Olen jonkin verran tätä ketjua lukenut, ja täällä tuntuu olevan asiantuntevaa väkeä paikalla, joten jouduin rekisteröitymään vain sen vuoksi, että saisin kysyä pari kysymystä valoista.
Eli siis, kuljen päivittäin polkupyörällä noin kuuden kilometrin koulumatkaa, ja alueella ei ole katuvaloja, joten tarvisin valot pyörääni. Myös satunnaisiin maastossa ajeluihin tarvitsisin enemmän valotehoa. Tällä hetkellä normifillarissani valona toimii parin euron markettilamppu, jolla ei oikeastaan mitään tee. Valmiita valojahan saa kohtalaisen edullisesti, mutta kun satun olemaan pitkälti tee-se-itse -henkinen ihminen, niin halu rakentaa omat valot on kova. Tietoa vain uupuu hieman.
Olen ajatellut itse valonlähteeksi SSC P7-lediä, joka saisi virtansa noista DealExtremen akuista. Sitten itse ongelmaan, nimittäin tuohon driveriin. Eli, haluaisin valaisimeen esim. 3 eri tehoaluetta. Miten tämä toteutetaan? Noita 3-mode drivereita näkyy markkinoilla olevan jonkin verran, mutta miten näissä sitten säädetään niitä tehoalueita? Pitääkö tähän hommata jokin erikoislaatuinen katkaisija, tapahtuuko tehonsäätö potentiometrillä, vai miten? Joissakin drivereissä ilmeisesti on mahdollisuus PWM:ään, milläs tätä sitten ohjataan? Ikinä en ole ainoatakaan led-valaisinta rakentanut saati purkanut, ja vaikka kokemusta elektroniikkarakentamisesta löytyykin hieman (kitaravahvistinpuolelta tosin), niin aihe on melkoisen vieras, joten ajattelin varmistaa, ettei mene sormi suuhun, ja tilaisin oikeat osat tuolta.
Akut ajattelin kanssa tuolta DE:ltä tilata. Mutta sitten laturi; tuleeko noissa DE:n halvoissa latureissa ollenkaan laturin pistokepäätä mukana? Eräs kaverini sanoi, että hänellä ei tullut Suomen pistorasioihin sopivaa päätä mukana ollenkaan, ja kesti kauan, ennen kuin sai oikeanlaisen adapterin hommattua.
Jäähdytyksestä ja valaisimen rungosta ei koidu mitään ongelmaa, sillä koululla on käytössä CNC-koneet, joilla saan työstettyä valaisimesta halutunlaisen.
Kirjanmerkit