Tänään kävi semmonen inssidenssi, että takaa lähestyi auto, jota mun takana olevat fillaristit väisti, ja mäkin olin tietoinen autosta. Ajettiin tienpätkää, jossa ei ole piennarta, saati sitten kelviä.
Paku tuli rinnalle kun olin jo risteysalueella ja kääntymässä vasemmalle, joten se blokkas mut täysin. Adrenaliini nousi huppuun ja huomautin pakukuskille sormimerkin kera, mitä mieltä olin hänen ajotaidoistaan.
Mutta kun liikenne vaati hiukan ajamista, pois risteysaluelta, ajoin kaverin kiinni, toki hän hidasti, että voitiin käydä keskustelu loppuun, ja pyysi anteeksi, ettei ymmärtänyt ja että todella väisti meitä.
Ja sen ihan oikeasti tekikin.
Tajusin siinä itsekin, että olin reagoinut typerästi, pyysin anteeksi agressiivista käytöstäni, ja erosimme sulassa sovussa. Koko loppukeskustelu kesti noin 15s, mutta riitti.
Kun sitten ajokavereiden kanssa käytiin "läheltä piti" tilannetta läpi, todettiin seuraavaa:
-Viimeisenä tullut väisti tien sivuun
-Keskimmäinen väisti tien sivuun
-Ensimmäinen eli minä, väisti niinikään tien sivuun, vaikka olin jo risteysalueella, tosin paku oli jo vieressä.

Millä ihmeellä pakukuski olisi voinut päätellä, että minne me ollaan menossa, varsinkin kun me ajeltiin kuin toisen luokan liikenneväline. Toisaalta risteykseen oli vain 5s matka, joten hän olisi ihan hyvin voinut venata takana sen muutaman sekunnin. Mutta kun koko liikenne perustuu ennalta-arvattavuuteen, niin tämä kertoi mulle sen, että vastaavassa tilanteessa otan oman paikkani jo ajoissa ja annan muille mahdollisuuden huomioida aikeeni ajoissa.