Helsingin kaupunki on yhdessä HePon kanssa kokeillut tänä talvena uusia pyöräteiden hoitomenetelmiä, joihin voi tarkemmin tutustua täällä. Aihe on noussut pintaan muutamaan otteeseen myös HePon facebookissa. Noissa keskusteluissa valtaosa on ollut sitä mieltä, että pyöräteiden sulana pitäminen on loistojuttu ja muutamat kriittiset kommentit on sivuutettu. Eniten kritiikkiä on aiheuttanut epäilykset siitä, mitä suola saa aikaiseksi pyörissä ja facebookissa on näkynyt joitain kuvia aika karseen näköisistä voimansiirroista.

Suolan aiheuttamia korroosio-ongelmia ei kai kukaan voi kiistää. Se on peruskoulutasoista kemiaa. Luonto, erityisesti pohjavedetkään ei suolasta tykkää, vaikka nämä haitat eivät ehkä kaupunkialueella ole niin merkitseviä. Facebookin perusteella olen saanut kuitenkin sellaisen käsityksen, että HePon "virallinen" mielipide on se, että pyöräteiden suolaaminen on ihan ok. Asiaa perustellaan sillä, että pyöräteitä pidetään suolalla sulana Köpiksessä ja Tukholmassa, eikä siitä ole koettu olevan haittaa. Oulussa pyöräteiden suolaamista ei käytetä muulloin kuin kaupungin poikkeusluvalla lumettomaan aikaan.

Varsinkin, koska tykkään teräspyöristä, en tykkää suolaamisesta yhtään ja minusta pyöräteillä ei pitäisi suolaa käyttää koskaan. Meinasin aloittaa tämän topicin jo aikaisemmin talvella, mutta sitten ajattelin, että äh olkoon. Nyt kuitenkin kävi niin, että huomasin krossarin chainstayn ruostuneen puhki. Tämä siitä huolimatta, että olen tietoisesti vältellyt suolauksella olevaa radanvarren pätkää työmatkoilla aina kun vain se on ollut mahdollista. Mutta Töölönlahden rannan toisenlaisella liuoksella käsiteltyä pätkää olen polkenut enemmän, koska jostain syystä olin jäänyt sellaiseen käsitykseen, että sen ei pitänyt olla yhtä paljon korroosiota aiheuttavaa. Kummasti on kuitenkin esimerkiksi tähän asti ihan kirkkaina pysyneet rosteripulttien kannat ja muut vastaavat kirkkaat pikkuosat muuttuneet ruosteesta ruskeiksi tämän talven aikana. Laitoinkin kaupungille kyselyn tuon Töölönlahdella käytetyn aineen koostumuksesta.

Mites muualla, suolataanko kelvejä muissa kaupungeissa? Mitä mieltä täällä ollaan?

Tuolta näyttää puhkiruostunut chainstay, kun reiän ympäriltä on poistettu irtonainen ruoste.

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/...n_sivuvaik.pdf
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/...aikutukset.pdf
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/3200718_suolan_vaik_jarruihin.pdf