. Ei vaan tee mieli syödä enää niin paljon kuin ennen, maitotuotteet ja viljat pannassa (AIP).

Lenkillä huomaa että lämpiäminen ja "koneen käynnistyminen" kestää huomattavasti kauemmin, mutta kyllähän se ylämäessä palkitsee kun liikutettavaa massaa on 12 voipakettia vähemmän. Urheilujuomaa on nykyään aina lenkillä mukana, aikaisemmin 50km asti mentiin pelkällä vedellä.

En tosin suosittele tätä dieettimetodia pahimmalle vihamiehellekään
Kyllä se on moneen kertaan kerrottu, ett kävely, juoksu ja pyöräily ei oo laihdutuksen kannalta tehokkaita, ei. Moni vaan ei sitä usko. Nuo liikuntamuodot ovat toki hyviä yleisen terveyden kannalta, kyllä. Mutt noi on eri juttuja.
Juostakin pitäis päivittäin kymmeniä kmjä, jotta siihen kuluisi oleellisesti enempi kaloreita, kuin sen seurauksena tankatessa tulee lisää.
Maratoonarit on yl laihoja, mutt niiden km-määrätkin on aikas isoja tavallisten kuntourheilijoiden, saati sunnuntaikävelijöiden lenkkeihin verrattuna.

Laihduttamisessa on pal tehokkaampaa, kun katsoo mitä suuhunsa työntää ja kuinka usein.
3-4 tunnin välein ravitsevaa, mutt ylensyömistä välttäen. Eikä muuten se ’sämpylä’ sisällä yhtään enempää kaloreita illalla kuin aamullakaan... ja kaurapuurossakin on sokeria...

Ja sitten se monille uskomaton juttu, ett ruuan sulatus (ja elintoinnot) ovat eniten energiaa kuluttavia toimintojamme!
Ei suinkaan liikunta!

Mä en oo juossut enää metrikään viime vuosikymmeninä, mutt painoni oon saanut putoamaan nyt 106 kg:ta 83 kgon...
kun jätin ensin pois Colan litkimisen, sitt tuoremehun, kun siirryin hedelmiin ja sitt ’ehtoollis’viinin lipityksen ...siis iltaviinin
ja vaalea leipä vaihtui tummaan. Jätski on vielä säilynyt ’paheeni’

Juu ja pyöräilystä sinänsä olen suunnattoman innostunut, nyt ylikypsällä iälläni, vaikka km-määräni ovat varsin vaatimattomia pyöräilyn harrastajiin ja kuntourheilijoihin verrattuna. Multa on mennyt koko kesäkausi 1700 km kelaamiseen ...ja sekin sähköavusteisella... No rapakuntoinen soffaperuna kun oon