Joskus minuun on iskenyt lihaskramppeja, yleensä pitkien (>100 km) lenkkien jälkeen. Krampit on tullut sisäreiden lihaksessa ja aina vasta muutama tunti lenkin jälkeen ja se on iskenyt silloin kun jalka on ollut koukussa.

Viime yönä öisen vessareissun aikana molemmat sisäreidet kramppasi samanaikaisesti, enkä onnistunut ojentamaan jalkoja. Vastaliikehan on mahdollisimman leveä haara-asento jalat suorana, eikä se niissä olosuhteissa millään onnistunut. Kipu oli aivan sietämätön, kylmähiki nousi otsaan ja paita kastui likimäräksi hiestä. Tämän jälkeen voin hyvin kuvitella minkälaista on synnyttää.

Onko teillä mitään kokemuksia lihaskrampeista? Tuleeko lenkin aikana, vai niin kuin minulle vasta tunteja lenkin jälkeen, kun olen jo tankannut ruokaa ja juomaa? Miten ennaltaehkäistä ja kuinka kauan kestää krampin jälkeen ennen kuin taas on ajokunnossa. Minulla on vielä tänään ko. lihakset tosi kipeät ja joudun kävelemään hyvin varovasti jalat melkein suorana. Kokemukseni mukaan kerran krampannut lihas on huomattavasti herkempi kramppaamaan uudestaan, vaikka olisi mennyt pitkäkin aika.

Joskus sekoitan vähän suolaa juomaani, mutta eilen se oli jäänyt tekemättä. Magnesiumia en ole kokeillut, sen tehosta ekspertit eivät ole kovin yksimielisiä. Kertokaa omat kokemuksenne asiasta!