Hiihdän nyt kolmatta talvea siklatuilla suksilla enkä ole voiteita kaivannut. Sukset on aina hyvät, usein loistavat. Siklaus kannattaa opetella ehdottomasti itse. Kuzmin sikli on hyvä ja yhdellä pärjää. Ei kannata missään tapauksessa kolmea ostaa. Sillä siklissä oleva pienen kuvion tekevä uritus häviää jokatapauksessa ensimmäisessä teroituksessa. Itse sikli on varmasti perintökalu. Minulla on toisena siklinä katkaisusorvinterä, jonka olen katkaissut 10cm pitkäksi. Sekin on hyvä, mutta paksumpana hieman työläämpi teroittaa kuin Kuzmin. Itse siklaus kannattaa opetella työntämällä, kuten puusepät tekee. En ymmärrä ollenkaan vetämällä siklausta ja sitä miksi sellaista joku edes yrittää. Eihän höylääkään kukaan vedä. Kuzmin sikli on uutena terävä, mutta hyvin pian se kaipaa teroitusta. Kunnolla siklaa yhdet sukset samalla teroituksella. Teroitan siklin hankaamalla sitä suorassa kulmassa pöydälle kiinnitettyyn leveään timanttiviilaan, joita mulla on kahta karkeutta. Olen teroittanut näin siklini satoja kertoja ja ovat pysyneet suorina ja terävinä. Sikliin tulee pieni kierre tai joku sanoo purse joka leikkaa suksen pohjamateriaalia jo keveästi työntäessä. Pohjasta leikkaantuu kuin mustaa villaa ja jälki on sileää, eikä pohjaan jää aaltoja. Siklin on oltava todella terävä, kuten uusi Kuzmin ja sinun kannattaa harjoitella ensin varovaisesti. Siklattu pohja liukuu lumella tosi hyvin, paremmin kuin hiottu. Jos sinulla on hyvä pakkaskelin suksi, siis pitkät painealueet ja rento keula ja perä, suksi luistaa tämmöisenään kuivalla lumella. Siklauksen jälkeen sukset kannattaa kuitenkin harjata pehmeällä metalliharjalla kiiltäviksi. Voimakas koneharjaus on myös hyvä. Tämä suksi ei sitten kestä kosteutta yhtään, koska sileä pohja imee kiinni heti. Joten lauhemmalle TÄYTYY olla eri sukset. Lyhyemmät painealueet, sama siklaus, ja siklauksen jälkeen kuviointi käsikuviointi laitteella. Itsellä skiroller. KUVIOINTI on pakollista jos haluat liukkaan suksen myös märälle lumelle. Minulla on aktiivi käytössä kolmet luikkarit joissa pidän eri kuvioita, lenkille vain valitaan oikea suksi. Kun voitelun harhavaikutus jää pois, opit pian huomaamaan suksen profiilin vaikutuksen kuhunkin keliin.
Hiihdän kaudessa reilut 3000km eli lähes joka päivä. Tälle kaudelle 1000km on hiihdetty ja aina liukkaalla suksella, eikä suksen laittoon kulu aikaa.
Kirjanmerkit