Noh, ehkä minä olen vähän väärässä ketjussa kommentoimassa.
Mitä enemmän lukee huippu-urheilun taustoista tai lieveilmiöistä, niin sen vastenmielisemmältä koko touhu alkaa tuntua.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Riippuu varmaan siitä, onko se täysin itselähtöistä vai vaikuttaako vanhemmat siihen jotenkin. Jos siihen vähänkin liittyy muuta kuin oma tahto - murrosikä kun tulee niin stoppi helposti edessä. Ja jos se on koettu ikäväksi, voi olla kyllä pitkä liikkumattomuus tiedossa. Urheilevan lapsen tapauksessa urheilu korostuu ja lapsi helposti unohtuu - näkyy esim sukujuhlissa kun kaikki vaan kysyvät, että mites pelit meni ?
Naisten skeittauksen ikäasiat saattavat johtua myös lajin lyhyestä historiasta ja harrastajien ja kilpailijoiden ikäjakaumasta siihen nähden. Eli onko laji itsessään tai arvosteluperusteiltaan sellainen, että nuoremmat kilpailijat saavat etua siitä. Tähän en osaa ottaa oikein kantaa
Taitoluistelussa on todettu, että vaativissa teknisissä elementeissä/hypyissä se olisi näin, olisiko sitten keskimääräinen pituus-, painopiste, paino (ja tätä kautta mm.koordinaatiokyky) tms. syynä
Taitoluistelussa ikärajat ovat nyt nousseet portaittain ja kaudesta 24-25 eteenpäin se on 17 vuotta.
Xssä sitten kaivettu että Sirviön vanhemmat jotain rokotekriitikko-influencereja ja Nordin-tasoisia puoskareita, ei saa käyttää aurinkovoiteita jne.... Ei tietysti lapseen liity mutta asettaa kommentit tiettyyn valoon...
No just näin. Kestävyysurheilussa tuo on vieläpä aika yleistä. Siis treenimäärissä mitattuna.
Nään vaan vähän punaista, jos aletaan ilman mitään tietoa mollaamaan vanhempia huonoiksi. Edelleen, minusta on tosia hienoa, että on mahdollista laittaa omat tavoitteet syrjään ja elää lapsen ehdoilla.
No tuo ei enää kuulosta kivalta.
Aika kaukana menee nyt keskustelu Ammattilaispyöräilystä. Pariisin olympialaisiin liittyvistä asioista toki puhutaan. Tämä viime aikainen keskustelu kuuluisi Esson baariin ja siellä Pariisin olympialaiset otsikon alle.
Itse väittäisin, että tavoitteellisesti treenaava varhaisteini on kertaluokkaa terveemmäällä pohjalla kuin keskiverto ikätoveri. Jos noin niinkuin katsotaan isompia ryhmiä eikä kytätä jotain valmentajan groomauksen kohteena olevaa urheilijaa.
Jos koitan vähän sitoa takaisin pyoräilyn puolelle. Pyoräilyssä ei ainakaan ennen ole ollut ihan mahdotonta painetta teini-ikäisen täyspäiväiselle urheilulle, mutta ehkä miesten puolella pientä painetta tulee näiden uuden polven kuskien (Pogi, Vingegaard, Evenepoel) myotä.
Vähän trollasin, kun arvasin että skeittauksen pinnalle nosto saisi aikaan vähän vilkkaampaa keskustelua.
6.7 WTF/kg
Pyöräilyssä varmaankin hapenottokyky/muut lahjakkuudet tunnistetaan aiemmin ja laajemmin.
(siis sellaiset jotka poikkeavat jo tuosta muutenkin valikoidusta joukosta).
Remco on muuten 24 v, Tadej täyttää syyskuussa 26 v ja JV joulukuussa 28 v. Remco ja Tadej nousivat omalle primelleen ehkä 22 vuotiaina, Jonas 25 vuotiaana,
Ei tainnut tämäkään liittyä ammattipyöräilyyn ja Pariisin 2024
No tää on myös ammattilaispyöräily-alueella. Ratapyöräilyn iltalähetys alkoi muuten juuri
Itse olen hieman shokissa Tomoa Narasakin jäämisestä kiipeilyn finaalin ulkopuolelle. Tokiossa toki jo onnistui mokailemaan itsensä kokonaan ulos mitaleilta, vaikka voittoakin olisi ollut tarjolla. Eikä ehkä enää 2020-luvulla ole ollut niin hurjassa vireessä kuin aikaisemmin. Tai seuraava sukupolvi on vaan tullut tekemään vielä paremmin sitä mikä ennen oli etenkin Tomoan vahvuus. Mutta outoa silti ettei ole mukana taistelemassa voitosta.
Joo. Ihan oman tenavan kohdalla tuon huomannut. Kun urheilu alkoi oikeasti kiinnostamaan, muuttui oikeastaan kaikki. Koulu alkoi kulkemaan, nukkuminen onnistumaan ja turha sängyssä loikoilu ja kännykän raplaaminen vähenivät.
Ja just tuo tavoittellisuus on siinä se juttu. Tuosta tulee arkeen rytmiä. Jotain minkä vuoksi herätä. Ihan helkkarin tärkeää junnulle.
Kiekon nakkelun miesten finaali menossa. Jääkö kiekosta tosiaan helposti havaittava jälki nurmeen? Kellään toimitsijakokemusta?
Mistään mitään tiedä, mutta uskoisin että 2 kg metallinpala jättää ihan hyvän kokoisen montun lennettyään 60-70m ilmassa. Kiekon nopeus on kuitenkin noilla huipuilla yli 20m/s joten liikemäärän muutos alastulossa on aikamoinen.
Joskus kauan kauan sitten olin palauttelemassa kiekkoja Stadikalla. Enimmäkseen jää selkeä jälki, mutta välillä tuli niin lappeellaan, että oli vähän hakemista.
Voisiko triathloniin liittää neljänneksi lajiksi levykiekon heiton?
10k-kerhon jäsen
Mulla ei taida olla kanavaa mistä näkyy ratapyöräily. Ellei Yle sitten laita jossain vaiheessa jotain koostetta. Maantiepyöräilyt näkyivät kahdellakin eri selostuksella. Naisten maantien katsoin Yleltä, vaikka selostajat olivat pihalla siitä kuka näkyi kulloinkin kuvassa.
Tältä suorat sivulta pitäis helposti löytää aina kulloinkin menossa olevat lähetykset. Kolme eri lähetystä tulee päällekäin plus neljäntenä sitten se tv2 lähetys joka on yksi niistä kolmesta.
https://areena.yle.fi/suorat
Olimpialaisten kisan perusteella on hommaa niiden kolmenkin lajin kanssa, eli ei varmaan neljättä tarvitse.
Ei ole ollut juttua täällä, mutta aussit peijoonit ajoivat 3:40.7 joukkueajossa. Olen niin vanha, että muista sen kun aussit ajoivat alle 4min ja silloin mietin, ettei tosta paljon kovempaa enää voi ajaa ja nyt kaikki kisoissa mukana olleet joukkueet ajoivat selvästi alle 4min, mutta ratapyoräilyssä näkyy välinekehitys paljon muita fillarointeja selvemmin. Itteä harmittaa ettei pisteajoa ole enää olympialaisissa muuten kuin omniumin osana. Onneksi madison on sentään ohjelmassa.
6.7 WTF/kg
^Miesten sprinttikisan karsinnoissa kaksi nopeinta ajoivat uuden maailmanennätysajan. MOT.
The older I get the faster I was
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Kirjanmerkit