GarminGiantHephaElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 30 / 183

Aihe: Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

Threaded View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
  1. #1
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Mansen provinssi
    Viestit
    275

    Huutomerkki! Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

    Ajattelin keskittää Hollowtech II:een liittyvää materiaalia omaan viestiketjuunsa, kun tuntuu olevan tästäkin tarinaa levinnyt pitkin foorumia.
    Jos löydätte hyviä aiheeseen liittyviä linkkejä, niin tänne vaan, kiitos!

    FSA:lta kuvatusta, miltä laakerit näyttävät:
    http://road.fullspeedahead.com/fly.a...id=102&pid=159




    Vakuuttavaa työskentelyä (Hope Technology - Shimano Bottom Bracket):
    http://www.youtube.com/watch?v=UAqAanDsAKA

    Kovempaa käsittelyä (Grime Time - Hollowtech II bottom bracket swap):
    http://www.youtube.com/watch?v=5WgPT...eature=related
    --> Tässä kiristetäänkin laakerit sitten tiukalle edelliseen verrattuna!

    Kampien asennus & mahdollisesti tarvittavat aluslevyt (68 mm ja 73 mm keskiöt):
    http://www.shimano.com.au/publish/co...stallation.pdf
    http://road.fullspeedahead.com/downl...gaExoAlloy.pdf

    Lisää ohjeistusta:
    http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=95
    --> Keskiön otsapintojen on oltava suorat yhdensuuntaisiksi työstetyt kohtisuorassa kierteitä vastaan.
    --> Sivele alumiinitahnaa keskiökierteisiin.
    --> Oikeanpuoleinen (rattaiden puoli) keskiökierre on vasenkätinen.
    --> Vasemmanpuoleinen keskiökierre on oikeakätinen (brittikierteet).
    --> BBT-9-työkalulla 15 cm:n varrella oikea kiristystiukkuus vaatii "27 kg painolla" vääntämisen.
    --> Laakerien kiristäminen ennen vasemman kammen paikalleen kiristämistä tarvitsee hyvin vähän voimaa (0,45 Nm)!
    --> Laakerit kiristetään vasemman akselinpään kuppimaisella ruuvilla. Se ei toimi poljinkammen kiinnityksen varmistuksena!
    --> Vasemman kammen ruuvien kiristysmomentti 12-15 Nm. Kiristä kumpikin ruuvi.

    Työkalu laakereitten irroittamiseksi:
    http://www.parktool.com/products/det...=25&item=BBT-9
    tai Shimano TL-FC32 (Bottom Bracket Cup Installation) työkalu. ParkToolin versio on parempi.

    Shimano TL-FC16:ta käytetään Hollowtech II -laakereitten kiristämiseen. FSA Gossamerin vastaavaksi työkaluksi riittää 5 mm kuusiokoloavain.

    Järeämpiä työkaluversioita:
    http://www.parktool.com/products/det...25&item=BBT-19
    http://www.icetoolz.com/icetoolz/ind...parent=7&id=42

    Tarinaa momenttiavaimista:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ght=Hollowtech


    Onko keskiöön yleisesti saatavissa pelkkiä konelaakereita, vai onko tarvittaessa vaihdettava nuo keskiöstä irti ruuvattavat laakerikokonaisuudet?

    Jos erillisiä laakereita löytyy, ilmeisesti nuo laakereitten muovisuojatkin ovat irroitettavissa puhdistusta varten, kuten Hopen videossa näytetään? Vai tuppaavatko lohkeamaan reunoista?
    Santraginus muokkasi tätä : 24.06.2009 at 10.07
    "Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvintehty kaiken aikasi vie.." - Juice

    http://www.kaupinkanuunat.net/

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •