Laitetaas tänne kokemuksia jos joku on miettinyt sähköavusteisen polkupyörän ostoa.
Ostin kokeeksi tuollaisen Sotkan myymän sähköavusteisen polkupyörän. http://www.sotka.fi/tuotteet.php?tuoteryhma=1
Hinta oli tarjouksessa 499e, niin ajattelin että ei korkealta putoa jos ei pidäkään kyseisestä pelistä. Seuraavaksi halvimmat olisivat olleet Tunturin ja Helkaman mallit, joissa hinta kohoaa kuitenkin yli 1000e. Kiinassahan se on tämäkin pyörä tehty.
Käyttöönotto
käyttöönotto oli helppoa, polkimet,satula ja ohjaustanko paikoilleen ja sit akkua lataamaan. Renkaissa on samanlaiset venttiilit kuin autossa, joten kompressorilla joutu ilmaa laittaan. Renkaan kyljessä suositeltava paine 2,5-4,7bar. Kannattaa todellakin laittaa se maximimäärä sillä pyörä on raskas polkea jos virta loppuu tai ajaa ilman akun avustusta. Pyörä painaa n.40kg ja maximikantavuus polkija + kuorma on 120kg. Oman kokemuksen mukaan tyhjää akkua saa ladata sen 8-10h ennenkuin se on taas täynnä. Akkupaketin saa kätevästi pois paikoiltaan ja vietyä vaikka sisätiloihin ladattavaksi sillä laturi ei ole ulkotiloihin tarkoitettu.
Ensikokemukset
Muutaman modauksen joutui tekemään heti alkuunsa, osan huomasi jo mymälässä ja osan jälkeenpäin.
- polkimet ovat lenkkarilla poljettaessa liian liukkaat tai sitten kengän pohjissa ei ole pitoa.Vaihdoin varaosapyörästä toisenlaiset polkimet.
- ohjaustangon ergonomia ei ollut omaan mieleen niin vaihdoin senkin toisenlaiseen varaosapyörästä.
- mukana tullut jalka oli erilainen kuin tuossa myyntikuvassa. Ihan käsittämätön, samanlainen kuin skoottereissa käytetään eli kaksihaarainen. Lisäksi se jää lepotilassaan niin alas että mutkissa ottaa maahan kiinni. Tämänkin vaihdoin varaosapyörästä toisenlaiseen.
- satula ei sopinut omille pakaroille niin vaihdoin toisenlaiseen.
- satulan korkeuden säädössä ei riittänyt säätövara 184cm pitkälle miehelle niin piti tehdä uusi pitempi satulaputki. Putkessa oli joku ihme koko mitä ei löytynyt metalleja myyvästä liikkeestä.Riittävän lähelle kuitenkin päästiin ja satula on nyt oikeassa korkeudessa.
- renkaiden vierintävastusta voisi pudottaa vaihtamalla toisenlaisella kuviolla olevat renkaat.
- akku on kiinnitetty siten että montuissa pääsee hyppimään paikoillaan.Pääsee liikkumaan n.5mm. Tämä ratkesi sillä että leikkasi telttapatjasta palaset pehmustetta akun alle.Nyt pysyy niin tiukasti kiinni että ei hypi.
Sähköliitäntöja kurkkasin ja liitokset oli tehty abikoliittimillä. Toki suojatuilla versioilla.Kunhan takuu on ohi niin nuo kyllä vaihtuu pois ja juotan johdot yhteen. Sateella voi odottaa ongelmia,ns. sähköboxi on peltilaatikko, josta jokainen sivu on irrallinen. Kasattu taivuttelemalla yhteen.Fiksu kun olisi niin tekisi paremman suojauksen jo nyt.
Eli pikkujutuista huomaa että ihan viimeisen päälle suunniteltu ei tämä pyörä ole, mutta jos suhteuttaa sen hintaan niin mulle se on ok.Muutokset maksoi käytännössä vain aikaa.Nyt se on valmis ajoon.
Ajosta muutama sananen.
- edellisen pitemmän eli yli 5km lenkin heitin noin vuosi sitten tavallisella polkupyörällä. Omaa kuntoa ei voi sanoa hyväksi, elopainoa yli 100kg ja sitä rataa.Akku täytettynä matkaan ensi lenkille.....
Uskomaton pyörä, raskas polkea ilman avustusta ylämäessä, mutta avustava moottori onkin sitten todella hyvä.Kylmiltään kärsi heittää n.50km lenkin.Takaisin tullessa akku näytti vielä puolta väliä. Persuus tuli kipeäksi ja jalat, mutta muutoin ok. Oli se vaan miellyttävää pitkästä aikaa.
Seuraavina päivinä vastaavanlaisia lenkkejä siten että nyt on kokemusta kertynyt n.500km verran.Eipä ole moittimista enään, jos olisi vielä 28" renkailla niin olisi plussaa mutta meneehän se noinkin.
Akku yllätti positiivisesti kestollaan.Pisin lenkki tähän mennessä n.70km Keski-Suomen mäkisiä teitä ja virta ei vielä loppunut akuista. Mahdollisuudet saattaisivat olla jopa 100km lenkkiin tietysti siitä riippuen miten paljon akkua käyttää.Aika paljon kun mainoslehtinen lupaa n.30km.
Nopeusmittari näyttää 20km/h siinä vaiheessa kun moottori lakkaa avustamasta, 25km/h olisi varaa mennä lain mukaan. Suurimmalla vaihteella poljettaessa päästään ilman akkuvoimaa n.35km nopeuteen maximissaan, sitten loppuu välitykset.Hiukan enemmän saisi kulkea, mutta välityksiä vaihtamallahan tuosta selviää.
Päivittelen tilannetta tänne miten pyörä kestää jatkossa.
Kirjanmerkit