Gurut, kertokaahan aloittelevalle:

Onko kannattavaa viedä Nexus-8-napa osittain rasvattavaksi pyöräliikkeeseen (vai rasvata itse), kun ko. liikkeessä tekevät 50 €:llä ainoastaan osittaisen eli ilmeisesti vain akselilaakerien rasvauksen? He eivät siis kuulemma pura vaihteistoa alkutekijöihinsä, mutta vaikea sanoa tämän tarkemmin minkä verran osia purkavat ja voitelevat, kun en ole itse napaa koskaan avannut.

Itsellä ja vaimolla on Nexus-8-napaiset citypyörät (2- ja 4-vuotiaat), joiden takanapoja ei ole vielä huollettu. Kumpikin napa toimii vielä onneksi rohisematta.

Olen itse avannut vain ketjuvaihteisten napoja, joten en osaa arvioida, miten helposti Nexus-8:n kokoamisvaiheessa tulee mahdollisesti ongelmia (ja miten välysten säädöt tehdään), tai kuinka tarpeellista olisi koko navan voiteleminen versus pelkkä akselilaakerien rasvaus. Ruuvipenkkiä en omista, sellainen Shimanon Nexus-8-huolto-ohjeen mukaan tarvittaisiin.

Ihmettelen huoltoliikkeen puheita siinä valossa, että Shimanon em. ohjeen mukaan oikeanpuoleisen kartion irrotukseen tarvitaan erikoistyökalu, ja kartion irrotus tapahtuu vasta vaihteistopaketin avaamisen jälkeen. Siksi mietin, antoiko pyöräliikkeen huoltomies väärää tietoa: saavatko he oikeanpuoleisen akselilaakerin todellakin voideltua purkamatta vaihteistoa? Ehkä olen ymmärtänyt jotakin väärin.