^^Kai Shimanokin kehittää oman version ettei homma liian helppoa ole.
^^Kai Shimanokin kehittää oman version ettei homma liian helppoa ole.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ne suoraan runkona pultattavat vaihtajat on julmetun painavia. En keksi mitään syytä lisätä painoa paikkaan missä on yksi linnuston linkuista.
ensin tehdään hullun kevyt ja kallis pakka ja hehkutetaan miten se parantaa jouston toimivuutta ja sit lisätään ne grammat vaihtajan kautta.
vammasta toimintaa.
?Fear is a mindkiller
The XX derailleur weighs 463 grams and the X0 derailleur weighs 472 grams. That’s quite a bit heavier than an AXS XX1 derailleur WITH a UDH weighing in at 417 grams.
Ratio julkaisi uuden "t-type" vaihtajan.
B-ruuvi löytyy, samoin säätö vaiverin vedolle. Eli toimii shimanon ja sramin kanssa.
https://www.bikeradar.com/news/ratio...1x-derailleur?
Saas nähdä mihin hinta asettuu. Voi olla aika pätevä.
”He suggests poor mechanical shifting is caused not by cable drag but by friction in the derailleur, so Ratio has used quality stainless steel bearings to ensure low friction and resist wear.”
Mielenkiintoista. Olisikohan hyvä sijoitus ostaa Sramin x1/x0 vaihtajan pulttikitti joka kiinnittää vaihtajan korvakkeeseen. Mulla GX vaihtaja niin on vaan rautapultti joka tietenkin aiheuttaa kitkaa. Tossa kitissä ja kalliimmista vaihtajissa on pusla siinä välissä joten kitka on huomattavasti pienempi. Tubessa jotkut näin tehneet. N. 30 e maksaisi.
https://www.bike-discount.de/en/sram...-mounting-bolt
Doc.blob muokkasi tätä : 19.11.2025 at 17.07 Syy: Linkki
?Fear is a mindkiller
Niin en tiedä kitkasta, mutta klappi. Minusta kaikki välys on huonoa kun vaihteita tulee enemmän. Se on yksi t-typen ideoista. Se ei lonksu ja lotise joka suuntaan.
Kas kun en ole omissa havainnut lonksumista ja lotinaa. Mutta olenkin kasannut vasta jonkun vajaan kymmenen pyörää omaan käyttöön. Ehkä se lotinavaihtajakin osuu joskus kohdalle.
Tämä on vähän sama kuin pf-keskiön kanssa. On varmasti pf-keskiöitä mitkä nitisee ja natisee ja niiden korjaaminen on työlästä, joskus jopa mahdotonta. Sitten on vaikka mun läskin pf-keskiö, jolle ei ensimmäiseen 10 tkm ole tehty mitään. Kolmesti olen avannut sen, kun olen kampia vaihtanut. Siinä yhteydessä laakerien puhdistus päällisin puolin ja rasvaus. Mitä sille nyt pystyy tekemään laakereita irrottamatta.
Kaikissa vaihtajissa on välystä. Osassa enemmän ja osassa vähemmän. Shimanoissa on perinteisisti ollut klappia aika paljonkin. Se vähän niinkuin etsii paikkaansa.
Kun vaihteita tulee lisää ja rattaiden kokoerot kasvaa, niin tuo ei vaan voi olla enää hyvä.
Tuossa esim ensimmäinen googlaus. Jokainen shimanon vaihtaja klapaa tuon pivot pultin alta. Mun mielestä tuo on ärsyttävää uuden dura-acen vaihtajan kanssa, mutta noin ne on suunniteltu.
https://www.reddit.com/r/bikewrench/...t_is_tight_is/
Sramin halvemman pään vaihtaat kuluvat tuosta ja tosiaan noihin on vaihdeltu kalliimpia pulttisettejä tilalle.
Nyt on kyllä jutut lähtenyt taas laukalle, täytyy kaivaa popcornit esiin![]()
Kuis? Noin ne vaan tekee. Siis klapaavat tuon pivot pultin alta. Jossain kohtaa sitä välystä on vaan liikaa ja se hankaloittaa täsmällistä vaihtoa.
Tuo on yksi syy mitä t-typen kanssa, ilman B-ruuvia, koetetaan poistaa. Vaihtajassa on vähemmän niveliä.
Sitä klappia ei vaan huomaa ketjun ollessa vedossa. Ja tosiaan sillä ei useimmiten ole mitään merkitystä.
Mun mielestä on tosi siistiä, että ratio koettaa tehdä laadukkaampaa mekaanista vaihtajaa. Ei se sähkö muuta tilannetta.
Alla vielä linkki uuteen paketista otettuun dura-acen vaihtajaan, joka siis toimii ongelmitta.
https://youtu.be/oNsx5NPjIHY?si=feFcBnRhOxCF9se_
Ai niin, unohdin maantiehommelit, se selittää. Maastopyöräpuolella ketään ei kiinnosta kyllä mikään klappi mikä ei vaikuta mihinkään...tai no voi toki kiinnostaa, eihän se mulle kuulu....
Voi sitä miettii vaikuttaako vai ei. Kyllä mulla tuo gx vaihtaja taas toimii päin persettä pienillä rattailla maasturissa. B-ruuvin säädöstä hullun tarkka. Sitä kun ropaa niin vähän aina paranee.
Ja sitä klappia kyllä on enemmän kuin riittäävästi.
Tämän kyllä allekirjoitan. Eipä nuo T-typen varaosat oo niin kalliita kun luulin.
https://www.bike-discount.de/en/sram...ear-derailleur
https://www.bike-discount.de/en/sram...ion-inner-cage
?Fear is a mindkiller
Porukka vaan uskoo sähkön tekevän kaikesta kultaa. Miten se vaihtotapahtuma voi olla sen tarkempi, jos se vaihtajan ylärulla liikkuu välyksen vuoksi millejä? Vaijerin tarkkuus piisaa ihan täysin.
Se ketju vaan siirtyy ramppien mukaan kunhan ketjua ohjataan vähän oikeaan suuntaan. Tuo ei varmaan enää oikein piisaa kun vaihteita tulee lisää. Hiekkakura, huono voitelu ja kulunut pakka taitaa kanssa tehdä sen, ettei vaihtaminen enää kunnolla toimi tuollaisen helistimen kanssa.
Niin. Entä jos välys on suunnittelun tulos, eikä virhe? Eikä joku redditin jorina muuta tuota sen kummemmaksi. Ei se tieto siellä asu. Mitä sitä olen lukenut, niin enemmän päinvastoin.
Mulla vaihteet napsuu paikalleen täsmällisesti. On sitten kyse mekaanisesta tai sähköisestä. 1x tai 2x vaihteistosta.
Ehkä olen itsekin ollut vain onnekas kun on ollut Deorea, SLX:ää, XT:tä, Linkgladea ja Sramin GX:ää (Nykyään mun lempivaihtaja) ja kaikki on toiminut. Ainoa paska vaihtaja on ollut Sramin 12-vaihteinen NX.
Se ei ole mikään suunnittelun tulos. Tuollainen ratkaisu on vain riittävän hyvä, jotta vaihteet toimivat. Useimmiten.
Esim tuossa duran vaihtajassa ei ole minkäänlaista laakerointia. Pultti vaan kääntyy kuidussa. Sama juttu se on halvoissa srameissa. Ilmeisesti tuossa xx1 on tosiaan liukulaakeri, joka kuulostaa jo edistykseltä
Aina täsmällisesti toimiva vaihteisto olisi kiva, enkä tajua miksi vaihtajat ovat tuollaisia lotisevia pskakasoja.
Vaijerivetoinen on kanssa kuskin tottumuksesta kiinni -vaihtaminen on aktiivinen tapahtuma.
Sähköisessä vaihtaja ei saa muuta viestiä, kuin käskyn siirtyä, niin jos vaihtotapahtuma yskii, niin mitä tekee kuski?
Sramissa on vähän semmoista vikaa, että ne toimii huonosti. Vaihteiden kanssa tulee vielä toimeen, mutta jarrut ovat ainakin mun rajallisella otoksella melkoista kuraa.
En tiedä mistä lotinasta on kyse kun en ole lotinaa kohdannut Shimano enkä Sramin vaihtajissa.
6.7 WTF/kg
Ne on ne rampit ja ketjun muotoillut posket jotka vaihtamisesta huolehtii, niin ja rattaiden hampaiden leikkaukset. Ketjunkin pitää olla sopivan väljä sivusuuntaan -liian väljä niin ei vaihda, liian jäykkä niin ei vaihda silloinkaan.
Ehkä rattaiden lisääminen ja ketjuvaihteen toimintaperiaate sotivat toisiaan vastaan.
Tuossahan on esim yksi linkki videoon, mistä doc.bloc puhui jo aiemmin.
https://youtu.be/w-5B7iLoL5s?t=9
Tuo vaihtaja ei minusta ole edes mitenkään poikkeuksellisen väljä. Jos katsoo tuosta tuonne rissan suuntaan, niin saa käsityksen miten paljon se vaihtajan rissa liikkuu sivuttain. Vähän kun tulee erillaista vetoa tai monttua kohdalle, niin ei varmasti vaihda täsmällisesti. En tiedä johtuisiko tuosta ne satunnaiset pamauksetkin, mitä joskus tulee kun polkaisee pienen pään rattailla tehoa.
Edit: Ja lopussa tosiaan näkee, ettei tuo xx1 pultti tosiaan oikeasti klapaa. Tuollainenhan pitää varmaan hommata.
https://www.bike-discount.de/en/sram...mounting-bolt?
Sen vaihtajan rissan kuuluukin liikkua sivuttain. Ei kaikki välys ole mitään suunnitteluvirhettä. Nykyisillä konstruktioilla on ajettu varmasti satoja - jollei jopa tuhansia - miljoonia kilometrejä. Ja nyt yht’äkkiä havaittu, että my god, täällä on välys.
Tuosta ylläolevasta videolinkistä näkee ettei xx1 pultin kanssa enää häkki liiku. Vaihtjan rissat taas vatkaavat sivuittain vain halvemmissa vaihtajissa, joissa ei ole laakerointia vaan muovipuslat. Noillakin on ajettu milljoonia kilometrejä. Ne välttää kyllä jos ei ole kovinkaan tarkka laitteidensa toiminnasta.
Eikä nuo välykset tietysti ole suunnitteluvirhettä. Ei halvalla tekeminen ole huonoa suunnittelua. Sillä säästetään rahaa.
Joo eikös rissapyörät ole senkin vuoksi erilaiset eikä niiden paikkaa voi vaihtaa koska ylemmässä oli se suunniteltu välys. Ja mitä Shimano b-linkin välykseen tulee sitä voi helpottaa direct mount korvakkeella. Omassa on kyllä siinäkin ehkä 0.5mm välys kun vaihaja roikkuu vapaana mutta kun on ketjun jännityksessä välystä ei ole ollenkaan. Oletan tuonkin olevan suunniteltu juttu.
Kirjanmerkit