Lainaus Alkujaan tämän lähetti mni Katso viesti
Salsan virallinen kanta on että "Mukluk 3 vapaaratas ei ole purettavissa", mutta oikeasti tuon purkaminen on helppo homma, mitä nyt irtokuulien kanssa pitää olla vähän skarppina.

Muk 3 vapari lähtee irti 11 mm kuusiokoloavaimella, normaali oikeakätinen kierre (ensin toki laakerit ja akseli purettava, kuten zipo jo kertoi, peltiavaimet & vasara). Vapaaratas puretaan erikoistyökalulla ja tässä vasenkätinen kierre. Kannattaa höllätä tämä vaparin rungon kierre kun vapari on vielä kiekossa kiinni.

Itse rälläköin tuon erikoisavaimen enon pajalla vanhasta niittokoneen terästä, kun reissun päällä alkoi kynnet lipsumaan ja ajamaan piti päästä. Joku Shimanon vapaaratasavain kuulemma sopii tuohon Formulaan, mutta tosiaan tuollainen sopivan kokoinen kestävä lattarauta toimii myös hyvin.

Huoltona putsaus, tölskäytyneiden kynsien nurkkien varovainen siistiminen viilalla ja kevyt voitelu.
Jatko-osaa pukkaa yleisön pyynnöstä.

Mukluk 3 navan rakenne on täysin vastaava kuin tässä:




Kun tiivisteen, laakerin ja akselin poistaa, pääsee käsiksi vaparin purkuhahloihin, joista toinen näkyy kuvassa. Kuvassa myös TSI-työkalu vaparin avaamiseksi, jollaista parempaa tuskin rahalla saa.


NiinQ näin, paitsi että ensihöllennys sekä loppukiristys vaparin ollessa kiinni kiekossa. Ja sehän oli vasenkätinen kierre tässä. Viimeistään siinä vaiheessa kun kierteet on auki, kannattaa hommia jatkaa irtokuulaturvallisella vyöhykkeellä.


Työkalun (eli minkä tahansa lattaraudan) strategiset mitat: paksuus 4 mm, leveys 29,3 mm, syvyys vaparin reunasta hahlojen pohjaan ~13 mm.