Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti
Tossa voi olla tahallaan 4,2V maksimijännitteen kennoissa käytetty 4,1V kennoille tarkoittettua suojapiiriä, joka on huomattavasti parempi ja turvallisempi tapa jos kennojen latauksessa luottaa vain suojapiirin katkaisuun (kuten vastaavissa DX:n valaisimissa tuntuu olevan tapana). Ja etenkin kun kyseisessä tapauksessa suojapiiri vaikuttaisi kuvan perusteella mittaavan ainoastaan kahden kennon sarjaankytkennän jännitettä, eikä yksittäisten kennojen jännitteitä. Maksimi katkaisujännite on tällöin paremmin latausta ajatellen sopiva. LiIon-akkukennojahan on olemassa molemmilla maksimijännitteillä (4,1V ja 4,2V). Tarkkaanhan tuota ei voi tietää, kun kennojen kyljistä on hiottu tyyppimerkinnätkin pois. Dealextreme ilmoittaa ko. valaisimen tiedoissa akun jännitteksi 8,4V, mutta tähän ei välttämättä voi luottaa.

LiPo-akuille tarkoitettua balansoivaa laturia voi käyttää huoletta myös LiIon-akuille jos kennoille tarkoitettu maksimijännite on 4,2V, mutta 4,1V kennoille sitä ei voi suositella. Toki alle maksimijännitteeseen lataaminen vastaavasti kyllä pidentää kennojen elinikää. Omassa DX valaisimessa molempien kennojen jännitteet oli toimitettaessa 4,18V luokkaa. Siis kyseessä eri valaisin eri kennoilla ja suojapiirillä -> http://www.dealextreme.com/p/t6-wate...pack-set-82510 .
Hyvä huomio nuo LiIonin erilaiset katkaisujännitteet. Vanhemmat kemiat (mitä itse käyttänyt) oli tuota 4,1V:tä. Omassa systeemissä jäi alkuperäisen laturin toiminta testaamatta, kun heti sovitin akkupaketin paremmalle laturille (balansoi, näyttää ladatun kapasiteetin mAh ja kennojännitteet). Kyse on "vanhasta" laturista ja se ehdottaa 4,1V:tä.

Näköjään voisin käyttää Li-Po:n jännitettä, kun viimeiset prosentit ottaa käyttöön. Tunnin - puolentoista lenkille(=valon käytölle) riittää 4,1V hyvin ja kapasiteettia jää reilusti käyttämättä (20..30% kai saisi jäädä kapasiteetista "pohjalle"). Toinen sitten on kuinka äkkiä ehdin kuluttaan akun loppuun...