GiantEfatElectrobikeGarmin
Sivu 25 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25
Näyttää tulokset 721 - 744 / 744

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #721
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.269
    Minäkin ajelen eniten Helsingissä, mutta ei toimi se Espoonkaan suolaus. Kun lunta tulee paljon, niin auraus ja suolauskalusto ei ehdi joka paikkaan ja silloin on pakko olla nastarenkaat. Pasilan baanakin jää hoitamatta kun lunta tulee paljon.

    Nyt alkoi lumisade. Täytyy lähteä tutkimaan tilannetta.

    Ja eihän se junan vessakaan enää ole toiminut pitkään aikaan.

  2. #722
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    324
    Hepo lobbasi tätä muutama vuosi sitten ja lobbaa yhä.
    Viime talvena toimin "talviagenttina".
    Annoin melko kriittistä palautetta tiettyjen reittien harjasuolauksesta, kun usein oli sama tilanne, kun tänä aamuna, että kaikkialla muualla kuiva kesäkeli, mutta harjasuolareitille oli lirutettu reiluhko suolaliemi. Oli siis märkää ja harmaata. Eli kurjista kurjinta kurjuutusta.

    No, talviagenttien palautteet eivät menneet suoraan kaupungille ilman moderointia, vaan sain tarkentavia kysymyksiä. Talviagenttimoderaattori ei uskonut kaupungin ymmärtävän palautettani ilman tarkennusta, joten tarkensin: Harjasuolaus on huono, se ei läheskään aina tai melkein koskaan paranna ajo-olosuhdetta verrattuna tehostettuun auraukseen, minkä lisäksi se pilaa välineet.

    Tähän tuli vastauksena selvitys, miten harjasuolaus on tehokas kunnossapitotapa, joka pitää väylän ajokunnossa aurausta pidempään.
    Huonoja puolia vastaus ei osannut kertoa.
    En edes tiedä, menikö alkuperäinen palaute perille kunnossapitoon, vai joutuiko se kokonaan Hepon talviagenttimoderaattorin blockaamaksi.

  3. #723
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    295
    Täältä ääni sille että ei mennyt. Olen ihmetellyt kun yksi ihminen HePo:ssa edustaa julkisuudessa ja kaupungin kokouksissa mielipiteillään kaikkia polkupyöräilijöitä. Viime talvena oli se joku tapahtuma Kaisantunnelissa kun ko. henkilö kuvasi talvifillareita ja sitten toimitti niistä raportin kaupungille. Eli valitsi ketä kuvataan, valitsi kenen kuva menee raporttiin ja millaisilla mielipiteillä. Harjasuolauksen kritisoijat saadaan hiljennettyä tehokkaasti.

  4. #724
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    324
    Sama toiminnanjohtaja taisi olla kyseessä molemmissa.

    Hepon facessa oli esitetty tällainen kysymys:
    Millaisia pyöräilyolosuhteita harjasuolatuilla reiteillä voi odottaa? Pyöräilin tänään Pitäjänmäen baanaa välillä Postintaival - Tripla ja se oli lähes koko matkalta röpelössä jäässä, vaikka kyllä siitä oli joku kone mennyt, Postintaipaleen eteläpäässä oli vähän matkaa sulaa asvalttia kohdassa missä aurinko lämmitti. Pyöräiltävyys ei juuri eronnut Postintaipaleen loppuosasta, joka näytti siltä, että sitä ei oltu ehkä aurattu eilisen lumisateen jäljiltä ollenkaan. Ilman nastarenkaita olisi ollut aika mahdoton mennä varsinkaan sitä Ilmalanpolun mäkeä.

    Mihin toimnanjohtaja vastasi:
    pitäisi voida odottaa turvallista, sujuvaa ja houkuttelevaa. Väylällä ei pitäisi olla polannetta eli kerrosta jäätä, lunta tai loskaa.

    Boldaus omani.
    Mihinköhän voi valittaa, kun ehdot ei ikinä täyty. Talviagenttipalautteeseen valittaminen nyt ainakin vaikuttaa turhalta.

  5. #725
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.805
    Mä ryhdyin kanssa tänä vuonna talviagentiksi ja meinaan jatkaa siellä suolauksesta valittamista jota olen tehnyt tähän asti suoraan kaupungille.

  6. #726
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    295
    Itse ajattelin illalla mennä heittelemään lumihiutaleita takaisin taivaalle. Yhtä tehokasta kuin väärän mielipiteen agenttipalaute HePossa.

  7. #727
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.886
    Eipä oltu Meltsissä harjasuolattu, kun juuri kävelin siitä… Eli työmatkailijat ajaa nyt sitten siellä liukkaalla.

    Kuten täällä on monen henkilön toimesta todettu, harjasuolauksen huonot puolet ylittävät ne plussat selvästi. Mutta se ei Hepon elämantapaintiaaneja kiinnosta, koska harjasuolaus.

  8. #728
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.449
    Jos Hepo on tärkein vaikuttaja suolaus asiassa kannattaa vaikuttaa sen kautta eli perinteinen yhdistyksen kaappaus.
    Tarpeeksi asiaan negatiivisesti suhtautuvia liittyy jäseneksi ja nuijii vuosikokouksessa päätösen suolauksen lopettamiseksi ja valvoo että päätös menee myös kaupungin tietoon. Muissa asioissa voivat sitten puuhastella mitä haluavat.

  9. #729
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.805
    Liityin nyt Hepoonkin, taistelu suolausta vastaan alkakoon.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  10. #730
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    295
    Käväisin äsken(-5C, kevyttä lumisadetta) 29km sliksilenkillä stadissa ja pohdin matkalla elämää. Lähinnä sitä että matkalla p****mat 4 metriä oli kun jouduin mennen tullen ylittämään harjasuolatun väylän.

    Huomattavaa on: kukaan ei ihmetellyt kun vihjasin että tässä saattaisi olla yksi henkilö koko harjasuolauksen taustalla. Kukaan ei myöskään ihmetellyt kukahan voisi olla tämä henkilö. Itseasiassa oletan että ylläpidolle on jo tehty tietoluovutuspyyntö mun IP-osoitteesta, jotta Suomen ICE tulee vierailulle ja kunnianloukkaussyyte on jo vireillä. HePo on mielestäni mitä poliittisimmin yhdistynyt yhteisö ja harjasuolaus uskonto. Keskustelemme siis molemmista asioista, mistä internetpalstoilla ei pidä tai kannata puhua.

    HePossa on FB-juttujen mukaan "vaikuttamisryhmä". Voin arvata kuka on sen puheenjohtaja. On siis ihan OK liittyä jäseneksi ja sanoa mielipiteensä, mutta ryhmään et pääse väärällä näkemyksellä.

    EDIT: en muistanut heitellä lunta takas taivaalle.

  11. #731
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.802
    Pitäisi ilmeisesti joskus lähteä molemmin puolin lenkeille suolauksen kannattajat ja vastustajat, niin ehkä ymmärtäisi mikä vaihtoehdoissa oikein mättää.
    Vaikka oli eilen nastarengas edessä, niin piti ajaa erittäin varovasti kaikki muut paitsi suolatut osuudet, jotka voi ajaa normaalisti. Jos pääkaupunkiseudulla joskus nähtäisiin se onnistunut talvihoito ilman suolaa ja sepeliä, niin en jää kumpaakaan kaipaamaan, mutta suolaharjatut osuudet ovat edelleen ainoat pyörätiet, joita voi talvella ajaa normaalisti. Vaihtoehtona on lähinnä suolatulla ajoradalla ajo.

  12. #732
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.886
    ^sulla on aika huonot nastarenkaat, jos eilinen keli on tuottanut niille vaikeuksia. Totta kai pitää olla tarkkana ja eritoten kantatessa rengas voi lähteä alta. Mutta niin se nastarengas lähtee alta kantatessa sepelin päältäkin.

    Ja kuten oma kokemuksesikin on, niin ilman nastoja ei pärjää, vaikka kuinka on harjasuolattua, koska ei se väylä yleensä ala kotiovelta ja pääty kohteen ovelle.

  13. #733
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    324
    Eilisellä kelillä pystyi kyllä gravelnappularenkaalla ajamaan ihan normaalisti kaikki paikat. 2x20km työmatkat ajoin, joista 2x2,3 km harjasuolattua.
    Harjasuolatulla alueella kurja kurakeli ja muualla mahtava kuiva pakkassää. Jopa iltapäivällä, vaikka oli sumua ja satanut vähn lunta, oli pito sellaine, ettei sen takia tarvinnut hidastaa. Rnekaina 45mm G-One bite.

    Tänään aamulla sama tilannne. Alkumatkan pyörätiet kevyen lumen peitossa. Ei pito-ongelmia. Ajoradalla ajourassa kuivaa ja sulaa. Kesäkeli.
    Keskuspuiston sorat nopeassa kunnossa. Jopa Pirkkolantien ylikulkusillan jälkeiseen oikeaan kurviin pystyi laskemaan jarruttamatta, kuten kesällä ikään.

    Liukkain kohta oli pasilassa, triplan liikenneympyrässä, harjasuolatulla väylällä, jota ei oltukkaan tuoreeltaan suolattu ja aiemmin suolalla sulatettu lumi oli jäätynyt mustaksi jääksi. Harjasuolaus antaa illuusion märästä kesäkelistä, mutta voi olla täysin yllättäen mustalla jäällä jos liemen konsentraatio ei olekkaan riittävä sään kylmyyteen nähden tai suolauksesta on hieman liian kauan.

  14. #734
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    982
    Itsekin ajelen vielä kesärenkailla ja hyvin pärjää. Pyrin välttelemään sekä tappajasepeliä että suolaa ihan periaatteessa. Esim Myyrmäessä suolattu yhdistetyllä kelvillä pelkästään jalankulkijoiden puoli eli oikein jeppis ratkaisu. Minä taisin ottaa Hepon esille tässä, lähinnä kysymyksen muodossa eli ICE tulkoon käymään meilläkin. En siis tiedä miten asia on mutta ilmeisesti jotain saattaa olla perääkin tässä. Maailmassa on toki monta asiaa viturallaan mutta luulisi että tähänkin saisi jonkunlaista tolkkua..

  15. #735
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    . Jos pääkaupunkiseudulla joskus nähtäisiin se onnistunut talvihoito ilman suolaa ja sepeliä, niin en jää kumpaakaan kaipaamaan
    Pääkaupunkiseudulla lämpötilat sahaavat nykyisin talvisin nollan molemmin puolin mikä aiheuttaa tienpintojen jäätymistä. Vaikka tämän foorumin käyttäjistä suurin osa pärjää hyvillä nastarenkailla ja ajotaidolla niin suurin osa kelveilla liikkuvista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä ei joten liukkauden torjunta jatkuu. Kun nyt auraisivst edes kunnolla.

  16. #736
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.886
    ^kerro nyt miten se suurin osa selviää sinne suolaharjatulle osuudelle ja sieltä pois?

  17. #737
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^kerro nyt miten se suurin osa selviää sinne suolaharjatulle osuudelle ja sieltä pois?
    Tämä on se pääkysymys mikä itseänikin häiritsee, jos et asu väylän vieressä ja työpaikkasi ei myöskään sijaitse väylän vieressä, miten on tarkoitus ajaa siirtymät? Ja toinen on tietysti suolauksen aiheuttamat tappiot kalustolle ja luonnolle.

  18. #738
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Mä poljin eilen vajaa satkun lenkin Hki-Espoo-Kirkkonummi-akselilla eikä ollut nastarenkaiden kanssa minkäänlaisia ongelmia missään. Eilen illalla klo 18 jälkeen keskustassa oli kyllä niin liukasta, että jalkaisin suti Erottajan alun ylämäessä. Hazardia olisi ollut ilman nastoja polkeminen.

    Mutta kai se perustavaa laatua oleva kysymys suola vs ei suola debatissa on se, että onko perusteltua vaatia, että Helsingin ilmastossa on mahdollista pyöräillä ympärivuotisesti kesärenkailla vai onko perusteltua vaatia, että ympärivuotinen pyöräily edellyttää nastarenkaiden käyttöä talvisin. Kuten tossa muutama on jo maininnutkin niin toistaiseksi säännöllinen nastoitta pyöräily ei tunnu kovin järkevältä optiolta suolauksesta huolimatta, joten siinä mielessä suolana kelveille kipatut veroeurot menee hukkaan.

    Talvipyöräilyn isoimmat haasteet:
    -Se, että pyörällä eteneminen ylipäätänsä on mahdollista silloin, kun tulee lunta
    -Kylmyys
    -Märkyys
    -Liukkaus
    -Tappajasepeli
    -Suola

    Toistaiseksi kelvien suolaamisella on onnistuttu poistamaan yksi haaste vain osittain ja samalla aiheutettu yksi haaste lisää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #739
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.886
    Mulla on myös nastakengät. Itse asiassa kolmet, joita käytän kun talvella teen kävelylenkkejä. On melko huoleton kävellä, kun ei tarvitse koko ajan jännittää. Toki ymmärrän, ettei ne ole optimaaliset työmatkoilla. Eikä ne myöskään tee kesää, eli jos jään päälle on satanut lunta, niin siinä ei nastakenkäkään välttämättä auta.

  20. #740
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^kerro nyt miten se suurin osa selviää sinne suolaharjatulle osuudelle ja sieltä pois?
    Liukkauden torjunnalla!

  21. #741
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    324
    stenulla totuuden sanoja.

    Harjasuolattu osuus kaikista väylistä on pieni, vaikkakin kasvanut jatkuvasti. Talvivarusteet ja talviajotaidot ovat tarpeen kuitenkin suurimmalla osalla reiteistä vähintään merkittävällä osalla matkaa.
    Joskus käytiin tästä keskustelua kaupungin katupuolen henkilöiden kanssa, niin harjasuolaus oli kuulemma n.2,5 kertaa kalliimpaa kun auraus.

    Jos halutaan, että että pyörällä eteneminen ylipäätänsä on mahdollista silloin, kun tulee lunta, ottaisin samalla rahalla mielummin 2,5x määrän tehostetusti, varmuudella tiettyihin kellonaikoihin aurattua pyörätietä, kun metriäkään suolaa.
    Auratulla voitaisiin sopivalla kelillä (esim nyt, kun on vain vähän pakkaslunata), käyttää myös harjausta.
    Liukkaudentorjuntaan kierrätettyä ja putsattua sepeliä (pahimmat särmät hioutuneet prosessissa).
    Saataisiin suolaongelma koskemaan vain ajoratoja ja pärjättäisiin renkaiden ja liukkauden kanssa kohtuullisesti. Märkyyskin vähenisi.

  22. #742
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    324
    Jatkan vielä, että kun Oulua pidetään sellaisena pyöräteiden talvikunnossapidon mallioppilaana, niin sotketaanko siellä suolalla?

    Eipä sotketa.

    Tähän aina perustellaan oulun erilaisella ilmastolla, mutta ei se mikään rovaniemi tai kuusamo ole.
    Merenrantakaupunki, missä on varsinkin alku- ja lopputaövesta ihan tasan samat haasteet kun helsingissä.
    Nytkin kun katsoo sääennustetta, niin samaa sahaamista nollan molemmin puolin, kun etelässä.

    Kyse on oikea-aikaisesta, riittävän tiheästä ja nopeasta auraamisesta.
    Polannetta ei päästetä syntymään, ei synny paksua möykkyistä jääkerrostakaan.
    Väylät pysyvät tasaisena, eikä lunta ole koskaan niin paljon, että pystyisi syntymään pahoja uria tai keväällä loskapatjaa.

    Toista se on täällä. Espoossa sellainen pääreitti, kun kehä2 pyörätie oli vielä 2019 talvella (oli mun työmatka silloin) pahimmillaan 4vrk auraamatta 15cm lumisateen jälkeen.
    Sitten sinne ripotettiin vähän hiekkaa.
    Ei tarvinnut ihmetellä, miksi oli pitkälle kevääseen ihan hirveä jää/loska/vesi inferno, kun vaikka kehä 3:lla Bembölessä oli joharjattu sepelit pois.

  23. #743
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.886
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Liukkauden torjunnalla!
    Joo, mutta kun ne kaikki rahat, aika ja kalusto näyttää menevän sen harjasuolatun pätkän ylläpitoon. Sen sijaan käytettäisiin nekin resurssit tasaisesti ja pidettäisiin väylät sellaisessa kunnossa, että niillä voi turvallisesti liikkua kelin mukaisella kalustolla. Vaikka aina muistetaan ihmetellä, että miksi ajoradat on hoidettu ja puunattu, niin silti autoissa edellytetään olevan kelin mukaiset renkaat.

  24. #744
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.178
    Se oikea-aikainen auraaminen auttaisi paljon. Turussa kun viime viikolla tuli kunnon sohjokerros, ei suurinta osaa kelveistä aurattu kertaakaan. Melkein vuorokausi olisi ollut aikaa poistaa sohjo ennen kuin se jäätyi möykkyiseksi ajo- ja kävelykelvottomaksi möykkyiseksi jääkentäksi. Enkä nyt tarkoita että jokainen kävelytien pätkä pitäisi käydä auraamassa, vaan sellaiset keskustasta lähiöihin menevät useampaa sataa tai tuhatta taloutta palvelevat kevyen liikenteen väylät.
    Kyllähän ne plussakelit ne pääasiassa sulatti myöhemmin, mutta yhdellä aurauksella olisi vältetty useamman päivän hiekoitukset.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •