Vesittyy tämä topikki täysin.

Siitä huolimatta totean että jos olen työmatkaa tai muita asioita ajamassa fillarilla, ja etenkin talvella, käytän ilman muuta pyöräteitä. Vauhtikaan ei monesti nouse tuon 25 km/h tason yli.

Kesällä taas lähes poikkeuksetta jokainen kerta kun ulkoilutan nojakkejani niin kyseessä on harjoitus jonka tarkoitus on kehittää jotakin osa-aluetta pyöräilyni suhteen. Näihin kehitettäviin osa-alueisiin ei kuulu tempoilu, rullailu ja objektien väistely. Sen huomaa hyvin selvästi kun näin keväällä laittaa sliksit alle ja siirtyy maantielle ajamaan, ottaa aikansa että jälleen tottuu pyörittämään tehoilla ja pidempään.

Kun alla on vielä sliksit, pyörä on jäykkä kuin ratakisko ja pyörätiet on mitä on, valitsen reittini niin etten joudu pyöräteitä ajamaan. Alku- ja loppumatkasta pienellä osalla saattaa olla lähistöllä pyörätietä tarjolla joita en käytä.

Maastoajo ja -välineen käyttö on asia erikseen. Sillä ajan käytännössä vain pyöräteillä ja maastossa. Tykittely ja esteiden väistely kuuluu asiaan. Sitä vaan tulee tehtyä aika lailla paljon vähemmän kuin maantiepyöräilyä.