Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kyde Katso viesti
Klossin asentoa olen myös aikoinaan säätänyt siihen mikä on "luonnollisimmalta" tuntunut. En tiedä onko tuo väärä lähestyminen? Jos karkeasti yleistää, niin onko niin että klossi mahdollisimman takana kengässä olisi paras polville?
Ei suoranaisesti, mutta se voi vaikuttaa. Klossi keskijalan alla vakauttaa jalkaa, vähentää nilkan liikettä ja pohkeen jännitystä. Mutta eihän normaalilla kengällä saa sitä edes niin kauas kuin tässä nyt puhun (ei riitä säätövara), mutta vähäinenkin siirtäminen toki muuttaa tilannetta tuohon suuntaan. Minä toivon, että tuo vähentää IT-jänteen kiristymistä ja siten hankausta itselläni, koska se meinaa minulla tulehtua pitkistä lenkeistä.

Mutta se ei tule ihan ilmaiseksi. Sprinttiin karkaaminen kärsinee. Satulaa pitää laskea myös, mikä voi vaatia muita muutoksia pyörässä. Mutta jos käyttää sitä normaalia säätövaraa, niin tuskinpa tulee mitään näistä pientä satulan laskemista lukuun ottamatta, valitettavasti ehkä ei sitä hyötyäkään.

Mutta tämä on taas tätä, että pyöräala on hyvin konservatiivinen kaikkien tarjotessa samaa ja uusien ideoiden tullessa hyvin hitaasti käyttöön. Minä olen vakuuttunut, että tuosta olisi hyötyä useimmille, mutta ei sellaisia kenkiä kaupoissa näy ja itse ruuvailu on vähän hankalaa ja omassa tapauksessani mahdotonta, koska pitää pystyä jalkautuneenakin sen verran hyvin liikkumaan.