Olen nyt lukenut ja selaillut näitä foorumeita tässä kesän mittaan. Eri aiheita ja niiden viestejä eri henkilöiltä. Moni täältä näyttää tietävän pyöräilystä paljonkin niin ajattelin tämän aiheen tehdä(en löytänyt että tämän tapaista aihetta olisi). Tein siis tämän aiheen, että saisin erilaisia näkemyksiä eri ihmisiltä ja etenkin heiltä jotka ovat jo käyneet kuntoajoissa tai jopa erilaisissa kilpailuissa. Kerron siis hieman taustaa ja annan teille joitakin esimerkkikysymyksiä ja muokkailen aihetta, jos jotain uutta tulee mieleen.

Olen 19 vuotias poika ja ostin ensimmäisen maantiepyörän 2012 heinäkuun alussa eli muutama kuukausi sitten. Harrastusta en aloittanu pohjalta vaan kuntoa löytyy eri lajeista pienestä asti (jääkiekko, alppihiihto), yhtään vuotta nuoresta pojasta asti en ole ollut urheilematta. Ensimmäiset lenkit meni siinä tottuessa ajoasentoon ja pyöritystekniikan opetteluun. Ensimmäiset lenkit mittasin vaan ajassa, että sitä tulee tarpeeksi ja sitten aloin aina ajamaan pitempää matkaa. Kilometrejä tuli heinäkuusta syyskuun puolelle jotain 3000km eli omasta mielestä hyvä määrä ensimmäiselle kesälle. Ajelin sen 4-6 kertaa viikossa, riippuen minkälaista treeniä aijoin tehdä. Muutaman ensimmäisen viikon jälkeen aloin myös tehdä erilaisia vetotreenejä (1-45min), ja myös puhtaita ylämäkivetoja, jotka omasta mielestäni vaikuttivat etenkin peruslenkin nopeuteen. Pisin lenkki taisi olla kesäloman aikana 110km johon meni tuolloin aikaa n. 3h 45min (29km/h keskaril?). Monia 70-100km lenkkejä tuli myös tehtyä. Keskinopeudet ovat pitkillä lenkeillä yleensä aina ollut 25-29+ km/h ja aina olen ajanut yksin. Yli 4 tunnin ajoja on myös, mutta pienemmällä keskarilla.

Haaveen kanssa ei haluaisi kiirehtiä, mutta olen valmis panostamaan siihen 100%. Ruokavalio on kunnossa, joten haluaisin vastauksia etenkin treenaamiseen. Tiedän, että SM-tason kunto vaatii paljon aikaa, treenausta ja lepoa sekä paljon kärsivällisyyttä.
Yksinkertaisin vastaus koko aiheeseen omasta mielestäni on, että: "treenaa monipuolisesti, käy kuntoajoissa/kisoissa, liity paikkakuntasi pyöräilykerhoon". Ja uskompa että tuossa on se kaikki mitä SM-tason ajajat ovat jo tehneet nuoresta pojasta/tytöstä lähtien.

Tähän loppuun nyt esitän erilaisia kysymyksiä, joihin voi vastata ja lisään niitä myöhemmin, jos mieleen tulee uusia.

Kannattaako aika-ajoon panostaan paljon?
Mikä olisi realistisen tavoite, että pääsisi kyseiselle tasolle? (vuosia)
Montako kilpailua/kuntoajoa kannattaisia sisällyttää yhdelle kaudelle?
Punttijutuista on käytä melkoista tappelua sen hyödyistä ja haitoista, mielipiteesi?
Monet ihmiset panostavat koviin treeneihin, mutta jos aikaa riittää ja haluaa käyttää sen pyöräilyyn, onko järkevää tehdä enemmän pitempiä treenejä (tietenkin sillä tavalla mihin oma kunto riittää).
Paljonko kovia treenejä uskaltaa tehdä viikossa (vauhtikestävyys, hapotustreenit, maksimaaliset vedot jne).

Olen saattanut aiheesta unohtaa paljon, mitä olen aikonut kirjoittaa, mutta suurin osa on varmaan tullut tähän. Treenivinkkejä näillä foorumeilla on paljon ja olen niitä lukenut, mutta halusin tämän aiheen nyt tehdä sen takia, koska joskus todella haluisin olla siellä sm-tasolla, edes vanhenpana miehenä!

Kiitos etukäteen lukemisesta ja olisi mukavaa saada tänne paljon viestejä ja keskustelua.