Tähän aiheeseen lähinnä varsinaiseen cyclocrossiin liittyvää höpinää, sekä kiekoista jne. että kumeista. Vaikka maantielenkkejä, työmatkoja ja hiekkatiepeekoota ajetaankin nimellisesti krossareilla, ovat käyttövaatimukset sen verran erilaiset että rajataan ne tämän ketjun ulkopuolelle.
…
Kiekoista löytyy kolme pääryhmää, joista tässä plussat ja miinukset (saa kinastella):
Avo
+ Helppo vaihtaa eri kumit, yhdelläkin kiekkoparilla pärjää
+ Saatavuus
+ Hinta
+ Korjattavuus (sisäkumin vaihdolla)
- Ajotuntuma heikompi sisäkumista ja ulkorenkaan rakenteesta johtuen
- Rengaspainetta ei voi alentaa tarpeeksi parhaan pidon saavuttamiseksi
- Ns. snakebite-rikkoutuminen suhteellisen yleistä korkeammasta paineesta huolimatta
- Renkaan rikkoutuessa sillä ei voi ajaa; esim. kilpailussa pyörän joutuu kantamaan varikolle
- Renkaan rikkoutuminen aiheuttaa hallintavaikeuksia (= kaatuminen mahdollinen)
Tuubi
+ Paras ajotuntuma, tuubin rakenne muotoutuu maaston mukaan
+ Alhaiset ajopaineet parantavat pitoa
+ Ei snakebitejä
+ Paikkausneste toimii erinomaisesti etukäteen tai rikon sattuessa
+ Renkaan rikkoutuminen ei yleensä aiheuta hallinnan menetystä
+ Tyhjentyneellä renkaalla voi ajaa varovasti varikolle kisatilanteessa
- Renkaiden asennus ja vaihto hankalaa liimauksen takia
- Rikkoutuneen renkaan vaihtaminen hankalaa, ja vaatii varatuubin mukana pitämistä
- Erilaiset kumit vaativat omat kiekkoparinsa ym. vuoksi
- Tuubivanteita on saatavilla hieman harvempaa mallia
- Hieman kalliimpi hintataso (joskin suhteutettuna vaihtotaajuuteen ei kovin paljon)
Tubeless
+ Tubeless-käyttöön suunnitellut renkaat lähes tuubirenkaiden tasoisia ajotuntumaltaan
+ Alhaiset ajopaineet parantavat pitoa
+ Ei snakebitejä
+ Paikkausneste toimii
+ Tyhjentyneen kumin tapauksessa voi laittaa sisäkumin jotta pääsee kotiin
+ Periaatteessa tubeless-muunnoskitti toimii moniin avokiekkoihin…
- …Mutta varsinaisia tubeless-ready-kiekkoja ei ole vielä kovin paljon (tosin lisääntyvät jatkuvasti)
- Renkaan rikkoutuminen voi aiheuttaa hallinnan menetyksen kuten avoilla
- Tyhjentyneellä renkaalla ei voi ajaa
- Renkaita voi periaatteessa vaihtaa (vähemmän vaivaa kuin tuubit) mutta eri renkaille parasta olla eri kiekkoparit
- Hieman kalliimpi kuin avokiekkosetti
Tämän lisäksi jarruista tulee toinen harkintaryhmä:
Cantilever
+ Perinteinen
+ Saatavuus sekä rungoissa että kiekoissa
+ Edullinen
- Jarrutusteho hieman heikompi
- Jarrupinnat likastuvat helposti muta- tai vesilätäköissä, huonontaen jarrutehoa
Mini-V
+ Vaihdettavissa cantien tilalle
+ Parantaa jarrutehoa edellisiin nähden
+ Saatavuus sekä rungoissa että kiekoissa
- Jarrupinnat likastuvat helposti
Levyjarru
+ Jarruteho
+ Jarrupinta ei likastu yhtä helposti
- Saatavuus heikompi sekä rungoissa että kiekoissa (joskin paranemassa)
- Hydraulisia versioita ei vielä saatavissa (paitsi konversiolaatikoilla)
Lisäksi voitaisiin kai erottaa matala- ja korkealaippaiset kiekot joista jälkimmäiset ovat paremmat mudassa ja lumessa (ja tietysti hienomman näköiset) mutta rajoittavaat muita vaihtoehtoja siinä missä edellisiä on saatavilla kaikkiin kokoonpanoihin helposti.
Kirjanmerkit